Sv: Vissa har svårt att förstå!?
Nu ska jag bara fråga en sak, inget kritik eller få dig att försöka fixa det jag skriver om. Men skulle vara kul att höra vad du skulle gjort.
Jag hade ju en cockerhane här före jul. En hund som morrade för minsta lilla om den inte ville vara med. Det kunde vara allt från det man ska nej, eller råkade klappa honom för länge, råkade pilla på örat. Ja allt.
Jag skulle tex ta hans matskål, eller rättare sagt, han gick och åt ur mina hundars matskål, då blev han helt galen och flög på mig. Han slutade heller inte fast man visade vem som bestämde, utan det slutade med att jag fick ta en stor hink (som tur var stod i köket), och få honom mellan mig och hinken.
En gång höll han på en hel dag med att bara försöka jaga en av katterna jag har, tillslut blev jag arg och följde efter honom och sa ifrån. Då "ställer" han mig och är rejält förbannad. Då fick jag också ta hinken, sen jagade jag ut honom ur rummet. Men du ska ju inte tro han slutade, utan ...ja, jag minns faktiskt inte hur vi fick honom att sluta. Tror jag tog vattenflaskan, även om han knappt brydde sig om den. Men han blev iallafall distraherad så man kunde bryta honom.
En annan gång skulle svärfar gå fram till honom när han skällde på honom. Fast jag hade sagt till svärfar, så måste han ju försöka så klart
Jag insåg direkt att detta går inte, utan gick mellan dom och bad hunden flytta på sig. Då flög han på mina fötter och högg hej vilt.
Nu hade jag så bra skor så jag kände inget, så jag kunde stå kvar och fortsätta säga till honom att backa. Till slut vände han, men det tog tid.
Eftersom han var tovig så åkte jag till veterinären och skulle ge lugnande så jag kunde hålla på med honom utan att bråka. När jag skulle lyfta honom blev han galen igen. Han var som en ål, så ta tag i honom var inte det lättaste. och ta i nån mungipa var det inte ens att tänka på, han högg som en tok.
Jag fick iallafall ner honom på golvet, och fick stå så ett tag, hade jag släppt honom hade han flugit på mig. Jag fick ett nytt grepp över nacke och rygg, sen lyfte jag upp honom och vet fick ge sprutan under tiden jag höll, sen fick jag hålla så tills hunden "somnade"
Hur hade du gjort, ja ni andra får också komma med råd?
Avlivar man direkt, eller ska man testa och se vad hunden "går för" (kommer inte på något annat ord).
Nu var inte detta min hund, men familjen som hade honom hade tröttnat. De orkade inte med honom mer. Så jag skulle ha honom för se om det gick omplacera honom.
Nu har väl familjen låtit honom vara, så de har sluppit alla konflikter, även om de haft stora problem fast de inte riktigt sett det så.
Jag märkte redan att hunden var sån här som valp. När jag trimmade honom första ggn (7 mån tror jag), så morrade han redan då.
Jag tog iallafall hit en som jag tycker är duktig, sen testade vi honom. Säkert djurplågeri tycker många, så som vi gjorde. Men, inte gav han sig.
Så jag fick familjen att ta beslutet att avliva hunden. Vilket jag sen åkte och gjorde hos vet. Även då var det ju problem, för hur skulle vvi få honom på bordet.
Så jag fick lugnade som jag fick gnida in på slemhinnorna (vid tänderna), och inte ens det var kul, men det gick. Så fast han sen knappt kunde röra sig så det sista han gjorde var att morra när jag lyfte upp honom på bordet.
Jag tror ju hunden hande lynnesfel från början, men var en jättego hund när han ville. var väl därför ägarna hade svårt att ta beslutet.
Ja, är jättesvårt att förklara hur hunden var. Jag hade ju inte ens låtit hunden leva så länge. och hade det varit min hade jag inte bett någon testa honom, men eftersom jag ville ha nån mer som såg hur han var, så fick det blir så. För ägarnas skull.
Så vad hade ni gjort. Ta tag i hunden är uteslutet, om man inte hade handskar. Hunden var snabb och som en ål, det gick blixtsnabbt (som en orm hugger)
Men även om man hade handskar, så är man oskyddad i ansikte mm.
Jag har aldrig träffat på en sån hund, och när han var här sa jag ofta *jag träffar hellre en galen rottwailer
*