Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Total kontroll är mitt ledord när jag jobbat dels med min egen och dels med andras rädda hundar. Jag lyckas inte så jäkla bra med min egen jämt ska erkännas. Jag är för fjollig med den hunden, men med andra ekipage har det gått kanon.

Styrning på hunden och en helt svart/vit tillvaro.

Hundar med drifter (usch, jag gillar inte det ordet). Har du en hund med enormt viltintresse i kombination med jaklust kan du väldigt sälllan erbjuda en bättre belöning än att få jaga och då faller hela tanken med klicker.

Samma gäller hundar med skärpa, försvar, dominans eller vad som helst. Oavsett hur bra hundförare man är kan man med dessa hundar komma till ett läge då hunden verkligen vill driva sin vilja igenom och tänker göra det om det så krävs hjälp av tänderna. Då vill det till att hunden redan från början fattat vad som kan hända om föraren blir rejält förbannad.

Det handlar alltså om hundar som har mycket i sig av antingen det ena eller det andra. Vanliga svensson-hundar har det sällan, men kollar man på de arbetande hundarna kan man se det både här och där.

Jadzia skrev:
Samma gäller hundar med skärpa, försvar, dominans eller vad som helst. Oavsett hur bra hundförare man är kan man med dessa hundar komma till ett läge då hunden verkligen vill driva sin vilja igenom och tänker göra det om det så krävs hjälp av tänderna. Då vill det till att hunden redan från början fattat vad som kan hända om föraren blir rejält förbannad.

mmm såna hundar gillar vi :bump:

hoppas det är en sån herre som ligger i buren här brevid o sover :d

DRIFT är väl ett härligt ord

Menar du att "klickerfolket" söker sig till individer med låga drifter? Trots allt vet man ju inte vilka drifter valpen besitter, även om man kan ana. Eller menar du att "klickerfolket" söker sig till hundraser med generellt lägre drift?

*kl*

Det finns kanske en anledning att knappt någon klickar sina hundar inom skyddsgrenar.

1. Människorna där dras till "vassare" hundar

2. Eller så är det "hårdnackade 50-talistmetodare" som dras till grenen.

:D

Min hund är inklickad, pga apporteringssvårigheter. Det är ett bra sätt att höja motivationen för en godbit. Men vid det som Jadz räknade upp (försvar, dominans osv) så räckte klickern verkligen inte till.

Jadzia skrev:
Jag skulle aldrig sätta mig med en klicker i tio veckor för att försöka få bukt med en hund som hotar mig eller någon annan.

Nej det skulle inte jag heller..... inte med något djur som hotar, för JAG är flockledare och jag gör exakt vad en flockledare gör i sådana situationer.

Med en gris som gör utfall så stöter man med sin hand ganska hårt in i grisens halssida samtidigt som man utbrister i ett högljutt " GRUFF!" ljud. ( Dvs man imiterar vad en annan mer ranghög gris gör med tryne och röst). Detta gäller när grisen är aggresiv på allvar och inte när den är vad jag kallar "räddresiv" dvs arg pga skräck. En rädd gris kör man i första hand lugnande beteende med och ignorerar ev utfall så länge dom inte fullföljs.

Gör man så här så har man kommit till rätta med en aggresiv gris på ungefär 3 sekunders tid. En rädd gris tar betydligt längre tid flera dagar eller tom ett par veckor i extremfallet.

Svårt att förklara men jag har hanterat olika djur i snart 36 år från undulater till 1000 kg tjurar. Så mycket av det jag gör sker rent instinktivt från min sida, så det är litet svårt att förklara exakt vad man gör...

/KT

Aliide skrev:
*kl*

Det finns kanske en anledning att knappt någon klickar sina hundar inom skyddsgrenar.

1. Människorna där dras till "vassare" hundar

2. Eller så är det "hårdnackade 50-talistmetodare" som dras till grenen.

:D

Min hund är inklickad, pga apporteringssvårigheter. Det är ett bra sätt att höja motivationen för en godbit. Men vid det som Jadz räknade upp (försvar, dominans osv) så räckte klickern verkligen inte till.

Exakt kan inte annat än hålla med.

Jag är lärd sen militärtjänstgöringen hur dom tränade där, skaffa en egen hund efter hamna med några gammla rävar inom skyddet , de kör det gammla sättet. Sen träffade jag min nuvarande tränings ansvarig som är en fd. Jägarofficer, som garanterat aldrig skulle ta i en klicker. Så därför också är ju min skola o inte använda det för det ingen som kör med det där heller. LIka för er ni kom med folk som kör klicker ja då är det ju inte konstigt ni följer dom o tror på det.

PIRU skrev:
Exakt kan inte annat än hålla med.

Jag är lärd sen militärtjänstgöringen hur dom tränade där, skaffa en egen hund efter hamna med några gammla rävar inom skyddet , de kör det gammla sättet. Sen träffade jag min nuvarande tränings ansvarig som är en fd. Jägarofficer, som garanterat aldrig skulle ta i en klicker. Så därför också är ju min skola o inte använda det för det ingen som kör med det där heller. LIka för er ni kom med folk som kör klicker ja då är det ju inte konstigt ni följer dom o tror på det.

Fast det rä en fördel att vara nyfiken när man håller på med hundar, eftersom alla hundar är olika.
Har tex valt olika valpkurser med varje valp (+andra kurser) just för att få en så "bred kunskap" som möjligt.
Har faktiskt klickat in min rottis, och lärt in "stå" med det. Visst funkade det.
Men jag ät trots det inte alls "klickerfrälst," (Det är på tok för överreklamerat)
kam möjligtvis tänka mig å köra det nrä man tränar trix och finslipa lydnad, då är det effektivt.
Men jag anvnder det itne alls till vardags.

Senast ändrad:

PIRU skrev:
LIka för er ni kom med folk som kör klicker ja då är det ju inte konstigt ni följer dom o tror på det.

Det där är ju en sanning med modifikation. Det beror ju på hur kritisk /vidsynt man är. En del kanske köper ett koncept rakt av, men man har ju möjligheter att söka nya infallsvinklar under resans gång. Men på många sätt är det förstås enklast att söka sig till den lokala bk:n.

Fine skrev:
Menar du att "klickerfolket" söker sig till individer med låga drifter? Trots allt vet man ju inte vilka drifter valpen besitter, även om man kan ana. Eller menar du att "klickerfolket" söker sig till hundraser med generellt lägre drift?

Jag tror faktiskt att det till rätt stor del är så.

Lite samma tanke. Jag har också provat mig fram. Instruktören på valpkursen jag gick med min första hund var utbildad på Sollefteå hundskola, och honom delar jag inte många uppfattningar med. Med första hunden är det ju lätt så att man "hamnar" på kurs någonstans, men allteftersom man får erfarenhet kan man ju göra mer välgrundade val.

escodobe skrev:
Jag tror faktiskt att det till rätt stor del är så.

Vilket menar du att du tror, att "klickerfolket" söker sig till individer med låga drifter eller till raser med låga drifter?

Folk som är inne på sk mjuka metoder köper sällan hundar av linjer och raser som är extrema. Jag vet nog ingen klickermänniska som väljer att köpa hund efter linjer där man satsat stenhårt på tjänst eller skydd. Inte heller brukar de ha de mest extrema drag- eller jakthundarna.

Visst köper även klickerfolk Schäfer, Rottweiler eller liknande men inte utav de allra värsta uppfödarna eller linjerna. Det är trots allt skillnad även på de bruksavlade hundarna. En SBK-racer är inte likadan som en idealisk skydds- eller tjänstehund. De har olika egenskaper eftersom jobbet kräver olika saker. Inte många sbk-hundar måste kunna stå pall för överfall av en buse med järnrör.

Då har jag fått svar på min fråga, alltså att du menade individen. Jag var, som sagt, osäker på om du syftade till ras eller individ. (Det behöver inte vara du som uttryckte dig oklart, min hjärna är inte på topp efter dagens tenta.:cool: )

Fast det är just på schäfer jag sett mest klicker.

PIRU: Nja, att jag är liten, det har du rätt i, är bara 162 över havet. Men söt, nä det tycker jag inte ;)

Ha en trevlig fredagskväll allihopa, fast vi har delade åsikter, men är ju det som är kul :) Jag finns säkert här, men nu ska jag nog fixa lite här hemma...om en stund :)

Grana skrev:
Fast det är just på schäfer jag sett mest klicker.

PIRU: Nja, att jag är liten, det har du rätt i, är bara 162 över havet. Men söt, nä det tycker jag inte ;)

Ha en trevlig fredagskväll allihopa, fast vi har delade åsikter, men är ju det som är kul :) Jag finns säkert här, men nu ska jag nog fixa lite här hemma...om en stund :)

Ja men det finns ju två läger av schäfer , en utställning sen finns ju bruksschäfer men även där två olika en racer o en för tjänst

lika med Rottweiler en utställnings variant o en bruks.

du är säkert söt också :)

Jo, det finns det ju. Men dessa har jag andå sett på klubben. Men vem vet, de kanske bara är ute efter att få godkänt lägre, eller vad det nu är som behövs för utställning. Men då tror jag inte de skulle lägga ner så mycket arbete.
Men visst, jag har ju sett det på andra raser också.

Men kläm då fram din fenomenala metod som du inte vill delge till alla andra. En metod har blivit beskriven och den förkastar du, men kommer inte med något annat smart...?

Men det är konstigt att man inte bara får vara insnöad på klicker, men man får vara helt tvärtom. Vart ligger rättvisan i det? Om det är förbjudet att vara 100% klicker så måste det vara förbjudet att vara 100% emot klicker också.

Tippan skrev:
Men kläm då fram din fenomenala metod som du inte vill delge till alla andra. En metod har blivit beskriven och den förkastar du, men kommer inte med något annat smart...?

hade jag en sån hund då skulle jag styra det med rösten för den har jag både ljus o mörk o samt mitt koppel.

så låt o säga jag är ute o går o jag vet hur hunde blir då sätter jag den brevid mig o direkt han morrar då tar jag den i mungipan lungt o sansat o sen säger jag NEJ åt den tystnar den berömer jag den med klapp på insidan mungipan. oftast tittar hunden på en då. För jag lröver ju av hunden att den SKA sitta hos mig o sitta hos mig betyder inte nåt annat än o sitta o vara tyst o invänta nästa grej då får hunden svart på vitt hur man ska göra.

räcker inte det då höjer jag givetvis trycket på huden på nåt vis endra tar jag den hårdare i mungipan o korrigerar den med ett lätt rusk.

skulle det vara en idivid som hugger i händerna då finns det andra alternativ ett koppel över bakänden o hunden slutar o jag berömer.

men viktiga är att jag är lugn men bestämd på det jag vill inte nåt hysteriskt. o berömet mjukt o sansat.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar