Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Gnist skrev:
Nyfiken som jag är, så undrar jag då Varför har hundens förare tillåtit ett sådant beteende både vad det gäller i bilen och på planen?

Rikard är för det första ingen dressör han får precis igenom hunden varje uppkörning, sen är det ju så svårt o korrigera hunden då våld bara föder våld, o hunden är inte speciellt samarbetsvillig heller. Så det finns få korrigeringar han behöver. Sen var hunden 3år när den kom redan då hade den et stort ego i stamtavlan heter han dessutom Ego trip.

Ok..
Det är alltså ett (själv)inlärt beteende hos tidigare ägare.

Sådant är pest att försöka arbeta bort på hundar av den kalibern!

Oftast kan man få till det så att hunden funkar hyfsat i de situationerna där beteendet befästs, men man får i princip aldrig bort beteendet helt.
Trist när folk pga okunskap "förstör" i grunden bra hundar :cool:

Jo dom rede inte ut hunden o vänta alldeles för länge med för o lämna tillbax han den så den har ju fått sina vinster genom o bete sig så här.

det går knappt o klippa klorna på han för då ska han slåss o matskålen högg han ur händerna på Gubben o tanten som hade han så det sitter ju kvar lite grann så. Klippa klorna får han göra med munkorg att rikard brottar ner han o han fru klipper dom, maten ställer frun ner när rikard tar morgon promissen med han lika på kvällen allt för o slippa slåss med han.

Men exakt!! Skulle det inte vara värt att testa något annat när ändå inget annat fungerar??? Det förstår jag faktiskt inte. Jag skulle helt klart greppa varje halmstrå om det var något som faktiskt känns viktigt. (Men då skulle jag få hjälp av ett proffs på det där och inte bara gissa själv, det är iaf inget som skulle kunna göra saker värre om man säger som så...)

Men hans beteende är jäkligt intressant eftersom att man inte tycker att en stabil hund ska plocka fram det så där. Men helt klart så vet jag att hundarna märker att folk ryggar undan och sen sätter det i system. De är inte dummare än så...

Alternativt är ju att gå in med lydnad och be honom ligga ned när man öppna luckan. Det är svårt att leva rövare om man ligger ned och det borde inte vara svårare att lära in än att man inte hoppar ut hur som helst. När han hoppar ut så får han hoppa ut fot. Jag körde ju skitenkelt på det där. Jag sa sitt och om hunden reste sig så stängde jag burdörren igen. När hunden satt sig så öppnade jag. Tog inte många minuter innan de fattade vad jag menade och man behöver inte bråka med hunden, bara vara lite envis. (Han kan sätta en pinne för att öppna och stänga burdörren för att skona fingertopparna ;))

Alternativ 3 är ju att skita i det helt och tycka att det är helt okej att han gör så.

Tippan skrev:
Men exakt!! Skulle det inte vara värt att testa något annat när ändå inget annat fungerar??? Det förstår jag faktiskt inte. Jag skulle helt klart greppa varje halmstrå om det var något som faktiskt känns viktigt. (Men då skulle jag få hjälp av ett proffs på det där och inte bara gissa själv, det är iaf inget som skulle kunna göra saker värre om man säger som så...)

Men hans beteende är jäkligt intressant eftersom att man inte tycker att en stabil hund ska plocka fram det så där. Men helt klart så vet jag att hundarna märker att folk ryggar undan och sen sätter det i system. De är inte dummare än så...

Alternativt är ju att gå in med lydnad och be honom ligga ned när man öppna luckan. Det är svårt att leva rövare om man ligger ned och det borde inte vara svårare att lära in än att man inte hoppar ut hur som helst. När han hoppar ut så får han hoppa ut fot. Jag körde ju skitenkelt på det där. Jag sa sitt och om hunden reste sig så stängde jag burdörren igen. När hunden satt sig så öppnade jag. Tog inte många minuter innan de fattade vad jag menade och man behöver inte bråka med hunden, bara vara lite envis. (Han kan sätta en pinne för att öppna och stänga burdörren för att skona fingertopparna ;))

Alternativ 3 är ju att skita i det helt och tycka att det är helt okej att han gör så.

Att han ens skulle bry sig om nåt annat än o focera fram när det är folk i närheten, kan jag garantera att det kommre han aldrig bry sig om, alltså detta är inte att han blir lite sur utan han ska "mörda" folk.

det är ju proffs som tittat på han o de har sagt låt det vara du reder aldrig ut detta problem.

om han startar direkt o inte är samarbetsvillig så lär det bli svårt o få in lydnads bitar just i buren.

O tror du man ber en sån här hund o ligga???

Senast ändrad:

Problemet är ju att det är ett inlärt befäst beteende som hunden vet lönar sig på ett eller annat vis..
Han har tur som har hamnat i en familj, som är kapabla att acceptera och hantera hans inlärda problembeteende på ett sätt som är acceptabelt ur både ägare och hundens synvinkel.

Gnist skrev:
Problemet är ju att det är ett inlärt befäst beteende som hunden vet lönar sig på ett eller annat vis..
Han har tur som har hamnat i en familj, som är kapabla att acceptera och hantera hans inlärda problembeteende på ett sätt som är acceptabelt ur både ägare och hundens synvinkel.

Ja det är precis så!!!

sen är en trevlig hund hemma vid, leker med deras son så snällt o spelar boll o.s.v.

Ja ja ja... Det var bara lite brainstorming. Men helt klart, varför ska hunden ändra på sig? Han får ju precis som han vill. Dvs hoppa ur bilen. Själv skulle jag aldrig sluta med ett vinnande koncept!! Kanske så har någon gapat på honom och då har det triggat honom ännu mer. Bingo.

För det fösta så kör inte jag bara med mjuka metoder, behöver jag så kan jag bli rejält arg. Men jag uppfostrar inte mina djur med hårda metoder, för jag tycker inte det behövs. Så den dagen jag blir arg, då vet dom att upps, nu får man skärpa sig. Jag behöver inte gapa och tjata på mina hundar (menar inte att ni göra det, så ta det nu inte så). Jag menar att kör man med hårda metoder jämt, då får man ta till ännu hårdare när det verkligen behövs.

Ja, vad skulle jag göra med den där hunden. Avliva kanske ;)
Nä, men jag säger som Tippan, han skulle inte få vinna genom att komma ut ur bilen.
Sen är han ju nu så gammal, så försöka ändra på en hund som är 9 år, det är inte lätt. Kanske jag skulle låta det vara. kanske hunden inte skulle få följa med i bilen. Ja, jag vet inte riktigt, men åldern har betydelse för hur mycket arbete jag skulle lägga ner på det där problemet.
Men eftersom hunden inte tar att man säger till ordentligt, så blir det ju automatiskt att man får prova nåt annat. Nåt som inte gör att hunden går i gång. Och då får man väl prova en mjukare metod, och se hur hunden reagerar.

PIRU skrev:
O tror du man ber en sån här hund o ligga???

Nej - man kommenderar den. Jag har haft en hund som hade tendenser, men jag hade aldrig de problemen du beskriver.

Lösningen för min del innebar en ovillkorlig lydnad. Sitt, ligg, plats - you name it, INNAN hon drog igån och skulle slåss eller skrämmas.

Hon gick ner på armbågarna, viftade på svansen, morrade och skällde uppfodrande på alla hundar och människor som blev rädda. De riktigt skärrade kunde hon(om inte jag var snabb nog) "ställa" genom att lägga all tyng på fronten, stirra på dem och sedan skälla till plötsligt så att de hoppade till.

Hon fick en riktig kick av det och var våldsamt otrevlig om hon fick chansen. En stackars terveuren-hane skrämde hon livet ur genom att utmana och gå till "attack". Han gav sig på min hund och hon blev själaglad - äntligen ett härligt slagsmål! :crazy:

Hon tog honom över nacken, morrade som en best och viftade på svansen. Släppte honom för ett ögonblick bara för att få ge honom en omgång till. Lyckligtvis bet hon inte hårt för att skada utan det var mest underbar lek från hennes sida. När han till sist kröp ihop äcklade hon sig genom att hålla en lägre profil- bara för att trycka till honom så snart han reste sig. Allt medan svansen gick och hon ville ha mitt godkännade.

Hon kunde göra samma sak med soppåsar, döda fåglar, döda djur i skogen. Inte så att hon skrämde påsen, men hon vaktade så att det slog gnistor. Jag kunde inte gå fram och bara ta påsen - hon hade då gett sig på mig, alternativt lagt sig över påsen med en blick som sade: "slå ihjäl mig först - innan dess får du ingen påse".

Henns lydnad var min smala lycka. Jag kunde i dessa lägen inte ta i henne alls, utan fick kommendera hit, sitt, ligg eller annat. Först då kunde jag ha en chans.

Vad gäller slagsmålet med tervuerenhunden så var det mer eller mindre iscensatt. Hundens matte är en kompis till mig och hon tyckte att han behövde träffa en dominant tik eftersom han alltid skulle rida på alla tikar.

Tyvärr blev inte situationen bättre efter det eftersom min hund gled mig ur handen (lydde inte alls) och han blev skitskraj bara för min hund.

Vidare kunde min hund skrämma barn och hon njöt av den effekt hennes skrämseltaktik innebar. Hon var inte att lita på bland barn (utom familjens egna barn) och kunde ligga på golvet, titta ut ett barn, bara för att fara upp och skälla till så att barnet skrek! :eek:

Att i det läget slita och dra i henne, hålla emot med koppel eller skrika hade varit helt lönlöst. Det enda som fungerade var att vara benhård i att plats betyder plats, sedan sitt, fot och så marcherade vi iväg till annan plats.

Din beskrivna schäfer verkar allt annat än trevlig, men kanske har de tidigare ägarna eller nuvarande ägarna också förstärkt hans beteende genom att bli arga, skrika osv.

Jag vågar inte tänka på hur vår rottis skulle vara om vi hade blivit våldsamma med henne... Hon var "a handful" som hon var redan.

Senast ändrad:

PIRU skrev:
Jo dom rede inte ut hunden o vänta alldeles för länge med för o lämna tillbax han den så den har ju fått sina vinster genom o bete sig så här.

det går knappt o klippa klorna på han för då ska han slåss o matskålen högg han ur händerna på Gubben o tanten som hade han så det sitter ju kvar lite grann så. Klippa klorna får han göra med munkorg att rikard brottar ner han o han fru klipper dom, maten ställer frun ner när rikard tar morgon promissen med han lika på kvällen allt för o slippa slåss med han.

Men när det gäller maten så borde det kunna fungera med lydnad också. Lyder han inte sitt eller ligg eller vad det kan vara - då blir det ingen mat.

Det du skriver om bilen så verkar han bli så blockerad att inga kommandon fungerar, samt att han är gammal och van att få göra som han vill.

Jag hade satt hårt mot hårt. Han hade fått sitta i sin bur och vråla tills dess att han lugnade sig, då hade han fått komma ut. Om han sedan var ful i munnen och skulle bete sig illa - då hade han åkt in i buren igen.

Men han är 9 år och jag hade nog inte lagt ned så stor möda på hunden i den åldern. Hade han varit yngre så hade det i alla fall varit min metod.

Men jag känner också det där att jag blir blockerad. Jag låser mig i mitt sätt att tänka och efter hur jag känner hunden och säger att det där fungerar aaaaldrig. Ofta blir det också så att jag är duktig på att förstärka rätt beteende på lydnadsplanen, men glömmer bort att samma princip även gäller utanför. (Något jag inte är helt ensam om att missa tror jag) Det är ingen slump att vissa saker fungerar så klockrent i vissa miljöer. Det är ju för att man skapat/nött in ett visst beteende som tillfredsställer hunden på ett eller annat sätt.

Jag kom på en skitsmart sak :D Om man skulle släpa ut en Volvo på en lydnadsplan och säga att det ingick som ett moment inom någon gren att hunden skulle göra eller inte göra vissa saker i och utanför bilen så tror jag att de flesta skulle klara det :p Ser framför mig killen från de videosnuttarna springa omkring och dunka på bilen :rofl:

Eller varför inte en helt ny (bilrelaterad) gren? :idea: Kan ana dialogen efter ett träningspass:

-Hur går det för er?
-Jodå, vi jobbar just med momentet "inhopp i bil". Gäller bara att han sträcker ut vänster bakben ordentligt, så har vi en klar 10:a där.

Men allvarligt talat, så har du ju en poäng där. Det är ju helt klart så att man lägger sitt träningsfokus på a) sånt man tycker är viktigt i vardagen eller b) de moment som ingår på tävling. Resultaten blir ju därefter.

Jag tror att man mentalt också tänker och tränar annorlunda. Det vet jag själv på mina egna hundar... Mycket kan jag skylla på att hon är cocco i huvudet, men det är ingen slump att hon kan ligga platsliggning med 14 schäfrar men inte träffa en schäfer på parkeringen... Ett hopplöst fall enligt mig... Är det egentligen? Utanför planen så är det väl ofta så att nu ska hunden lära sig detta banne. På planen så funderar man och klurar ut hur man bäst ska förklara för hunden vad man menar... Där börjar man oftast i rätt ände.

Ja, det är ju så. Vissa saker struntar man ju i att det inte fungerar, men ska man tävla är det ju bara att gilla läget och träna in de moment som ingår.
Håller med om att på planen börjar man i rätt ände. Men där har man ju fördelen att själv ha kontroll över störningarna på ett annat vis än när det gäller vardagslydnaden. I vardagen dyker det ju upp lite käcka störningar i form av hundar, cyklister, harar eller vad nu ens hund kan finna intressant- när man själv inte är beredd på just det.

Ja det gör det. En del är fenomenala på att orka arrangera sådant också... Har läst om banor som drar iväg en trasa som man tränar mot etc. Med fågelhundar är det inte ovanligt med duvor som sitter fast i snöre, sådana "uppflogslådor" osv. Jag har sett många käcka lösningar! Efter en kurs vi var på började alla planera för duvslag efter det ;)

Hur ska han göra när han jobbar med hunden då ska han skita i o ta med den då jag säger ju att han är en väktarhund.

eller låta han vråla dom har testat det o han sluta inte vråla på ett x antal timmar kan fråga kent hur länge dom körde men vet att det var flera timmar de bytte ut folk bara. Och även då vart rikard förbannad ja då ökar han bara så det hjälpte inte det minsta sen tvärt om prata tyst med han o det hjälpte inget det heller.

Senast ändrad:

Låta hunden sluta som väktarhund.

Ser faktiskt ingen skillnad i att ha kvar den hunden, som att ha kvar den jag hade hand om.
Väktarhund eller inte.

Sen, vilken schäfer är tyst i bilen ;) Hör man ett vrål från en bil, nog sjutton sitter det en schäfer där i.

:rofl: Så sant så sant ;)

Jag har ibland tagit min hund och satt henne i på golvet i framsätet innan jag åkt in på tävlingsområde. Inte SBK för där är det inte pinsamt, men på t.ex. SSRK.

Visst är det skumt att jag har en som vrålar titt som tätt och en som är stum?? Jag har läst och hört 2000 ggr att hundarna tar av varandra och det har jag alltid trott på också... Men inga regler utan undantag va?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar