Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

PIRU skrev:
Jo jag kan förstå att det kan reageras över det men det är ju inte svårare än om min hund inte funkar när det kommer bröder hit eller andra barn o sätta undan hunden. Så är det problemet ur världen

sen är det ju så att i en skyddshund tar man fram saker som inte alltid är önskvärda alla gånger som deras försvarslust ex.

Det är kanske jag som är korkad Piru, men min fars tjänstehund var också bla utbildad skyddshund (schäfer) och han var också en alldeles utmärkt familjehund som var jättesnäll mot barn- även andra än familjens barn. Han var totalt pålitlig i alla situationer.

Och han var ändå en hund som inte hade de bästa förutsättningarna från början då han var en omplaceringshund som uppfödaren hade fått tillbaka och sedan hade min far tagit över honom.

Jag tycker det låter litet på dig att det inte "gör" någonting om din hund inte klarar av något annat än tjänsten och tex är opålitlig med tex barn.

Jag kommer ihåg hur min far alltid predikade att det var viktigt att hundar var väluppfostrade och att dom inte var farliga för sin omgivning. Visst en skyddshund ska göra sitt jobb, men det betyder ju inte att det ska vara någon sorts varulvsjycke som biter allt och alla.

Nu tror jag iofs inte att din hund är någon sorts "Baskervilles hund" och jag förstår faktiskt din reaktion mot alla som "tjaffsar och gullar fram allting med klicker och godis utan urskillning". Jag vet en hel del hundar som bara lyder när husse eller matte har mutor i handen och dom ger blanka fasen i ägaren annars eftersom dom inte ser ägaren som flockledare utan som en godidsautomat.

/Kung Tulle

*lån*

<<----------- Använder sig vare sig av godis/bollar/klicker vid lydnadsträning av hundar :cool:

Du har rätt i hur du menar absolut.

Ska förklara hur jag menar Jag har nu en hund som är skyddsdresserad o snällare hund får man fan leta efter.

men om min schäfer vilket med största sannolikhet inte lär bli farlig för varken mina vänner eller barn på nåt vis, men vi säger att det kommer barn hit o sparka boll inte har jag hunden med då om det har så stort föremåls intresse att den gör allt för o få bollen.

Hunden är ju inte elak den går ju i bytesdrift men barn o även vuxna kan ju bli rejält bitna ändå.

Då åker han i hundgården om blir tal om lekar här hemma istället för man ska chansa att det går bra.

Jag har inget i mot när jag är ledig att sätta undan hundarna de behöver inte vara med i tid o tid o fladdra ikring mig.

är du med hur jag menar?

Visst Gnist och det är absolut inget fel med det! Om det görs rätt det vill säga!

Jag jobbar själv en del med godis när jag tränar mina minigrisar och även med hästarna så jag har en hel del erfarenhet. Men jag har som sagt sett felanvändning där det gått väldigt väldigt fel!

/KT

Gnist skrev:
*lån*

<<----------- Använder sig vare sig av godis/bollar/klicker vid lydnadsträning av hundar :cool:

det är ju absolut det bästa!!!

Att göda en hund med föremål, beröm eller näring blir även det en muta
och en tillfällig lösning. Att ge ett barn glass varje dag blir snart en vana
och inget tillskott!

Men det är ofta där man pratar om varandra... Vad är lydnadsträning för dig? För mig är det att gå på lydnadsplanen :)

Det andra som att kalla in hunden, passera andra hundar och bete sig allmänt vettigt kalla jag för allmänlydnad!

Gullar med klicker?? Vad är det?
Nån skrev också att klicker är nytt, vilket inte är fallet. Det är ett väldigt gammalt träningssätt.
Folk blir impade hur man kan få delfiner att göra alla konster, allt det är tränat med shaping. Man belönar när delfinen gör rätt, och till slut kan man lägga in ett tecken för just den konsten. Med andra ord så har delfinen lärt sig att klura ut själv vad den ska göra, och på samma sätt är det för hundar.
Nu kör jag inte klicker med allt, men jag har testat det. Och jag är väldigt imponerad av vad man kan göra med sin hund, och att faktiskt hunden får lista ut själv vad jag vill den ska göra.

Tippan skrev:
Men det är ofta där man pratar om varandra... Vad är lydnadsträning för dig? För mig är det att gå på lydnadsplanen :)

Det andra som att kalla in hunden, passera andra hundar och bete sig allmänt vettigt kalla jag för allmänlydnad!

Jag skulle inte vilja skilja på begreppen utan istället tala om lydnad som ett allmänbegrepp. Dvs man lär hunden det hunden behöver kunna och i detta ingår både allmänlydnad och lydnad i "tjänstesyfte". För hunden är det ju ingen skillnad på att lära sig att gå fint i koppel och att tex för en fårhund samla in fåren på ett visselkommando. Det är bara vi människor som gör det svårare för oss än vad vi behöver genom att krångla till det i onödan för både oss själva och hunden.

/Kung Tulle

Grana skrev:
Gullar med klicker??

Nu kör jag inte klicker med allt, men jag har testat det. Och jag är väldigt imponerad av vad man kan göra med sin hund, och att faktiskt hunden får lista ut själv vad jag vill den ska göra.

Gullar med klicker- med det menar jag ett felaktigt sätt att använda den på. Dvs otajmat och urskillningslöst på ett inkonsekvent sätt!

Metoden med operant inlärning är gammal och man BEHÖVER inte använda klicker för detta. Klickern gör det visserligen mera distinkt i och med att man hela tiden använder sig av ett identiskt ljud men det går faktiskt lika bra att använda ett "beröm ord" eller liknande. I all operant inlärning får djuret lista ut själv vad man menar det är inte specifikt för sk klickerträning.

/Kung Tulle

Flera här kanske tycker de har åstakommit mycket. Man måste väl inte tävla för åstakomma saker.
Ditt mål kanske är att komma till SM, nån annas mål är att komma till elit, eller bara lägre. men har man lyckas med sitt mål, så är man ju nöjd. man måste inte vara bäst för att ha lyckas.

Jag hjälper också folk, men inte måste jag sitta och skriva det här. Vad skulle jag visa med det, att jag är snäll osv...
Jag har varit spårläggare med ryggvärk mm på tävlingar mm, men är inget jag måste sitta här och prata om.
Jag tycker det är som att slå sig för bröstet och säga *gud vad bra jag är*
Sen får man självklart vara stolt över sina djur och resultat, men med kanske lite ödmjukhet. Det biter iallafall mer på mig.

Nä, det har du rätt i. Kanske skulle tillagt att jag testat både med klicker och utan, och fått samma resultat.
Men i början tror jag inte att bara ett "bra" duger, de vill ha mer belöning än så. Visst går det säkert, men inte lika "snabbt"

Grana skrev:
Visst går det säkert, men inte lika "snabbt"

Jo men det första som man ska lära sig när man arbetar med djur är att INTE ha bråttom. Allting ska få ta tid om det behövs och det är ingen mening med att ta genvägar som man som tränare inte behärskar till fullo.

Vi har väl alla sett skräckexempel som elhalsband på hundar och gramantyglar på hästar etc etc.

/KT

Apropå begreppet "gullar med klicker" så får jag en vision av en människa som står med en klicker i handen och smeker den med tom blick och viskar..."- Åhh vad du är vacker lilla gulle-fina klicker! Åhhhh Åhhh"..

:rofl:

/Kung Tulle

Absolut inte!! Att hålla uppe motivationen för en tävling i elitlydnad eller lära sig att gå fint i koppel är inte samma sak. Inom tävlingslydnanden så ställs det helt andra krav på hunden. Det är moment och inte lydnad. Jag skulle aldrig orka leva en vardag med en hund som är så pass högmotiverad så att den aldrig kräver belöning eller motivation under träningen. Visst skulle jag kunna utelämna belöning för mina hundar då de gör sådant som de är högmotiverade för, tex. apporterar, men varför skulle jag inte betala dem för det arbete de utför för mig?? För att jag är ledare, för att, ja varför? Klart att jag ska uppskatta deras arbete!!

Därför gjorde jag " " vid snabbt.
Måste man förklara preciiiis hur man menar ;)
Jag tror inte det räcker med ett bra till tex delfiner. Ja, nu tar jag delfiner som ex, för du skrev ju djur...

Det är inte det jag vill ha sagt me det, men jag kan garantera att jag är ödmjuk men ger inte 5öre för såna som ska tala om att allt jag gör är fel o allt dom gör är rätt bara för de har en tränings filosofi som är nog helt tvärt om min egen o då är min fel helt plötsligt.

att jag är hård med mina hundar är ett som är sant men jag är schysst o ärlig finns ingen hund här hemma som är rädd för mig den gammla har respekt för mig för han vet hur arg jag kan bli o det ska en hund ha för sin förare.

sen att ni har i eran tränings utrustning en pall en klicker o massa köttbullar

o sitter på träningsplanen o väntar på eran hund ja visst får ni det har aldrig sagt att det är rätt eller fel, alla får göra som dom vill. Men jag skulle aldrig träna så för o vänta ut rätt bettende lär ju hunden vara 8år innan man kör första tävlingen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar