Sv: Visa bilder på era KANDAR!
*KL*
Vad roligt att du satte fart på den här gamla tråden Gaia!
Det här med kandar och kandarbett är ju en hel vetenskap
och jag hade ett helvete innan jag hittade rätt bett och rätt resten - så det var inte "bara" att sätta på hästen ett kandar precis.
Först började vi med detta, men skinnet i detta huvudlag var för hårt för hästen så han fick skav, dessutom kunde jag inte passa in betten vilket man ser rätt tydligt här...
Sen fick de skicka hit hans specialsydda kandar ifrån Portugal och med en del meck med betten så blev det så här:
Detta kandar är sytt i handskinn och allt läder är så mjukt att man kan vira det runt en tandpetare. En stor fördel med det är också att ena bettremmen är löstagbar, vilket innebär att man kan tränsa med ett bett i taget. Man kan alltså börja med bridongen, man hissar upp bettremmen separat, sen kan man stoppa dit stången efteråt utan att det glappar när man tränsar. Väldigt smart. Kanske inte lika snyggt som det andra men klart mycket mer genomtänkt. Dessutom sliter det inte lika mycket på skinnet/pälsen som det andra. Skimlar är ju väldigt känsliga för minsta lilla tryck och eftersom man måste ha bridongen rätt rejält uppspänd för att betten inte skall ligga an så blir det mer tryck med ett kandar på päls/skinn.
Till slut lyckades jag lära mig lite mer om kandartillpassning, men det var inte lätt. Man kan i a f se att nr 2 sitter mycket bättre än nr 1.