Visa bilder på era KANDAR!

Sv: Visa bilder på era KANDAR!

och jag är för snål för bådadera, har Hubertus Classic med utbytt pannband. Kanske köper en Döbert-nosgrimma när jag anser mig ha råd...

april2009050.jpg

KL

Puttar upp tråden 2,5 år :D

269869_284324158353412_1360003129_n.jpg

598788_284323701686791_466545311_n.jpg

Dock får jag lämna in käkremmen för avkortning.

Tyckte att det var dags att återuppliva den med alla fina inspirationsbilder :D

Gud va kul tat du livade upp denna gamla fina tråden!
Fint kandar du har :), alltid snyggt med blankt svart läder på skimlar

Ser att mitt kandar är uppdaterat sedan senast!
Ny nosgrimma, lackad o svartvit
182553_10151051918235951_1926113389_n.jpg

Ja, visst är det fint!? Verkar vara ett nytt märke i Sverige, det kommer från Norge och heter Optimum. Modellen är Diana.

Har ett till, med mässingspännen. Hyde park som fanns i butikerna för en herrans massa år sedan. Dock med annat pannband, originalet var för kort.

58730_284690998316728_186214632_n.jpg

KL

Ah vilken rolig tråd :D Ja jag har väl det tråkigaste Kandaret Ever. Ett från hööks Tudor Claridge House. Men jag är Nöjd med det :) Det duger gott och väl som första kandar :)

Bilderna är från i våras.

pic_190547077.jpg

dsc_0123-2_187796290.jpg

*kl*
Jag har ett rundsytt kandar från Hansbo, tycker massor om det! Lite korta tyglar bara men när de ridits in och mjuknat så blir det nog bra ändå :)

171.jpg

405695_10150676704045712_1254083726_n.jpg

Mitt kandar som jag dock inte minns märket på, kan vara Kentaur? Dock är pannbandet designat av medlem här på bukefalos:laugh:

IMAG0160-1.jpg

dsc_0100_193269317.jpg

Kulig tråd! :laugh:

Här kommer cobbens, ett schockemöhle cadillac med utbytt pannband. Ska byta bridongen till en mässing och pannbandet till ett med guldiga stenar, sedan när jag blir rik :p:angel:

IMG_1736.jpg

*KL*

Vad roligt att du satte fart på den här gamla tråden Gaia! :) Det här med kandar och kandarbett är ju en hel vetenskap :confused: och jag hade ett helvete innan jag hittade rätt bett och rätt resten - så det var inte "bara" att sätta på hästen ett kandar precis.

Först började vi med detta, men skinnet i detta huvudlag var för hårt för hästen så han fick skav, dessutom kunde jag inte passa in betten vilket man ser rätt tydligt här...

CSC_0069_zps94ccce42.jpg

Sen fick de skicka hit hans specialsydda kandar ifrån Portugal och med en del meck med betten så blev det så här:

IMG_1873_zps89fb43e5.jpg

Detta kandar är sytt i handskinn och allt läder är så mjukt att man kan vira det runt en tandpetare. En stor fördel med det är också att ena bettremmen är löstagbar, vilket innebär att man kan tränsa med ett bett i taget. Man kan alltså börja med bridongen, man hissar upp bettremmen separat, sen kan man stoppa dit stången efteråt utan att det glappar när man tränsar. Väldigt smart. Kanske inte lika snyggt som det andra men klart mycket mer genomtänkt. Dessutom sliter det inte lika mycket på skinnet/pälsen som det andra. Skimlar är ju väldigt känsliga för minsta lilla tryck och eftersom man måste ha bridongen rätt rejält uppspänd för att betten inte skall ligga an så blir det mer tryck med ett kandar på päls/skinn.

Till slut lyckades jag lära mig lite mer om kandartillpassning, men det var inte lätt. Man kan i a f se att nr 2 sitter mycket bättre än nr 1.

Senast ändrad:

Så har jag på mitt kandar oxå.. har bridongen i en separat.. väldigt bra för jag använda den på alla vet. besiktningar som vi har i fälttävlan så slapp man ta med ett besiktningsträns :)

Älskar den smala nosgrimman på ditt nya kandar, tycker det är så fint när ansiktet får synas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En brittisk studie visar att kandar skapar mindre tryck på hästens nosrygg och underkäke än ett tränsbett, vilket kan väcka en ny...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 584
Senast: hundtant
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 593
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar