Förbud mot kandar kan hota dansk dressyr – enligt nya världsettan

Cathrine Laudrup-Dufour menar att ett eventuellt förbud mot kandar i Danmark kan leda till tråkiga konsekvenser för dansk dressyr.
– Det har blivit ett missförstånd i att ett förbud mot kandar skulle förbättra djurens välfärd.

Det går alldeles utmärkt att gapa med aachenrem.
Tror aldrig jag mött en häst som rids med aachenrem där den går att ställa in löst nog för hästen att gapa ordentligt utan att den halkar fram över underläppen. Med så långt ner som den sitter bör den väl till och med vara ännu lösare än den engelska nosgrimman, vilket jag heller inte kan komma på att jag har sett praktiseras.

Mjo tränsbett kan vara rak också. Går att ställa ändå.
Du kan inte dra i ena änden av någonting som inte är ledat utan att påverka andra änden, det var det jag menade och så som det brukar skrivas.

Jag kan tillägga att jag verkligen tycker om att rida på pelham och har gjort så mycket (speciellt på en hand) så jag protesterar inte alls mot existensen av stång eller mot att de är bra att rida på. Jag bara menar att bridongen har en funktion i ett kandar, precis som stången. Och att kandar i sig har en funktion (som går utöver att dra i den för kung och fosterland och få den förbjuden).

Senast ändrad:
Tror aldrig jag mött en häst som rids med aachenrem där den går att ställa in löst nog för hästen att gapa ordentligt utan att den halkar fram över underläppen. Med så långt ner som den sitter bör den väl till och med vara ännu lösare än den engelska nosgrimman, vilket jag heller inte kan komma på att jag har sett praktiseras.
Dessutom, när man spänner aachenremmen, hur löst det än blir (utan att den glider över hakan) så har man samtidigt plötsligt fått nosgrimman hårdare spänd och är tvungen att backa och spänna upp den ett hål :)

(eller i alla fall min erfarenhet av det, stöter inte på så många längre, de var legio tidigare och det var sjutton hopplöst att försöka få dem sitta med två fingrar emellan, framför allt för 10+ år sedan (innan diskussionerna kommit igång) då det var modernt för lärare att glida runt och kolla att man dragit åt för kung och fosterland. Så mycket moden som kommer och går (och man bara det här var knasigt hoppas det går över.)

Dessutom, när man spänner aachenremmen, hur löst det än blir (utan att den glider över hakan) så har man samtidigt plötsligt fått nosgrimman hårdare spänd och är tvungen att backa och spänna upp den ett hål :)

(eller i alla fall min erfarenhet av det, stöter inte på så många längre, de var legio tidigare och det var sjutton hopplöst att försöka få dem sitta med två fingrar emellan, framför allt för 10+ år sedan (innan diskussionerna kommit igång) då det var modernt för lärare att glida runt och kolla att man dragit åt för kung och fosterland. Så mycket moden som kommer och går (och man bara det här var knasigt hoppas det går över.)
Jag har helt slutat med nosgrimma med Aachen-rem av precis de här anledningarna! Använder antingen engelsk eller remontnosgrimma och har som måttståck att hästen ska kunna tugga en ordinär hästgodis utan problem med nosgrimman på plats. Då brukar den bli lite lösare spänd än "två fingrar", dvs jag får in tre eller fyra fingrar mestadels.

Det går alldeles utmärkt att gapa med aachenrem.
Nej, inte om man drar åt den, vilket många gör.

Rätt inställd och med två fingrar (på högkant på nosryggen) kan hästen självklart öppna munnen.

Men, mycket få spänner den korrekt. Titta på vilken bild som helst från tävlingar så ser man tydligt att acchenremen är rejält åtdragen.

Jag har helt slutat med nosgrimma med Aachen-rem av precis de här anledningarna! Använder antingen engelsk eller remontnosgrimma och har som måttståck att hästen ska kunna tugga en ordinär hästgodis utan problem med nosgrimman på plats. Då brukar den bli lite lösare spänd än "två fingrar", dvs jag får in tre eller fyra fingrar mestadels.

Det kan min häst, med acchenrem på. Har inga problem att spänna den löst men ändå stadigt.
Min förra häst trivdes bäst med remontgrimma. Men acchenrem funkade också.

Nej, inte om man drar åt den, vilket många gör.

Rätt inställd och med två fingrar (på högkant på nosryggen) kan hästen självklart öppna munnen.

Men, mycket få spänner den korrekt. Titta på vilken bild som helst från tävlingar så ser man tydligt att acchenremen är rejält åtdragen.

Det går inte att avgöra från en bild hur hårt den är spänd. T.ex.kan en icke lösgjord häst som spänner käken få en väldigt löst spänd nosgrimma att se ut att vara för stram. Man måste känna.
Min erfarenhet är att inte särskilt många spänner för hårt, i alla fall inte på tävling, under elitnivå.

Det går inte att avgöra från en bild hur hårt den är spänd. T.ex.kan en icke lösgjord häst som spänner käken få en väldigt löst spänd nosgrimma att se ut att vara för stram. Man måste känna.
Min erfarenhet är att inte särskilt många spänner för hårt, i alla fall inte på tävling, under elitnivå.
Vi kan nog vara överens om att vi är oense i frågan.

Jag har aldrig sett en aachenrem vara korrekt tillpassad.

Tänker också på det att den gamla regeln om två fingrar, den avser mig veterligen på högkant och det var främst män (med större händer än kvinnor, oftast) som red. Jag har sett många, inklusive lärare, som tycker att det räcker att med svårighet få in två ganska små fingrar liggandes... detta i nutid.

Tänker också på det att den gamla regeln om två fingrar, den avser mig veterligen på högkant och det var främst män (med större händer än kvinnor, oftast) som red. Jag har sett många, inklusive lärare, som tycker att det räcker att med svårighet få in två ganska små fingrar liggandes... detta i nutid.
Jag lärde mig liggande fingrar som liten, så den gamla regeln är i så fall äldre än 80-tal :), vilket kanske rent av är sannolikt. Jag kör på liggande fingrar men med god marginal, så att jag inte tycker det sitter med risk att halka osv. (och därmed säger jag inte att någon annan har nosgrimma som riskerar halka såklart).

Sedan hur det är med fingrar och luft beror rimligen på hur stor häst man tränsar också. Om det är en rejäl nordsvensk så behöver man rimligen större fingrar för att få det bra än om man tränsar en nätt ponny.

En del hästar har en liten munhåla. Var en svensk dressyrryttare (kommer inte ihåg vad hon heter) som tog upp detta att hennes häst har extremt liten munhåla och att hon aldrig hade satt in ett kandar i munnen om hon inte hade varit tvungen.
Det där är en av ridsportens stora problem, att folk gör det som krävs trots att dom vet att det är fel och inte rättvist mot hästen för att "dom är tvungna" till det. Funkar inte hästen på kandar och trivs med det så spelar det i mina ögon inte någon roll hur duktig hästen är, då kan den inte tävla på hög nivå helt enkelt.

Sålänge folk "gör det som krävs" så kommer ridsporten aldrig att förändras, jag förstår att det kan vara frustrerande ifall hästen har allt som krävs för svårklass men inte kommer dit pga bettet men är det så så är det.

Det kan min häst, med acchenrem på. Har inga problem att spänna den löst men ändå stadigt.
Min förra häst trivdes bäst med remontgrimma. Men acchenrem funkade också.
Det kan nog bero på en kombination av hästens anatomi och nosgrimmans exakta utformning, men om jag spänner Aachen-remmen så löst som jag vill på min häst så glider den fram över hakan och stör. Dessutom känner jag inte att jag behöver den, så den är borttagen på alla mina träns :)

Ang att ställa på stångbett eller rakt bett, på högre nivå än typ LA bör man väl kunna göra det från sitsen/från ramen man har med bett-tyglar-hand? Att behöva använda tränsbett eller kapson för att ställa är ju en del av hästens utbildning, men på GP nivå ska ju hästen vara långt förbi det steget...

Jag tycker inte att kandar behöver förbjudas, men förbjud nosgrimman och öppna för fritt val mellan kandar (två bett) eller blankt stångbett.

Och hela programmet ska utföras på en hand 😛. Då kanske vi får se lite bra ridning igen, det går inte att slita och dra på samma sätt. Och fyra tyglar på en hand är skitjobbigt, så då kanske fler väljer blank stång.

Vi kan nog vara överens om att vi är oense i frågan.

Jag har aldrig sett en aachenrem vara korrekt tillpassad.

Jag tycker att det är få kombinationer av utformning på nosgrimman och hästens anatomi som möjliggör en korrekt spänd aachenrem. När den sitter så lågt och löst som krävs för att ge i mitt tycke miniminivå av rörelsefrihet utan att störa bettet så är det väldigt lätt att den glider över hakan om hästen kliar sig tex.

Jag tycker inte att kandar behöver förbjudas, men förbjud nosgrimman och öppna för fritt val mellan kandar (två bett) eller blankt stångbett.

Och hela programmet ska utföras på en hand 😛. Då kanske vi får se lite bra ridning igen, det går inte att slita och dra på samma sätt. Och fyra tyglar på en hand är skitjobbigt, så då kanske fler väljer blank stång.

Skulle gärna se att man kunde använda en kombo av ridkapson och stång också, istället för kandar. En bra utformad kapson kan ju sitta mycket lösare än dagens nosgrimmor utan att röra sig till besvär för hästen.

Det kan nog bero på en kombination av hästens anatomi och nosgrimmans exakta utformning, men om jag spänner Aachen-remmen så löst som jag vill på min häst så glider den fram över hakan och stör. Dessutom känner jag inte att jag behöver den, så den är borttagen på alla mina träns :)
Det var alltid det första jag gjorde när jag köpte träns. Bort med aachenremmen - sedan började jag ta bort nosgrimmorna helt eller red med körhuvudlaget helt enkelt.

Jag har haft samma upplevelse med en del träns, även med någon remontnosgrimma, att när den remmen är så lös den bör vara så glider den fram, över och stör. Så jag har nästan helt gått över till engelsk nosgrimma nu, eller aachen där man tar bort snokremmen. Som en bonus så blir min häst snyggare i det med, gör att huvudet ser mindre långt ut :rofl:

Helt rätt. Tror det blir MER blåa tungor med tränsbett och hårt hårt åtdragen acchenrem, än med kandar och hårt åtdragen nosgrimma.

Med ”vanlig” nosgrimma har hästen en chans att öppna munnen. Den chansen försvinner helt med acchenrem.
Bjuder på en otroligt vacker bild på min dressyrhäst när han fått nog av våra försök att fota efter en prisutdelning och bara vill få gå hem. Som synes kan han gapa alldeles utmärkt trots aachenremmen

IMG_5151.webp

I övrigt instämmer jag i åsikten att kandaret inte är problemet, det är ryttarna. Det går att lägga sjukt tryck i munnen på hästen med träns ett också. Kanske till och med mer tryck eftersom det inte är lika skarpt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrens världsranking har en ny drottning på tronen när danska Cathrine Laudrup-Dufour tar steget upp till plats ett. Även svenskar...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrdrottningen Isabell Werth, 55, fick se sig slagen av den danska dressyrprinsessan Cathrine Laudrup-Dufour. Laudrup-Dufour menar...
Svar
0
· Visningar
290
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter dubbelsegern i världscupen i Herning har Cathrine Laudrup-Dufour tagit sig upp till andraplatsen på dressyrens världsrankning...
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka