Förbud mot kandar kan hota dansk dressyr – enligt nya världsettan

Cathrine Laudrup-Dufour menar att ett eventuellt förbud mot kandar i Danmark kan leda till tråkiga konsekvenser för dansk dressyr.
– Det har blivit ett missförstånd i att ett förbud mot kandar skulle förbättra djurens välfärd.

Håller med henne till stor del, det är inte utrustningen som är det stora problemet utan dom som använder den. Någon som rider hårt och dåligt på kandar rider förmodligen inte mjukt och fint utan. Det är ju ridningen som måste förbättras.

Fast jag anser att olika hästar gillar olika bett. Jag hade en som verkligen inte kunde gå på varken två-eller tredelat bett. Han var extremt lydig med fick mer eller mindre panik (troligen väldigt grund gom).
Dessutom har olika betet olika funktion så att rida exteriört olika hästar på en enda sorts bett torde leda till sämre välfärd än inte. Två-tredelat ska ju vara lyftande och kandar sänkande, hur tänker man att det ska ge samma fördel för olika hästar?
Som att säga att alla löpare ska springa i endast nike-skor av en enda modell.

Fast jag anser att olika hästar gillar olika bett. Jag hade en som verkligen inte kunde gå på varken två-eller tredelat bett. Han var extremt lydig med fick mer eller mindre panik (troligen väldigt grund gom).
Dessutom har olika betet olika funktion så att rida exteriört olika hästar på en enda sorts bett torde leda till sämre välfärd än inte. Två-tredelat ska ju vara lyftande och kandar sänkande, hur tänker man att det ska ge samma fördel för olika hästar?
Som att säga att alla löpare ska springa i endast nike-skor av en enda modell.
Snarare är det väl som att förbjuda en typ av skor. Vandrinskängor, speakers eller sandaler typ.

Jag är inte alls emot förbud av kandar. Däremot undrar jag varför inte blank stång, utan nosgrimma, verkar vara något som dressyren sysslar med? Tycker själv att stångbett och hackamore kan underlätta mycket, en hjälpgivning som inte riktigt går att uppnå med tränsbett. Går självklart att träna förbi det ändå, men jag ser inte någon nackdel med blank stång utan nosgrimma, för de ekipage som det passar för.

Jag är inte alls emot förbud av kandar. Däremot undrar jag varför inte blank stång, utan nosgrimma, verkar vara något som dressyren sysslar med? Tycker själv att stångbett och hackamore kan underlätta mycket, en hjälpgivning som inte riktigt går att uppnå med tränsbett. Går självklart att träna förbi det ändå, men jag ser inte någon nackdel med blank stång utan nosgrimma, för de ekipage som det passar för.
Ur ett hästmun-perspektiv kan det också vara fördelaktigt med ett hävstångsbett faktiskt. Förutsatt att kedjan är spänd så det inte "slår igenom" och att det används korrekt då.

Du kan inte ställa på blank stång. Det är därför kandar fanns, tränsbettet gör att du kan ställa tills dess att hästen är utbildad nog och du är utbildad nog att inte behöva ställa förutom med sitsen och då lämnar du tränsbettet bakom dig och rider på blank stång i dressyren, på en hand.

Ur ett hästmun-perspektiv kan det också vara fördelaktigt med ett hävstångsbett faktiskt. Förutsatt att kedjan är spänd så det inte "slår igenom" och att det används korrekt då.
Fördelar ju trycket till även bakom nacken så inte hela trycket ligger i munnen. Och ny forskning visade att ett kandar också fördelade och minskade trycket inuti munnen och föredrogs av många hästar.

Du kan inte ställa på blank stång. Det är därför kandar fanns, tränsbettet gör att du kan ställa tills dess att hästen är utbildad nog och du är utbildad nog att inte behöva ställa förutom med sitsen och då lämnar du tränsbettet bakom dig och rider på blank stång i dressyren, på en hand.
Ja, det är vad jag känner till om ämnet samt hur jag använder det själv med. Men ska inte de på elitnivå kunna ställa hästen med sitsen? Det är den delen jag inte förstår. Att man i lägre klasser behöver tränsbett, kanske till och med någon form av kandar i övergångsläget, är mer rimligt. Går ju även att kombinera kapson och stång, med nackdelen att du måste ha en nosgrimma då.

Ja, det är vad jag känner till om ämnet samt hur jag använder det själv med. Men ska inte de på elitnivå kunna ställa hästen med sitsen? Det är den delen jag inte förstår. Att man i lägre klasser behöver tränsbett, kanske till och med någon form av kandar i övergångsläget, är mer rimligt. Går ju även att kombinera kapson och stång, med nackdelen att du måste ha en nosgrimma då.
Förr (dvs när jag för länge sedan såg dressyr ngn gång på 80-talet) var det hyggligt vanligt att de visade upp några rörelser på en hand vid tävlingar. De verkar inte göra det längre.

Jag tänker nog att förändringen i dressyren förhoppningsvis sitter i domarna inte i förbud mot kandar.

Ja det här med kandar och nosgrimma har jag inte helt kopplat, jag hade ngt vagt minne/tanke om att man inte skulle ha en nosgrimma med kandar, de har ju kindkedja? Och att nosgrimman var en väldigt tunn platt rem som satt ganska högt på huvudet, så man kunde binda upp.

1741264232554.webp

Senast ändrad:
Förr (dvs när jag för länge sedan såg dressyr ngn gång på 80-talet) var det hyggligt vanligt att de visade upp några rörelser på en hand vid tävlingar. De verkar inte göra det längre.

Jag tänker nog att förändringen i dressyren förhoppningsvis sitter i domarna inte i förbud mot kandar.

Ja det här med kandar och nosgrimma har jag inte helt kopplat, jag hade ngt vagt minne/tanke om att man inte skulle ha en nosgrimma med kandar, de har ju kindkedja? Och att nosgrimman var en väldigt tunn platt rem som satt ganska högt på huvudet, så man kunde binda upp.
1741264372340.webp

Tycker moderna nosgrimmor är så fula och det är ett nedrans aber att få in det tjocka överflaschiga (looks är allt) skrället tillsammans med ett kandar utan att det blir trångt.

Märkligt att vi WE-ryttare kan ställa våra hästar på blank stång. Klart det går. Om en kan ställa utan träns kan du göra det på en stång.

Jag är inte för ett förbud mot kandar. Däremot vill jag se en valfrihet och även att pelham faktiskt kan få användas istället för kandar.

Problemet med blå tungor sitter inte i betslingen. Kan ge mig på att det går utmärkt att dra till en blå tunga på träns och tajt nosgrimma...

Problemet är inte kandaret.

Problemet är nosgrimman.

Många dressyrryttare (bland annat PK) hade blivit överlyckliga om kandaret togs bort. Då kan nämligen aachenremmen dras åt ordentligt och förhindra allt som heter gapande munnar.

En del hästar har en liten munhåla. Var en svensk dressyrryttare (kommer inte ihåg vad hon heter) som tog upp detta att hennes häst har extremt liten munhåla och att hon aldrig hade satt in ett kandar i munnen om hon inte hade varit tvungen.

I sak har Laudrup-Dufour rätt, bettet är aldrig skarpare än handen. Tyvärr använder 99% av dressyrryttarna kandaret fel. Det är hårda händer, bakåtlutade ryttare och hackande sporrar. Dessutom dömmer domarna öppna munnar (kontakten mellan häst och ryttare) totalt fel.

Ta bort nosgrimman och sporrarna. Lämna betslingen fri och inför regeln att en rörelse inte kan bli godkänd (ges max en 5:a) om munnen är öppen.

Dressyr idag är intre dressyr. Dressyr idag är våld med överrörliga och överspända hästar, med ryttare som sitter med stenhård hand samtidigt som de ideligen hackar med sporrarna.

Problemet med blå tungor sitter inte i betslingen. Kan ge mig på att det går utmärkt att dra till en blå tunga på träns och tajt nosgrimma...
Helt rätt. Tror det blir MER blåa tungor med tränsbett och hårt hårt åtdragen acchenrem, än med kandar och hårt åtdragen nosgrimma.

Med ”vanlig” nosgrimma har hästen en chans att öppna munnen. Den chansen försvinner helt med acchenrem.

Helt rätt. Tror det blir MER blåa tungor med tränsbett och hårt hårt åtdragen acchenrem, än med kandar och hårt åtdragen nosgrimma.

Med ”vanlig” nosgrimma har hästen en chans att öppna munnen. Den chansen försvinner helt med acchenrem.

Det går alldeles utmärkt att gapa med aachenrem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrens världsranking har en ny drottning på tronen när danska Cathrine Laudrup-Dufour tar steget upp till plats ett. Även svenskar...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrdrottningen Isabell Werth, 55, fick se sig slagen av den danska dressyrprinsessan Cathrine Laudrup-Dufour. Laudrup-Dufour menar...
Svar
0
· Visningar
285
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter dubbelsegern i världscupen i Herning har Cathrine Laudrup-Dufour tagit sig upp till andraplatsen på dressyrens världsrankning...
Svar
0
· Visningar
99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI