Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
VARFÖR kan jag inte lägga in större bilder, som alla ni andra...?Minne från en fantastisk vistelse i Italien med min dotter 2019. En underbar liten restaurant, Ristorante la Torretta, uppe i bergen i Giungano. Ett lokalt vin med den lite märkliga texten:
-I´ve seen the buffalo through the grape vines and I´ve drank wine. I´ve seen a buffalo throught the grape vines and it has seen me.
Mycket gott vin, förmodligen delvis pga stunden och omgivningen Visa bifogad fil 82612
När du lägger in - får du ingen fråga om storlek på bilden?VARFÖR kan jag inte lägga in större bilder, som alla ni andra...?
Hm, nä, tror inte det.... Ska kolla nästa gång...!När du lägger in - får du ingen fråga om storlek på bilden?
Jag gillar toscanska viner. Om det inte sks vara ”för fint” tipsar jag:https://www.systembolaget.se/produkt/vin/col-dorcia-257601/Hej!
Denna tråden är ny för mig så jag inte tycker om vin, men jag vill be ödmjukast om er hjälp
Jag är bortbjuden på nyår till en person jag känner via en släkting, vi har träffats förr men jag har aldrig varit där, eftersom det dessutom är lite av en tillställning vill jag gärna ha med mig en present och har kommit fram till att en flaska rött vin kommer uppskattas.
Problemet är att jag har nog aldrig köpt vin annat än för matlagning (småtetror) så jag har ingen aning. Vad är billigt? Vad är dyrt? Noll uppfattning om pris eller vad som är gott.
Prisbild tänker jag mig något som inte är "billigt" men heller inte så dyrt att det ses som opassande, tänk ett lite finare vardagsvin typ? Nåt sånt. Vilka är era favoriter? Jag vet inte exakt vad just den här personen föredrar men kan tänka mig att det finns viner som är lite mer allmänt gångbara och många gillar ungefär, men samtidigt är det ju kul om det kanske är ett lite mer okänt vin som kan vara nytt för personen, men samtidigt inte så sällsynt att man typ måste beställa det.. Ja ni fattar, ska inte svamla.
Hej!
Denna tråden är ny för mig så jag inte tycker om vin, men jag vill be ödmjukast om er hjälp
Jag är bortbjuden på nyår till en person jag känner via en släkting, vi har träffats förr men jag har aldrig varit där, eftersom det dessutom är lite av en tillställning vill jag gärna ha med mig en present och har kommit fram till att en flaska rött vin kommer uppskattas.
Problemet är att jag har nog aldrig köpt vin annat än för matlagning (småtetror) så jag har ingen aning. Vad är billigt? Vad är dyrt? Noll uppfattning om pris eller vad som är gott.
Prisbild tänker jag mig något som inte är "billigt" men heller inte så dyrt att det ses som opassande, tänk ett lite finare vardagsvin typ? Nåt sånt. Vilka är era favoriter? Jag vet inte exakt vad just den här personen föredrar men kan tänka mig att det finns viner som är lite mer allmänt gångbara och många gillar ungefär, men samtidigt är det ju kul om det kanske är ett lite mer okänt vin som kan vara nytt för personen, men samtidigt inte så sällsynt att man typ måste beställa det.. Ja ni fattar, ska inte svamla.
Hej!
Jag tycker annars att något mousserande vin är väldigt bra när man inte känner personen i fråga. Passande dessutom till nyår. Det behöver absolut inte vara champagne, finns många prisvärda och goda cremant eller riktigt knastertorr cava exempelvis. Ett standard bubbel som alltid går hem är Louis Bouillot: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=Louis bouillotTusen tack @Clabbe @athena_arabians och @sjoberga för tipsen! Jag har skrivit en lista så ska jag botanisera lite på lokala systembolaget efter jobbet tänkte jag
Jag tror du har helt rätt i allmänhet och ska absolut ta med mig den informationen till nästa gång, så tack från en alkoholnoob!Jag tycker annars att något mousserande vin är väldigt bra när man inte känner personen i fråga. Passande dessutom till nyår. Det behöver absolut inte vara champagne, finns många prisvärda och goda cremant eller riktigt knastertorr cava exempelvis. Ett standard bubbel som alltid går hem är Louis Bouillot: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=Louis bouillot
Den vanliga finns även på Magnumflaska för prisvärda 299 kr.
Väldigt få personer har något emot bubbel, medan det med både rött och vitt vin kan slå rätt fel. Jag gillar också rött vin, men har väldigt specifik smak och skulle troligtvis skänka bort mycket av det jag fick i gåva om inte personen känner mig och min smak väldigt väl.
Jag tycker annars att något mousserande vin är väldigt bra när man inte känner personen i fråga. Passande dessutom till nyår. Det behöver absolut inte vara champagne, finns många prisvärda och goda cremant eller riktigt knastertorr cava exempelvis. Ett standard bubbel som alltid går hem är Louis Bouillot: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=Louis bouillot
Den vanliga finns även på Magnumflaska för prisvärda 299 kr.
Väldigt få personer har något emot bubbel, medan det med både rött och vitt vin kan slå rätt fel. Jag gillar också rött vin, men har väldigt specifik smak och skulle troligtvis skänka bort mycket av det jag fick i gåva om inte personen känner mig och min smak väldigt väl.
Jag tror du har helt rätt i allmänhet och ska absolut ta med mig den informationen till nästa gång, så tack från en alkoholnoob!
Just här vet jag dock att personen tycker om rött vin, men har ingen aning om mousserande så det kändes som ett säkert kort. Sen vet jag att jag bara är extremt fördomsfull nu men personen är man och jag har fått för mig att mousserande är lite mer av en kvinnogrej..
Men bubbel funkar väl till alla tillfällen alltid? Vardag som fest Jag älskar att få bubbel i present, går alltid åt och är sällan äckligt. Om det inte rör sig om en prosecco för 69kr typ.Jag håller med dig egentligen men till nyår känns det lite fel med mousserande, det är så tydligt sammankopplat med att skåla vid 12-slaget och presentvinet är ju inte till för att drickas den kvällen. Men det kanske bara är jag som är lite känslig
Men bubbel funkar väl till alla tillfällen alltid? Vardag som fest Jag älskar att få bubbel i present, går alltid åt och är sällan äckligt. Om det inte rör sig om en prosecco för 69kr typ.
Oj, min pappa dricker hellre champagne eller en god cremant eller cava framför vanligt vin. Tycker framförallt champagne domineras av män i allmänhet både drickande och produktionJag tror du har helt rätt i allmänhet och ska absolut ta med mig den informationen till nästa gång, så tack från en alkoholnoob!
Just här vet jag dock att personen tycker om rött vin, men har ingen aning om mousserande så det kändes som ett säkert kort. Sen vet jag att jag bara är extremt fördomsfull nu men personen är man och jag har fått för mig att mousserande är lite mer av en kvinnogrej..