Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Leaping horse 9810829_400.webp

Behöver hjälp. Fått en flaska i present. Trodde först det var nåt billigt vin från en utlandsresa, men så var det inte.
Det var mkt sv vinbär och inte speciellt gott.
Behöver det luftas, hur ska det drickas?
DSC_0113.webp

Minne från en fantastisk vistelse i Italien med min dotter 2019. En underbar liten restaurant, Ristorante la Torretta, uppe i bergen i Giungano. Ett lokalt vin med den lite märkliga texten:
-I´ve seen the buffalo through the grape vines and I´ve drank wine. I´ve seen a buffalo throught the grape vines and it has seen me.

Mycket gott vin, förmodligen delvis pga stunden och omgivningen :heart
269800196_1087347572080092_2259954043529854468_n.jpg

Senast ändrad:
Minne från en fantastisk vistelse i Italien med min dotter 2019. En underbar liten restaurant, Ristorante la Torretta, uppe i bergen i Giungano. Ett lokalt vin med den lite märkliga texten:
-I´ve seen the buffalo through the grape vines and I´ve drank wine. I´ve seen a buffalo throught the grape vines and it has seen me.

Mycket gott vin, förmodligen delvis pga stunden och omgivningen :heartVisa bifogad fil 82612
VARFÖR kan jag inte lägga in större bilder, som alla ni andra...? :(

Hej!

Denna tråden är ny för mig så jag inte tycker om vin, men jag vill be ödmjukast om er hjälp :)

Jag är bortbjuden på nyår till en person jag känner via en släkting, vi har träffats förr men jag har aldrig varit där, eftersom det dessutom är lite av en tillställning vill jag gärna ha med mig en present och har kommit fram till att en flaska rött vin kommer uppskattas.

Problemet är att jag har nog aldrig köpt vin annat än för matlagning (småtetror) så jag har ingen aning. Vad är billigt? Vad är dyrt? Noll uppfattning om pris eller vad som är gott.

Prisbild tänker jag mig något som inte är "billigt" men heller inte så dyrt att det ses som opassande, tänk ett lite finare vardagsvin typ? Nåt sånt. Vilka är era favoriter? Jag vet inte exakt vad just den här personen föredrar men kan tänka mig att det finns viner som är lite mer allmänt gångbara och många gillar ungefär, men samtidigt är det ju kul om det kanske är ett lite mer okänt vin som kan vara nytt för personen, men samtidigt inte så sällsynt att man typ måste beställa det.. Ja ni fattar, ska inte svamla. :)

Hej!

Denna tråden är ny för mig så jag inte tycker om vin, men jag vill be ödmjukast om er hjälp :)

Jag är bortbjuden på nyår till en person jag känner via en släkting, vi har träffats förr men jag har aldrig varit där, eftersom det dessutom är lite av en tillställning vill jag gärna ha med mig en present och har kommit fram till att en flaska rött vin kommer uppskattas.

Problemet är att jag har nog aldrig köpt vin annat än för matlagning (småtetror) så jag har ingen aning. Vad är billigt? Vad är dyrt? Noll uppfattning om pris eller vad som är gott.

Prisbild tänker jag mig något som inte är "billigt" men heller inte så dyrt att det ses som opassande, tänk ett lite finare vardagsvin typ? Nåt sånt. Vilka är era favoriter? Jag vet inte exakt vad just den här personen föredrar men kan tänka mig att det finns viner som är lite mer allmänt gångbara och många gillar ungefär, men samtidigt är det ju kul om det kanske är ett lite mer okänt vin som kan vara nytt för personen, men samtidigt inte så sällsynt att man typ måste beställa det.. Ja ni fattar, ska inte svamla. :)
Jag gillar toscanska viner. Om det inte sks vara ”för fint” tipsar jag:https://www.systembolaget.se/produkt/vin/col-dorcia-257601/

Hej!

Eftersom du inte vet vad personen i fråga gillar så kanske något lite mer otippat? Jag gillar viner på tannat som främst odlas i franska Sud Ouest (jag gillar Sud Ouest överlag) men som även finns i Uruguay. De är lite utanför mainstream utan att vara väldigt dyra. Chateau Bouscasse går dessutom att lagra, ett av de mer prisvärda lagringsvinerna.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-bouscasse-220401/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/garzon-321001/

Det här har jag druckit och gillat men det var andra årgångar: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/madiran-1910-251401/

Ett annat från Sud Ouest men på malbec och inte tannat (vinerna från Sud-Ouest är inte homogena, de kan variera rätt mycket): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-pineraie-285201/ Också ett enormt prisvärt lagringsvin.

Lite högre pris men också väldigt gott och lite ovanligare är Marquis de Beys från Libanon: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/marquis-de-beys-red-2232501/

Sedan husvinet som alltid fungerar :D (och gärna kan lagras något år, det blir bara godare även om det går att dricka nu): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-de-seguin-395801/

Alla de här är prisvärda och är inte svåra att få tag på (ok, mindre Systembolag långt ute i spenaten kanske inte har men något av dem ska finnas om det är i en stad). Det är inte enormt ovanliga viner men ändå lite utanför mainstream.

Vad gäller prisbilden är det ju lite svårt att säga vad som är dyrt och vad som är billigt... men för mig är 99kr inget konstigt för ett "vardagsvin" även om jag dricker billigare viner också (personligen kan nog vardagsvin får gå upp till ca 150kr). Ska jag ge bort ett vin går jag inte under 99kr om jag inte vet att det är ett väldigt gott vin.

Senast ändrad:
Hej!

En spansk Rioja slår sällan fel, passar de flesta, den här finns i ordinarie sortimentet och båda är goda, även om den dyrare (209 vs 119 kronor) är mer av allt.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/baron-de-ley-252501/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/baron-de-ley-276801/

Tusen tack @Clabbe @athena_arabians och @sjoberga för tipsen! :heart Jag har skrivit en lista så ska jag botanisera lite på lokala systembolaget efter jobbet tänkte jag :)
Jag tycker annars att något mousserande vin är väldigt bra när man inte känner personen i fråga. Passande dessutom till nyår. Det behöver absolut inte vara champagne, finns många prisvärda och goda cremant eller riktigt knastertorr cava exempelvis. Ett standard bubbel som alltid går hem är Louis Bouillot: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=Louis bouillot
Den vanliga finns även på Magnumflaska för prisvärda 299 kr.

Väldigt få personer har något emot bubbel, medan det med både rött och vitt vin kan slå rätt fel. Jag gillar också rött vin, men har väldigt specifik smak och skulle troligtvis skänka bort mycket av det jag fick i gåva om inte personen känner mig och min smak väldigt väl.

Jag tycker annars att något mousserande vin är väldigt bra när man inte känner personen i fråga. Passande dessutom till nyår. Det behöver absolut inte vara champagne, finns många prisvärda och goda cremant eller riktigt knastertorr cava exempelvis. Ett standard bubbel som alltid går hem är Louis Bouillot: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=Louis bouillot

Väldigt få personer har något emot bubbel, medan det med både rött och vitt vin kan slå rätt fel. Jag gillar också rött vin, men har väldigt specifik smak och skulle troligtvis skänka bort mycket av det jag fick i gåva om inte personen känner mig och min smak väldigt väl.
Jag tror du har helt rätt i allmänhet och ska absolut ta med mig den informationen till nästa gång, så tack från en alkoholnoob! :)

Just här vet jag dock att personen tycker om rött vin, men har ingen aning om mousserande så det kändes som ett säkert kort. Sen vet jag att jag bara är extremt fördomsfull nu men personen är man och jag har fått för mig att mousserande är lite mer av en kvinnogrej.. :D

Jag håller med dig egentligen men till nyår känns det lite fel med mousserande, det är så tydligt sammankopplat med att skåla vid 12-slaget och presentvinet är ju inte till för att drickas den kvällen. Men det kanske bara är jag som är lite känslig :D

Jag tror du har helt rätt i allmänhet och ska absolut ta med mig den informationen till nästa gång, så tack från en alkoholnoob! :)

Just här vet jag dock att personen tycker om rött vin, men har ingen aning om mousserande så det kändes som ett säkert kort. Sen vet jag att jag bara är extremt fördomsfull nu men personen är man och jag har fått för mig att mousserande är lite mer av en kvinnogrej.. :D

Hehe, du kan inte ha mer fel :D Särbon är om möjligt ännu mer förtjust i champagne/mousserande än vad jag är och då är han en norrländsk grovarbetare ;)

Edit: Hans absolut favorita är Pol Roger Vintage... undertecknad kan dock ha haft med det att göra :angel:

Jag håller med dig egentligen men till nyår känns det lite fel med mousserande, det är så tydligt sammankopplat med att skåla vid 12-slaget och presentvinet är ju inte till för att drickas den kvällen. Men det kanske bara är jag som är lite känslig :D
Men bubbel funkar väl till alla tillfällen alltid? Vardag som fest 😝 Jag älskar att få bubbel i present, går alltid åt och är sällan äckligt. Om det inte rör sig om en prosecco för 69kr typ.

Oj, min pappa dricker hellre champagne eller en god cremant eller cava framför vanligt vin. Tycker framförallt champagne domineras av män i allmänhet både drickande och produktion 😁

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka