Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Jag har ett rödvin som jag hela tiden återkommer till när jag vill ha något riktigt gott som känns lite lyxigt utan att för den delen kosta hopplöst mycket pengar (den brukar ligga på ca 160kr här). Ikväll unnade jag mig att öppna flaskan som jag egentligen hade tänkt öppna till morgondagens hjortfilé, en ren kvalitetskontroll naturligtvis :angel: Kan konstatera att jag icke blev besviken denna gången heller, och nu längtar jag ännu mer till morgondagens middag :d

1731619911148.webp

Jag har ett rödvin som jag hela tiden återkommer till när jag vill ha något riktigt gott och känns lite lyxigt utan att för den delen kosta hopplöst mycket pengar (den brukar ligga på ca 160kr här). Ikväll unnade jag mig att öppna flaskan som jag egentligen hade tänkt öppna till morgondagens hjortfilé, en ren kvalitetskoll naturligtvis :angel: Kan konstatera att jag icke blev besviken denna gången heller, och nu längtar jag ännu mer till morgondagens middag :d

Visa bifogad fil 156804

Vad intressant! Jag drack något billigt syskon till den där i späd ålder, när alkoholen var viktigare än smaken 😇 så jag har sett den men sållat bort den by association. Men kanske får ge den en chans ändå!

Vad intressant! Jag drack något billigt syskon till den där i späd ålder, när alkoholen var viktigare än smaken 😇 så jag har sett den men sållat bort den by association. Men kanske får ge den en chans ändå!
Aha, hade ingen aning om att märket har ett så pass mörkt förflutet ;) Men ja, gillar du fylliga och mustiga viner skulle jag absolut rekommendera att testa den! Det är ett av få viner som jag och min mycket kräsna pappa kan enas om och njuta lika mycket av båda två :D Ser att Systemet har 2019 i lager vilket är samma som jag har hemma, dock går den på 199 kr i Sverige men jag skulle absolut säga att den är värd de pengarna.

Luftar vin medelst tillbringare och kastrull. Känns jättemärkligt 😅

Apropå något annat, är det någon som har tips på bra tempranillo?
Och/eller vin från Kanarieöarna? 🤔

Luftar vin medelst tillbringare och kastrull. Känns jättemärkligt 😅

Apropå något annat, är det någon som har tips på bra tempranillo?
Och/eller vin från Kanarieöarna? 🤔
Den jag pratar om ovan, Marques de Riscal Rioja Reserva, är gjord på 80% Tempranillo och rekommenderas som sagt å det starkaste.

Andra riktigt trevliga typer:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vina-solorca-210401/ (den här tror jag att jag upptäckte tack vare denna tråden)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/baron-de-ley-252501/ (finns även som Gran Reserva om man vill lägga lite mer, men jag tror bara jag provat den vanliga)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tamaral-216301/ Mer åt det strama/sträva hållet än de andra, men riktigt bra till en bit kött (gärna vilt eller lamm) :d

Den jag pratar om ovan, Marques de Riscal Rioja Reserva, är gjord på 80% Tempranillo och rekommenderas som sagt å det starkaste.

Andra riktigt trevliga typer:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vina-solorca-210401/ (den här tror jag att jag upptäckte tack vare denna tråden)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/baron-de-ley-252501/ (finns även som Gran Reserva om man vill lägga lite mer, men jag tror bara jag provat den vanliga)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tamaral-216301/ Mer åt det strama/sträva hållet än de andra, men riktigt bra till en bit kött (gärna vilt eller lamm) :d
Åh men wow, tack! 🤩

Ska lägga till på inköpslistan direkt!

Någon som kan tipsa om två bra rödvin på halvflaska? Är till en adventskalender som jag gör. Vinerna är till min pappa och han gillar framförallt spanska viner, men frågan är inte begränsad till det. Prismässigt tänker jag upp till 200 kr.

Någon som kan tipsa om två bra rödvin på halvflaska? Är till en adventskalender som jag gör. Vinerna är till min pappa och han gillar framförallt spanska viner, men frågan är inte begränsad till det. Prismässigt tänker jag upp till 200 kr.
Med risk för att låta som en trasig skiva så finns Marques de Riscal som 375ml för 99kr. :angel: Jag lovar, jag är inte sponsrad! :D

Chateau la Tour de By, ett bordeaux. Det är galet, halvflaskan är billigare än helflaskan! Det är ett riktigt gott vin och 2019 som det är på halvan är ett bra år.

Om du har tid att beställa så är Bordon, ett Crianza-Rioja 2019 bra. 99 kronor för halvan. Deras Reserva också bra, men finns bara på helflaska.

Egentligen borde jag hålla detta för mig själv men eftersom att jag är så godhjärtad delar jag med mig :D
Stressade in på bolaget i fredags och högg en fransos och hoppades att den skulle funka med kvällens "böff" gryta.

Jag är mer av en italiensk-ripasso kvinna och har många gånger blivit besviken av fransoser- men denna, den var precis som jag förväntat mig en bra fransos ska smaka, stram och nyaserad javisst! 119kr var i mina ögon ett rejält fynd! En tretton-åring som förvisso behöver sin luftning

Rusade tillbaka till bolaget på lördag och norpade åt mig ett gäng flaskor, körde den till ryggbiff och den låg lika fint där. Nästa test blir till en älggryta för den har även älgen på symboletiketten!
IMG_9797.webp

20241118_174238.webp

Blev bjuden på den här, jättegott och fräscht och funkade fint till grönsaker. Någon som vet om det går att beställa till systemet?

Med risk för att låta som en trasig skiva så finns Marques de Riscal som 375ml för 99kr. :angel: Jag lovar, jag är inte sponsrad! :D

Chateau la Tour de By, ett bordeaux. Det är galet, halvflaskan är billigare än helflaskan! Det är ett riktigt gott vin och 2019 som det är på halvan är ett bra år.

Om du har tid att beställa så är Bordon, ett Crianza-Rioja 2019 bra. 99 kronor för halvan. Deras Reserva också bra, men finns bara på helflaska.

Tack så mycket för era svar! :bow:

Gnarly Head Zinfandel är alltid god! Denna limited edition hittade jag här i Florida. Ursäkta plastväxterna i bakgrunden, vi hyr som sagt en husvagn med diverse intressant inredning… Tillägg: Vi brukade hoppa (fallskärm) i just Lodi i Kalifornien. Vi flög skärmarna över vinodlingarna - intill motorvägen… 🙄 - och var alltid lite oroliga att landa på de vassa störarna i raderna av grapevines!
IMG_4306.webp

Landade i Sverige för ett par timmar sedan och åkte raka vägen hem till mina föräldrar, där pappa planerat en vinprovning för kvällen innefattandes det där favoritvinet jag skrev om längre upp, samt Gran Reserva-varianten av den. Har alltid velat testa dem bredvid varandra för att känna skillnaden, det hade pappa ingen aning om (han hade knappt ens koll på att jag gillade märket överlag) men han känner tydligen sin dotter väldigt väl :love: Den tredje flaskan är från ett märke som ägs av samma företag, men den här kostar ynka 99 kr på Systemet vilket känns lite tokigt mtp att det är en Gran Reserva från 2007. Ska bli mycket intressant att se hur den smakar! Återkommer med rapport senare :D

20241129_170130.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka