Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Gnarly Head Zinfandel är alltid god! Denna limited edition hittade jag här i Florida. Ursäkta plastväxterna i bakgrunden, vi hyr som sagt en husvagn med diverse intressant inredning… Tillägg: Vi brukade hoppa (fallskärm) i just Lodi i Kalifornien. Vi flög skärmarna över vinodlingarna - intill motorvägen… 🙄 - och var alltid lite oroliga att landa på de vassa störarna i raderna av grapevines! Visa bifogad fil 157539
Å, Gnarly :love: mitt första favvo-rödvin!

Landade i Sverige för ett par timmar sedan och åkte raka vägen hem till mina föräldrar, där pappa planerat en vinprovning för kvällen innefattandes det där favoritvinet jag skrev om längre upp, samt Gran Reserva-varianten av den. Har alltid velat testa dem bredvid varandra för att känna skillnaden, det hade pappa ingen aning om (han hade knappt ens koll på att jag gillade märket överlag) men han känner tydligen sin dotter väldigt väl :love: Den tredje flaskan är från ett märke som ägs av samma företag, men den här kostar ynka 99 kr på Systemet vilket känns lite tokigt mtp att det är en Gran Reserva från 2007. Ska bli mycket intressant att se hur den smakar! Återkommer med rapport senare :D

Visa bifogad fil 157644
Ok, här kommer en liten summering:

Samtliga inblandade tyckte om samtliga viner, och endast en person (jag :D) fick alla rätt när vi blindprovade och gissade vilket glas som innehöll vilket vin. Överlag kändes Marqués de Arienzo extremt prisvärd, även om den var lite "klenare" och inte hade tillnärmelsevis lika mycket eftersmak som de andra två. Två personer blandade ihop den med Riscal Reserva i mitten, som alltså kostar dubbelt så mycket...

Riscal Gran Reserva var riktigt god men är absolut inte värd det smått hutlösa priset på 499 kr (här vill jag inflika att ingen av oss köper så dyra viner i vanliga fall, men här var det en ganska unik situation som möjliggjorde köpet)! Det är absolut ett väldigt bra vin men Reserva-varianten, som alltså kostar hälften så mycket, är fullt tillräcklig.

Lustigt nog tyckte jag att Riscal Reserva, som alltså är min favorit, inte alls doftade gott jämförelsevis utan föredrog doften på de andra två. När det kom till att smaka dem kände jag dock igen den med en gång och kunde ännu en gång bekräfta att det är ett vin jag verkligen gillar :)

Denna inköptes nog mest för den fina etiketten, men var en god överraskning! Fyllig, fruktig och mycket smak. För 119 kr får det betraktas som ett fynd. Kommer definitivt köpa igen. :d
1733339134065.webp

Fick googla vad det där betydde, så svaret är nej :D Men det låter spännande! Jag är dock ganska känslig för söta viner, men det kan kanske vara spännande att testa ändå!

Jag tycker botrytisviner brukar ha en stor fräschör trots att de är söta (men givetvis finns det sorter som är lite "stabbigare"). Efter en tyngre måltid brukar jag kunna vara nöjd med ett litet glas sött vin som dessert.

Ett gott sött vin är en upplevelse, de har så många lager av smaker som dansar runt i munnen. Två av mina röda favoriter (som är rätt ovanliga):

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gerard-bertrand-838102/

Jag har en öppnad flaska från 1985 som fortfarande smakar bra. Jag bjöd en av våra konsulter på den och han blev väldigt storögd och tyckte att han var inte ens född när den gjordes! :rofl: Den är rätt torr för att vara ett dessertvin och är lite rolig tycker jag, det kul med något ovanligare.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-pouderoux-780602/

Klarar lagring bra och är sötare än ovanstående. Den har blivit populär på senare år, jag köpte den första gången en bra bit in på 2000-talet och den var från 1980-talet. Perfekt till choklad.

Särbons favorit som egentligen är lite för söt för mig men som ändå har en bra fräschör tack vare att det pärlar lite: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/nivole-778702/

Ooh på tal om söta vinar kanske jag ska öppna tokajern som stått i kylen orimligt länge ( :angel: ) imorgon. En bra ursäkt att baka knäckig äppelpaj också, så vi har någon dessert till vinet :D

Annars införskaffades det mer på systembolaget idag, en Château Pineraie ur vanliga sortimentet, och en till flaska Pinot Noir, då jag tänkt marinera kycklingen till Coq Au Vin över natten, så det kommer gå åt en del.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-pineraie-285201/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bouchard-aine-fils-8253101/

Köpt en del flaskor på sistone och druckit desto mindre, så det börjar se fint ut i vitrinskåpet nu. Behöver bara skaffa flaskställ så.

Jag tycker att Torres gör bra viner överlag. Jag har nog aldrig blivit besviken.
Jag köpte en gång, för många MÅNGA (typ 25?) år sedan, på en flygplats, ett Torres-vin: Mas la Plana. Minns inte årgången - men det var en upplevelse, och första gången jag insåg att det är skillnad på vin och vin. Den hade en smak som var obeskrivlig. Jag försökte hitta samma vin igen, lite senare, men minns inte årgången, och de andra hade inte samma djup och smak. En once-in-a-lifetime upplevelse! Såhär långt, i alla fall ;)

Jag köpte en gång, för många MÅNGA (typ 25?) år sedan, på en flygplats, ett Torres-vin: Mas la Plana. Minns inte årgången - men det var en upplevelse, och första gången jag insåg att det är skillnad på vin och vin. Den hade en smak som var obeskrivlig. Jag försökte hitta samma vin igen, lite senare, men minns inte årgången, och de andra hade inte samma djup och smak. En once-in-a-lifetime upplevelse! Såhär långt, i alla fall ;)
Jag har ett antal Mas la Plana som ligger och väntar i min källare. Jag öppnade den äldsta för någon månad sen. Den var från 2003 och gick ner utan att någon behövde tvinga mig. ;)

Jag har ett antal Mas la Plana som ligger och väntar i min källare. Jag öppnade den äldsta för någon månad sen. Den var från 2003 och gick ner utan att någon behövde tvinga mig. ;)
Åååhhh!!! Min var nog från 1990 ungefär, men deras viner är ju alltid underbara. Kanske de lyckades få in den där fullträffen fler gånger? Hoppas!!!

Hade vinprovning med mina tjejkompisar i helgen och många goda viner har druckits! Bland annat Haggan och The Chocolate Block - kanske det godaste rödvin jag druckit? Så mjuk och len och med en touch av vanilj!

Tog ett foto när jag slängde skräp, sjukt osmickrande bild 😂
IMG_0558.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka