Le Lion är riktigt trevligt.
Jag är ju bordeauxnörd, på den nivå att jag köper och lagrar
Bordeaux är generellt alltid bra men frågan är snarast prisvärdheten... därför brukar jag köpa på mig lovande årgångar när de kommer ut och lägga undan dem. Jag köper bara från producenter som gör områdestypiska viner, jag vill ha de som kan lagras. Årgångarna varierar givetvis men vi har haft några superårgångar nyligen.
Madiran är i allmänhet bråkiga viner som behöver glömmas bort i garderoben i MÅNGA år innan de blir riktigt goda även om en del producenter gör viner som går att dricka som lite yngre. Chateau Montus och Chateau Bouscassé behöver sin tid. Madiran 19:10 är ett vin som går att dricka som yngre även fast det är dominerat av tannat. Gillar en Madiran är det värt att titta generellt på Frankrike sydväst (Sud-Ouest) och även Ch Musars vingård i Uruguay, Garzon. Det är också ett tannat-vin.
Chateau Musar och Libanon skyller jag på
@tornblomma, det är hon som fått mig att dricka dem
De är väldigt mycket av allt utan att bli överdrivna som många spanska och italienska viner kan vara.
Jag försöker se till att dekantera alla yngre viner, de flesta blir mycket bättre. Äldre viner är jag mer försiktig med, där nöjer jag mig kanske med att hälla upp i en karaff. Yngre viner brukar jag våldlufta, dvs hälla dem fram och tillbaka några gånger mellan två vispskålar och sedan (med en tratt) tillbaka i flaskan eller i en karaff. Jag har en drös äldre ärvda karaffer så jag har inte köpt någon. Luftning i glaset kan fungera med riktigt gamla, sköra viner men för yngre och tuffare viner gör det ingenting.