Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Jag har läst boken som det syftas till och den känns tämligen mycket som "amatör leker vetenskapsman" när det gäller experimenten och deras utformnig.

Är det något läsvärt? Hade kanske varit intressant att se hur det hela gjorts?

Är det något läsvärt? Hade kanske varit intressant att se hur det hela gjorts?

Det mesta är läsvärt av en eller annan orsak i mina bokmalsögon. Låna den på biblioteket, inte värt att lägga ut pengar på den. Det kan vara lite roande att göra deras experiment men jag tar det inte på något större allvar.

Exempelvis så skulle man möblera om lite och studera hundens reaktion. Det skulle vara positivt att hunden undersökte föremålet. Hundarna jag hade då räkandes bland de mest "intelligenta" enligt boken med de är intelligenta nog att inte hetsa upp sig över att soffan står på ett annat ställle...

Nu är veterinärbesöket avklarat.
Det var mest "Åh, vilken otroligt trevlig och vacker saluki!" jag fick höra :p Wahidah markerade inte på något ben alls och tyckte bara att det var trevligt när veterinären klämde och kände. Efter lite prat, spring i korridorer osv kom vi fram till att det nog kan vara en enkel sträckning.

Hon ska vara lugn en vecka till, sedan kan hon få springa lös lite om det finns ytor som är lätta att springa på. Jag ska även se till att massera och stretcha efter varje promenad och ha täcke på så att hon inte blir kall. Skulle hon bli värre ska jag ringa på en gång till dem, annars lär hon vara bra om ett tag. :laugh:
Jag kommer nog vänta ett bra tag innan hon får springa med andra hundar (eller ja, inte med Zala då, för Zala är snäll när de busar).. Jag vågar inte chansa så att hon kanske blir dålig igen.

Det mesta är läsvärt av en eller annan orsak i mina bokmalsögon. Låna den på biblioteket, inte värt att lägga ut pengar på den. Det kan vara lite roande att göra deras experiment men jag tar det inte på något större allvar.

Exempelvis så skulle man möblera om lite och studera hundens reaktion. Det skulle vara positivt att hunden undersökte föremålet. Hundarna jag hade då räkandes bland de mest "intelligenta" enligt boken med de är intelligenta nog att inte hetsa upp sig över att soffan står på ett annat ställle...

Haha, vad heter boken? :D

Om jag flyttar möblerna här så tittar hundarna knappt på det som flyttats. Det enda som kan få dem att reagera är om jag flyttat sängen, då tittar de lite på mig och hoppar sedan upp och lägger sig.

Vad skönt att det inte var något allvarligare! :)

Det är konstigt att de inte sträcker sig väldigt ofta egentligen, så som de susar runt.

:rofl: :rofl: Krävs det inte en rätt stressad hund för att reagera på att man möblerar om i rummet? Det är ju samma bord/soffa/säng med samma lukter oavsett? Varken Cerberus eller min dobbis brydde sig när vi möblerade om, dom klev bara upp sin soffa som vanligt. :laugh: Men det verkar skoj, sådana test vill jag prova. :p Alltid nåt att blogga om om inte annat. ;)

Oj vilken tur att dom hittade något allvarligt fel! :banana:

Igår när jag hämtade cebbe på dagis så hade han fått en knöl på sidan av halsen, ungefär där halsbandet ligger. :( Den är mjuk och läskig att ta på, och liksom flyttar sig lite när man känner där. Han har inte ont av den men.. det ska ju inte vara en knöl där liksom. :confused: Ringde veterinären direkt imårse så imorgon ska vi dit och kolla den. Jag har verkligen ingen aning vad det kan vara. Den känns inte alls som Carmens tumörer hon hade t.ex. Och inte som hennes fettknöl. Snarare som att det är vätska eller så. På dagis hade inget särskilt hänt. Han kastar sig ju i kopplet ibland, men det gör han då och då när han får springryck och sånt. Nåja, får se vad dom säger imorgon helt enkelt. :crazy:

Jo, egentligen är det konstigt, fast, jag försöker att alltid vara noga med att värma upp och gå en stund efter bus, just för att undvika stelhet/sträckningar/whatever.

Gissa vilken hund som var galet stel/halt/något nu efter att ha vilat ett tag... Jo, en liten tös som inte visat NÅGOT hos veterinären *suckar* :mad: Men, hon får vila...

Galathea: Låter märkligt med den där knölen.. fast knölar brukar sällan vara allvarliga, framförallt inte om de inte är "cancergamla". Han kanske bara slängt sig i kopplet, fått någon liten "inre skada" som kroppen reagerar på genom att göra någon form av blåsa eller så?

Förresten... Häromdagen pratade jag med min kära mor i telefonen.. En mor som är helt övertygad om att det är galenskap att ha två hundar "för att det är så jobbigt". (att allt är lättare nu än när jag bara hade Waha förstår hon inte) Hon försökte även få mig att tro att Zala mår dåligt här, eftersom hon varit "avtrubbad" i början och inte ens tuggat märgben.

Jag tycker inte att en hund som leker med sin dotter ena sekunden, glatt kommer när man ropar för att gå ut verkar vara speciellt missnöjd, framförallt inte när hon sedan kan se ut såhär:
dsc00301-copy_29549893.jpg

:D

Galathea: Låter märkligt med den där knölen.. fast knölar brukar sällan vara allvarliga, framförallt inte om de inte är "cancergamla". Han kanske bara slängt sig i kopplet, fått någon liten "inre skada" som kroppen reagerar på genom att göra någon form av blåsa eller så?

Nej, jag tror inte heller det är någon fara. Men dom tyckte jag skulle komma in ifall den behöver tömmas eller sådär. Och jag tar det säkra före det osäkra. (Tur jag inte har ungar, jag skulle vara pest och pina för både dom och omgivningen.)

Och Nej, Zala ser inte ut att må dåligt direkt. :D

Jo precis, att värma upp och av hjälper ju en hel del och dessutom är hela hunden byggd för att springa på det viset, så egentligen är det väl inte konstigt.

Jag tror också att Zala har det väldigt bra hos dig (mammor är bra, men de förstår inte allt).

Nu är veterinärbesöket avklarat.
Det var mest "Åh, vilken otroligt trevlig och vacker saluki!" jag fick höra :p Wahidah markerade inte på något ben alls och tyckte bara att det var trevligt när veterinären klämde och kände. Efter lite prat, spring i korridorer osv kom vi fram till att det nog kan vara en enkel sträckning.

Hon ska vara lugn en vecka till, sedan kan hon få springa lös lite om det finns ytor som är lätta att springa på. Jag ska även se till att massera och stretcha efter varje promenad och ha täcke på så att hon inte blir kall. Skulle hon bli värre ska jag ringa på en gång till dem, annars lär hon vara bra om ett tag. :laugh:
Jag kommer nog vänta ett bra tag innan hon får springa med andra hundar (eller ja, inte med Zala då, för Zala är snäll när de busar).. Jag vågar inte chansa så att hon kanske blir dålig igen.

Härligt att det inte var något allvarligt fel på din lilla tjej :love:
Zala har det allra bäst i världen just hos dig!!!

Oj vilken tur att dom hittade något allvarligt fel! :banana:

Igår när jag hämtade cebbe på dagis så hade han fått en knöl på sidan av halsen, ungefär där halsbandet ligger. :( Den är mjuk och läskig att ta på, och liksom flyttar sig lite när man känner där. Han har inte ont av den men.. det ska ju inte vara en knöl där liksom. :confused: Ringde veterinären direkt imårse så imorgon ska vi dit och kolla den. Jag har verkligen ingen aning vad det kan vara. Den känns inte alls som Carmens tumörer hon hade t.ex. Och inte som hennes fettknöl. Snarare som att det är vätska eller så. På dagis hade inget särskilt hänt. Han kastar sig ju i kopplet ibland, men det gör han då och då när han får springryck och sånt. Nåja, får se vad dom säger imorgon helt enkelt. :crazy:

Kanske är ett litet sår som det har samlat sig vätska i? Det går inte klämma på den så att det kommer vätska ur?

*lite KL*

Min mor kan verkligen ingenting om hundar - och hon gillar INTE tanken på att jag har två, så hon försöker verkligen få allt till att vara som hon vill ha det och hoppas att jag rättar mig efter det :p Tror dock att hon kommer ändra uppfattning när hon träffat oss igen och ser hur bra det faktiskt fungerar.
Idag har Zala tuggat märgben och nyss gick hon och la sig på sängen bredvid Waha :D Nu tittar hon på mig och ser ut som om hon tycker att jag är en idiot.. Något får mig att tro att hon vill ha mat...

Förresten, vet inte om jag länkade här, men i alla fall:
Här är ett klipp på när Zala och Wahidah busar efter maten för någon kväll sedan (det är Zala som står upp i början)
http://www.youtube.com/watch?v=b-SmErI0qzc&feature=channel_page

*KL*

Jag är uttråkad och undviker att plugga. Därför tvångsmatar jag er med lite bilder istället. Smart va? :idea:

I helgen hade vi lite minibuketräff igen, och en från ett annat forum dök upp också. Här är Cebbe aka Storfot och hans tunga tillsammans med greyhounden Åke:
DSC06141-2.jpg

Dagen efter åkte vi och träffade Smilla och Haley.

Kom igen då tjejeeeen.
IMG_1244_-_Kopia.jpg

Tjeeejeeen. Stanna och pussas då!
IMG_1245_-_Kopia.jpg

Iiihk! En valp!
IMG_1238_-_Kopia.jpg

Heja Cebbe friskt humör, tungan hänger utanför!
IMG_1235_-_Kopia.jpg

Aajajjajaaj! vassa tänder i min manke! (Cebbe ser så där lagom smart ut brevid. :D)
IMG_1227_-_Kopia.jpg

Åh, fina bilder! Vilken vacker afghantjej. (Haha, storfot var ju passande på fösta bilden).

Men alla vet ju att buke är till för att användas som mest när man egentligen ska plugga eller göra annat viktigt.

Idag bjöds det på pannkaka!
Jag hade stekt en del till mig men orkade inte äta upp den sista, så de fick dela på den.
Wahidah fick först sin i matskål, men drog upp den i soffan och avnjöt den där.
Zala slukade sin på MAX 4 sekunder. Hon tuggade inte ens, sedan tittade hon på mig och såg ut som "Va? var det allt? jag vill ha mer!"

dsc_3225-copy_29610838.jpg

dsc_3234-copy-copy_29610988.jpg

Det har hört av sig en man från Brasilien som vill köpa en av Mayas valpar :love:om det blir några!! Denna familj föder upp Whippet och deras hundar verkar ha det jättebra:laugh: Han lämnar även referenser. Men det känns allt i magen att ev en valp ska åka så långt...

Han skriver även att Greyhound från Sverige och Norge är bland dom bästa i hela världen. Inte så konstigt då att det går många på Export!! Även om jag skulle vilja ha alla Maya bebisar kvar så går det ju inte ;)

Nej, det där måste vara svårt som uppfödare. Det blir ju lite extra jobbigt när det är så långt bort. Men ändå vad kul att folk i andra världsdelar är intresserade så att hennes gener kan spridas. Tänk vad roligt med massa barnbarn och barnbarnsbarn osv. i Sydamerika. :)

Faiza har två kullsyskon i Japan och även den uppfödaren verkar ha köpt flera hundar från Sverige och Norge (tror de förutom saluki, har whippet och afghan också).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 740
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka