Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Självklart är du så välkommen ner :laugh:

Håller tummarna för att din fina hund snart mår bättre igen
samt att hon inte river huset innan hon får börja springa igen! ;)

Välkommen hit och välkommen in igen :laugh:
Håller med dig Greyhounden är en mycket trevlig familjehund. Lugn, snäll och lätt att ha! :love:

Förstår att dom gör bra intryck på din rottweiler dom skapar lugn på något sätt!

Mina tjejer vaktar lite halvdant ;) åtminstone det äldre tiken hon skäller och försöker göra sig farlig när det kommer män men mest för att hon är lite rädd för främmande karlar. ;)
Hon är den första av mina som har varit det. Det är ju annars ingen nervös ras :laugh: Det är inte hon heller!!

sicken snygging! :D
Men grizzlehanen som är bror till din, som var överst på valparnas sida... ge mig... Ägarna kan få Wahidah nu istället. Hon är jobbig :angel:

Just nu är Zala grinig. Jag badade henne... Hon låter sig snällt badas, men man märker att hon inte alls ser glad ut :p Fast badet behövdes, jäklar vad skitig hon var! Nu ligger hon på soffan och torkar. Wahidah passade på att smula sönder skräp och sprida ut i lägenheten, äta nyinköpta blyrtspennor (som jag köpte för att hon tuggat sönder mina gamla) och rusa runt under tiden jag badade Zala. Då hade vi ändå varit ute på en 40 min lång promenad innan bara för att hon skulle kunna ta det lite lugnt i alla fall.. ÅH vad jag längtar efter att få släppa henne och Zala på någon stor, öppen yta så att de (framförallt Waha) får rusa av sig ordentligt...

Ja, grizzlebrorsan är också en goding, det var väl därför de ville ha honom själva. :angel:

Haha, jag duschade Faiza för första gången (lite mer ordentligt iaf) förra veckan. Först spretade hon med alla ben så mycket som möjligt och vägrade sätta ner dem på golvet i duschen, sedan övergick hon till att se ut som om världen skulle gå under. Men hon stod snällt iaf och det var verkligen välbehövligt.

*KL*

Jag läste en diskussion mellan en bekant till mig och en annan, och började fundera lite. Det hela handlar om huruvida man kan ta till hårda metoder, i stil med slag och så, för att få en afghan att utföra vissa saker. Det hela gällde den videon som länkades till här för ett tag sedan där afghaner gör en cirkusshow.

Här är den igen ifall nån missat:
http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=51829213167&h=7AMfm&u=nP-TL

Ena parten (och även jag) blev väldigt inspirerad av den filmen, och vill börja träna lite tricks och så där själva. Vi tyckte det var kul att se att afghaner faktiskt kan. Andra parten menar att "hur mycket har hon inte plågat dom då?". När vi hävdar att vi har svårt att föreställa oss att afghaner skulle samarbeta på det sättet om dom blev t.ex. slagna eller felbehandlade så påstår den andra personen att man ju i utställningsringen slår hundarna med piggborste och river dom i ryggen med naglarna, och att hundarna ju ändå showar.

Nu har jag aldrig någonsin sett någon slå hunden med borsten eller riva den i ryggen, så enligt personens argument blundar jag eller också sympatiserar jag och tycker det är okej. :crazy: Men jag vet själv hur saligt förbannad Cerberus blir om jag ens höjer rösten åt honom. Är han lös kommer han garanterat inte på en inkallning, inget godis i världen hjälper. Är han kopplad studsar han på bakbenen och trycker bort mig med frambenen, sedan vägrar han lyssna på mig. När jag tog i rejält en gång så kröp han ihop och tittade på mig, sedan vägrade han titta på mig efter det och det tog hela dagen innan jag fick gosa med honom. Skulle jag slå honom skulle han garanterat inte bli mer samarbetsvillig. Jag har därför svårt att tänka mig att misshandel skulle leda till lydiga, samarbetsvilliga hundar utan hävdar (i deras diskussion alltså) att man nog snarare skulle få rädda, kuvade och kanske aggressiva hundar istället. Men det är ju bara vad jag tror och inget vetenskapligt bevisat direkt.

Jag har ju en dobermann också och jag märker stor skillnad. Hon kan vara lite egensinnig, men hon bryr sig om huruvida matte blir arg och lyder alltid om jag höjer rösten för då menar matte allvar. Henne skulle man säkert kunna få att lyda på ett annat sätt då hon gör tusen gånger mer för att göra vad matte ber om, iallafall i jämförelse med Cerberus och dom andra afghanerna vi haft.

Vad tror ni? Kan man genom slag eller så få en afghan eller vinthund överlag att lyda på det sättet som i videon?

Jag tror knappast att de plågat hundarna, då hade det helt enkelt varit lättare att välja nån annan ras.
Mycket imponerande förresten, och inte BARA för att det är afganer

Du får väl upprepa det du vill lära den 180 gånger, för jag tror att det var så många gånger en afghan enligt forskning behöver för att lära något nytt:eek:

Jämfört med den snabbaste rasen som behövde 5 gånger...... Afghanen behövde alltså flest gångar av alla raser.

Sant. Fast det kanske inte hade varit riktigt lika showigt då, vad vet jag. Och ja, det hade varit tufft att se en sådan show med hundar oavsett ras. :laugh:

Vilken fantastisk show. :) Den träningen tror jag och hoppas att dom lekt fram. Jag tror att om man slår in vett på en vinthund blir dom bara kuvade...

Håller med dig! Detta har dom inte lärt in med våld!!

En afghan behöver nog mer inlärning för att vilja göra rätt inte för att den är dum utan för att den är klok
;-)

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att man skulle kunna träna något djur till något sådant eller liknande genom våld. Att man i viss mån kan skrämma/tvinga djur till att bli passiva, men att göra något så aktivt som en sådan show, det tror jag inte skulle fungera, och i synnerhet inte med vinthundar.

Det är verkligen en imponerande uppvisning för övrigt, och vi ser fram emot att få se liknande videos på Cerberus inom kort. ;)

Du får väl upprepa det du vill lära den 180 gånger, för jag tror att det var så många gånger en afghan enligt forskning behöver för att lära något nytt:eek:

Jämfört med den snabbaste rasen som behövde 5 gånger...... Afghanen behövde alltså flest gångar av alla raser.

Hemskt ledsen men det där tror jag inte ett dugg på. Skriv gärna källan till det? Vad är det för forskning? Hur gick dom till väga då? Jag vet att aftonbladet haft någon sådan lista förut över "smartaste hundarna" där afghanen låg på sista plats. Men alla vet ju idag att hundar är avlade för olika saker och afghanen är en av de mest självständiga raserna. Men visst kan dom lära sig snabbt. Det tog typ tre försök att lära min hund sitt när han var valp. Han kan flera kommandon och nu när vi håller på och lär oss använda klicker tog det bara några få klick för honom att förstå att klick betyder godis. Men, vill han inte sitta (med andra ord, vill han inte få godisen i belöning ;)) så kan jag säga åt honom att sitta 400 gånger om jag har lust och han skulle skita högaktningsvärt i mig och mina kommandon. Tjänar dom något på det så lär dom sig jättesnabbt, är dom inte intresserade så bryr dom sig inte. I deras typ av jakt kunde dom inte stå och vänta på att en människa ska ge ett kommando utan var tvungna att snabbt fatta egna beslut om vad som behövde göras för att få omkull ett stort byte. Det är ju det som sitter kvar i dom än idag. Vill man lära en afghan en massa saker så behöver man ett gigantiskt tålamod och dessutom påhittighet för att få dom att vilja utöva tricken. Och som kompensation är dom hejare på att lära sig öppna lådor, låsa upp dörrar, stjäla den goda maten någonstans långt där uppe osv. Men det här gäller ju egentligen inte bara afghanerna utan alla vinthundarna, och även vissa andra raser som är avlade i samma syfte. Rhodesian ridgeback t.ex. Afghanerna är väl dom som är "extremast" bara, i ytterkanten så att säga. :)

Det är verkligen en imponerande uppvisning för övrigt, och vi ser fram emot att få se liknande videos på Cerberus inom kort. ;)

*host* Tjaa. Eeh. Vi ska göra vårt bästa. ;) han kan "kram" iallafall, det är ju en bit på väg. ;)

Det där tror jag inte ett dugg på.
Nu har jag visserligen inte afghan, men saluki, och de verkar vara väldigt lika mentalt.
Jag har tränat lydnad och agility med de salukis jag haft hemma och jag kan lugnt säga att det inte tog några 180 gånger innan de lärde sig något. MEN, precis som Galathea säger, om jag får för mig att tjata eller kräva av hunden att tex komma på inkallning eller är tråkig på annat sätt, då kommer den inte sätta sig, lägga sig eller annat. Den förstår att den inte vinner något på det.

Fast, Wahidah kan jag få att gå och lägga sig på sin plats genom att ryta till eller vara otrevlig, men det är för att hon vet att om hon inte lägger sig på sin plats när jag säger åt henne så blir jag arg på henne och ser till att hon ligger. Dock är det enbart i den situationen det fungerar, alltid annars måste jag vara rolig för att förtjäna uppmärksamheten.

Härligt videoklipp (dock undrar jag vad katten egentligen tyckte om att rida på hundens rygg sådär...)
Fast jag tyckte att afghanen som studsade på bakbenen såg fånig ut :p

Fast, Wahidah kan jag få att gå och lägga sig på sin plats genom att ryta till eller vara otrevlig, men det är för att hon vet att om hon inte lägger sig på sin plats när jag säger åt henne så blir jag arg på henne och ser till att hon ligger. Dock är det enbart i den situationen det fungerar, alltid annars måste jag vara rolig för att förtjäna uppmärksamheten.

Ja det kan fungera på Cerberus också. Fast då springer han oftast och tar skydd i soffan som står i köket. Och "surar" ändå efteråt. Säger jag bara ett vanligt "gå och lägg dig" så gör han det. På kvällen när vi ska sova säger jag bara "Godnatt" med kommandoröst så går han och lägger sig i biabädden. Han vet mycket väl vad jag vill när jag säger olika saker, och han kan mycket väl lyda så länge han inte har något bättre för sig. ;)

Hemskt ledsen men det där tror jag inte ett dugg på. Skriv gärna källan till det? Vad är det för forskning? Hur gick dom till väga då? Jag vet att aftonbladet haft någon sådan lista förut över "smartaste hundarna" där afghanen låg på sista plats. Men alla vet ju idag att hundar är avlade för olika saker och afghanen är en av de mest självständiga raserna. Men visst kan dom lära sig snabbt. Det tog typ tre försök att lära min hund sitt när han var valp. Han kan flera kommandon och nu när vi håller på och lär oss använda klicker tog det bara några få klick för honom att förstå att klick betyder godis. Men, vill han inte sitta (med andra ord, vill han inte få godisen i belöning ;)) så kan jag säga åt honom att sitta 400 gånger om jag har lust och han skulle skita högaktningsvärt i mig och mina kommandon. Tjänar dom något på det så lär dom sig jättesnabbt, är dom inte intresserade så bryr dom sig inte. I deras typ av jakt kunde dom inte stå och vänta på att en människa ska ge ett kommando utan var tvungna att snabbt fatta egna beslut om vad som behövde göras för att få omkull ett stort byte. Det är ju det som sitter kvar i dom än idag. Vill man lära en afghan en massa saker så behöver man ett gigantiskt tålamod och dessutom påhittighet för att få dom att vilja utöva tricken. Och som kompensation är dom hejare på att lära sig öppna lådor, låsa upp dörrar, stjäla den goda maten någonstans långt där uppe osv. Men det här gäller ju egentligen inte bara afghanerna utan alla vinthundarna, och även vissa andra raser som är avlade i samma syfte. Rhodesian ridgeback t.ex. Afghanerna är väl dom som är "extremast" bara, i ytterkanten så att säga. :)

Jag har läst boken som det syftas till och den känns tämligen mycket som "amatör leker vetenskapsman" när det gäller experimenten och deras utformnig.

Wahidah springer också och gömmer sig i köket då och då, men går jag dit då så flyger hon upp i sängen, eller på soffan och lägger sig. :p

Förresten, veterinärtid imorgon för oss. 2km promenad dit och 2km tillbaka... Håll tummarna för att hon inte är så drogad efter ev. röntgen att det inte går att gå...
Fan att hon ska vara så ung, annars hade jag passat på att fixa HD-röntgen nu.. :mad:

Wahidah springer också och gömmer sig i köket då och då, men går jag dit då så flyger hon upp i sängen, eller på soffan och lägger sig. :p

Förresten, veterinärtid imorgon för oss. 2km promenad dit och 2km tillbaka... Håll tummarna för att hon inte är så drogad efter ev. röntgen att det inte går att gå...
Fan att hon ska vara så ung, annars hade jag passat på att fixa HD-röntgen nu.. :mad:

Håller tummarna för dig och din fina hund...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 745
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka