Hemskt ledsen men det där tror jag inte ett dugg på. Skriv gärna källan till det? Vad är det för forskning? Hur gick dom till väga då? Jag vet att aftonbladet haft någon sådan lista förut över "smartaste hundarna" där afghanen låg på sista plats. Men alla vet ju idag att hundar är avlade för olika saker och afghanen är en av de mest självständiga raserna. Men visst kan dom lära sig snabbt. Det tog typ tre försök att lära min hund sitt när han var valp. Han kan flera kommandon och nu när vi håller på och lär oss använda klicker tog det bara några få klick för honom att förstå att klick betyder godis. Men, vill han inte sitta (med andra ord, vill han inte få godisen i belöning

) så kan jag säga åt honom att sitta 400 gånger om jag har lust och han skulle skita högaktningsvärt i mig och mina kommandon. Tjänar dom något på det så lär dom sig jättesnabbt, är dom inte intresserade så bryr dom sig inte. I deras typ av jakt kunde dom inte stå och vänta på att en människa ska ge ett kommando utan var tvungna att snabbt fatta egna beslut om vad som behövde göras för att få omkull ett stort byte. Det är ju det som sitter kvar i dom än idag. Vill man lära en afghan en massa saker så behöver man ett gigantiskt tålamod och dessutom påhittighet för att få dom att vilja utöva tricken. Och som kompensation är dom hejare på att lära sig öppna lådor, låsa upp dörrar, stjäla den goda maten någonstans långt där uppe osv. Men det här gäller ju egentligen inte bara afghanerna utan alla vinthundarna, och även vissa andra raser som är avlade i samma syfte. Rhodesian ridgeback t.ex. Afghanerna är väl dom som är "extremast" bara, i ytterkanten så att säga.