Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

knapplån

hej allihopa :)
jag är så sjukt sugen på en whippet som nästa ras och jag behöver lite kött på benen!
jag har träffat 2 greyhounds (pensionerade kappisar) och har fastnat för deras sätt, de är lugna inomhus och i koppel drar de inte alls.. och brallar loss ordentligt ute :love:

är whipparna lika?
hur sjutton väljer man uppfödare? jag har sett att inavelsgraden ofta är rätt hög (iaf på den sidan jag tittade), vilka för och nackdelar finns det med sån avel? magkänslan säger ju att man bör sträva efter 0%, men då kan ju inte jag nånting om avel :p

mitt största problem med rasen är att jag har en katt, min katt springer inte från hundarna förutom när hon leker.. däremot har mina föräldrar 2 katter som gärna springer från hundarna.. kan hunden lära sig att det är sin katt? att man inte får äta upp den?

Får hunden växa upp med katt är det sällan några problem! Vinthundar har mycket jaktinstinkt ja, min Borzoi jagar gärna katter men enbart i lek och om katterna låter honom komma fram slickar han dem rena och buffar lite ömt på dem:D Men det vet ju inte alla katter så vissa springer för livet:angel:

Jag har själv en kanin lös i min bostad, och han vet att den är förbjuden att jaga! Och han älskar sin lilla kanin och om jag ger hunden en morot i köket bär han den till kaninen så han får den :love: Och på nätterna brukar dem sova tillsammans på mattan....

Jag ångrar verkligen inte att jag köpte vinthund, speciellt inte en borzoi då:laugh: Men alla vinthundar tycks vara helt underbara!

Hur whippet är överlåter jag åt någon annan att svara på.

Kul att du gillar Whippet!
Att ha en inavelsprocent 0 är svårt att alltid ha. Tror att SKKs rekommendation är att inte göra parningar där inavelsprocenten blir över 6,4, sedan skiljer det från ras till ras och jag vet att det på saluki i snitt ligger strax över 2% nu - vilket helt klart får räknas som lågt.
Jag ska ta och kolla upp vad whippar ligger på i snitt...

Whippar är lika greyhounds - lugna inne, full rulle ute. Aktiva sällskapshundar som man kan göra "allt" med. Jag har lärt känna 7 whippar och träffat fler. Samtliga har varit underbara och hade det inte varit för att jag vill ha salukins värdighet (som whippen ofta verkar sakna) hade jag haft whippet själv :p

Att ha katt är sällan problem - sålänge man låter hunden bo med katten redan från start. Mina föräldrar har katt och min saluki"valp" älskar att försöka leka med den. Fungerar utmärkt där. Min vuxna saluki träffade katt första gången när hon var 6 år. Det fungerar verkligen inte, där är det "jaga, jaga, jaga" som gäller. Vet många som lever med både katt och vinthund, så visst går det fint!

Hur man väljer uppfödare.. Jadu. Kolla runt, hitta uppfödare som du tycker att har fina whippets och prata med flera uppfödare. Prata, ställ frågor och var beredd på att besvara frågor. Förr eller senare hittar man en uppfödare som man kommer riktigt bra överens med och det är från den man ska köpa sin hund. Att ha en bra relation till sin uppfödare är underbart. Jag har kontakt med båda "mina" uppfödare (hundarna kommer från olika kennlar) och det är jättetrevligt att kunna fråga om råd eller bara prata allmänt om hund med någon som kan mycket och vet vad det är för något man har.

Nu har jag kollat upp inaveln.
Snittprocent förra året var 2,6 - vilket inte alls är farligt. Året innan var det 2,1% i snitt och innan det verkar det ha legat strax under 3%. Hittills i år (fast det kan ju inte hunnit födas många kullar än) så ligger snittet på 1,2%.

Fördelar med inavel: Det är lättare att behålla en typ av utseende (även om hundarna är av samma ras har de ju olika utseenden) och det blir lättare att veta vad det finns för något bakom hundarna i stamtavlan (tänker på sjukdomar och mentalitet).

Senast ändrad:

K jag vet att det på saluki i snitt ligger strax över 2% nu - vilket helt klart får räknas som lågt.

Är det så lågt? Jag läste Hundsport igår och reagerade över att antalet registrerade Salukis för 2008 har ökat minst sagt drastiskt. I och för sig kan det ju vara importer eller att man har använd utländska hanar. Men står ökningen mestadels för inhemska valpar avlade på inhemsk avelsbas (eller hur man ska uttrycka det) så borde nästan inavelsgraden bli högre.

Nu blev det här lite OT, det var ju inte alls det ditt inlägg handlade om, men jag låg och tänkte på det här i går och tänkte att jag skulle passa på att fråga dig om den drastiska ökningen i antalet Saluki.

IG har ju också haft en enorm ökning de senaste åren. Något år lyckades man hålla ned inavelsgraden genom att en del utländska hanar användes, men jag är väldigt orolig för vad ökningen kan komma att ge på sikt på våra annars väldigt friska vinthundar (IV undantaget).

Stämmer bra att det föddes en enorm mängd valpar förra året..
Varför det blev så vet jag inte, men det är helt plötsligt några som "kommer från ingenstans" och fått för sig att de ska avla saluki och flera uppfödare tog 2-3 kullar var förra året (även sådana som brukar ha 1-2 kullar per år).
Förra året var det även många som reggade kennelnamn utan att ha haft en enda kull.

Det finns idag många hanvalpar kvar hos uppfödare, helt enkelt för att det fötts fler än det funnits efterfrågan på. Tyvärr ser jag att det är många som trots läget redan planerar kullar på redan använda linjer till nästa år. Visst, man kan inte ha ett år utan att det föds en enda valp, men jag HOPPAS verkligen att framtidens parningar blir väldigt välplanerade och att man inte bara avlar "för att en hund vunnit mycket". Rasen kommer nog inte må bra av sådant på sikt.

Nu kollade jag efter.
År 2007 var genomsnittlig inavelsgrad 2,9%. Förra året var genomsnittet 2,3%, så det har faktiskt gått ner.
Det har använts många utländska hanar och avlats på importerade tikar, vilket säkert kan förklara varför det ändå är så lågt som det är.

2007 registrerades det 121 st salukis, varav 10 importer.
2008 registrerades det 211 st salukis, varav 15 importer.

Om man kollar från 1990 och framåt har det aldrig reggats så många saluki som det gjorde 2008.

Jag jobbade med hästar när jag hade min saluki. Jag började med att rida på ridbanan när han var med, sen med ut på fältat brevid när jag galopptränade, salukin låg före, tittade bak på oss och skällde, alltså han tog inte i speciellt, och då rejsade jag med FThästar på ***-nivå:D , sen kunde han följa med lös på vanliga uteritter, iofs stannade han ofta vid dobbermantiken, som satt innaför ett staket. De kunde flörta genom staketet i timmar:D

knapplån

hej allihopa :)
jag är så sjukt sugen på en whippet som nästa ras och jag behöver lite kött på benen!
jag har träffat 2 greyhounds (pensionerade kappisar) och har fastnat för deras sätt, de är lugna inomhus och i koppel drar de inte alls.. och brallar loss ordentligt ute :love:

är whipparna lika?
hur sjutton väljer man uppfödare? jag har sett att inavelsgraden ofta är rätt hög (iaf på den sidan jag tittade), vilka för och nackdelar finns det med sån avel? magkänslan säger ju att man bör sträva efter 0%, men då kan ju inte jag nånting om avel :p

mitt största problem med rasen är att jag har en katt, min katt springer inte från hundarna förutom när hon leker.. däremot har mina föräldrar 2 katter som gärna springer från hundarna.. kan hunden lära sig att det är sin katt? att man inte får äta upp den?

Kul att du gillar vinthundar :laugh: Det är dom allra bästa hundarna :love:
Om du vill ha tips om whippetuppfödare så kan jag skicka ett PM :laugh:

Jag har två greyhounds och det är dom underbaraste hundarna som finns :love:
Whippets är också en underbar hundras!

Vänja dom vid katter är ingen fara. Det kommer fungera jättebra om du vänjer dom från början.

kl

Nya bilder på Faiza, i full fart på stranden. Vi träffade två andra hundar där idag, den ena var en liten terrier-blandning som aldrig slutade jaga henne, jätteskoj tyckte Faiza!

26082704.jpg

Flyger
26082720.jpg

Åh vad härligt! :laugh:

Jag tror att Wahidah vill byta med din dam. Hon kommer vara tvungen att gå i koppel några veckor nu och ska ta det så lugnt som möjligt. Att få en superenergisk unghund att vara lugn när den inte får springa.... Samtidigt som man har gammeldam hemma som behöver springa för att träna upp konditionen.

Vad jobbigt! :( Har du varit hos veterinären? De samlar ju verkligen på sig spring i benen när de inte fått springa på ett tag.

När hon har blivit bra får du gärna skicka hit henne (eller båda två såklart), så kan de få följa med till stranden. ;)

Har inte varit hos veterinär än, men ska ringa och boka tid imorgon. Idag pratade jag med en (mycket, mycket duktig) utbildad djursjukvårdare som kände igenom Waha länge och väl och tittade när hon sprang. Sedan kände hon på henne igen.
Efter det ville Waha inte stöjda på ena bakbenet riktigt och var stel som satan i andra benet...

Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt, att det är något som kan bli bra... För en vinthund som inte kan springa... det finns ingen mening att ha kvar en sådan.. Men jag ska försöka att inte ta ut något i förskott. Nu ska jag se till att låta minst en veterinär kolla igenom allt så att man får en ordentlig koll på vad det är för fel. För något är fel. Jag vet bara inte vad. :crazy:

Det låter verkligen jobbigt. Men det enda att göra är väl att åka till vet. och förmodligen få veta vad det är och vad som behöver göras. Och som sagt försöka att inte ta ut något i förskott, fast det är hemskt svårt...
Jag önskar er lycka till. :)

Har inte varit hos veterinär än, men ska ringa och boka tid imorgon. Idag pratade jag med en (mycket, mycket duktig) utbildad djursjukvårdare som kände igenom Waha länge och väl och tittade när hon sprang. Sedan kände hon på henne igen.
Efter det ville Waha inte stöjda på ena bakbenet riktigt och var stel som satan i andra benet...

Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt, att det är något som kan bli bra... För en vinthund som inte kan springa... det finns ingen mening att ha kvar en sådan.. Men jag ska försöka att inte ta ut något i förskott. Nu ska jag se till att låta minst en veterinär kolla igenom allt så att man får en ordentlig koll på vad det är för fel. För något är fel. Jag vet bara inte vad. :crazy:

Får hoppas inte är nå farligt för din flicka så hon får springa leka snart igen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 745
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka