Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Åh vad härligt allt låter :love:

Otroligt vacker hund du har, det lyser stolthet och livsglädje om hela hunden.

Imponerande att du lyckats fånga den väldigt glada blicken trots att bilden är så suddig - och jisses vad stilig han blivit! :love:

Winni: Tack! Jo, ibland är det nästan så det sprutar livsglädje ur öronen på honom. Han är högt och lågt och studsar och busar och har sig, och nästan allt i livet är roligt. Utom att bada då. ;)

Red_Chili: Han blir stiligare och stiligare hela tiden. Jag längtar tills han har ordentligt lång päls och är färdigtrimmad, ska bli så spännande att se hur han ser ut då. Och den glada blicken säger allt, som sagt så är det tydligen galet roligt att få trava snabbt och vara ute med hästarna. :p

Åh, underbart!

Jag önskar att jag kommer kunna rida med Faiza i framtiden. Just nu håller jag dock mest på med unghästar och tvivlar på att de står ut med en vinthund mellan benen.:p
Gjorde du något speciellt när du skulle lära honom (och hästen) att gå i lina bredvid?

Mja.. Första gången hade jag en kompis som höll i Cerberus och så ledde jag hästen själv. Jag visste att hästen är helt orädd för hundar, men det är ändå skillnad på en vinthund med tanke på snabbhet och sådär. Sedan släppte jag Cerberus och lät Migrant beta. (På en stor äng utan vilt i sikte då.) Cebbe sprang och Migrant betade. Gick jättebra. En gång försökte Cerberus runda Migrant precis bakom rumpan, som tur var så reagerade inte Migrant. Sedan gick jag en promenad själv då jag ledde både häst och hund. Lite läskigt först att ha hästen så nära tyckte Cebbe men det tog bara några minuter så hade han greppat det hela. Och sedan började jag bara rida. Funkar hur bra som helst, men då är Migrant van vid hundar och dessutom westernriden lite med.. eh.. roping eller vad det heter. Så han är van vid lasson och så där och blir inte rädd när jag håller i linan eller om jag råkar "slå" den mot honom och så där. :)

Det lät ju väldigt vettigt så som du gjort. Det är ju säkert en enorm fördel (en förutsättning kanske) med en häst som är lugn och trygg och van vid vovvar och rep. Jag älskar att hålla på med unghästar, men just nu saknar jag en sån där genomtrygg härlig häst som man bara kan rida. Låter som en härlig häst du har. :)

jag tycker dom ser ganska skabbiga ut... men smaken är som baken :)

Genomtrygg vet jag inte om jag kan kalla honom. ;) Han är snart 7 år, och jag köpte honom som oinriden treåring. Han är en ganska typisk arab och kan hoppa till för ett löv eller en sten. Däremot saker som trafik, linor, traktorer med skramlande släp osv det är minsann inte det minsta farligt. Logiskt va? ;) Han gillar hundar och är allmänt positiv till det mesta faktiskt, och blir han rädd för något så lyssnar han ändå på mig när jag ber honom gå framåt. Tack vare att han är så pass lyhörd så fungerar det superbra för mig iaf. Han svarar direkt på hjälperna så det är lätt att stanna tvärt om man skulle behöva det t.ex. Eller flytta åt sidorna eller så där.

Egentligen är det ju nog många hästar som man kan rida ut med hund med. Det är ju just det där att jag måste ha hunden i en lina som ställer till det och gör det lite farligt.

Jo, men precis, hade jag kunnat rida i ödemarken med inte alltför mycket vilt så hade ju Faiza kunnat vara lös, men runt "mitt" stall är det ganska bebott och en del folk och andra djur i rörelse, så jag skulle behöva ha henne i lina iaf bitvis.

Nä, visst behöver det inte vara en gammal genomtrygg häst, en som är lyhörd och som man känner väl och vet hur den reagerar i de flesta situation räcker ju långt.

kl
Olika leka bäst?
25991269.jpg

Faiza vinterbadar. :p Det är tur att hon springer fort iaf.
25991349.jpg

25991683.jpg

Och en "uppställningsbild". Jag hoppas hon växer till sig lite mer i fronten.
25991193.jpg

Vad lång hon är :p Hur gammal är hon nu?
Wahidah är 10 månader nu och det är först nu som hennes front börjar bli ordentlig. När hon var mellan 6-8 månader var hennes front katastrofalt ful :D

Ja, hon har liksom lång rumpa/ländrygg. Men manken ska väl växa lite till förhoppningsvis så det jämnar ut sig. :p Hon blir 7 månader om drygt en vecka.

Hennes mamma har lite dålig front men, får hoppas hon ärver lite från pappan där.

Sen är jag förvånad över att hon badar, det är verkligen iskallt! Det ser liksom ut som att hon vill lägga sig ned i vattnet och svalka sig när hon har sprungit, är det något du (eller någon annan med vinthund här) har varit med om? Blir de verkligen så varma? Eller så är hon bara konstig. :p :D

Senast ändrad av en moderator:

Med tanke på vad hon har för stamtavla är det ju inte konstigt att hon är lång där (om jag inte tänker fel på vad hon har för hundar i stammen), men fronten kommer garanterat växa mer. Just runt 7 månader ser de ju ofta "fula" ut så ;)
Hade hon varit skitsnygg och välutvecklad nu, så hade du nog fått vara mer orolig, för då hade det nog garanterat blivit "för mycket" av något sedan eftersom hon kommer utvecklas länge till.

Hon är bara konstig som badar - men det skulle garanterat Wahidah också göra... Hon älskar att bada även när det är kallt! Jag kan nog tro att de blir väldigt varma av att springa som de gör, så det är väl i sig inte konstigt att de badar :) Nackdelen är väl bara att de kan bli så otroligt nerkylda sedan eftersom det trots allt är kallt överallt den här tiden på året.

Jo, det är säkert så (dessutom har du nog bättre koll på hundarna i hennes stamtavla än vad jag har, men jag försöker lära mig :p).

Som tur är så har vi nära hem från stranden och hon håller sig ju i rörelse hela tiden, så jag hoppas hon inte hinner bli kall. Men man får vara försiktig, de måste bli nerkylda väldigt snabbt ja, med så lite fett.

Det lät ju väldigt vettigt så som du gjort. Det är ju säkert en enorm fördel (en förutsättning kanske) med en häst som är lugn och trygg och van vid vovvar och rep. Jag älskar att hålla på med unghästar, men just nu saknar jag en sån där genomtrygg härlig häst som man bara kan rida. Låter som en härlig häst du har. :)

Jag brukar också rida med min Maya i lina vissa bitar. Det går jättebra. Vinthundar har en viss förmåga att hålla sig en bit ifrån ;) Sedan har jag ju trygga islänningar också!
:laugh:

*KL*

Igår var jag ute och red i två timmar med Cerberus. Pojkvännen fick låna en snällishäst så han var också med. Nästan hela flocken med andra ord. :love:

Titta, så här glad ser Cebbe ut när man travar och galopperar med hästarna. Det är tydligen superkul och han tittar upp på mig som för att få bekräftelse, det gör han nästan bara när något är riktigt kul. Suddig bild men det är svårt att hålla lina, trava och fota samtidigt. :D
DSC01585.jpg

Och ibland glömmer man bort att man inte får leka med hästarna och buset i benen tar överhand:
DSC01581.jpg

Och så här snygg var han efteråt:
DSC01608.jpg

DSC01609.jpg

Vilken snygg kille :love:

En av mina är en lurcher =D Jag gillar vinthundar och den allra finaste har jag hemma^^:love: Jag gillar deras smidighet och snabbhet =) min hund har jag som hobbyhopphund eller vad man nu ska säga=) Hon är verkligen skitduktig på höjdhoppning!!

Mvh marielle och Kharma =D

Sedan har jag ju trygga islänningar också!
:laugh:

Jag håller också mest på med islandshästar, fast just nu är det två unghästar varav vi har kommit en bit i inridningen med den ena och den andra tränar jag bara från marken. Men jag funderar på att låna stallets gamling och iaf ta en liten promenad med honom och hunden någon dag.

Kul att du också håller på med islandshästar:laugh:
Det brukar gå hur bra som helst med att vänja hästen bara du tar det försiktigt! Min äldsta häst fyller 6 år i sommar. Det går hur bra som helst mellan honom och hundarna :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 745
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka