Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har alltid haft vintervila på mina hästar mellan Dec-Feb, anledningarna är många.
*Dels pga att mina hästar får ridas/tränas hela den ljusare delen utav året, och det blir också en hel del clinics osv, då anser jag att de bör vara i kondition för att klara träningarna.
*Jag arbetar heltid och har varken paddock eller ridhus och vill inte transportera i onödan i vinterväglag.
*Jag vill inte ha mina hästar svettiga under den kallaste tiden.
*Mina hästar går ute 14-16 timmar per dygn med fri tillgång på hösilage och mår bra utav vintervila, nätterna står de i uteboxar.
*Dessutom tycker jag det är en jättebra tid att låta hovarna få vara utan skor och slippa brodd och sulor
De två hästar jag har hemma vilar under vintern, iaf under den värsta tiden. Nu har vägarna äntligen börjat bli ridbara igen. Men mina går ute på lösdrift, och ingen av dem har tyckts ta någon skada Är även lite småskraj att rida på halt underlag. Men de rids mer på sommaren.
närmsta ridhus ligger ca 1,2 mil ungefär.. Och ingen transport finns heller.. Och att hyra kostar ca 350:-/timme.. Och med två hästar känns det som jag bara kommer kunna åka dit en gång, sen får jag leva på nudlar och vatten resten av månaden. Håller med en som skrev om att det är ett bra tillfälle att låta hästarna gå utan skor med. Så under vintern går de utan. Och självklart är det täckade och har tillgång att gå in i ladugården där de är jättemycket halmbädd. Rider ibland på vintern, men då skrittas de endast, och jag brukar sitta av och leda dem hem.
Nej det gjorde jag faktiskt inte, jag gick på det du skrev rakt ut här i tråden, så det var det jag svarade på!
CBJack: ja absolut, Vånga är ju en bit ut men självklart räknar du närmsta stad!
Jag skulle gärna ge vintervila på dina premisser, men jag har alltid stått uppstallad i stall där de går ute 6-10 timmar om dygnet endast vintertid, och då tycker jag inte det är snällt mot hästen att ge den vila ovanpå det, men om jag hade det som du skulle jag absolut göra det, skönt för en själv när det är som jävligast ute, och mer passande i tidsramarna också om man ser till hela året. sommartid är det ju kalas att rida, då vill man inte ge vila om man inte måste tycker jag.
Ja det blir ju lite väl mycket i box. Mina släpps ut 04.30 och in vid 20-21. Jag åker hemifrån kl 05 och hemma vid 17 så det blir tidiga morgnar även för hästarna
Jag planerar aldrig in vila, det fixar oftast hästen så bra själv!
Det är en tappsko, bokat i ridhuset och pissväder, massor på jobbet, jordens sämsta humör osv och vips har hästen fått en lugn vecka helt utan planering.
Att ställa av en vuxen, frisk häst i flera veckor är fullständigt onödigt enligt mig och jag gör aldrig det.
Hästmänniskan
Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Hundträning Det låter lovande! Är inställd på ett par crispi framöver men vill prova i butik först, man kan ju alltid skicka tillbaka men vill prova...
Ekonomi & Juridik Jag tror du får sluta hänga upp dig på att det blir en förlustaffär. Med undantag för några som jobbar med det professionellt är hästar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.