vintervila :)

Sv: vintervila :)

Mina hästar vilar eller går på halvfart vinterhalvåret av en två enkla anledningar: Ingen tillgång till ridhus, skogen är antingen översvämmad och sank eller snöig och isig (de första snöveckorna i år var dock underbara!) och det är trevligare att kunna hålla igång på sommaren.

De går på lösdrift och har stora ytor att röra sig på så de står inte blicktstilla direkt. Här i söder kan jag knappast påstå att vinterperioden brukar vara särskilt länge så några veckor nov-dec och i regel jan-feb brukar vara vilomånader. Sedan lätt igångsättning och så är det full rulle lagom till försommaren.

Det funkar bra för mig, hur andra gör är upp till de, och så länge det inte finns tillgång till ridhus kommer det inte förändras.

Om det är fel beror ju mycket på hästen men som många har sagt så rör sig ju hästarna ofta mindre på vintern om de står på stall lr har mycket snö i hagen och det gör det kanske mindre lämpligt med vintervila.

Sen gör ju kyla, blåst och väta att många hästar spänner sig lite mer och kan bli väldigt stela om de inte får möjlighet att mjuka upp musklerna regelbundet.

Har man en häst med ryggproblem så är totalvila på vintern uteslutet eg. under hela året men speciellt på vintern. Vi burkar ge vår "rygghäst" 2 viloperioder om året, en på vintern/hösten och på sommaren på ca 2-3 veckor vardera med en vecka helt utan ryttare. Men för att minska risken för stelhet så aktiveras hästen genom promenader, longering utan inspänning och tömkörning.

Tror tyvärr att många har sina hästar på vintervila av bekvämlighets skäl, men med snösulor, broddar och en transport så går det utan större problem att hålla hästen i tävlings/hyffsad kondition under vintern om man är beredd att sätta sin egen bekvämlighet åt sidan.

Hej!

Min pålla vilar medvetet några veckor på vintern och sen vid behov resten av året. Att vila länge på sommaren är helt galet med min- hon blir tjock som en ballong på bara några dagar- inte skoj att försöka rida bort fläsket sen. Vila på sommaren skulle innebära stå på stall och glo halva dygnet, då kan hon lika gärna vila vintertid, när man ändå inte vill rida pga mörket och kyla.

I min värld motioneras hästar ofta för lite, samt går få timmar i hage, kanske det spelar in på hur man tycker om vila, oavsett årstid?

/ Lavinia

klipppson har vilat sen 1 eller 2 månader tillbaka . därimot har jag gått mkt med han :) men nu ska han sättas igång igen :)

Tror tyvärr att många har sina hästar på vintervila av bekvämlighets skäl, men med snösulor, broddar och en transport så går det utan större problem att hålla hästen i tävlings/hyffsad kondition under vintern om man är beredd att sätta sin egen bekvämlighet åt sidan.

Håller helt och fullt med.
Det är även ett välbestånds syndrom. Numera har vart och vartannat stall paddock, ridhus, alla har transport osv. Ändå orkar många inte hålla igång sina hästar, tycker det är kallt och jävligt osv osv och diverse anledningar.

för 20 -25 år sen fanns inte den lyxen hos hobbyryttar sverige. man red sina hästar i ur och skur, i mörker hela vintrarna, man red på fält eller gårdsplan eller vart det än vara mådde för att hålla igång, trailade till ridhus flera mil osv osv.

då var det dessutom mkt värre vintrar än vi haft i sverige senaste 10 åren (med undantag för denna då : ). Numera har ju vintrarna varit milda, med mjuk/bar backe större delen vintern igenom, dvs fullt ridbart. sen att det regnar småspik, är mörkt osv osv, är ju en annan femma, men underlag osv har man inte kunnat skylla på direkt.

ser det som ett välbestånds syndrom - alla har häst, bekvämligheterna har växt, och då blir man latareoch hittar anledningar till att ställa av.

Håller helt och fullt med.
Det är även ett välbestånds syndrom. Numera har vart och vartannat stall paddock, ridhus, alla har transport osv. Ändå orkar många inte hålla igång sina hästar, tycker det är kallt och jävligt osv osv och diverse anledningar.

för 20 -25 år sen fanns inte den lyxen hos hobbyryttar sverige. man red sina hästar i ur och skur, i mörker hela vintrarna, man red på fält eller gårdsplan eller vart det än vara mådde för att hålla igång, trailade till ridhus flera mil osv osv.

då var det dessutom mkt värre vintrar än vi haft i sverige senaste 10 åren (med undantag för denna då : ). Numera har ju vintrarna varit milda, med mjuk/bar backe större delen vintern igenom, dvs fullt ridbart. sen att det regnar småspik, är mörkt osv osv, är ju en annan femma, men underlag osv har man inte kunnat skylla på direkt.

ser det som ett välbestånds syndrom - alla har häst, bekvämligheterna har växt, och då blir man latareoch hittar anledningar till att ställa av.

Precis. Tycker dock att de vintrarna med plusgrader och regn har varit värst då fälten blir så leriga och vi i ena stallet inte hade så mycket grusväg att rida på. Men det blev mycket skritt och ridhus ca 3 ggr i veckan. Jag har aldrig haft häst i ett stall med egen paddock, ridhus eller ens varmvatten och har trots detta hållt igång mina hästar på vintern utan större problem.

KL

Jag är en sådan där bekväm rackare :) Jag har varken transport eller paddock, och även om jag haft transport är jag för feg för att köra i snön, underlaget är för j-kligt, det är kallt och mörkt och allmänt obehagligt att ge sig ut och rida.

Min häst har alltså trappats ner i ridningen från början på december, ridits lite grann under december och då och då i januari. Februari har varit väldigt lugn.

Planerar att hålla igång mer i sommar istället.

Sålänge hästen mår bra anser jag att man kan planera så som passar ens hästhållning bäst. Det ska ju fortfarande vara roligt att ha häst!

Jag tycker inte att det är fel att ge vintervila.
Min häst får vila lite då och då. Brukar inte planera in någon viloperiod utan tar det lite som det kommer.
Jag har tex tröttnat totalt på all snö nu så jag vill verkligen inte rida. Tycker inte det går att få till något vettigt arbete på hala vägar eller väldigt djupa fält..

Men så går min häst i hagen ca 12-15 timmar/dag. Hade nog inte haft samvete att låta honom vila så mycket annars..

10 veckor. 2-3 veckor som planerad vila. Sen går hästen och brallar i hagen, drar på sig en skada :devil: 5 veckor vila och skritt i två veckor. Sen igångsättning.

KL

Har en fråga som kanske kan kopplas till ämnet. Vissa skriver att de inte ställer av hästan helt på vintern utan rider då och då. när ni rider och hästen inte är fullt igång blir det bara en kort skrittur då?

Så som jag har fått lära mig så rider man aldrig spec. hårt på en häst som inte är i kondition och van vid belastningen då det kan påfresta väldigt mycket på leder, senor mm.

Har bekanta som har hästar som mer eller mindre aldrig är i kondition och dessutom kraftigt överviktiga. Dessa hästar rider de ut på i alla gångarter kanske upp mot en timme när de väl rider, dvs. nån gång i månaden lr ännu mer sällan. Det säger emot allt jag har lärt mig om hur man tänker för att få en hållbar häst.

Så har jag också fått lära mig och jag är noggrann med att hålla det. Man vet ju själv hur man känner sig när man går ut på en joggintur efter några veckors uppehåll :eek:

Det beror på. I vissa perioder rider jag några gånger i veckan. Då rider jag som vanligt eftersom det ändå är regelbundet.
Om han har vilat i någon vecka eller mer så sätter jag igång lite lugnt, hur lång tid igångsättningen tar beror på hur länge han har vilat.
Rena skrittturer gör jag dock sällan. Kanske någon gång efter vila eller om jag känner för det annars men vid igångsättning är det lugna, korta turer utan större krav som gäller. Kanske att trava runt gärdena i en avspänd form och enbart lättridning. Sen ökar jag kraven successivt, innan jag ökar ridtiden.

Hej!

Vet inte var du bor men våra senaste vintrar har inte varit särskilt trevliga och denna vinter har varit klart bättre än de 5 tidigare (så långt jag minns mao). Den här vintern är underbar- man kan rida i skogen, på vägarna, på åkrar och överallt!!! Djup snö är underbart, kylan kan man klä på sej mot.

Tidigare har det varit mer is än något annat och då skippar jag hellre att rida än att rida på isgata/stenhårt. Det har varit oridbart december till mars nångång om man inte gillar is/stenhårt underlag.

/ lavinia, som äntligen kunnat rida en hel vinter

Jag har nästan alltid en kortare period vintervila, om inte annat brukar det gå lite lugnare till nu på vinter/höst. Vi har (hemma) inget ridhus, och även om man kan brodda osv. är det inte så att man gärna ger sig ut o galopperar ändå. När det är halt ute tar jag helst inte ett steg längre än jag måste, av säkerhetsskäl, det känns så lätt att vara efterklok (säg att hästen blir rädd el dyl) Dessutom, är vädret dåligt, är jag själv trött och hängig, allmänt opepp på att ut o rida = börjar bara tjafsa med hästen istället. Så då får hon hellre stå. Antar att jag är tillhör kategorin lat :)

Nu när vi har ridhus en bit från stallet blir det klart mer rörelse, men ändå ett par dagar vila i veckan. Kan ju inte gärna hålla på där var dag i flera veckor. Lite lugnare tempo men går ändå fint att hålla igång träningen någorlunda, vilket är skönt. Men som sagt, på sommaren VILL man rida, i kallt o regn varken en själv eller hästen ju :)

Jag bor i östergötland och det var sen 2006 vi senast hade snö som denna en vinter. Innan dess, på 90 talet, var det väldigt mycket snö varvat med bara frysgrader, dvs inga mjuka vägar, utan mest bara fruset och stenhårt.

emiliemadicken: ingen kallar väl vila 2 dagar i veckan för vintervila? det är ju inte det vi pratar om?

Helt OT men får man fråga vart i östergötland du bor? :laugh:

Och jag är nog en av de där lata människorna. Men det står jag för ;)

alltså... jag måste säga att jag blir lite förvirrad av den här tråden och frågar då;
Vad innebär en vintervila egentligen? Ska hästen "bara" skrutta i hagen elr går ni promenader elr annat för att hålla igång dom på något sätt? :P haha...

Gäller att väga för- och nackdelar.
Har man en vuxen/äldre häst gillar inte jag längre viloperioder öht. Det är ju en sak om man gör det för att hästen verkar ofräsch så man gör det för att förebygga skada, eller t o m är beordrad vila pga hälta, och en annan att ställa av pga sin egen bekvämlighets skull.
Har man väldigt dåliga förutsättningar att rida, ex. att det är blankis överallt periodvis så förstår jag att man väljer att inte träna hästen, men då förutsätter jag också att man eg. har som mål att träna och gör det de dagar förutsättnignarna finns.
Sen finns det såklart andra orsaker som inte alls har med hästen att göra som jag kan förstå - men som man på inget vis kan överföra till att det skulle vara snällare för hästen, bara en ursäkt isf! ;)

Har man en unghäst är det en annan femma. Ska man ändå ge viloperiod är det smart att lägga den när träningsmöjligheterna är sämre.

Nkpg.
står man för det är det väl en sak, att man gör det för sin egen skull och inte hittar på en massa ursäkter istället : )

Jag har aldrig hört att det skulle vara sämre att ge vintervila - varför inte? Jag tycker vintervila är bättre än sommarvila (för oss). Fortsätt som du gör! :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
591
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama