vintervila :)

K

klippson

hej ..
jag får ofta höra på annat håll att det är dummt att ha vintervila .
men jag kan inte begripa varför ? .
jag sätter ju hällre hästens bästa framför hala uteritter och hala banor ..
jag har min polle på så kallat"vintervila" är det något fel med det ? ..:eek:

Sv: vintervila :)

Det är väl upp till var och en att bestämma det, varför ska folk ha åsikter om din häst och vad du gör med den? Jag brukar säga att när dom betalar hans hyra och mat så kan dom uttala sig.

Så länge den får komma ut varje dag och röra på sig i en stor hage är det upp till dig. :) På sommaren får de ju mer stimulans under vilan i form av betesgång, men då är det ju tråkigt att missa fin ridning på ljusa ljumna kvällar. Nu är det lite mörkt och trist och kallt, så det kan vara roligare för ryttaren att ge vila nu istället. Bara man ahr en häst som inte blir stel av kyla kombinerat med minska motion är det ju helt okej.

Men jag tycker vägarna är superbra att rida på nu, kan trava och galoppera på asfaltsvägarna som har ett 5 cm lager av packad snö. Perfekt sviktande underlag:) Man har förstås broddar.

När jag började med islandshästar för 15 år sedan så ställde alla av sina pållar för vintervila. Och då gjorde vi det oxå för vi trodde att så skulle det vara med islandshästar.:eek:
Herre du milde, jag klättrade på väggarna dom åren vi hade hästarna avställda!:grin:
Ingen box att mocka för dom skulle ju gå ute, ingen häst att rida.
På den tiden skulle man ju ha svanskappa oxå, antingen man behövde eller inte, det bara var så!

Nu dom senaste 10 åren har vi inte ställt av utan ridit om än inte så krävande. SÅÅ underbart att rida i snön!:)

Sen kan jag förstå dom som ställer av för dom jobbar kanske 7-16 och kan inte rida i dagsljus. Jag jobbar skift så det är inga problem.

Så var och en gör precis som den känner för tycker jag! :bow:

tackar för alla svar :)

min häst går ute 24/7 .. han älskar att vara ute :)
jag har varit med om en olycka i vintervädret och det e väll kanske därför jag drar mig till sommaren :) hhahah

Min häst får vintervila, då jag ska tävla under sommaren.
Han vilar under den tiden han fäller sommarpälsen och sätter ny vinterpäls då han kan bli lite känslig i skinnet då. När han väl satt klart blir han han igångsatt och klippt efter 1-2 veckor.

Dock tycker jag att hästar som är yngre än 7 ska få gå på bete, växa och bara a till sig allt den lärt sig under årets gång :)

Min polle har vintervila. Visst, det är väl billigare att låta hästen vila på sommaren, men skaderisker och kylan får mig att låta hästen vila på vintern. Han är också fånghäst så det passar ännu bättre. På sommaren är det tävlingar också.

Det bästa är väl att lägga vilan så att det passar en själv och den egna hästen.
Vi fick en ofrivillig vila pga skada denna vintern och det har lärt mig att min häst inte ska vila några längre perioder överhuvudtaget så länge han är frisk. Av den anledningen har jag bestämt att det får bli kortare viloperioder lite då och då istället för det passar min häst bäst.

aldrig hört att det skulle vara dåligt med vintervila i sig vad är motivationen till det argumentet? - men det beror ju på vilka förhållanden man har hästen på. De anledningar som gör att jag ifrågasätter folk som ger lång vintervila härikring, är att hästarna går ute rätt korta dagar. dvs de står uppstallade ca 17 timmar om dygnet, är ute ca 6-7 timmar i hagen. att ge vintervila under såna förhållanden skulle jag aldrig utsätta min häst för, jag tycker inte det är god hästhållning. men vilan i sig, spelar ju ingen roll utöver det, vilken årstid det är. Vila som jag ser det, ska läggas in när HÄSTEN behöver det först och främst, inte för att det är bekvämt för människan.

Ofta när jag ska till att skriva något är mackan där och skriver före............

Jepp. Det är p g a att hästarna har möjlighet att röra sig på ett annat sätt under sommarhalvåret som många tycker att de bör ha sin vila då. Har man hästen i flock med bra ytor och har dem ute så kan de gå och "skrota". Förutsatt att man inte har planerat in tävlingar tidigt på våren så att man tar sig för att börja vrålträna plötsligt förstås......
Fast - nu har nog många ofrivillig vila.... Snön är för djup att busa omkring i på de stora ytorna (hos oss går hästarna mest i skogen) och många ridhus hålls stängda.

aldrig hört att det skulle vara dåligt med vintervila i sig vad är motivationen till det argumentet? - men det beror ju på vilka förhållanden man har hästen på. De anledningar som gör att jag ifrågasätter folk som ger lång vintervila härikring, är att hästarna går ute rätt korta dagar. dvs de står uppstallade ca 17 timmar om dygnet, är ute ca 6-7 timmar i hagen. att ge vintervila under såna förhållanden skulle jag aldrig utsätta min häst för, jag tycker inte det är god hästhållning. men vilan i sig, spelar ju ingen roll utöver det, vilken årstid det är. Vila som jag ser det, ska läggas in när HÄSTEN behöver det först och främst, inte för att det är bekvämt för människan.

en tjej tyckte det var dåligt av mig att ställa av min häst på grund av att han e ett varmblod... men det har väll inte med saken att göra ... (vad jag anser)
jag tkr inte om snön och sätter mig inte på häst ryggen när det e halt .. :)
klippson (min häst) är ute dygnet runt :) :angel:

hej ..
jag får ofta höra på annat håll att det är dummt att ha vintervila .
men jag kan inte begripa varför ? .
jag sätter ju hällre hästens bästa framför hala uteritter och hala banor ..
jag har min polle på så kallat"vintervila" är det något fel med det ? ..:eek:

Mina hästar får vintervila men ej sommarvila:), det är ju på sommaren man ska passa på när det är fint väder och solen ligger på..:D

Min häst kan inte vila på vintern, eller ja, kan kan hon, men hon mår verkligen inte bra av det. Hon är så ruggigt pigg och framåt när det är kallt och hon blir jobbig och stökig när hon inte får komma ut och få motion, i form av ridning. Blir Allmänt jobbig att hantera pga all överskottsenergi om hon vilar, spelar ingen roll om jag drar ner på krafftfoder eller att hon går ute minst 12 timmar/dag i stora hagar och blir aktiverad där, hon behöver ändå den stimulans som ridningen ger.

Sedan har jag ett bra och varierande jobb, då jag jobbar mycket oregelbundet och mycket kvällar, vilket medför att jag kan rida på dagen ofta, vilket är guld värt på vintern, värre var de på den tiden jag gick i skolan, kom hem vid 4 varje dag och då skulle få motivation till att ge mig ut med hästen i kylan varje kväll......

Min häst får 3 veckors vila på sommarn, i samband med att jag är bortrest och liknande.

...och andra sidan kan du väl bara brodda honom ordentligt om det är halt? Säger inte att det är fel med vinter vila, nu är det väl olika från häst till häst men många hästar tror jag får vila för lite.

Vad tycker ni bukare är bäst? Att man tränar,vilar,tränar,vilar. Eller träna under hela året, med någon enstaka vilodag i veckan för att sedan låta hästen gå i en hage i drygt 3-4 veckor?

Min häst får ingen vintervila som går ut på att han bara går i hagen i x antal veckor. Däremot så blir det vintervila på det sätt att han inte rids lika ofta och hårt med tanke på underlaget.

Jag har samma här min blir inte helt avställd utan går under vilan inte alls lika hårt skritt lite trav och kanske nån kort galopp runt 3-4 dagar veckan beror lite på hur väder och underlag ser ut annars brukar han gå 6-7 dagar.

Jag tycker vinter passar oss bättre med vila då vi inte har tillgång och svårt att hitta bra ridställen där man kan rida ordentligt. Just nu är våran ridbana gömd bakom massiva snöhögar så man kommer inte ens in där. Så vinter har passat bättre än sommaren för oss :)

Min filosofi är att hästar gärna skaffar sig vilor på ett eller annat sätt, så jag planerar sällan in dem. :angel:

Nu har dock min häst varit igång hela vintern utan vila, så vi får se hur det känns framåt våren/sommaren.

Som det är nu så rör de sig knappt något i hagen pga all snö, så det skulle kännas dumt att lägga en helvila nu, och detsamma gäller när (om?:cool:) det blir vår och lervälling istället.

Så får jag bestämma så blir det nog någon form av sommarbete med viloperiod.

Underlaget är väldigt sällan en anledning att vila här iaf! Ett lagom tjockt is/snölager och broddar i så kan man fräsa hur som helst överallt, om man vill. ;)
Det är värre på hösten innan snön kommer och på sommaren då grusvägarna är stenhårda, nästan värre än asfalten...

Senast ändrad:

Gör du som du känner är bäst för dig och din häst. Jag brukar varva ner träningen under vintern för mina men den här gången blev det helvila för bägge. Jag har en gräns för mig själv och det handlar om minusgrader. I år har vi haft -20 till -35 under större delen av januari/februari så det gav sig själv. Mina leder är inte unga längre :o ...Men hästarna har en fin hage med skog så dom har hållit sig i rörelse, trots mängden snö. Nu äntligen har temperaturen blivit mänsklig så det är dags att sätta igång dom ;)

Jag tycker som så många andra att det inte spelar någon roll när hästen får vila. Ta det när det passar och när det känns som bäst.

Min 4åring ska få vila i 2-3 veckor snart. Vi ska åka utomlands så då passar vi på att ställa av honom så att han får vila och smälta allt som hänt under det senaste halvåret.

Passar på att ställa en fråga i samma ämne;
Hur lång vila ger ni dem?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama