Vintervila eller inte?

Sv: Vintervila eller inte?

Min häst tar det lugnt på vinterhalvåret rids lite på helgerna och någon gång i veckan.
Brukar ställa av honom mest för egen skull när det är som mörkast och tråkigast.
I år har han just varit på 2 veckors lösdriftsvila med 2 ston och föl.
Han har lekt med fölen i en stor gräshage.
Annars är han inte mycket för att leka men för fölen ställer han upp.
Hemma vid stallet så har hästarna tillgång till en jättestor kuperad skogshage samt kan gå in i 2 boxar om dom vill.
Så rids han inte och vädret är ok så går han ute dygnet runt.
Att ställa av på sommaren är inte aktuellt då han har sommareksem och tas in vid 4 tiden.
Då rider jag gärna så sent som möjligt så att han slipper boxen en stund.

1
Min ena 4 åring har haft helvila 8 veckor pga att jag varit på annan ort och pluggat.
Den andra har tagit de lungt under samma period o motionsridits 2-3 ggr i veckan av min mor.

2
Min 4 åring fick vila för att jag dels inte var hemma och sen har han gått hela säsongen med bara 2 v vila i somras. Så han behövde både mentalt och fysiskt vila från allt vad arbete heter.
Mammas 4 åring fick lite mer vila i somras och har därför inte fått helvila nu i vinter.
Tycker de unga hästarna behöver viloperioder lite då o då.

De viktigaste med vila/inte vila är att man läser av sin häst o gör vad som är bäst för den.

1. har inte planerat in någon vintervila, men runt jul kommer jag nog ta det lugnt skitta några dagar iveckan och rida inne lite lätt.
2. För att hon tycker verkligen det är roligt att bli riden, känns lite dumt att ställa av henne helt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka