Vintervila eller inte?

Sv: Vintervila eller inte?

ridhus har väldigt mkt med saken att göra om man ska hålla i gång hästen fullt ut. om man ska rida efter underlag när det är frusen barmark (vilket är vad "vinter" brukar innebära här, antigen det eller mildväder) så blir det ju bara skritt... och skrittpromenader är nästan att jämställa med vila tycker jag. det är avkopplande för psyket och lite rörelse är alltid bra.:)

3 mnd är det väl ingen som ställer av sina hästar på vintern, mesta jag har hört är 3-4 veckor. min helvilar sällan mer än en vecka, max två. trots det aldrig några ledproblem eller andra hältor. men jag rider alltid utifrån hästens förutsätningar och pressar aldrig över deras förmåga/styrka. tror det är där hältorna uppstår.

ridhus har väldigt mkt med saken att göra om man ska hålla i gång hästen fullt ut. om man ska rida efter underlag när det är frusen barmark (vilket är vad "vinter" brukar innebära här, antigen det eller mildväder) så blir det ju bara skritt... och skrittpromenader är nästan att jämställa med vila tycker jag. det är avkopplande för psyket och lite rörelse är alltid bra.:)

3 mnd är det väl ingen som ställer av sina hästar på vintern, mesta jag har hört är 3-4 veckor. min helvilar sällan mer än en vecka, max två. trots det aldrig några ledproblem eller andra hältor. men jag rider alltid utifrån hästens förutsätningar och pressar aldrig över deras förmåga/styrka. tror det är där hältorna uppstår.

Jag har aldrig behövt ställa av hästar pga underlag hela vintrarna. Har haft hästar som tävlats och tränats intensivt. så nej, jag tycker inte ridhus hemma är en förutsättning, som sagt, man får komplettera genom att transportera sig 1-2 dgr vecka, sen däremellan går det utmärkt att rida på hemma i olika varianter utifrån hur underlaget är. skog och fält är fullt ridbara även när det är fruset ute, det behöver inte vara skritt vecka ut och vecka in. det är snarare mjuka än hårda underlag som skapar problem om man ska se det så, men framför allt monotont arbete.
det är MASSOR med folk om du läser här på forumet som ställer av sina hästar vintrarna igenom.

det har jag inte sett, men har inte direkt letat heller.. men jag tycker iaf det är helt fel att sätta hästen i en liten hage 3 mnd mitt i vintern.

säg att jag skulle få en månads sprängkyla här hos mig, så att ridbanan trots salt totalfryser, så skulle det inte räcka med att åka till ridhuset 1-2 ggr i veckan om han bara kunde skrittas dom andra dagarna, då skulle det inte funka att göra annat än att jogga på ridhusdagen.
fält finns inte och inga mjuka skogsstiger, enbart frusna grusvägar. då skulle jag nog låta honom få skritt-vila.

men som tur är bor jag i bohuslän och den sortens väder har vi typ aldrig. :D ligger runt nollan eller några plus för det mesta.. kyla ibland men aldrig i längre perioder.

håller i övrigt med om att fasta underlag är bättre än mjuka.

Jag har inte heller ridhus, men ställer absolut inte hästen under vintern. Hur roligt är det att vara häst då? inte få någon mental stimulans, fysisk träning och stå i hagen i dåligt väder och inte kunna beta. Sen in i stallet på kvällen.På vintern tycker jag det är extra vjktigt att ge hästen stimulans eftersom hagen oftast är mindre och definitivt tråkigare när det inte finns bete. Nej sommaren för hästens skull utan tvekan. Då kan hästen få vara häst på heltid. Inget stall, Bara gå i jättehage och beta dygnet runt. Det är vila för hästen tycker jag.

som sagt, jag anser att vintervila även är skrittpromenader. för mig innebär inte vila att hästen ställs i en hage och inte rörs till det blir vår. även om det säkert är så vissa gör..

knapplån
Vet inte om jag vågar mig in i diskussionen. Men jag undrar om det verkligen spelar så stor roll för hästen om den vilar på sommaren eller på vintern. Det viktigaste är kanske att de hästar som behöver en längre vila får det och att de som mår bättre av att hållas igång gör det. Jag tror att en del hästar mår bäst av att hållas igång på "normal"/ lättare nivå året om medan andra behöver sin vila. detta helt beroende på hästens ålder, kondition, utbildningsnivå och vad den används till.

Jag brukar låta min häst vila helt tre veckor i november och startas sedan lite lagom under dec. Annars rider jag henne året runt 4, 5 dagar på vintern och 6 när det är ljusare. Men denna hösten blev det inte så av olika anledningar utan jag försökte att hålla igång henne på halvfart hela tiden. Men jag måste nog säga att jag har inte orkat det. Det är den tid på året där ridningen blir för tung. Det blir mörkt och kallt och samtidigt så har jag alltid jättemkt att göra på jobbet. Ett dåligt schema har inte förbättrat situationen.
Så jag har bara ridt 2-3 dagar i veckan i stället.

Jag tror inte att hon är ledsen över det.

knapplån
Vet inte om jag vågar mig in i diskussionen. Men jag undrar om det verkligen spelar så stor roll för hästen om den vilar på sommaren eller på vintern. Det viktigaste är kanske att de hästar som behöver en längre vila får det och att de som mår bättre av att hållas igång gör det. Jag tror att en del hästar mår bäst av att hållas igång på "normal"/ lättare nivå året om medan andra behöver sin vila. detta helt beroende på hästens ålder, kondition, utbildningsnivå och vad den används till.
.

som sagt - årstiden spelar ingen roll, det är att vilan ges när HÄSTEN behöver det, inte när ägaren behöver det, som spelar roll.

HeJ

Min 4-åring kommer vila ca 3 veckor, ffa för at jag är bortrest, men även för att jag tycker bebisar ska vila lite.
/ Lavinia

kl

Min 05 a ska få vila hela januari och februari, dels pga sin unga ålder och dels för att jag ska ha barn i februari. Så tidigast i början på mars ska hon sättas igång igen.

1. Ska din häst vintervila?
min ponny "vintervilade" under förra veckan, började med att skritta i 2 dar sen fick han bara gå i hage. Han är såpass pigg och under vintern brukar jag trimma ordentligt. har tillgång till ridhus osv så min behöver inte vila av den anledningen. under sommaren i juli brukar han få 2-3 veckors vila och med det menar jag kanske 1 vecka bara stå i hage (gräs då) och skritta och ta det lugnt, gå promenader osv i 2 v. Anledningen till det är att han blir så himla pigg och trivs inte med att vila på vintern, på sommaren däremot älskar han att få äta gräs och ta det lugnt.

Jag tycker inte att man ska ställa av hästen bara för att utan det blir ändå så att man får ställa av hästen under året av olika anledningar, kanske tappat en sko eller inte känns helt fräsch osv. det här funkar iaf för min häst som gillar att röra på sig och behöver det.

Bekväm eller ej, jag har i alla fall brukat ställa av mina hästar en period under vintern. Jag bor i en del av landet där det förr om vintrarna i perioder var 20-30 minusgrader. Själv har jag väldigt dålig cirkulation i händer o fötter och mår verkligen inte bra av kylan. Jag inbillar mig dessutom att hästarna inte mår så jättebra av att motioneras i sådana temperaturer, skrittpromenader är inte att tänka på då. Jag har heller inte haft hjärta att under dessa perioder köra hästarna flera mil till och från ridhuset, det blir inte precis varmt inne i transporten.

som sagt, jag anser att vintervila även är skrittpromenader. för mig innebär inte vila att hästen ställs i en hage och inte rörs till det blir vår. även om det säkert är så vissa gör..

Då har vi helt olika uppfattning om vad vila är. För mig är det när hästen vilar helt från alla sorters träning, (både mental och fysisk) stall och utrustning. Bara är ute dygnet runt med en flock.
Att köra enbart skritt någon/några veckor är att ändra träningen för mig. En helt annan sak än vila.

Jag bor i en del av landet där det förr om vintrarna i perioder var 20-30 minusgrader. .

Oj SATAN i gatan! Är du så långt norrut? det visste jag inte. Skulle inte heller anse det hälsosamt att jobba i -30 grader, häst ELLER människa.

Jag bor inte såå lång norrut, faktiskt i norra svealand. Och, som sagt det är något år sedan det var -30 (har upplevt -38 som mest, men det var i mitten av 80-talet), nu kan det smälla till omkring 20-25 minus och under några dagar per vinter om man har otur.
De senaste 2 vintrarna har varit ganska milda och då går det ju bra att rida. För mitt eget fysiska välbefinnande (förlåt! men har fruktansvärt svårt att hålla värmen i händer o fötter oavsett vantar o sockor) och med avsaknad av såväl ridhus som varmt stall så har jag satt smärtgränsen vid -15. Kan tänka mig någon grad kallare om det är vindstilla och hästen jag rider kan trava lite längre sträckor då det är lättare att hålla värmen.

Unghästen ska vila efter helgerna därför att hon behöver vila "knoppen". Hon har varit enormt positiv hela hösten och lärt sig massor. Dock hoppas jag att det inte behöver bli mer än ca 3 veckor (hoppas slippa en vargavinter).

Funderar starkt på något varmare ställe, kanske Provance?

Å andra sidan får vi oftast en del snö här vilket ger ett bra underlag att rida på, det är dessutom både roligt o nyttigt att låta hästarna pulsa lite där det går. Längre söderut är det väl mest frysta grusvägar alt. is?

1- Ja, tävlingshästen börjar sin vila denna veckan. Unghästen däremot får mer träning nu, hon är inte inriden....så hon har ju "vilat" hela sitt liv :P

2- för att tävlingshästen bara är 7 år, har tränats och tävlats väldigt mycket under hela året, jag kör min träningssäsong på sommaren och jan-mars innan tävlingarna.....

Min 3-åring ska vila ca 5 veckor. vilan är påbörjad och han sätts igång runt nyår är det tänkt :)
Han fick en mild sträckning i hagen för snart 2 veckor sen och vilan påbörjades då. han är nu helt bra från det av total vila.

han ska vila helt en vecka till sedan kommer han få gå i skrittmaskinen några dagar i veckan under vilan med :)

Litet tillägg:

Hon får 1 vecka hel vila och ca 2-3 veckor promenader i skog och mark och ev lite longering mot slutet. Vi ska helt enkelt ha lite "mystid" när jag kommit hem igen..

/ Lavinia, vars förra häst inte fick vila pga ryggen och den nuvarande VILL inte vila- blir bara myror i benen.. och huvudet..

*kl*

1. Ska din häst vintervila?
Ja. Han har haft en lugn period under November och har nu hel vila tom 16 December.

2. Varför?
Dels för att han haft ett jobbigt år för hjärnan tror jag :)
Jag köpte honom i Februari, han har tränats mkt mer än han någonsins gjorts, tävlat på 2 tävlingar, bevisat att han inte är ett monster som vissa verkar tro (mkt tillitsträning, NH och allmänt vett.)
Han har vuxit väldigt mkt, är 9 år men i början gissade man på 3, nu är det mer 5-6 man skulle gissa sig till :)
Vi har bytt stall mm.

Nu under November/December har det även vart extremt mycket för mig med jättemkt jobb + att jag och sambon har flyttat ihop till ny lägenhet.
Mycket jobb + flytt ger lite tid åt hästen :(
Då har han fått en välförtjänt vintervila, för både hans och min skull.
Han verkar nöjd iaf, pigg och glad och leker med de andra som en tok!

Jag har tagit ngn lugnare tur med han under viloperioden, så helt "avställd" är han dock inte.

Jag tycker att en riktig vila minst 1g/år är nyttigt, han får tänka på annat, bara vara häst ett tag och vila upp sig ordentligt :)

Min häst skall inte så en längre vintervila.Dels tävlar ajg inte så hon behöver inte ha en längre viloperiod för att ladda upp inför nästkommande tävlingsår.
Jag rider rätt slappt annars skrittar travar och galopperar lite ren hobbyridning helt enklt=) Just nu är de så tråkigt väder att när jag väl rider så skrittar vi kan trava några steg och ta en galopp.
Hon får 1mån total vila om året. 2 veckor på våren och 2 veckor på vintern.Då är jag utomlans och kan inte rida så då får hon stå:laugh:
Sen kommer de naturlig vila in under årets gång.Är amn sjuk förkyld så kan man ju inte rida och hästen får stå.
Man ska bort man har mkt på jobbet osv!

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2