Vintervila eller inte?

Sv: Vintervila eller inte?

Vilan kommer förr eller senare fattade jag som att man tog det när det blev så dåligt väder att det blev svårt att rida, typ mycket snö/is så man passade på att vila då, inte att mn vilade när hästen var skadad.

1. Ska din häst vintervila?

Nej.

2. Varför?

Min ridhäst är 20 år och tar mer skada än nytta av att ställas av i flera veckor. Sen är jag helt enkelt inte av den uppfattningen av att alla hästar behöver vila flera veckor i sträck nån gång per år.

Unghästen får inte heller vila. Hon går bara några gånger i veckan ändå.

Jag låter ridhästen stå några dagar i rad som mest. Ibland trappar vi ner på arbetet några veckor och latjar mest bara runt. Men då rids det i annat än bara skritt...

Har aldrig lyckats få vintervila pga väder och underlag som somliga här, vilket land bor ni i?:p

Har aldrig lyckats få vintervila pga väder och underlag som somliga här, vilket land bor ni i?:p

Landet "bekväm" :angel:

Smidigt att intala sig att hästen vilar för att den behöver vila, när det handlar om att det är mörkt, trist och kallt och j-ligt ute :angel:

Landet Finland :p

Smidigt att intala sig att hästen vilar för att den behöver vila, när det handlar om att det är mörkt, trist och kallt och j-ligt ute

Hm, smidigt inlägg. Jag ser inget fel med att låta hästen vila. Oavsett om det är solsken eller pissväder.

Min häst har varit under igångsättning under 8 veckor nu efter en kortare period som var blandad med vila och lättare motion, pga av skada.
Jag har tagit det rättså långsamt med honom men nu när han har kommit igång hyffsat igen tänkte jag lägga in en vecka med bara skrittpromenader.

Men inga längre viloperioder är planerade. Utan kommer lägga in en vecka då och då med bara skrittpromenader istället.

2. Varför?

1. 1-åringen ska väl ta det lugnt, men varmblodet är ju vuxen, så han får klättra, pga sina dåliga ryggmuskler. Lite vila har han haft ändå,
han vart barfota, och det passade inte han alls, så han vart halt fram, så han stog 11 dagar, och tappade otroligt mycket.

2. 1-åringen får det för att han är så ung, men NH, trick och sånt ska vi väl ändå pyssla lite med. :D Vblet får dock gå heeeela vintern, om vädret tillåter vill säga ;)

kl

Flash vilar inte iår. Han vrickade sig i höstas o är under igångsättning så han har vilat med skritt promenader i två månader. Nu är det visserligen väldigt lugn igångsättning, planerar att han ska vara fullt igång för att tävla i slutat av mars.
Förra vinter vilade han i fyra veckor med skritt promenader. Han mådde väldigt bra av det, blev ännu mer arbetsvillig o glad av det. Han är väldigt mjuk o rörlig o stelnar verkligen inte ihop.

Unghästar tycker jag definitivt ska få stå under vintern. Dom behöver växa, sätta nya muskler och balansera upp sig i lugn och ro. Lite markarbete har dom väll däremot inte dött av ;)

Sen tycker jag det är många som pratar om att ställa av sina hästar på sommaren. Det låter rätt ogenomtänkt. På sommaren är det ljusare längre, man har mer tid och det är inte lika blött och söligt ute i skogen. Är det någon gång det passar bra att rida kusarna lite exta mycket är det väll när det är tort och varmt ute.

Jag förstår att ridskole hästarna inte kan vila på vinter. Men alla andra privat hästar borde få sig lite vila under vinter halvåret. det är väll endå ingen större tävlings sessong så här års??

2. Varför?
[/QUOTE]

1. Nej
2. För att min häst vilar om sommaren. Då går hon på ett jättebete i ca 6 veckor och bara är häst.

Fysiskt behöver hästar oftast inte vila men psykiskt.
Hur man gör med vila/avställning är helt beroende på häst, hur den tränas, vilken kondition den är i, om det finns småskador, etc. Man får ta hänsyn till häst och situation helt enkelt. Jag tycker personligen alla hästar (utom gamla) ska få en period sammanhängande ledighet varje år för att vila från alla krav och utrustning. De ska bara få vara hästar helt enkelt. Denna period vill jag inte ha om vintern för då har hästarna inte lika mycket ut av vilan. Det finns inget bete tex.
Äldre hästar bör inte ha viloperioder. De bör hållas igång hela tiden. Då kan man tex köra markträning ett par veckor, enbart skritta eller göra annat än hästen är van. Långa promenader är inte heller dumt.
Längden på vilan bör i alla fall vara minst två veckor. All forskning som finns att läsa i ämnet visar att hästen behöver minst två veckor för att vilan ska göra nytta.
(På vintrarna tränar jag min häst, men trängen ser lite annorlunda ut. Lägre intensitet. Vi tränar mycket vid handen, promenerar, mycket uteritter, i dressyren slipar vi på detaljer.)

Senast ändrad:

Sen tycker jag det är många som pratar om att ställa av sina hästar på sommaren. Det låter rätt ogenomtänkt. På sommaren är det ljusare längre, man har mer tid och det är inte lika blött och söligt ute i skogen. Är det någon gång det passar bra att rida kusarna lite exta mycket är det väll när det är tort och varmt ute.

Bästa tänkbara tid för att ställa av hästen tycker jag. Hästen har gott om bete. Det är ofta varm och jobbigt för hästarna att arbetas under stark värme. Mycket flugor och andra insekter är också till besvär. Bästa tid för intensivt arbete för mig är vår och höst. Då kör vi intensivt jag och hästen.

2. Varför?

1. Kanske, troligen.
2. Jag ska ha barn i februari men försöker hålla igång hästarna som vanligt, vilket innebär ridning ungefär varannan dag, så länge jag kan. Det är något mer skrittarbete än vanligt och lite mindre trav/galopparbete men egentligen ingen större skillnad.
"Den vita" brukar må bra av lite längre viloperioder, han är den "sorten" som behöver det emellanåt. Gammelponnyn, 28, skulle må bra av att ridas/motioneras kontinuerligt över vintern men nu får det bli som det blir när förutsättningarna är som de är. Vintervilan kommer med andra ord på grund av min graviditet, annars brukar jag försöka hålla igång dem över vintern och låta dem vila över sommaren. Lättare att hålla igång dem på vintern när de är installade och man har nära till utrustning och ridhus...

*kl*

1. Ja, ca fyra till fem veckor

2. Nuvarande hästen är en unghäst på fyra år. Han är också inriden i år och behöver vila både kroppsligt och mentalt. Nu har han fått flera viloperioder i år, både frivilligt och ofrivilligt, så därför ställer jag inte av längre.

Jag låter dock även vuxna hästar få minst fyra veckors vila på vintern. Jag är en tävlingsmänniska och ställer aldrig av någon längre period på sommaren (bara ett par veckor när det är som varmast), samt någon vecka då och då övriga året, när jag känner att behovet finns.

Enligt de veterinärer jag pratat med behöver en hästkropp, precis som en människokropp, återhämtning. Träning medför nedbrytning och småskador på muskler, senor och ligament. Detta sker även om man tränar rätt och det tar minst fyra veckor att läka ut dem. Vidare är jag övertygad att det är bra för knoppen både på ryttare och häst. Ovan är under förutsättning att hästen får lång vistelse i hage varje dag.

Bästa tänkbara tid för att ställa av hästen tycker jag. Hästen har gott om bete. Det är ofta varm och jobbigt för hästarna att arbetas under stark värme. Mycket flugor och andra insekter är också till besvär. Bästa tid för intensivt arbete för mig är vår och höst. Då kör vi intensivt jag och hästen.

Håller helt med! dessutom går de flesta hästar ute om inte hela dygnet så LÅNGA långa dagar och kvällar i hagen. Mycket bättre förutsättningar för mental och fysisk vila för den, än vintertid då de ofta kommer in på stall och mest står och hänger i boxen om de samtidigt vilar.

Landet Finland :p

Hm, smidigt inlägg. Jag ser inget fel med att låta hästen vila. Oavsett om det är solsken eller pissväder.

Jag anser att grundprincipen bör vara att man vilar hästen när det gynnar den bäst. Inte när det gynnar en själv bäst.

Vintervila sker ju nästan alltid automatiskt utan att man behöver planera för det. Vissa dagar/veckor är ju underlaget helt oridbart, eller vädret för den delen. en vila tycker jag man alls inte behöver planera då det förr eller senare kommer automatiskt.

Jag behöver inte ställa av mina hästar om jag vill eftersom vi har ridhus. Så för mig kommer iafa inte vintervila automatiskt med dålig underlag eller väder.

TS

1. Ska din häst vintervila? Varför?
Brukar ge lite vila under julhelgen men annars går dom året om. Men sedan har jag december som lite "slö-månad" Eftersom jag tävlar så brukar sista tävlingen vara i november och först i mars. Så lite halv-vila/nedtrappning i december och sedan sätta igång och träna igen i mitten var januari.

Vintervila sker ju nästan alltid automatiskt utan att man behöver planera för det. Vissa dagar/veckor är ju underlaget helt oridbart, eller vädret för den delen. en vila tycker jag man alls inte behöver planera då det förr eller senare kommer automatiskt.

precis. jag planerar aldrig någon vila, men vädret eller hälsan ser till att det blir perioder med mkt lugn träning eller vila.

Jag anser att grundprincipen bör vara att man vilar hästen när det gynnar den bäst. Inte när det gynnar en själv bäst.

alla har inte ridhus.
det gynnar inte hästen att tränas på hårdfrusen mark tex. eller ridas med 10 cm höga snöstyltor under hovarna. så nog gynnar det hästen att vila på vintern också...

man kan ju säga samma sak om vila på sommaren, det gynner människan att hästen vila då för det är vamt att rida, man vill åka på semester eller ligga på stranden och slacka.

det ena är inte sämre än det andra.

sen går dom flesta hobbyhästar aldrig så hårt att dom verkligen behöver en längre vila öht. dom flesta mår bäst av att hålla i gång någorlunda regelbundet.

Och vad skulle ridhus spela in i rollen?
Jag har aldrig haft ridhus hemma utom sista åren. aldrig vilat mina hästar vintertid pga det, endera åkte man till ridhus 1-2 dagar/vecka och resten red man efter underlag, ofta på snövallar, eller på stubbåkrar och liknande. när det var hårt i backen fick hästarna skritta, inte ställde jag av dem 3 månader för att det "är vinter och hårt i backen".
precis som jag inte ställer av dem sommartid för att jag själv vill ligga på stranden och inte rida i hettan.

Jag tycker du har fel ang. hobbyhästen. även om de inte rids på det man kan tycka "intensiv" nivå så är slitaget ofta större än man tror just på dessa hästar framför allt för att de rids av medelsvenson som ofta inte förmår jobba dem i ändamålsenlig form eller har kunskap om vikten av varierat underlag och träningsupplägg. Tror det är därför så många hobby hästar diagnoseras med både diverse led och rygg problem och annat tjafs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2