Vinterträning

Här har det varit full fart på vinterträningen ett bra tag redan :D Skönt att inte ha några tävlingar som "stör" ;)

Lilla häst går ju mest fälttävlan och hoppning så det är galopparbetet som är i fokus. Massor av galopp i alla dess former - skolor, piruettarbete, byten!
Skolor blir det såklart mycket av i travarbetet också, han är stark men behöver gymnastiseras massor.
Sen kan man inte låta bli att rida lite flott trav också för nöjes skull, lilla djuret bjuder gärna på passage om man ber om det :love:

Jag har inget bestämt schema utan rider 2-3 dagar i följd, blir oftast en dag med mer lösgörande, nästa dag vässar vi upp samlingsgraden mer, tredje dagen lite hoppning, sen en vilodag, till exempel.
Hoppas på att ha tagit ett stort kliv uppåt i alla avseenden före pälssättningsperioden i ~februari.

Kommer jobba 3-2 heltid så det blir troligen så att hon kommer gå 3 dagar och stå två.

Exv
M töm
T dressyr
O uteritt/kondition/hoppning
T vila
F vila
L töm
S dressyr

M uteritt/kondition/hoppning
T vila
O vila
T töm
F dressyr
L uteritt/kondition/hoppning
S vila

Och så rullar det på så. Kommer träna de två måndagar jag är ledig på fem veckor och övriga lediga vardagar då tränaren kan.

Hon ska hoppas av utbildaren och hennes dotter i mån av tid.

Men grundplanen blir enligt ovan. Uteritter kan bytas mot galopp i ridhus beroende på väglaget. Behövs det blir det en dag till i töm.

Lite ändrade planer efter besök på kliniken. Hennes höger bak har spökat och nu är det inte bara jag som ser det.

Hittade inget svar igår men hon ska skrittas och äta metacam till återbesök i mitten av januari.

Här blir det uppladdning inför nästa träning om 3 veckor. Fokus ligger på att jag ska bibehålla energin även i upptagen och halvhalterna, så att hon inte börjar bromsa. Sedan ska hon få galoppera på framåt, matte har suttit och mjäkat och plockat för mycket, vilket gör att hästen backar av och tar inte för sig ordentligt. Skärpning. I övrigt är det samma vanliga upplägg, ridning ute typ 5-6 dagar i veckan, över stock och sten. Långa lågintensiva pass med mycket skritt.

Lite ändrade planer efter besök på kliniken. Hennes höger bak har spökat och nu är det inte bara jag som ser det.

Hittade inget svar igår men hon ska skrittas och äta metacam till återbesök i mitten av januari.
Vad tråkigt! Håller tummarna för att det hjälper och att problemet är borta vid åb.

Jag har ju precis som @PrinceFair en fälttävlanshäst. Han är 5 år och vi har börjat för ett tag sedan att ta tag i dressyren på allvar inför nästa säsong. Grundridningen har han ju fått men nu är det dags för lite annat. Nu filar vi mkt på den förvända och skänkelvikningarna. Angående skänkelvikningarna så tränar jag mkt förberedande så det handlar inte så mkt om regelrätta skänkelvikningar utan jag går bara in i någon lång skänkelvikning då och då för att kolla av.

Jag rider inte heller efter något schema utan det som behövs tränas på , det tränas på och det kan vara antingen en extra dag dressyr eller hoppning. Fram till nu så har jag ju sällan ridit 3 dgr på raken utan 2 dgr och sen vilat en, men nu är det dags att trappa upp det lite känner jag inför hans sjätte år!

Inte har jag lyckats hålla mig till planen...trodde någon det ;) Hästen fick lite oväntad vintervila pga hans gallor i vänster bak plötsligt blev påtagligt större och lite varma. Ingen hälta och på kliniken klarade han både böjprov och ultraljud så vi kör på som vanligt igen. Det blev ca tre veckor med skritt och jogg. Sedan dess har han varit urpigg och busig att rida ut på. Han hoppar bättre än någonsin och i dressyren har han fin bjudning och gör sina rörelser med lättjet så det är svårt att tro att han skulle vara påverkad av gallorna på något sätt. Känns skönt att ha kollat dem dock.

Vi har inte någon snö ännu och marken är mjuk så jag passar på att rida ut så mycket som möjligt. Då rider jag avvägt men mycket framåt i traven och ger honom längre hals för att släppa på spänningarna. Galopp blir det mest på slingan för när han är så här pigg så är det annars risk för dikespåhälsning...

Dressyrtränngen går ut på att hitta en riktigt bra galopp över ryggen där jag kan rida på framåt inför byten och andra rörelser. I traven har jag jobbat mycket med att växla mellan öppna och sluta och sedan sluta igen. Då rider jag öppna längs långsidan för innerskänkeln, ökar trycket för ytterskänkeln och rider diagonalsluta, innerskänkel igen leder till öppna osv. Målet är att rida växlingarna enbart för säte och skänkel. Handen ska vara helt still och ställnng och böjning densamma genom hela övningen. I skritten övar vi på bakdelsvändningar med samma tänk, handen still och skänkeln gör jobbet. Generellt måste han lyssna mer på skänkeln och jag måste använda handen mindre. När handen är passiv så " hör" han plötsligt de övriga hjälperna bättre! :p

Barbies vinterträning inleddes med tre veckors vila och en kur Metacam efter att hon känts trött och inte riktigt sig själv. Nu har hon varit igång i ca tre veckor och känns riktigt fin och fräsch. Vi har i princip bara is överallt så rider helst inte ut eftersom hon bara går och spänner sig ändå. Har kommit in i en period där jag är väldigt inne på tömkörning, så det blir mer jobb på töm än att jag rider. Jobbar tempoväxlingar, skolor och gör tom byten på töm.

Vårt mål under vintern är att skolorna ska bli bättre och stadigare samt att bytena ska sättas. Nu har vi kommit så pass långt att hon för det mesta bara är ett steg efter bak, blandat med helt rena byten och några där bak är långt efter. Allt beroende på hur bra jag förberett... Tragglar dock inte bytena utan fokus är egentligen mest på lösgjordhet, liksidighet och noggrannhet i min ridning.

Målet för nästa år att kunna starta MsvB i maj och förhoppningsvis kunna rida godkända MsvB under året.

Indra har vilat sen i börjat av november. Eftersom underlaget ute intet på något vis lämpar sig för unghästridning får hon vila från ridning tills snön kommer. Hon har satts igång lite på halvfart och får rasta sig på töm ca 3 dagar/vecka, vilket hon gör med den äran! Med henne är det bara grunder, stadighet i formen och basic som gäller.

Målet för nästa år med henne är att hon ska få komma ut och bekanta sig med tävlingsmiljön och gå lite LB. Vill dock ha henne ritigt fin och trygg i ridningen hemma innan hon får komma ut. Gissar att hon nog kommer bli lite osäker i tävlingssammanhang så jag vill ha gott självförtroende i henne först och främst.

Här har allt frusit så det hade varit skritt ändå...

Pigg och glad och verkar gilla promenaderna. Bara hon är varm nog :D

Lär väl bli fortsatt skritt efter åb, svårt att se att hon skulle vara bra efter bara en kur metacam.

Blir mer vinterträning för matte...

Passar på att skritta igång den andra ungponnyn för att kunna rida henne mer i vår.

Sjukt omotiverad men håller igång gör vi fast det känns mest som att vi står och stampar. Snön som kom lyser upp lite iallafall och nu till helgen blir det dressyrträning i två dagar vilket jag ser framemot. Ska bli riktigt trevligt att ha någon som styr upp oss. :D
Tror minsann att tränaren ska få rida en del under första dagen också så att hästen får ha det lite roligt. ;)

Barbies vinterträning inleddes med tre veckors vila och en kur Metacam efter att hon känts trött och inte riktigt sig själv. Nu har hon varit igång i ca tre veckor och känns riktigt fin och fräsch. Vi har i princip bara is överallt så rider helst inte ut eftersom hon bara går och spänner sig ändå. Har kommit in i en period där jag är väldigt inne på tömkörning, så det blir mer jobb på töm än att jag rider. Jobbar tempoväxlingar, skolor och gör tom byten på töm.

Vårt mål under vintern är att skolorna ska bli bättre och stadigare samt att bytena ska sättas. Nu har vi kommit så pass långt att hon för det mesta bara är ett steg efter bak, blandat med helt rena byten och några där bak är långt efter. Allt beroende på hur bra jag förberett... Tragglar dock inte bytena utan fokus är egentligen mest på lösgjordhet, liksidighet och noggrannhet i min ridning.

Målet för nästa år att kunna starta MsvB i maj och förhoppningsvis kunna rida godkända MsvB under året.

Indra har vilat sen i börjat av november. Eftersom underlaget ute intet på något vis lämpar sig för unghästridning får hon vila från ridning tills snön kommer. Hon har satts igång lite på halvfart och får rasta sig på töm ca 3 dagar/vecka, vilket hon gör med den äran! Med henne är det bara grunder, stadighet i formen och basic som gäller.

Målet för nästa år med henne är att hon ska få komma ut och bekanta sig med tävlingsmiljön och gå lite LB. Vill dock ha henne ritigt fin och trygg i ridningen hemma innan hon får komma ut. Gissar att hon nog kommer bli lite osäker i tävlingssammanhang så jag vill ha gott självförtroende i henne först och främst.
Kul med ponny i MsvB. Här nere är det ganska sällsynt. Vi hade en Welsh cob-hingst som vann mycket i MsvC dock. Hon red nästan alltid på 70%. Spöade mig och min halvblodade gångartspojke med häslängder!

Jag lägger in min planering bara för att göra den offentlig så att jag MÅSTE följa den ;) Halva vintern har redan gått och det har skett mycket positiv utveckling för oss i december, men det har "bara skett" så nu vill jag ta kontroll över vår träning! Vårt mål är att starta LC-LB stadigt under våren med bra känsla och procent. Under hösten är målet att rida LA.

Min plan är tredagarsintervaller; tömkörning, uteritt, ridbanan och sedan kommer jag att variera innehållet på passen.

En veckoplan skulle se ut som följer:
Mån: Tömkörning
Tis: Uteritt (skrittarbete)
Ons: Ridhus
Tors: Tömkörning (bommar)
Fre: Vila
Lör: Uteritt (konditions-/styrketräning)
Sön: Dressyrträning

Var fjärde fredag kommer vi att hoppträna och då blir det tämkörning på söndagen eftersom jag inte vill rida mer än 2 dagar i rad.

Jag å pållen har haft en ganska lugn vinterträning hittills. Har nog inte ridit för tränare sedan oktober, vi har i stället satsat på uteritter, tömkörning/longering, lättare dressyrarbete med fokus på basics varvat med lite "bus" såsom hoppa över små hinder, rida bettlöst, barbacka mm. :)

Från och med nästa vecka kommer jag börja rida för dressyrtränare varje vecka (min ambition iaf) fram till och med mars, därefter minst varannan vecka. Det är ju min medryttarhäst så jag rider "bara" 2 ggr/vecka, men just nu så har ägaren inte så mycket tid så jag kan få fler dagar att rida vilket gör att jag nog rider 3-4 ggr/vecka nu ett tag framöver. :)

Träningsvecka med ungefärligt innehåll:
- en vilodag
- dressyrlektion för tränare
- tömkörning/longering
- lättare dressyrarbete/bommar/hoppning/bus å lek
- uteritt/kondition
- uteritt/dressyrarbete med matte

Ser fram emot att komma igång med träningen ordentligt! :bump:

Vi skrittar vidare, domen blev vrickad kota. Så den är sprutad, hon har boxvilat två dygn och nu Tömkör jag skritten för att hon inte ska kräkas av tristess :p

Den andra har fått stå tillbaka lite men nu sätter vi igång med båda igen.

Nu har vi en plan. Som startar idag.

V1 skritt 30-45min dagligen.
V2 skritt 45-60min dagligen.
V3 skritt 60min dagligen.

V4 skritt 60min inkl 1min travintervall *3
V5 skritt 60min inkl 1min travintervall *6
V6 skritt 60min inkl 1min travintervall *12

V7 skritt 60min inkl 1min trav *12 och 1min galopp *3
V8 skritt 60min inkl 1min trav *12 och 1min galopp *6
V9 skritt 60min inkl 1min trav *12 och 1min galopp *12

V10 börja med stora böjda spår.

Jag ska köpa en bättre pannlampa :D

(Och nej jag kommer inte rida varje dag men i snitt 5 dagar).

Hon får "arbetas" från vecka ett, dvd lite sidvärts och annat lösgörande. Rakt fram på jämn väg (eller stig). Det är tur att vi har egen grusväg :)

Jag skrev här senast i runt jul och inser att det hänt saker på utvecklingsfronten. Jag har fortsatt att rida ut mycket, mkt trav i fräscht tempo med lite längre häls där han har haft tillstång att söka sig framåt och balansera sig själv. Det här gillar han mycket och är duktig på att inte falla ner på bogarna tack vare den extra energin som naturen bidrar med. På banan har jag mest galopperat och har som tidigare haft fokus på fräscht tempo där handen aldrig får verka bakåt. När jag vill samla har jag kortat tygeln men ändå varit noga med att känslan i handen skall vara framåt hela tiden.

Tydligen gör jag något rätt för på första trännien på några veckor så fick vi göra halvpiruetter vilken han inte varit redo för tidigare men nu så funkade det. Och jag fick beröm för min sits! Även bytena har börjat fungera bättre. Dessa har jag övat på ute, det också i fräscht tempo men med kortare hals än i traven med lite öppen form så att bakbenen kan komma in under ordentligt.

Det är roligt att rida just nu! Jag har också bestämt mig för att vänta till tidigast april med årets första start. Vi har så fint träningsflyt att jag inte vill "förstöra" det med tävlingar.

Jag har bestämt mig för att vi ska avskaffa vinter i det här landet....eller iallafall där jag bor. Det är en så erbarmligt tråkig årstid. ;)

Det blev ju några kronor lagda på veterinärbesök förra året så jag hade inte råd att lägga 4000 på ridhusavgift så vi har fått hålla oss utomhus med några få undantag. Ridskolan som ligger 15 minuter skrittväg bort har ju ett ridhus som faktiskt är ledigt dom flesta lördagarna. :angel:

Nåväl, vi har hankat oss fram och kommit igång med lite hoppning (inomhus, hurra! :bump:).
Dressyrträning har det inte varit mycket av men det ska det väl bli mer av när ridbanan är ridbar igen. Under tiden får vi göra allehanda skrittövningar på stelfrusna grusvägar.

Låter jag motiverad? :laugh:

Jag har bestämt mig för att vi ska avskaffa vinter i det här landet....eller iallafall där jag bor. Det är en så erbarmligt tråkig årstid. ;)

Det blev ju några kronor lagda på veterinärbesök förra året så jag hade inte råd att lägga 4000 på ridhusavgift så vi har fått hålla oss utomhus med några få undantag. Ridskolan som ligger 15 minuter skrittväg bort har ju ett ridhus som faktiskt är ledigt dom flesta lördagarna. :angel:

Nåväl, vi har hankat oss fram och kommit igång med lite hoppning (inomhus, hurra! :bump:).
Dressyrträning har det inte varit mycket av men det ska det väl bli mer av när ridbanan är ridbar igen. Under tiden får vi göra allehanda skrittövningar på stelfrusna grusvägar.

Låter jag motiverad? :laugh:
Underskatta inte skrittens makt!

Absolut inte men det blir gaaaaalet tråkigt när vi har skrittat typ 6 månader under rehabtiden förra året. Skulle vara kul att komma vidare liksom. ;)

Se det som så, rehab är aldrig roligt, men det är ännu värre när vägarna är fantastiskt fina & lagom mjuka och det är varmt och skönt ute. Så att behöva skritta under vintern, när vägarna är hala och hårda & man troligen ändå inte kan hålla så högt tempo - gör ju att man förhoppningsvis är igång till sommaren ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 305
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka