Vinterträning

Kul tråd!

För våran del så har det blivit en hel del vila. Däremot inte utan resultat, desto mer han vilar desto bättre går det :d Tanken är arbete 3-4 ggr i veckan (han blir 5 i maj), varvar bus med träning. Försöker rida varannan dag ungefär, eftersom han går i lösdrift med aktiva kompisar så funkar det superbra.

Red pay&ride LC:1 i slutet av sommaren, hästen skötte sig exemplariskt och det var perfekt för att se vart vi låg. Ska börja plugga in Lc:1 igen så vi kan checka av snart igen vart vi ligger. I slutet av året hoppas vi på att starta en LA :)

Just nu håller vi på att lära matte att använda kroppen korrekt för att minimera missförstånd... Eller ja, det är väl ett evighetsarbete :angel: Glömmer att följa med i rörelserna med axlarna, blockerar mina egna rörelser med halva kroppen :eek: Stackars hästen gör så gott han kan medans jag svär åt mig själv, tur att man har världens bästa och tålmodiga unghäst :heart

Utbildningsmässigt så ligger vi på en LA-nivå, men eftersom jag är lite av en perfektionist så tar vi det lugnt och ser till att få en riktigt bra grundridning. Vi testar på nya saker för skojs skull, men återgår alltid till grunderna.

Jag är så omotiverad så det finns inte i det här vädret (lätt snöfall, 0-gradigt och fruset i marken). Hästen har vilat två dagar efter träningen i fredags, jag har bara inte förmått mig att asa oss ut. Tanken är att hon ska skrittas ett par dagar, därefter komma igång igen. Fokus ska ligga på att aktivera höger bak så mycket det går, det är hennes svaga länk och kommer jag åt den så är vi en bit på väg.

Jag har hittat lite motivation igen genom att prova en "ny" dressyrsadel. Oj, så trevligt det var att rida då. Inomhus. ;)

Och så åkte vi på tur igår och hoppade hemmagjorda terränghinder. Fick mig att längta till våren. Vi behöver bra underlag nu så att vi kan konditionsträna. Förmodligen behöver jag springa jämte hästen för jag flåsade mest. :angel: :laugh:

Vår vinterträning går ganska mycket som planerat. Har en ny tränare som vässat till ridningen ytterligare och hon jobbar mycket med effektiviteten i min sits. På Barbie har jag hittat en mycket bättre känsla i traven vilket gjort ffa skolorna mycket enklare att rida. Byten har vi också jobbat på och även om de nu är rätt bra på hjälpen kvarstår ett bekymmer att hon håller sig ett halvt språng efter bak. Nu ligger bytena på hyllan ett tag för att göra lite annat galoppjobb så baken blir både starkare och snabbare så att jag kan få med dom i bytena sen.

Indra har hunnit gå sin första träning och med henne har vi börjat lite lätt med sidförande. Annars är det förstås grundridningen som ska stärkas och befästas på henne. Vi jobbar på kvartslinjerna och på volterna jobbar vi med att hon ska runda sig runt innerskänkeln. Det var först jättesvårt åt vänster men nu är det jättesvårt åt höger i stället:p. En stor utmaning med henne har visat sig vara att hon blir riktigt sur när jag vill påverka henne, då slåss hon riktigt mot handen och hon kan även stanna och inte vilja gå alls. Så mycket i ridningen är att jag måste lära mig var hennes gräns går för vad hon går med på och inte hamna i onödiga konflikter. När hon är tillfreds är hon helt underbar att rida!

Vår vinterträning går ganska mycket som planerat. Har en ny tränare som vässat till ridningen ytterligare och hon jobbar mycket med effektiviteten i min sits. På Barbie har jag hittat en mycket bättre känsla i traven vilket gjort ffa skolorna mycket enklare att rida. Byten har vi också jobbat på och även om de nu är rätt bra på hjälpen kvarstår ett bekymmer att hon håller sig ett halvt språng efter bak. Nu ligger bytena på hyllan ett tag för att göra lite annat galoppjobb så baken blir både starkare och snabbare så att jag kan få med dom i bytena sen.

Indra har hunnit gå sin första träning och med henne har vi börjat lite lätt med sidförande. Annars är det förstås grundridningen som ska stärkas och befästas på henne. Vi jobbar på kvartslinjerna och på volterna jobbar vi med att hon ska runda sig runt innerskänkeln. Det var först jättesvårt åt vänster men nu är det jättesvårt åt höger i stället:p. En stor utmaning med henne har visat sig vara att hon blir riktigt sur när jag vill påverka henne, då slåss hon riktigt mot handen och hon kan även stanna och inte vilja gå alls. Så mycket i ridningen är att jag måste lära mig var hennes gräns går för vad hon går med på och inte hamna i onödiga konflikter. När hon är tillfreds är hon helt underbar att rida!
Får man vara nyfiken och fråga hur ni introducerar sidförande?

@Saigon Självklart! Vi har ridit på en fyrkantig volt med lite framdelsvändningstänk i hörnen. Det gör jag dock enbart med tränare på marken. Rider jag själv föredrar jag att börja från kvartslinjen och flytta mot väggen, det är enkelt att utnyttja att de vill dra sig mot väggen. Indra är väldigt enkel och hon fattar fort vad jag vill:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 305
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka