Ska äntligen uppdatera min bricka med en hel rad böcker.
Kryssa bok med något vitt på omslaget. Läst tredje serien i Kontrahenterna
"En tredje man" av Denise Rudberg. Vi får fortsätta följa Elisabeth, Signe och Iris öden och äventyr. Elisabeth ingår ett äktenskap av det mindre traditionella slaget som är mer en överenskommelse och byggt på vänskap än kärlek. Hon hoppas att detta ska ge henne den frihet från föräldrarna som hon strävar efter, men frågan är om det är detta?. Signe satsar mycket på sin möjligheter till utbildning men också att utvecklar relationen med professor Svartström som hon fortfarande hushållar åt med matlagningsdelen och tillbringar sommaren på professor Svartströms lantställe i skärgården. Det är en idyll i skärgården men någonting som dyker upp frekvent gör bilden lite mörkare. Har professorns nya chaufför helt rent mjöl i påsen? För Iris är kopplingen hon har till både judar och nazister en faktor som gör hennes tillvaro. Parallellt med detta får vi också följa deras arbete med på Karlaplan fyra, Sverige påverkas av det kalla kriget och kriget kryper allt närmare Sveriges gränser. Tycker boken var lika bra som de två tidigare i serien, det känns som att Signe utvecklas mycket på det personliga planet i denna boken och det är intressant.
Kryssar nästa bok där klockor eller tid är viktigt tema med boken
Strandsittaren av Anna Ihren. Tid är ett viktigt tema i boken då det parallellt med nutid också finns en historisk berättelse som sen knyts ihop i slutet. Detta är första delen i serien morden på Smögen. Hade hoppats hitta en ny kriminalserie att läsa här men njae det är tvecksamt. Kändes som en kriminalroman som var rätt ordinär där den historiska parallellberättelsen inte tillför något. Sammanfattas såhär på Bokus:
"Dennis Wilhelmson tar tjänstledigt från polisen i Göteborg och åker upp till barndomsön Smögen för att bearbeta den livskris han gått igenom under våren. Men sommaren blir inte så lugn och harmonisk som han planerat. En ung man hittas död i Smögens hamnbassäng och en gammal vän till honom försvinner spårlöst.
Ofrivilligt dras Dennis in i Sotenäsets mest uppmärksammade mordutredning någonsin. Han lär känna polisaspiranten Sandra Haraldsson som är ung, ambitiös och rättfram, och på något sätt når hon fram till honom. Sakta men säkert börjar hans inre att läkas. Vad Dennis inte vet är att släktforskaren och svenskamerikanen Anthony har hittat berättelser och människor i Smögens historia som kommer att påverka hans framtid för alltid..."
Kryssar bok du länge tänkt läsa
Värma händer av Katarina Widholm detta är andra delen i serien om Betty som kom för några år sen. Jag har länge tänkt att läsa den andra delen och men sen har det inte blivit av så detta passade nu. Gillade den här boken lika mycket som den första. Det tidigare hembiträdet Betty har till ytan iallafall det mesta man kan önska sig, en dotter, en fin villa och gift sig till en bra position i samhället och har ett bra arbete ¨på Småtrycksförlaget. Så hon borde ju vara lycklig med alla de förutstättningarna men trots detta är hon inte det. Äktenskapet är långitfrån bra, hennes make kan inte handskas med pengar och hon oroar sig mycket för vad som hänt med barnets riktiga pappa Martin Fischer som är försvunnen. Att kombinera mammarollen med småbarn på den här tiden är inte enkelt. Det är bra berättardriv i boken, historiern är väl skildrad och jag gillar att författaren är noga med detaljerna, då den utspelar sig under kriget får läsaren stifta bekantskap med kristidsmat som kristidsdolmar m.m. vilket ger boken en extra dimension.
Slutligen kryssar jag rutan en bok med ett mord.
Position okänd av Anna Granlund och Jenny Helldahl Då det är flera som läst den här i bingot så skriver jag inte så mycket om handlingen men jag gillade boken och tyckte det var ett bra berättardriv och intressant vinkling att få följa hundförares jobb i polisen i en kriminalroman. Rekommederar också boken.
Så här ser brickan ut.