Vinterföräldrar 21/22 del 2

Jobbigt att ni också har det lite struligt, men erkänner att det är lite skönt att man inte är ensam. Man hör liksom direkt när det börjar strula för henne, det typ kluckar när hon sväljer och sen eskalerar det. Börjar skrika, då tar man ut flaskan. Sen efter några sekunder skriker hon och vill ha flaskan igen och så håller vi på..Sen efter det blir hon sådär otröstlig. :heart
Ja, vi känner samma, varje gång vi hör om någon som har det lika så är det lite av en lättnad. Annars tror man ju lätt att något är fel! Här kluckar det också och sen därefter så sätter hon i halsen.

I vårt fall hjälper inte napp (något hon annars ofta tar). Det är som att inget riktigt funkar såna kvällar och det enda vi kan göra är att ta oss igenom det. Hur tufft det än är de kvällarna. Jätteviktigt att man hjälps åt då - annars blir man ju galen!
 
Ren spekulation, kan det vara det barnmorskan syftade på när hon föreslog att testa napp istället för mat? Tänker om hon i de lägena inte är så hungrig utan bara vill snutta?

Som sagt, ren spekulation, behöver inte alls vara så, men här har jag en som sällan äter ett stort mål på kvällen, utan då blir det småmål och däremellan ligger han mycket och bara snuttar för att han är trött.
Vi har ju tänkt samma, men hon blir tokig om man försöker med nappen då. Och ofta strular det så länge att det till slut gått mycket längre tid sen senaste målet än normalt så känns snarare som att hon blir så hungrig att hon typ hetsäter och då sätter I halsen. :(
 
Ja, vi känner samma, varje gång vi hör om någon som har det lika så är det lite av en lättnad. Annars tror man ju lätt att något är fel! Här kluckar det också och sen därefter så sätter hon i halsen.

I vårt fall hjälper inte napp (något hon annars ofta tar). Det är som att inget riktigt funkar såna kvällar och det enda vi kan göra är att ta oss igenom det. Hur tufft det än är de kvällarna. Jätteviktigt att man hjälps åt då - annars blir man ju galen!
Intressant att hon också kluckar först!

Samma här, nappen tar hon i princip bara när hon är lugn. Typ sitter i babysittern nöjt eller ligger och halvsover i vagnen. Hade varit så skönt om den kunde ge lite tröst när hon blir ledsen..
 
Jag har konstaterat att det börjar bli dags att introducera napp. Nu har jag använts som napp de senaste kvällarna, dvs någon ska snutta tills han somnar och sen sover han med tutten i munnen och snuttar lite då och då i sömnen. 😅

Men vad rolig han börjar bli! Nu kan man kommunicera med honom och han har börjat skratta massor! Underlättar väldigt när han kan underhållas av att titta på saker, och inte bara vill äta all vaken tid.
Så där gör min unge också, det ser så himla vräkigt ut :p Vi försökte introducera napp för en månad sen men H hånskrattar bara åt oss och kräver äkta vara (ok, bebisar kan inte hånskratta, men hade han kunnat hade han gjort det i de lägena). Vi testar då och då men än så länge med samma resultat... hoppas ni har bättre framgång!
 
Så där gör min unge också, det ser så himla vräkigt ut :p Vi försökte introducera napp för en månad sen men H hånskrattar bara åt oss och kräver äkta vara (ok, bebisar kan inte hånskratta, men hade han kunnat hade han gjort det i de lägena). Vi testar då och då men än så länge med samma resultat... hoppas ni har bättre framgång!
Haha jag misstänker samma resultat här faktiskt, men kan ju vara värt ett försök. :p
 
@PathOfClovers En tanke bara, brukar ni massera magen på henne på kvällarna för att få ut gas? Vi märker stor skillnad när vi hjälper till med det och lyckas få till det bra.
Ja vi har testat! Vi har dock bara testat när hon redan är upprörd, vi ska försöka få till det mer lite varje dag i förebyggande syfte. Min mamma är pensionerad BVC-sköterska så fått en bok om spädbarnsnassage av henne och där stod att det kan ta 14 dagar innan man kan se effekt. Så om inte annat kanske det hjälper på sikt! ☺️
 
Ja vi har testat! Vi har dock bara testat när hon redan är upprörd, vi ska försöka få till det mer lite varje dag i förebyggande syfte. Min mamma är pensionerad BVC-sköterska så fått en bok om spädbarnsnassage av henne och där stod att det kan ta 14 dagar innan man kan se effekt. Så om inte annat kanske det hjälper på sikt! ☺️
Gud vad bra med en BVC-ssk till mamma. Vad avundsjuk jag blir :D. Håller tummarna att det hjälper :).
 
Bland det gulligaste som finns numera är att höra min man när han och H pratar :love: H är en rätt svårflirtad bebis som inte strösslar med leenden direkt men hans pappa behöver ofta bara dyka upp och titta på honom för att H ska skina upp. Himla orättvist när jag gullat en lång stund precis innan utan något alls, men samtidigt så rart :love: Jag har (förstås) trott att min man skulle bli en bra och engagerad pappa, men jag hade i ärlighetens namn trott att han skulle vara lite pliktskyldig pappa den första tiden för att sen ta igen det när ungen blev typ 2 år och framåt (och tvärtom för mig som generellt gillar bebisar mer än barn). Men han gillar verkligen att hänga med H och eftersom vi har lyxen att han jobbar hemifrån hinner de gulla många gånger på en dag.
 
Bland det gulligaste som finns numera är att höra min man när han och H pratar :love: H är en rätt svårflirtad bebis som inte strösslar med leenden direkt men hans pappa behöver ofta bara dyka upp och titta på honom för att H ska skina upp. Himla orättvist när jag gullat en lång stund precis innan utan något alls, men samtidigt så rart :love: Jag har (förstås) trott att min man skulle bli en bra och engagerad pappa, men jag hade i ärlighetens namn trott att han skulle vara lite pliktskyldig pappa den första tiden för att sen ta igen det när ungen blev typ 2 år och framåt (och tvärtom för mig som generellt gillar bebisar mer än barn). Men han gillar verkligen att hänga med H och eftersom vi har lyxen att han jobbar hemifrån hinner de gulla många gånger på en dag.
Men visst är det underbart?! Det är samma här - han har koll på vart pappa brukar finnas och vrider alltid huvudet ditåt och letar, och blir glad som tusan så fort han får pappas uppmärksamhet!

Förväntade mig inget annat än en väldigt engagerad partner dock då han längtat efter barn extremt mycket längre än jag och nog helst hade tagit hela föräldraledigheten själv. :laugh:

Men tycker ändå det är fantastiskt med den bekräftelsen från barnet, speciellt eftersom det är jag som har honom över 20 timmar per dygn. Det plus graviditeten har ju gett mig ett rätt rejält försprång så jag är väldigt glad över deras kontakt. Även om vi (halvt på skämt) brukar säga att han är pappa, jag är mat. :laugh:

Och vi har också lyxen att han jobbar hemifrån, vilket antagligen underlättar kontakten. Han är liksom ”där” en stor del av dagen även när barnet är hos mig.
 
Men tycker ändå det är fantastiskt med den bekräftelsen från barnet, speciellt eftersom det är jag som har honom över 20 timmar per dygn. Det plus graviditeten har ju gett mig ett rätt rejält försprång så jag är väldigt glad över deras kontakt. Även om vi (halvt på skämt) brukar säga att han är pappa, jag är mat. :laugh:

Och vi har också lyxen att han jobbar hemifrån, vilket antagligen underlättar kontakten. Han är liksom ”där” en stor del av dagen även när barnet är hos mig.
Haha, vi säger samma sak här - han är pappa och jag är klumpen som brösten sitter fast på :p

Men håller helt med om försprånget, och i hur mycket man ändå är den som har bebisen nu i början. Så fint att den tid som återstår uppenbarligen räcker helt för att bygga fin relation mellan pappa och bebis.
 
Språng nummer två inleddes häromdagen, väldigt punktligt. Plötsligt är det helt onödig att sova på dagen, och det ställs mer krav på matningar och underhållning. På kvällen har han mer kvällsoro och har i alla fall ett pass av att skrika i panik, otröstlig. Appen påstår att språnget varar i två veckor, så bara att vänja sig.
 
Lilltjejen blir 5 veckor inatt. Träffade barnläkaren igår, tog upp att vi tycker att hon verkar så missnöjd och lite otålig. Läkaren klämde på magen och tyckte hon känns lite spänd i magen. Vår vanliga sköterska var ju också med, och hon var inne på att babybrezzan kan blanda fel. Tycker det låter konstigt..men hon ville att vi skulle testa att blanda själva nån vecka så det får vi väl prova innan vi testar att byta märke på ersättning.

Annars klarade hon allt hon ska, följa med blicken och lyfta huvudet i magläge osv. :heart Fortsätter att växa snabbt; 4475 gram och 56,2 cm. (4075 gram och 54 cm för 1,5 vecka sen) men läkaren tyckte bara att det var bra tack och lov! 😅

Kuggade hörseltestet igen i veckan, var inställd på det och gör mig orolig såklart. Ska på test med elektroder istället nästa vecka. Audionom sa "det finns hörapparater för bebisar också! Men så långt ska vi inte tänka än", nä men säg inte det då?! :down: Klart att det inte vore hela världen, men man vill ju att allt ska funka "som det ska".
 
Språng nummer två inleddes häromdagen, väldigt punktligt. Plötsligt är det helt onödig att sova på dagen, och det ställs mer krav på matningar och underhållning. På kvällen har han mer kvällsoro och har i alla fall ett pass av att skrika i panik, otröstlig. Appen påstår att språnget varar i två veckor, så bara att vänja sig.
Vilken app har du? Min säger att språng två börjar mellan 7-9 veckor, nedräkningen görs till 7 veckor men att språnget kan starta under den markerade tiden. Behöver dock inte alls pågå under såpass lång tid, som jag förstått det (med det sagt; hoppas ni slipper ett två veckor långt språng).
 
Lilltjejen blir 5 veckor inatt. Träffade barnläkaren igår, tog upp att vi tycker att hon verkar så missnöjd och lite otålig. Läkaren klämde på magen och tyckte hon känns lite spänd i magen. Vår vanliga sköterska var ju också med, och hon var inne på att babybrezzan kan blanda fel. Tycker det låter konstigt..men hon ville att vi skulle testa att blanda själva nån vecka så det får vi väl prova innan vi testar att byta märke på ersättning.

Annars klarade hon allt hon ska, följa med blicken och lyfta huvudet i magläge osv. :heart Fortsätter att växa snabbt; 4475 gram och 56,2 cm. (4075 gram och 54 cm för 1,5 vecka sen) men läkaren tyckte bara att det var bra tack och lov! 😅

Kuggade hörseltestet igen i veckan, var inställd på det och gör mig orolig såklart. Ska på test med elektroder istället nästa vecka. Audionom sa "det finns hörapparater för bebisar också! Men så långt ska vi inte tänka än", nä men säg inte det då?! :down: Klart att det inte vore hela världen, men man vill ju att allt ska funka "som det ska".
Det med brezzan har BVC och barnakuten sagt till mig när vi sökt för förstoppad bebis. BVC sa att "många"(?) ställer mäthjulet fel så att ersättningen blandas för tjock eller tunn. Brukar själv alltid dubbelkolla mäthjulsinställningen mot listan. Man kan ju också testa att blanda lika mycket i maskinen och för hand och se om volymen blir lika (eller väga om man har noggrann våg)
Dvs när jag gör en 120flaska blir det ca 130 ml med vatten+pulver. Blir det väldigt olika mellan de två flaskorna kan man ju ana att något är fel.

(Med det sagt kan ju bebis ha tjorvig mage eller vara missnöjd även om maten är perfekt blandad)
 
Vilken app har du? Min säger att språng två börjar mellan 7-9 veckor, nedräkningen görs till 7 veckor men att språnget kan starta under den markerade tiden. Behöver dock inte alls pågå under såpass lång tid, som jag förstått det (med det sagt; hoppas ni slipper ett två veckor långt språng).

Sprången utgår ju från beräknat födelsedatum. Så de kan ju infalla vid olika ålder beroende på när de är födda :)
 
Sprången utgår ju från beräknat födelsedatum. Så de kan ju infalla vid olika ålder beroende på när de är födda :)
Jo det är jag med på, men syftade på längden på sprången. :) I min app är två veckor markerade som ”språngperiod”, men som jag förstått det innebär det inte att språnget varar i två veckor, utan att det bör börja under den perioden. Sen kan själva språnget pågå under några dagar bara (eller betydligt längre om man har otur, men att det är väldigt individuellt).
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 157
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 067
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 280
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 142
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp