Vinterföräldrar 21/22 del 2

Hon är ledsen även i famnen tyvärr, vilket är ovanligt. Vanligtvis är hon nöjd när hon får ligga i famnen eller bli buren men idag är visst precis allt väldigt jobbigt. Kan sova 30 min i famnen men sen vaknar hon av sig själv och är ledsen igen :( Gissar på magont men hon bajsar ju i varje fall en hel del.

Hon är ledsen även i famnen tyvärr, vilket är ovanligt. Vanligtvis är hon nöjd när hon får ligga i famnen eller bli buren men idag är visst precis allt väldigt jobbigt. Kan sova 30 min i famnen men sen vaknar hon av sig själv och är ledsen igen :( Gissar på magont men hon bajsar ju i varje fall en hel del.
Testat bära "tigern i trädet"? Om hon har magont

En allmän reflektion såhär snart åtta veckor in i föräldraskapet är att jag inte tycker livet är så annorlunda nu mot var det var innan. Eller det är klart att det är rent praktiskt iom att jag inte jobbar utan är föräldraledig och att det bor en bebis hemma hos oss. Men när jag tänker på jag saker jag läst om att bli förälder, typ "allt förändras", "meningen med livet" eller "det som vart viktigt förut blev oviktigt" etc så kan jag än så länge inte relatera. Nu är jag inte en person som brukar drabbas av några stora känslostormar, och allt det där kanske blir sanningar för mig också med tiden, men just nu känner jag mig som precis samma person som innan, med samma intressen och värderingar, men med en bebis. För min del var det lite oväntat, men skönt.

Här kämpar vi på, lilla L har börjat äta mer (vi ger ersättning), äter typ mellan 70 och 100 ml per mål men vill fortfarande ha med max 2 timmars mellanrum dygnet runt så man hinner inte så mycket annat 😂 hoppas att det kan gå lite mer tid emellan så småningom..

BVC I måndags, 51,4 cm lång (så sköterskan trodde inte på 46 på förlossningen) och 3675 gram så ökat fint på kurvan.

Idag var vi på sjukhuset på hörseltest som gick sådär.. :down: Hon låter när hon sover så hade svårt att få resultat alls först. Till slut godkänd på ena örat men inget svar på högsta frekvensen på andra örat så nu är nojan igång igen. Klart en hörselskada inte är bland de värre sakerna men ändå. Har fattat att det är vanligt med icke godkänd dock..ska tillbaka om 2 veckor för nytt försök. Ska försöka sitta lugnt i båten till dess..:heart

Idag var vi på sjukhuset på hörseltest som gick sådär.. :down: Hon låter när hon sover så hade svårt att få resultat alls först. Till slut godkänd på ena örat men inget svar på högsta frekvensen på andra örat så nu är nojan igång igen. Klart en hörselskada inte är bland de värre sakerna men ändå. Har fattat att det är vanligt med icke godkänd dock..ska tillbaka om 2 veckor för nytt försök. Ska försöka sitta lugnt i båten till dess..:heart
H fick också underkänt på ena örat på sitt första hörseltest, han fick inte godkänt på någon frekvens där tror jag. Precis som din unge så låter min mycket när han andas/sover och det sades kunna påverka. Vi fick remiss till sjukhuset någon vecka senare och väl där tog det på riktigt max 1,5 min innan det hade konstaterats att båda öronen fick godkänt utan några tveksamheter.

Jag tror inte alls du behöver oroa dig :) Det är ju inte helt lätt att utföra tester på såna här minimänniskor som har noll intresse av att samarbeta.

Jag skämtar lite om att min son inte presterar bra på standardiserade tester - han har än så länge under sitt korta liv lyckats få "underkänt" på typ allting minst en gång; innan han föddes blev det ju två tillväxtultraljud för att han inte ville följa kurvan, sen som nyfödd "misslyckades" han på både hörseltest och avlyssning av hjärtat, och nu som några veckor gammal skrutt så vägrar han visa bvc det de vill se, typ följa saker med blicken eller lyfta nacke. Samarbetsviljan är rätt begränsad :p

Min lilla fick inte godkänt på standardtestet för ena örat. Det gjordes två gånger med några veckors mellanrum men det gav inte utslag på någon frekvens, om jag minns rätt. När vi fick remiss för att göra test med saker man fäster på huvudet istället fick hon godkänt direkt, inga tveksamheter. Det kan bero på tex öronvax eller trånga hörselgångar också, sa dom till mig. Min unge är ju modell mindre och det kommer mängder med öronvax typ varje dag, så båda låter som troliga förklaringar i mina öron (!) :D

Här kämpar vi på, lilla L har börjat äta mer (vi ger ersättning), äter typ mellan 70 och 100 ml per mål men vill fortfarande ha med max 2 timmars mellanrum dygnet runt så man hinner inte så mycket annat 😂 hoppas att det kan gå lite mer tid emellan så småningom..

BVC I måndags, 51,4 cm lång (så sköterskan trodde inte på 46 på förlossningen) och 3675 gram så ökat fint på kurvan.

Verkar hon reagera normalt på ljud hemma annars? Håller tummarna för att det bara var ett ”dåligt test”.

———
Här har vi också varit på BVC idag. 55,5 cm lång och 5,2 kg. Dvs ett kg upp sen senaste vägningen för två veckor sen. 🙈 Gjordes läkarundersökning med godkänt på alla punkter också, och de konstaterade att han är jäkligt stark (jo tack…) och har en sjuhelsikes pipa när han är missnöjd. :laugh: Tur att de missnöjda stunderna än så länge är både få och korta…

H fick också underkänt på ena örat på sitt första hörseltest, han fick inte godkänt på någon frekvens där tror jag. Precis som din unge så låter min mycket när han andas/sover och det sades kunna påverka. Vi fick remiss till sjukhuset någon vecka senare och väl där tog det på riktigt max 1,5 min innan det hade konstaterats att båda öronen fick godkänt utan några tveksamheter.

Jag tror inte alls du behöver oroa dig :) Det är ju inte helt lätt att utföra tester på såna här minimänniskor som har noll intresse av att samarbeta.

Jag skämtar lite om att min son inte presterar bra på standardiserade tester - han har än så länge under sitt korta liv lyckats få "underkänt" på typ allting minst en gång; innan han föddes blev det ju två tillväxtultraljud för att han inte ville följa kurvan, sen som nyfödd "misslyckades" han på både hörseltest och avlyssning av hjärtat, och nu som några veckor gammal skrutt så vägrar han visa bvc det de vill se, typ följa saker med blicken eller lyfta nacke. Samarbetsviljan är rätt begränsad :p
Ja nu när jag googlat (fast man inte ska..) så verkar det vara rätt vanligt ändå.. Och de fick ju svar på de två andra frekvenserna. Dock efter att jag tagit upp henne ur vagnen i försök att få henne att sluta grymta i sömnen hehe

Tack, hoppas att det finns nån naturlig förklaring, typ trånga gångar eller liknande.

Haha! Skönt ändå att allt trots allt verkar bra! Är väl alltid så med såna där tester, att de sällan visar svart eller vitt liksom.

Min lilla fick inte godkänt på standardtestet för ena örat. Det gjordes två gånger med några veckors mellanrum men det gav inte utslag på någon frekvens, om jag minns rätt. När vi fick remiss för att göra test med saker man fäster på huvudet istället fick hon godkänt direkt, inga tveksamheter. Det kan bero på tex öronvax eller trånga hörselgångar också, sa dom till mig. Min unge är ju modell mindre och det kommer mängder med öronvax typ varje dag, så båda låter som troliga förklaringar i mina öron (!) :D
Skönt att det finns fler som sen fått bra resultat! Ja hon sa att vi skulle testa att hälls lite vatten I örat vid bad till nästa gång men inte dagarna innan. Hon är ju också rätt liten men hon som gjorde testet sa att det inte ska spela någon roll.. men hoppas att det finns någon förklaring..Hade ju gärna gjort elektrod-testet direkt nästa gång men man måste tydligen göra samma igen först.

Verkar hon reagera normalt på ljud hemma annars? Håller tummarna för att det bara var ett ”dåligt test”.

———
Här har vi också varit på BVC idag. 55,5 cm lång och 5,2 kg. Dvs ett kg upp sen senaste vägningen för två veckor sen. 🙈 Gjordes läkarundersökning med godkänt på alla punkter också, och de konstaterade att han är jäkligt stark (jo tack…) och har en sjuhelsikes pipa när han är missnöjd. :laugh: Tur att de missnöjda stunderna än så länge är både få och korta…
Svårt att säga, hon har ju inte börjat typ titta när man låter eller så än. Och vi har nog rätt tyst hemma, inga syskon eller så som låter. Ibland när hon sover tycker jag att hon ryckt till när nåt låter men ibland rycker hon till ändå så kan ju vara slumpen.

Svårt att säga, hon har ju inte börjat typ titta när man låter eller så än. Och vi har nog rätt tyst hemma, inga syskon eller så som låter. Ibland när hon sover tycker jag att hon ryckt till när nåt låter men ibland rycker hon till ändå så kan ju vara slumpen.

Kan ju också vara svårt att avgöra på ljud omkring eftersom hon uppenbarligen hör bra på ena örat. Vore ju lättare att bedöma sånt om ni trodde att hon var helt döv :)

Skönt att det finns fler som sen fått bra resultat! Ja hon sa att vi skulle testa att hälls lite vatten I örat vid bad till nästa gång men inte dagarna innan. Hon är ju också rätt liten men hon som gjorde testet sa att det inte ska spela någon roll.. men hoppas att det finns någon förklaring..Hade ju gärna gjort elektrod-testet direkt nästa gång men man måste tydligen göra samma igen först.
Intressant att de säger olika när vi väl antagligen varit på exakt samma ställe och gjort hörseltest. Hon som gjorde våra två första test sa uttryckligen "Det behöver inte betyda något alls. Hon är ju så näpen (dvs liten) att det blir för trångt ibland."

Hoppas iallafall att det ser bra ut nästa gång!

Kan ju också vara svårt att avgöra på ljud omkring eftersom hon uppenbarligen hör bra på ena örat. Vore ju lättare att bedöma sånt om ni trodde att hon var helt döv :)
Jo precis. Igår råkade jag slinta med kniven mot tallriken vid middagen så det smällde till. Hon ryckte till kraftigt i sömnen, så det hörde hon iallafall! 😅

Intressant att de säger olika när vi väl antagligen varit på exakt samma ställe och gjort hörseltest. Hon som gjorde våra två första test sa uttryckligen "Det behöver inte betyda något alls. Hon är ju så näpen (dvs liten) att det blir för trångt ibland."

Hoppas iallafall att det ser bra ut nästa gång!
Ja det var ju lustigt. Förut gjordes ju testet vid 3 dagars ålder, och det görs tex i Sthlm nu med, så storleken borde ju inte ha betydelse då? Men jag har trånga gånger både i näsan och öron så hon kanske har ärvt det..

Tack snälla :heart

Måste säga att min lilla unge (8 veckor idag :love:) har varit lite som ett kinderägg den senaste tiden. Man vet aldrig riktigt vilken sorts unge det är man har att göra med när man går upp på morgonen. Från att ha varit nöjd och enkel i de flesta lägen har han nu typ varannan dag varit gnällig och missnöjd. Vissa dagar är han vaken i många timmar på dagen och förväntar sig aktivering, andra dagar sover han som en liten stock. Bara att hänga med, och hoppas på att gnälligheten är språngrelaterad för den är rätt tradig ändå.

Måste säga att min lilla unge (8 veckor idag :love:) har varit lite som ett kinderägg den senaste tiden. Man vet aldrig riktigt vilken sorts unge det är man har att göra med när man går upp på morgonen. Från att ha varit nöjd och enkel i de flesta lägen har han nu typ varannan dag varit gnällig och missnöjd. Vissa dagar är han vaken i många timmar på dagen och förväntar sig aktivering, andra dagar sover han som en liten stock. Bara att hänga med, och hoppas på att gnälligheten är språngrelaterad för den är rätt tradig ändå.
Haha härligt! Här ska vi också vara mitt inne i ett språng, märker dock inte så mycket av det (än…). Det enda är väl att han blir ledsen när han blir trött så han måste skrika lite innan han somnar emellanåt. Dock inga långa stunder så kan inte påstå att det är något större problem.

Och så har han börjat gilla att bara sitta och titta på saker, och bli pratad med. Även om det är korta stunder underlättar det nåt oerhört att kunna sätta ned honom i babysittern lite då och då så jag kan fixa lite saker.

Så njuter så länge det varar, misstänker att han inte kommer vara fullt så enkel för alltid… :D

Ja, och så går det nu att ibland ha honom sovandes i exempelvis vaggan, utan att konstant gunga, om Celine Dions ”my heart will go on” eller USAs nationalsång spelas på repeat. Så om nån har tips på liknande musik tar jag väldigt gärna emot förslag så vi kan utöka spellistan lite. 😅

Idag på sin åttaveckorsdag slog H till och log mot mig för första gången :love: Det satt dock långt inne, jag fick roa honom länge innan jag till slut förärades det där leendet. Sen kom det ett till, strax efter, men sen var det tydligen nog och inga fler delades ut under resten av dagen.

(Sen kunde jag inte låta bli att fundera över hur många små ukrainska ungar som idag fyllde åtta veckor och om de har något att le för :()

Hur går det för er?

Här rullar det på, L kan nu gå liiite längre mellan måltiderna, speciellt om man är iväg med bilen/bär i sele/ute med vagnen. Men absolut max 2,5-3 timmar. Är vi bara hemma blir det ofta bara 1,5.. 😬 försöker få henne att vänta lite då med napp/gå runt och sjunga eller så men till slut blir hon helt tokig så då måste man ge. Kastar med huvudet fram och tillbaka och gapar som en fågelunge.

Den matglada sidan visade sig idag på BVC.. 4085 gram, 23 dagar gammal. 1 kg sen födseln och växt drygt 2 cm på längden på 1 vecka. 😅 Sköterskan hintade lite om att försöka dra ner lite på matningarna, men hur ska man göra det när hon är vrålhungrig?? :down:

Hon är lite grinigare nu överlag, speciellt på kvällen. Men på BVC sa hon att det kan vara för att hon växer så mycket och snabbt..?

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 818
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 825
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 473
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar