Vaknade vid 02.30 den 1a februari av att vattnet började rinna. Precis likadant som förlossningen med storebror startade, och vid exakt samma tid! Inga värkar än, så jag tog mig till badrummet och fixade med en binda. Skickade ett meddelande till mormor att det kommit igång, men att hon inte behövde skynda sig för det skulle säkert ta lång tid än. Hon gick ändå upp och började förbereda sig på att hämta sonen, vilket var tur för ungefär 15 minuter senare drog värkarna igång och ganska intensivt redan från början. Här ringde jag också till vår första barnmorska, som undrade om jag ville att dom skulle komma direkt eller avvakta lite. Jag bad dom göra sig redo, men att vi kunde höras igen för jag trodde inte att det skulle gå så fort.
Jag väckte sambon och packade en liten väska med sonens grejer. Mormor kom och hämtade och vi fortsatte med att blåsa upp poolen och plocka fram grejer som behövdes här hemma. Värkarna ökade i intensitet och jag ringde barnmorskan igen, dom satte sig direkt i bilen och började köra mot oss. Såklart hade det kommit snö under natten och det kändes väldigt skönt att slippa ge sig ut med värkar i ovädret.
När barnmorskorna kom så hade värkarna ökat i styrka ännu lite mer och jag började ha svårt att stå stilla när de kom. Vi lyssnade på bebis hjärta, som lät jättefint och jag tog mig ganska snabbt ner i poolen. Så himla skönt med det varma vattnet! Verkligen smärtlindrande. Sen rullade allting på ganska snabbt, jag tog värkarna en i taget och hade fin stöttning av sambon och barnmorskorna. Förutom att de lyssnade på hjärtljuden emellanåt så gjordes inga andra undersökningar på mig.
Trycket ökade på, krystvärkarna började komma, och här nånstans var enda gången jag kände att det här går inte, jag kan inte, jag vill inte. Men med pepp från alla närvarande vågade jag ändå trycka på och så fort huvudet var ute kunde jag komma tillbaka till min lugna närvaro och bara andas ut kroppen på nästa värk. Jag tog emot honom själv under vattnet och lyfte försiktigt upp honom till mitt bröst. Så fantastisk känsla, overkligt nästan, nu var han här
Navelsträngen satt runt halsen, men den kunde jag lyfta loss själv.
Vi satt kvar i poolen tills moderkakan kommit ut, vilket var cirka 10 minuter efter bebis ankomst. Sedan fick jag hjälp upp ur poolen och landade i soffan. Här låg vi kvar och myste tills bebis hade ammat sig nöjd, navelsträngen klipptes när den hade blivit helt tömd och barnmorskorna undersökte och sydde mig när jag kände mig redo, fortfarande liggandes i soffan och jag kunde mysa med sambo och bebis under tiden. En liten grad 1 bristning som fick ett par stygn. Dom vägde och mätte och undersökte lillebror, allt helt normalt och han mådde hur bra som helst. Efter lite journalskrivande och samtal med oss om hur förlossningen hade varit så åkte de hemåt igen och vi blev ensamma med vår nya lilla familjemedlem
Allt som allt så tog förlossningen 4,5 timmar från att vattnet gick och barnmorskorna hann bara vara hos oss i ungefär 2 timmar innan lillebror var ute. Jag är så otroligt nöjd och glad över hela upplevelsen, det blev verkligen precis som jag önskade mig. Känns helt otroligt att det kan få vara så lugnt och mysigt att föda barn, helt tvärtom mot min första förlossning. Är så tacksam för att vi var friska och hade möjligheten att föda hemma