Så jag hade helt rätt igår om att inte ta fler tabletter. Nästa var planerad till 12, men vid halv så klockade jag värkarna och hade då ca 1 minut långa verkar med 2-3 minuters mellanrum. Så jag ringde in och de sa att jag inte skulle ta fler och ringa igen när de blev mer intensiva. Strax innan 13 blev det för mycket att ta hemma så vi åkte in. När jag kom in var jag öppen ca 3 cm. Klarade mig okej med bara profylaxandning ett tag, men vid 15 började värkarna bli för jobbiga. Fick då prova TENS som jag tyckte hjälpte mellan värkarna men bara gjorde det värre under. Så den åkte av, och så beslutades det km att jag skulle få lite morfin, men först var det ny status. Detta var ca kl. 16 och då var jag fortfarande bara öppen 4 cm, så dom tog hål på hinnorna. Fett gjorde värkarna mer intensiva och jag blev inte längre smärtfri mellan, så i väntan på morfinet hann mk profylaxandning övergå till hyperventilering. Som tur är hade jag en fantastisk barnmorska som satt med mig och pratade mig igenom varje värk i väntan på att morfinet skulle verka, så jag gick från väldigt svimmig till i kontroll igen. Vid 18 hade jag dock fortfarande inte öppnat mig mer, så då blev det värkstimulerande dropp o h lustgas. Märkte av droppet direkt även på låg dos, men lustgasen hjälpte genom topparna och så att ajg var snurrig nog för att kunna slappna av helt mellan. Reagerade dock på att det kändes som musklerna inte riktigt visste vad de skulle göra i värkarna när jag hade droppet, massa olika muskelgrupper som spänne sig och höll på. När de sedan höjde lite tog det kanske 5 värkar, sen fick jag ringa för hela undre halvan av kroppen liksom krampade under värken och det kändes svårt att andas. Värken efter det kände jag enormt tryck neråt och det var dags för krystvärkar. Tyckte dom var mycket mindre jobbiga än värkarna jag hade haft tidigare, och är nog den biten av förlossningen jag tyckte var minst jobbig (utom möjligtvis värkpauserna när jag var hög på lustgas

) men jag fick verkligen krysta för bebis ville då inte ut. De fick till och med sätta på droppet igen så det inte skulle gå för länge mellan krystvärkar. De fick göra att klipp för att bebis skulle komma ut men det var jag beredd på.
Allt som allt en väldigt positiv upplevelse och jag är verkligen nöjd med personalen, kände mig hela tiden sedd och lyssnad på.