Vi var på BVC-besök i tisdags för 8-veckors kontroll. Allt såg jättebra ut. Lillan följer (den övre
) viktkurvan och utvecklas jättefint. Stark, vaken och social tjej det här.
Jag lyfte problemet med de sura uppstötningarna/kräkningarna IGEN och fick komma till läkare morgonen därpå (i journalen står det ”på grund av föräldraoro”). Läkaren sa att hon har reflux och trakeomalaci (inte largnymalaci, jag som hörde fel från sjuksköterskan, men det ger ju likande besvär). Läkaren sa att hon har väldigt milda refluxbesvär med tanke på att hon växer så bra och emellanåt kan vara ganska symtomfri dagtid. Vi fick dock medicin gaviscon utskrivet för att prova. Jag är dock livrädd för att prova då den medicinen innehåller typ samma ämne och verkningsmekanism som bifibaby magdroppar, och när jag provade dem för ett par dagar sen blev lillan nästan förstoppad och refluxen sju resor värre både dagtid, nattetid och i upprätt läge. Vet ju inte om det var en slump, men har testat dropparna en gång förut med liknande resultat. Om vi ska prova tänker jag att vi låter lillan (och oss föräldrar) återhämta oss lite och så provar vi gaviscon en gång på en helg när vi är två som kan avlasta.
Jag tycker dock det känns skit att behöva medicinera en sån här liten. Samtidigt har hon nu senaste dagarna börjat visa med obehag och smärta i samband med mat och refluxer, förmodligen för det börjat irritera och fräta på strupen i och med tätare refluxer. Alltså lilla skruttan.
När man läser i vårdprogrammet för reflux för spädbarn så rekommenderas att utesluta all mjölkprotein. Även i reflux-grupper på Facebook verkar alla rekommenderas detta av barnläkare. När jag frågade vår BVC-läkare om detta så blev hon nästan bestört och avrådde bestämt för att det snarare kunde ge känslighet/allergi att börja utesluta mjölk. Men alltså, för mig känns det så mycket mer naturligt att börja med mjölfri kost för mig än att medicinera lillan. Så jag funderar ändå på att prova mjölkfri kost en kort period bara och se om det ger effekt... Det blir nog alltså att jag gör som du gjorde
@solkatt ! Står inte ut att se lillan lida mer och med risk för att medicinen förvärrar läget, så känns det betydligt mindre riskfyllt att prova mjölkfritt en kort period.