Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska alltid ge mig själv dåligt samvete och skuldkänslor. Det bubblar väl över till slut.

Så gör jag oxå. Och istället för att slå i väggarna (vilket iofs hänt oxå) så biter jag sönder tänderna. Kan räcka med småsaker för att jag ska explodera, t ex att katten går på lådan...

Är så svårt att styra känslorna och den egna orken, när man inte mår bra.

Kommer hem från ett dygn på jobbet. Inser att min mamma gett Knoddrik gröt med 48% mjölk i.

Skjut mig.

Mamma blev jätteledsen. Hon skulle ju bara vara snäll och köpa gröt på erbjudande. Hon vet egentligen att vi får läsa noga på allt, men bara tappade det igår. Antar att hon är lite trött efter att ha varit med Knoddrik både hela lördagen och hela söndagen.

Nåja...Knoddrik var idag på strålande humör på förskolan och när vi hämtade henne efter lunch och resten av dagen. Verkligen jätteglad. :heart Hoppas hon slipper magproblem den närmaste tiden. :crazy:
:nailbiting:
Håller tummarna!
Ikväll vid middagen satte Knoddrik i halsen och började försöka kräkas upp det. Fick upp lite, men tydligt att nåt var kvar i halsen. Så jag drog upp henne och la henne framstupa på min arm. Jag tyckte att det lät som att det inte räckte, så jag klappade till henne på ryggen. Tyvärr missade jag att hon hade fått ut allt då, så jag "slog" henne i onödan. :arghh:
Hon har inte visat några tecken på att hata mig. Hon verkade mest vara skrämd och arg över situationen. Sen åt hon vidare med stor aptit och glädje...och jag kommer inte ge henne rå morot på länge, riven eller ej.
Så läskigt när de sätter i halsen :crazy: bättre att agera än att låta det vara, i en sån situation är man lite avstängd för allt annat än att få ut det som fastnat!

Håller tummarna!

Så läskigt när de sätter i halsen :crazy: bättre att agera än att låta det vara, i en sån situation är man lite avstängd för allt annat än att få ut det som fastnat!
Jo, så är det ju. Speciellt när man inser att det verkligen är skarpt läge och inte nåt hon reder ut själv.

Ikväll vid middagen satte Knoddrik i halsen och började försöka kräkas upp det. Fick upp lite, men tydligt att nåt var kvar i halsen. Så jag drog upp henne och la henne framstupa på min arm. Jag tyckte att det lät som att det inte räckte, så jag klappade till henne på ryggen. Tyvärr missade jag att hon hade fått ut allt då, så jag "slog" henne i onödan. :arghh:
Hon har inte visat några tecken på att hata mig. Hon verkade mest vara skrämd och arg över situationen. Sen åt hon vidare med stor aptit och glädje...och jag kommer inte ge henne rå morot på länge, riven eller ej.
I en sådan situation så bör du visa0 dig själv lite hänsyn, det ska mycket till i en kvävningssituation för att någon ska slå i onödan. Bra att hon mest blev arg och framför allt att hon åt friskt efteråt!

Jaha, vi har tid på vc för storasyster nu om en stund och jag är väldigt säker på dubbelsidig öroninflammation. Yey.... Lilleman hostar en del men verkar åtminstone kry för tillfället. Peppar peppar...

Fick ni bra hjälp?

Jadå. Det finns en läkare på vår vc som jag inte tål och så länge jag slipper henne är jag nöjd.
Domen blev som jag misstänkte dubbelsidig öroninflammation. Dottern klagade på ont i öronen i natt och imorse var hon kladdig i och runt öronen samt i håret. Rören satt åtminstone kvar.

När jag hämtade Lilleman idag berättade ena personalen att han fått tag i sin bordsgrannes mugg med mjölk. De hade tagit den ganska så direkt men det hade skvätt en del på honom och de trodde att han inte fått någon större mängd i sig om ens något alls. De var mycket noga med att berätta den här gången, plus för det.

Och nu ikväll börjar han bli röd och irriterad om kinderna (det startar alltid där) så imorgon får jag nog ge en dos lactulos i förebyggande syfte.

Han fick nog i sig ytterst lite mjölk igår eftersom kinderna blev röda och irriterade men det blev inte värre och idag ser de ut som vanligt så jag tror vi kan pusta ut den här gången!
Att kinderna blir röda är första tecknet på att han fått i sig mjölk nämligen. Eftersom utslagen inte blommat ut fullt hoppas jag han slipper problem med magen.

@malumbub hur gick det för Knoddrick efter mellanmålet med mjölkinnehåll?

När jag hämtade Lilleman idag berättade ena personalen att han fått tag i sin bordsgrannes mugg med mjölk. De hade tagit den ganska så direkt men det hade skvätt en del på honom och de trodde att han inte fått någon större mängd i sig om ens något alls. De var mycket noga med att berätta den här gången, plus för det.

Och nu ikväll börjar han bli röd och irriterad om kinderna (det startar alltid där) så imorgon får jag nog ge en dos lactulos i förebyggande syfte.
På Knoddriks avdelning har de placerat de allergiska barnen bredvid varandra, just för att sånt där inte ska kunna ske så lätt. Jag är tacksam över att de kan göra så.

Funkar Lactulosen som förebyggande eller mildrande åtgärd för att han brukar bli hård i magen eller rent allmänt?
Funderade på vad vi kan göra för Knoddrik. Hon blir ju ofta jättegasig och sen snarare lös än hård. Fast nu när jag tänker efter så har hon de senaste gångerna blivit lite hård istället, som att nån tryckt på nödstopp.

Han fick nog i sig ytterst lite mjölk igår eftersom kinderna blev röda och irriterade men det blev inte värre och idag ser de ut som vanligt så jag tror vi kan pusta ut den här gången!
Att kinderna blir röda är första tecknet på att han fått i sig mjölk nämligen. Eftersom utslagen inte blommat ut fullt hoppas jag han slipper problem med magen.

@malumbub hur gick det för Knoddrick efter mellanmålet med mjölkinnehåll?
Hoppas det passerar smidigt.

Än så länge inga tecken på besvär hos Knoddrik...

På Knoddriks avdelning har de placerat de allergiska barnen bredvid varandra, just för att sånt där inte ska kunna ske så lätt. Jag är tacksam över att de kan göra så.

Funkar Lactulosen som förebyggande eller mildrande åtgärd för att han brukar bli hård i magen eller rent allmänt?
Funderade på vad vi kan göra för Knoddrik. Hon blir ju ofta jättegasig och sen snarare lös än hård. Fast nu när jag tänker efter så har hon de senaste gångerna blivit lite hård istället, som att nån tryckt på nödstopp.

Så skönt! På Lillemans avdelning är bara han allergisk och han är grymt snabb på att snappa åt sig andras mat samt kränga den fort som f...

Den funkar både som förebyggande om vi i tid ger den samt lite mildrande. Han får hemskt ont i magen av mjölken men en del av det onda kommer sig av att han blir hård. Magontet brukar komma ca 12-24 timmar efter han fått i sig något med mjölk och kan sitta i i flera dagar om vi inte ger lactulos. Nu gav vi lactulos dagen efter han fått i sig mackan med smör och fick ge ett par gånger till under en veckas tid. Det tog 10 dagar för magen att stabilisera sig den här gången men han var bara hård de första två dagarna sen kom första proppen ut. Ytterligare två dagar senare kom en ny propp med tvätt av både kläder och unge som följd.

Det verkar vara vanligare att magen skyndar på än stoppar upp tydligen. Men Lilleman har aldrig haft diarré i samband med mjölkintag utan blir stenhård.

Efter härdsmältan i fredags så hade vi en jättefin helg med mycket bus och mys. :love:

Hon har fortsatt öva mycket varje dag på att promenera och bara hålla i oss med en hand ( :nailbiting: ;)) och även en hel del utomhus i över två veckors tid nu. Tidigare har hon "kommit på" att hon kan fristå själv samt gå med oss och sen inte gjort något mer försök på flera veckor. :arghh:

Igår hade hon även vågat promenera med personalen på dagis utomhus, så jag fick möta henne medan hon promenerade runt och höll en av dem i handen medan hon pekade åt alla håll och kanter. :heart :banana:

I har alltid varit längst ut på tidsramen för när barn ska kunna nya saker (förutom för mat :D) så hon har rent tekniskt sett till maj på sig innan hon bör kunna gå själv. ;)
Men det hade verkligen varit kul om det kunde lossna lite innan dess.
Nu är det så nära varje dag men hon är en försiktig själ som verkligen vill kunna något helt innan hon riktigt försöker, så hon sen kan sätta av i 100 knyck dit hon vill. :rofl:

Efter härdsmältan i fredags så hade vi en jättefin helg med mycket bus och mys. :love:

Hon har fortsatt öva mycket varje dag på att promenera och bara hålla i oss med en hand ( :nailbiting: ;)) och även en hel del utomhus i över två veckors tid nu. Tidigare har hon "kommit på" att hon kan fristå själv samt gå med oss och sen inte gjort något mer försök på flera veckor. :arghh:

Igår hade hon även vågat promenera med personalen på dagis utomhus, så jag fick möta henne medan hon promenerade runt och höll en av dem i handen medan hon pekade åt alla håll och kanter. :heart :banana:

I har alltid varit längst ut på tidsramen för när barn ska kunna nya saker (förutom för mat :D) så hon har rent tekniskt sett till maj på sig innan hon bör kunna gå själv. ;)
Men det hade verkligen varit kul om det kunde lossna lite innan dess.
Nu är det så nära varje dag men hon är en försiktig själ som verkligen vill kunna något helt innan hon riktigt försöker, så hon sen kan sätta av i 100 knyck dit hon vill. :rofl:

Åh så härligt! :heart

Känner så sjukt mycket igen min dotter i det du skriver :laugh:

Alltså jag är så trött på alla förbannade baciller nu :mad: Lilleman hade feber ons till lör. Stora har haft från i torsdags så imorgon ska vi till vc. För fan! Det är två veckor sen senaste omgången!! :arghh:

+1 på den, magsjuka på förskolan så stora är hemma och river stället. Lillan har fått ögoninflammation och är lagom glad.

Värme och vår nu tack!:banghead:

Alltså amen till vår och värme. Vi avhandlar förkylning nr 312 typ. Magsjuka har vi varit 3 gånger den här vintern. :arghh: Jag verkar ha något monsterimmunförsvar för jag har bara fått influensa en gång, annars har jag bara varit lite snorig men stackars pappan har blivit smittad ungefär varenda gång.
Vädret är sämst här också så kan knappt gå ut. Är så rastlös och less på att sitta inne utan att kunna träffa någon. Positivt är dock att jag rensat hela lägenheten på skräp och varit en vända till tippen. Ska lämna lite grejer till Stadsmissionen, en vända till med möbler till tippen och sen sälja av lite. Har fått så mycket förvaring i mitt hem jag inte trodde jag hade. :angel:

Usch så trist med allt insjuknande, hoppas det släpper snart för er.
Alltså amen till vår och värme. Vi avhandlar förkylning nr 312 typ. Magsjuka har vi varit 3 gånger den här vintern. :arghh: Jag verkar ha något monsterimmunförsvar för jag har bara fått influensa en gång, annars har jag bara varit lite snorig men stackars pappan har blivit smittad ungefär varenda gång.
Vädret är sämst här också så kan knappt gå ut. Är så rastlös och less på att sitta inne utan att kunna träffa någon. Positivt är dock att jag rensat hela lägenheten på skräp och varit en vända till tippen. Ska lämna lite grejer till Stadsmissionen, en vända till med möbler till tippen och sen sälja av lite. Har fått så mycket förvaring i mitt hem jag inte trodde jag hade. :angel:
@*Gotlandsrusset*
Jag röstar också på vår och värme!
Vi har fått över 1 och 1/2 meter snö och det snöar nästan varann dag. :wtf: Vi önskar oss lite 15-25 plusgrader, gärna senast i april.
Om vi är nog många så måste väl vädret lyssna? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 195
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar