Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh skruttar. Förstår att hon sov gott om nätterna. Förstår ju att de klarar av livet på förskola men det känns så avlägset med min lilla bebis som behöver en hel vilodag efter en dag med play date. :angel:

Ja det förstår jag. Speciellt med tanke på medicinen. :)

Min är knappt van med öppna förskola utan vi träffas oftast bara 2-3 stycken åt gången och leker. Hon har bara varit på öf ett fåtal gånger för hon blir bara sjuk när hon varit där hehe.
Vi har helt klart en spännande tid framför oss, med både nya bakterier och nya rutiner...

Åh skruttar. Förstår att hon sov gott om nätterna. Förstår ju att de klarar av livet på förskola men det känns så avlägset med min lilla bebis som behöver en hel vilodag efter en dag med play date. :angel:

Ja det förstår jag. Speciellt med tanke på medicinen. :)

Min är knappt van med öppna förskola utan vi träffas oftast bara 2-3 stycken åt gången och leker. Hon har bara varit på öf ett fåtal gånger för hon blir bara sjuk när hon varit där hehe.

Ja det är det jobbiga. Att de måste vara där så mycket. Vi har ändå tur att sambon som är lärare kommet vara hemma med barnen alla lov samt jobbar en hel del hemifrån där han kan lägga tiden relativt självständigt så barnen kan ändå vara hemma med en av oss. Jag ska inte gå ner i tid heller och är borta 7-18 ungefär.

Idag är jag totalt opepp på att jobba. Känner mig trött, omotiverad, deppig och villbaraläggamigpågolvetochgråtabarnslig.

:arghh:

Fan vad jag inte har ork för såna här inre strider.

Så i ren protest sa jag nej till att jobba på lördag morgon. Maken ska åka bort över helgen, så jag är inställd på att bara gosa Knoddrik hela helgen.

Våra nätter är åter :turd:

I natt var jag vaken mellan 00-03 pga att sonen bökade runt, vaknade, gnällde, ropade, inte kunde sova själv och så började vi om. Blev marginellt bättre av att komma i min säng men de tyckte inte min kropp om (inne i en dålig period)

Sedan kom kattskrället och även han skulle tränga in sig på de 90 cm som jag och sonen delade på. Så klart i samma ”rad” och inte i fotändan

Hur mycket äter era?
E äter som en myra tycker jag.
Får i henne knappt en hel portion gröt om dagen, hon får gröt morgon och kväll.
Äter 2-3 flaskor ersättning vid dagvilorna och om hon vaknar väldigt tidigt på morgonen.
Får en bra dag i henne kanske fem skedar mat (fisk, kött, grönsaker, potatis eller pasta). Igår år hon typ fyra skedar lax med broccoli och blomkålsgratäng. Hade lagat själv.

Kan peta med rökt kyckling eller leverpastej och stoppa ett par i munnen till gröten men det mesta slänger hon på golvet.

Folk säger att vi måste sluta med ersättning men då kommer hon ju vara jätte hungrig i och med att intresset att äta själv inte är så jätte stort ännu.

Jag behöver bolla lite då jag blir lite stressad av maten just nu.

Hur mycket äter era?
Äter 2-3 flaskor ersättning vid dagvilorna och om hon vaknar väldigt tidigt på morgonen.
Får en bra dag i henne kanske fem skedar mat (fisk, kött, grönsaker, potatis eller pasta). Igår år hon typ fyra skedar lax med broccoli och blomkålsgratäng. Hade lagat själv.

Kan peta med rökt kyckling eller leverpastej och stoppa ett par i munnen till gröten men det mesta slänger hon på golvet.

Folk säger att vi måste sluta med ersättning men då kommer hon ju vara jätte hungrig i och med att intresset att äta själv inte är så jätte stort ännu.

Förstår stressen. Upplever den själv då och då.

Så här gör vi just nu:
Morgonflaska med medicin, 06-08, 210ml.
Frukost, skinka och gurka att pilla med själv. Oftast äter hon inte så mkt.
Fm-flaska 60-210ml, speciellt om hon ätit dåligt, oftast vid 10.30, vila.
Lunch 12-13, lagad mat och frukt, alltid nåt att pilla med själv och sen matar jag så gott jag kan - om hon får pilla lite först så brukar jag kunna mata ganska mycket så länge hon har nåt att leka med. Ibland äter hon en hel burk, men oftast vanligt med hälften eller mindre.
Ca 14 medicin i flaska, 90-210 ml beroende på hur hon ätit.
Försöker klämma in ett mellanmål med frukt eller sojgurt.
16-17 middag, se lunch.
Försöker ge gröt eller sojgurt på kvällen.
Kvällsflaska ca 19, 210ml, med medicin om tiderna stämmer. Ibland får vi ge flaskan en gång till (120-150ml) om hon har riktigt svårt att komma till ro och somna om.
På natten får hon 210 ml vid ca 03, men hon dricker för det mesta inte upp allt.

Jag har pratat med bvc och eftersom vi ger medicin i ersättningen vill vi inte ändra så mkt än så länge. Planen är att så fort vi inte behöver ge medicinen mer så kan vi ju ta bort 3 flaskor om dagen och sen testa om vi kan ta bort mer.

En mamma i föräldragruppen berättade igår att dottern minskat från 4-5 flaskor per dag till 2 nu när hon började på fsk. Hon fick mycket bättre aptit där.

Hur mycket äter era?

Olika. Om I får välja själv äter hon bara välling, gröt och apelsin.
Men en normal dag så kanske
Frukost: 4 msk tortt grötpulver (som blandas med vatten då) och två katrinplommon.
Mellis: Nån frukt
Lunch: En halv burkmat.
Mellis: Nån frukt och macka/grötmuffin/liknande
Middag: halv - tredjedels burk och lite frukt till efterrätt
Nattning: ca 200ml välling
Natten: 150ml välling

Men alltså det är en bra normal dag. Ibland äter hon bara frukt och välling. Ibland äter hon mer. Ibland äter hon inget annat än burkmat och ibland äter hon bara från min tallrik. Osv. Jag är dålig på att vara konsekvent med maten utan det slutar med att jag tar fram det jag vet hon gillar. :angel:

Hade jag varit du hade jag gett henne ersättning om det är vad hon äter. Sen om det är vad man "ska" göra vet jag inte. Jag är mer för att I får väl det hon vill ha då, viktigaste är väl att hon äter. Så länge hon går upp i vikt osv.

Hur mycket äter era?

G är ju 14 månader men har ätit så här sedan 11-12 månader

Frukost. 1 skiva bröd med pålägg

Mellanmål. En halv banan

Lunch. Ca 30g (mätt okokt) pasta/ris/potatis plus 2-3 msk protein (kött/fisk/osv)

Mellanmål. Halvt äpple/päron

Middag. Samma upplägg som lunch

Kvällsmål. 1 dl havregryn till gröt.

Äter allt utom gröten själv. De tar tid och i början trilla allt på golvet. Inte ovanligt att de tar 20-30 min för honom att äta

Hur mycket äter era?

I äter som en varg, vid lunch och middag får hon ofta i sig en halv vuxenportion om hon får hjälp att äta, måste hon äta helt själv (som på dagis :meh:) blir det mer 1/4.

Vid frukost kl 06:30 äter hon 0-0,75 dl torrvikt i gröt av grynblandning med lite sylt.
Sen äter hon 6-12 stora tuggor av våra mackor med smör och ost/annat på.
Sen får hon frukost på dagis vid 08:15, ingen aning hur mycket hon äter där.
Hon äter en halv vuxenmacka med pålägg (typ 5×10 cm) runt kl 15. På dagis verkar de ge henne lite hårdbröd med smör på.
Sen har vi inte hunnit gå i henne kvällsgröt nu under en vecka då hon somnat kl 19 istället för kl 20, men annars äter hon 0,75 dl torrvikt blandgryn med någon marmelad/sylt runt 18:30-19:00.

Men hon har alltid ätit mycket och varit intresserad av lagad mat. Barn är olika, helt enkelt. Men jag förstår din oro. :heart

Hur mycket äter era?

Cornelis är ju 11 månader, han äter ungefär såhär:

Frukost hemmagjord gröt med fruktpure (en halv till en hel portion), ev lite ostskivor.
Lunch är oftast hemmalagad mat men ska man jämföra med burkmat så äter han en burk.
Mellis kan bli en banan, klämmis, smörgås eller liknande.
Kvällsmat samma som lunch.
Fram till i måndags ammade jag en gång om dagen plus att han äter ersättning nästan en flaska på natten! Ibland blir det även nåt mer mellanmål om dagen :)

@et_flickan förstår stressen. En portion för ett litet barn sägs vara vad som ryms i deras kupade händer dvs inte alls mycket. Min äldsta äter periodvis mycket dåligt men hon följer än så länge sina kurvor så de dagar hon bara äter en macka och lite flingor får hon helt enkelt hållas.
Lilleman däremot.... Han kommer äta oss ur huset.

Frukost: 1 dl havregryn samt 2 msk äpplemos och 1 msk aprikospuré
Lunch: 1 burk eller hemlagat (ca 250-300g färdiglagad mat)
Mellanmål: Dubbel portion pulvergröt (dvs 11 msk pulver till 2 dl vatten) eller 1-2 skivor bröd med pålägg
Middag: Motsvarande mängd som till lunchen, äter det vi andra äter
Ibland får han välling senare på kvällen och då dricker han allt mellan 30-300 ml.

Tack för alla svar!
Jag blev lugnad för när jag läser era svar inser jag att E inte alls äter så dåligt som jag tror. Jag vet att alla barn är olika men jag blir lite orolig framförallt när jag vet att bvc trycker på ang mat/gröt etc. Sist hade hon dessutom planat ut rätt ordentligt på kurvan troligtvis för att hon är ett väldigt aktivt litet barn som aldrig sitter still. Hade hon kunnat hade hon gått och ätit :rofl:

Jag fortsätter ge henne sina 2-3 flaskor ersättning om dagen. Med tanke på att det mesta ramlar ner på golvet behöver hon troligen det. Och så ska jag sluta bry mig om dessa som tror de vet allt :angel:

Lämnade Lilleman i ca 1, 5 timme idag. Han blev lite ledsen när jag gick men jag är härdad efter dottern och tyckte faktiskt inte alls att det var jobbigt. Pedagogerna som jobbar känner jag väl och den ena är vän med min mamma så allt känns väldigt bra. Jag hann till affären och handla filt, napp och en tub Decubal att ha på fsk. Apotea hade inga på lager och nappen behövs nu. Som tur var hade Apoteket 20% på mams nappar nu.
När jag kom och hämtade satt han i knäet och tittade på mig typ "jaha, och du vill?". Så himla härligt :love: Pedagogerna tyckte jag kunde lämna honom lite till för att han är så mysig :laugh: en vecka kvar på inskolningen, på tisdag blir första gången han ska äta lunch med dem. Det är väl mest där min oro ligger, att köket verkligen har koll på vad som innehåller mjölk så han inte får det i sig av misstag. Men det vet de om och alla berörda är meddelade men oron ligger ändå och gnager :crazy:

Lämnade Lilleman i ca 1, 5 timme idag. Han blev lite ledsen när jag gick men jag är härdad efter dottern och tyckte faktiskt inte alls att det var jobbigt. Pedagogerna som jobbar känner jag väl och den ena är vän med min mamma så allt känns väldigt bra. Jag hann till affären och handla filt, napp och en tub Decubal att ha på fsk. Apotea hade inga på lager och nappen behövs nu. Som tur var hade Apoteket 20% på mams nappar nu.
När jag kom och hämtade satt han i knäet och tittade på mig typ "jaha, och du vill?". Så himla härligt :love: Pedagogerna tyckte jag kunde lämna honom lite till för att han är så mysig :laugh: en vecka kvar på inskolningen, på tisdag blir första gången han ska äta lunch med dem. Det är väl mest där min oro ligger, att köket verkligen har koll på vad som innehåller mjölk så han inte får det i sig av misstag. Men det vet de om och alla berörda är meddelade men oron ligger ändå och gnager :crazy:
Matoron har jag med. Det tar ju så lång tid för kroppen att återhämta sig!

Tack för alla svar!
Jag blev lugnad för när jag läser era svar inser jag att E inte alls äter så dåligt som jag tror. Jag vet att alla barn är olika men jag blir lite orolig framförallt när jag vet att bvc trycker på ang mat/gröt etc. Sist hade hon dessutom planat ut rätt ordentligt på kurvan troligtvis för att hon är ett väldigt aktivt litet barn som aldrig sitter still. Hade hon kunnat hade hon gått och ätit :rofl:

Jag fortsätter ge henne sina 2-3 flaskor ersättning om dagen. Med tanke på att det mesta ramlar ner på golvet behöver hon troligen det. Och så ska jag sluta bry mig om dessa som tror de vet allt :angel:
Tror du inte att hon skulle äta mer mat om ersättningen fasades ut? Eller är hon ointresserad av mat?

Tror du inte att hon skulle äta mer mat om ersättningen fasades ut? Eller är hon ointresserad av mat?

Ibland är hon väldigt intresserad men ibland inte. Nu har hon dessutom börjat vilja äta själv med sked eller gaffel men det går ju inte så smidigt än och det mesta rasar utanför eller på golvet, ändå matar jag med sked samtidigt men hon är tydligt hungrig efter en stund ändå.

Funderar på att börja göra nyttiga hemmagjorda smoothies igen som mellanmål. Gjorde det ett tag och hon gillade dom.

Tycker ändå att 2-3 2dl flaskor är lite. Men det kanske det inte är.

Ibland är hon väldigt intresserad men ibland inte. Nu har hon dessutom börjat vilja äta själv med sked eller gaffel men det går ju inte så smidigt än och det mesta rasar utanför eller på golvet, ändå matar jag med sked samtidigt men hon är tydligt hungrig efter en stund ändå.

Funderar på att börja göra nyttiga hemmagjorda smoothies igen som mellanmål. Gjorde det ett tag och hon gillade dom.

Tycker ändå att 2-3 2dl flaskor är lite. Men det kanske det inte är.

Det finns väl de som helammar sina barn över årsdagen, så det är nog väldigt olika hur och vad de äter. Vi ger ingen ersättning eller bröstmjölk sedan några veckor tillbaka (Siri fyller snart ett), utan erbjuder mat som hon gillar. Hon vill inte bli matad och kan inte äta med sked än, så det blir mest sådan mat hon själv kan äta med händerna. Fiberrika pannkakor, fisk med potatis, köttbullar, matmuffins med ärtor och skinka exempelvis. Gillar er tjej frukt? Det är ju mjukt och lätt att pilla i sig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 204
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar