Hur mycket äter era?
E äter som en myra tycker jag.
Får i henne knappt en hel portion gröt om dagen, hon får gröt morgon och kväll.
Äter 2-3 flaskor ersättning vid dagvilorna och om hon vaknar väldigt tidigt på morgonen.
Får en bra dag i henne kanske fem skedar mat (fisk, kött, grönsaker, potatis eller pasta). Igår år hon typ fyra skedar lax med broccoli och blomkålsgratäng. Hade lagat själv.
Kan peta med rökt kyckling eller leverpastej och stoppa ett par i munnen till gröten men det mesta slänger hon på golvet.
Folk säger att vi måste sluta med ersättning men då kommer hon ju vara jätte hungrig i och med att intresset att äta själv inte är så jätte stort ännu.
Jag behöver bolla lite då jag blir lite stressad av maten just nu.
Förstår stressen. Upplever den själv då och då.
Så här gör vi just nu:
Morgonflaska med medicin, 06-08, 210ml.
Frukost, skinka och gurka att pilla med själv. Oftast äter hon inte så mkt.
Fm-flaska 60-210ml, speciellt om hon ätit dåligt, oftast vid 10.30, vila.
Lunch 12-13, lagad mat och frukt, alltid nåt att pilla med själv och sen matar jag så gott jag kan - om hon får pilla lite först så brukar jag kunna mata ganska mycket så länge hon har nåt att leka med. Ibland äter hon en hel burk, men oftast vanligt med hälften eller mindre.
Ca 14 medicin i flaska, 90-210 ml beroende på hur hon ätit.
Försöker klämma in ett mellanmål med frukt eller sojgurt.
16-17 middag, se lunch.
Försöker ge gröt eller sojgurt på kvällen.
Kvällsflaska ca 19, 210ml, med medicin om tiderna stämmer. Ibland får vi ge flaskan en gång till (120-150ml) om hon har riktigt svårt att komma till ro och somna om.
På natten får hon 210 ml vid ca 03, men hon dricker för det mesta inte upp allt.
Jag har pratat med bvc och eftersom vi ger medicin i ersättningen vill vi inte ändra så mkt än så länge. Planen är att så fort vi inte behöver ge medicinen mer så kan vi ju ta bort 3 flaskor om dagen och sen testa om vi kan ta bort mer.
En mamma i föräldragruppen berättade igår att dottern minskat från 4-5 flaskor per dag till 2 nu när hon började på fsk. Hon fick mycket bättre aptit där.