Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Grattis till sonen! :bump::banana:

Låter som att du gjorde lite som jag, in ett par vändor för att testköra faciliteterna och sen hem igen innan det kickade igång helt. ;)
Precis så :up: först kolla hur det går till när fostervattenavgång ska konstateras, sen in dagen efter och kolla hur långt det framskridit, sen gå omkring hemma och ha ont tills man åker in "på riktigt".
Sista gången sambon ringde till förlossningen så kände undersköterskan igen mitt namn och hade koll på att vi både varit där och ringt flera gånger under helgen:D

Dagens kontroll tog 10 minuter; flödeskontroll (navelsträng) och undersökning av livmodertappen. Denna snabba och effektiva läkare tyckte inte jag hade mer fostervatten än normalt. Varnade om att undersökningen kunde orsaka blödningar och triggning av hormoner.

Och ja, mest troligt reagerar kroppen på den inte så värst sköna undersökningen. Eller så var de här förvärkarna på gång ändå. Men reagerar även med ledvärk, ryggont och enorm trötthet.

Tur att mamma är här nu.

Stort grattis!!! :love:
Får man fråga varför du fick kateter?
Sprack du mycket då du fick sövas?
Är så rädd för kateter nämligen, typ en fobi :eek::o så hoppas det är ok jag frågar, du behöver såklart inte svara :)

Tack :) jodå grabben hade lite låg temp men det har ordnat upp sig så nu är allt bra, jag fick skjutsas till operation för att sys och har nu kateter:eek: men mår ganska okej ändå.
Tycker att det var lättare att föda barn än vad jag trott, vilket var det första jag sa när han var ute :D

Är så rädd för kateter nämligen, typ en fobi :eek::o så hoppas det är ok jag frågar, du behöver såklart inte svara :)
Tar mej lite frihet att lugna angående kateter. Det känns knappt när dom sätter den, gör absolut inte ont! Jag hade kateter efter förlossning/operation eftersom jag helt enkelt inte kunde kissa. Tog nästan 1v innan det fungerade så jag fick med mej engångskatetrar hem så jag inte skulle behöva ligga kvar. Enda är att det va meckigt och jag fick uvi av att använda det.

Tack snälla för du försöker lugna mig :love:
Jag är nog inte jätte rädd för att det ska göra ont utan är mer tanken med själva katetern som får mig att rysa, att ha nåt inkopplat så och känslan att inte kunna kissa :crazy::eek::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tar mej lite frihet att lugna angående kateter. Det känns knappt när dom sätter den, gör absolut inte ont! Jag hade kateter efter förlossning/operation eftersom jag helt enkelt inte kunde kissa. Tog nästan 1v innan det fungerade så jag fick med mej engångskatetrar hem så jag inte skulle behöva ligga kvar. Enda är att det va meckigt och jag fick uvi av att använda det.

Tack snälla för du försöker lugna mig :love:
Jag är nog inte jätte rädd för att det ska göra ont utan är mer tanken med själva katetern som får mig att rysa, att ha nåt inkopplat så och känslan att inte kunna kissa :crazy::eek::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
När man har en "fast" kateter så känner man sej inte kissnödig öht. Blåsan blir ju aldrig full. Men när man inte kan kissa och man tar hjälp av en kateter är det en befrielse.
Kommer ihåg att jag satt och verkligen försökte kissa här hemma med rinnande kranar och allt vad det va för att trigga igång det men det ville sej inte. Då va det jäkligt bra att kunna göra det själv, tappade ur 8dl som mest. Lättnaden i ett sånt läge är enorm.

Åh fy vad jobbigt :nailbiting::nailbiting:
Hoppas hoppas verkligen jag inte kommer behöva kateter...:arghh:

När man har en "fast" kateter så känner man sej inte kissnödig öht. Blåsan blir ju aldrig full. Men när man inte kan kissa och man tar hjälp av en kateter är det en befrielse.
Kommer ihåg att jag satt och verkligen försökte kissa här hemma med rinnande kranar och allt vad det va för att trigga igång det men det ville sej inte. Då va det jäkligt bra att kunna göra det själv, tappade ur 8dl som mest. Lättnaden i ett sånt läge är enorm.

@hera_ jag fick kateter efter förlossningen. Jag förlorade rätt mycket blod och fick feber så jag var tvungen att hållas under observation i fem timmar innan vi fick åka upp till BB. Då satte de kateter. Kändes ingenting alls.

Åh fy vad jobbigt :nailbiting::nailbiting:
Hoppas hoppas verkligen jag inte kommer behöva kateter...:arghh:
Det kändes som en myggfis i rymden just då. Jag va mest glad att dom lät oss åka hem.
Förhoppningsvis slipper jag det denna gången, men är inte bekymrad för att eventuellt behöva det heller.
Man fixar det! Och hellre kunna ta hand om det själv än att behöva be om hjälp med det.

Våran hiss kommer vara avstängd mellan 6/2-9/2. Enda trappan som finns är en smal, brant brandtrappa och vi bor på 5e våningen. 100% att bebis får för sig att komma då. Ser framför mig hur jag typ rullar ner pga värkar. :D

Jag sprack inte mycket men den satt illa till så varken barnmorskan eller läkaren ville sy under vanliga omständigheter. Så fick bli op med spinalbedövning. Under op så bedömde operatören att sprickan var djupare än de trott och så nära ändtarmen att den skulle hanteras typ som en sfinxter.
Anledningen till katetern är att inför op så tappades jag på 1,4 liter urin :eek: operatören tyckte inte kateter vad nödvändigt men läkaren på förlossningen tyckte annorlunda. Enligt den senare så sätts kateter om man tappats på mer än 1liter för att det annars finns risk för senare komplikationer.
Jag tror att jag kommer ha den i 2-3dagar men är inte helt säker. Den känns inte men det är ju lite extra krångel med påsen och slang.

Herregud så mkt urin :eek:
Tur att det är värt det...
Varken att spricka eller kateter är något jag känns bekväm med alls men ja det verkar ju onekligen vara värt det.. :)

tack för att du svarade!

Jag sprack inte mycket men den satt illa till så varken barnmorskan eller läkaren ville sy under vanliga omständigheter. Så fick bli op med spinalbedövning. Under op så bedömde operatören att sprickan var djupare än de trott och så nära ändtarmen att den skulle hanteras typ som en sfinxter.
Anledningen till katetern är att inför op så tappades jag på 1,4 liter urin :eek: operatören tyckte inte kateter vad nödvändigt men läkaren på förlossningen tyckte annorlunda. Enligt den senare så sätts kateter om man tappats på mer än 1liter för att det annars finns risk för senare komplikationer.
Jag tror att jag kommer ha den i 2-3dagar men är inte helt säker. Den känns inte men det är ju lite extra krångel med påsen och slang.

Fick kateter under förlossningen, dottern kom inte ut pga att urinblåsan var så full :D Sved till lite när de satte den men jädrar vad skönt när blåsan tömdes och dottern kunde komma ut!
Däremot fick jag inte lämna förlossningen förrän jag kissat själv och eftersom jag inte drack något under förlossningen och blev tappad på urin så tvingade jag i mig 1, 5 liter saft och ca fem timmar efter så gick det och jag slapp kateter. Fick veta av min mamma att när jag föddes låg man inne nio dagar, fick inte åka hem innan man både kissat och bajsat och man fick hjälp med att få igång amning och få det att funka. Tänk vad annorlunda och det är knappt 30 år sen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V