Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Igår var jag för övrigt jättehungrig, ofta. O_o
Jag som haft svårt att äta öht 90% av graviditeten (eller mer).
Och halsbränna på kvällen, som att jag inte hade ätit tillräckligt. :confused:
Tydligen älskar min kropp kött, köttsoppa på burk, salami, saltgurka och tonfisk extra mycket just nu.

Och vet du vad det värsta är, alla dagar from.nu till ungen tittar ut är värre än hela graviditeten sammanlagt. Jag gick över 9 dagar med förra och jag hade funderingar på att skära ut ungen själv :D :o, så jäkla trött på allt och alla.

Jag lider med dig på håll och hoppas det kommer igång snart :banana::banana:

Tack för pepp! Jag gick över 9 dagar jag också förra gången så jag har hela tiden varit inställd på att gå över, men det blir ju inte roligare för det. Speciellt inte när folk hör av sig och undrar.

Sagan om Ringen-maraton, chokladpraliner och stäng av mobilen? :D
Har funderat på att göra nåt sånt själv. Jag har bf först på fredag, så mycket möjligt att helgen spenderas så. (I a f lördag, för på söndag är det hockey igen.)

Låter inte alls dumt :D Men det får bli när jag kommer hem, jobbar ju fortfarande ;)

Hur har ni gjort m babyskydd och airbag?

Både min och mannens bil har bara isofixfästen bak. (kanske är så på alla bilar?) Det ska ju tydligen vara säkrast att ha skyddet bak. När vi åker hela familjen är ju lugnt då kan ju en sitta bak m barnet men jag tycker det känns lite otryggt att sätta barnet bak när åker själv med det... Om barnet sitter fram kan man ju iaf se det, klappa lite på det och stoppa i en uttrillad napp...

Hur gör ni?

Om barnet ska sitta fram måste vi ju såklart montera bort/avaktivera airbag så därför känns som måste bestämma oss...

(barnet ej fött än så ovanstående är spekulationer om hur tror kommer känna)

Både min och mannens bil har bara isofixfästen bak. (kanske är så på alla bilar?) Det ska ju tydligen vara säkrast att ha skyddet bak. När vi åker hela familjen är ju lugnt då kan ju en sitta bak m barnet men jag tycker det känns lite otryggt att sätta barnet bak när åker själv med det... Om barnet sitter fram kan man ju iaf se det, klappa lite på det och stoppa i en uttrillad napp...

Hur gör ni?

Om barnet ska sitta fram måste vi ju såklart montera bort/avaktivera airbag så därför känns som måste bestämma oss...

NTF säger att fram och bak är lika säkert i moderna bilar.

Jag har inte bestämt mig ännu. Min bil har inget baksäte (och ingen airbag på passagerarplats) så där blir det ju fram.

Skodan har avstängning med nyckel men jag tycker inte att det känns säkert.

Hur gör ni?

Jag hade tvillingar så jag var tvungen att ha minst en bak - det var så smidigt så jag satte bägge bak ganska snabbt. Det hände att jag fick stanna ekipaget och stoppa in nappar och sånt

Hur gör ni?

Nu ska jag vara jättetråkig och säga att om du har barnet fram kommer du alltid bli mer distraherat av det än om det är bak vilket gör er till ett farligare ekipage för alla i trafiken inklusive er själva. En bil hinner åka långt på några sekunder.
Vi ska till att köpa en spegel att fästa på ryggstödet, har fäst stolen med isofix bakom passagerarstolen så den blir längst bort från mötande trafik.

Sen om det inte går att ha stolen bak pga olika faktorer så är det ju bara så, krocksäkehetsmässigt tror jag det är lika fram och bak.

Hur gör ni?

Vi har Isofix både fram och bak men kommer ha bebisen bak i vilket fall, ska sätta en spegel så jag ser bebis i backspegeln när jag åker ensam. Skulle bebis illvråla och vara tex hungrig måste man stanna i vilket fall.

Igår var jag för övrigt jättehungrig, ofta. O_o
Jag som haft svårt att äta öht 90% av graviditeten (eller mer).
Och halsbränna på kvällen, som att jag inte hade ätit tillräckligt. :confused:
Tydligen älskar min kropp kött, köttsoppa på burk, salami, saltgurka och tonfisk extra mycket just nu.

Pendlar mellan vrålhungrig (monster) och illamående (sur och grinig) idag också. Blä.

Alla värden bra hos BM-vikarie. Jättetrevlig och med bra bemötande.

Sitter utanför affären och laddar för att orka handla. Jättesugen på nånting, men vet inte vad. Struntar nog i babyskyddet idag. Vill bara spy just nu.

Hur gör ni?

Rent spontant vill jag oxå ha barnet i fram, MEN har bestämt att börja med bak, eftersom det är smidigast när vi åker alla tre och sen det som skrivits ovan om fokus när man kör. Om ett år kommer jag ändå vilja ha barnet i bak, så lika bra att vänja sig vid det redan nu.

Vi har babyn bak. Min bil går inte att koppla ur airbagen till ett humant pris och mannens har Isofix bara där bak.

Har sonen varit på dåligt humör har jag suttit där bak,annars i passagerarsätet fram då han oftast sover i bilen

Nu ska jag vara jättetråkig och säga att om du har barnet fram kommer du alltid bli mer distraherat av det än om det är bak vilket gör er till ett farligare ekipage för alla i trafiken inklusive er själva. En bil hinner åka långt på några sekunder.
Vi ska till att köpa en spegel att fästa på ryggstödet, har fäst stolen med isofix bakom passagerarstolen så den blir längst bort från mötande trafik.

Sen om det inte går att ha stolen bak pga olika faktorer så är det ju bara så, krocksäkehetsmässigt tror jag det är lika fram och bak.
Det där köper jag tyvärr inte riktigt, aldrig varit med om mer stress än när barnet suttit bak och börjat illvråla på motorvägen och man behövt köra en bra bit innan man kan stanna och trösta :nailbiting:
Med första barnet blev det att jag höll mig hemma (han hatade bilåkande) och hade ångest långt innan jag behövde ta mig nånstans.. Tog inte många månader innan jag kopplade ur airbag.
I framsätet kan man ju i paniken stoppa in ett finger som napp eller så, helt utan att behöva vända blicken från vägen.
Men nu pratar jag främst om när de är riktigt små :)

Jag kommer vilja ha fram tror jag faktiskt. I alla fall i början. Krockade med en lastbil på motorvägen för ett par år sedan och då var det förarsätet som klarat sig bäst sen var det passagerarsätet fram. Hade inte ens fått ut ett babyskyddet ur dörrarna bak. Så det sitter lite i mitt huvud.

Kommer ni ihåg att jag var orolig över att amningen inte skulle funka då jag har en "grej" på ena bröstvårtan?

Jag kan meddela att E favoriserat den tutten och att vi numera enbart ammar på ett bröst. Hon blir arg som ett bi om jag ens försöker lägga henne vid den "normala" tutten.

Idag har vi promenerat en och en halv timme med vagnen så sambon fick sova efter sitt första nattskift. Jösses vad trött jag var i slutet. Det känns att bäckenet är svagare än förut.

Nu har E slocknat hud mot hud på mage på mitt bröst, det har aldrig hänt. Hon har hatat att ligga så förut :confused:

Hur gör ni?

I ena bilen kommer bebis sitta fram och i den andra bak. I båda finns nyckelavstängning för ab men i den ena sitter dottern fram och stolen hon har passar inte där bak. I den andra har vi isofix så där sitter hon bak. Lillen får helt enkelt ta de platser som finns kvar :D

Det där köper jag tyvärr inte riktigt, aldrig varit med om mer stress än när barnet suttit bak och börjat illvråla på motorvägen och man behövt köra en bra bit innan man kan stanna och trösta :nailbiting:
Med första barnet blev det att jag höll mig hemma (han hatade bilåkande) och hade ångest långt innan jag behövde ta mig nånstans.. Tog inte många månader innan jag kopplade ur airbag.
I framsätet kan man ju i paniken stoppa in ett finger som napp eller så, helt utan att behöva vända blicken från vägen.
Men nu pratar jag främst om när de är riktigt små :)
Håller helt med stressen när de små skriker, dock tänker jag väl främst på skrik på grund av en välfylld blöja eller att de vill bli hållna och då hjälper det inte att stoppa i en napp eller ett finger i munnen på dem.
Har testat köra med gråtande barn i baksätet då maken ändå satt bak med henne och vi hade 10 min hem men där gråten berodde på blöjan och det var fruktansvärt stressande. Men det är ju att antingen stanna till eller ta ett djupt andetag och bita ihop som gäller då oavsett.

Den mesta trafikfaran uppstår troligen inte då barnet är ledset utan då det sover eller bara är vaken. Som förälder är det nästan omöjligt att inte titta på barnet titt som tätt och dröja kvar blicken på barnet när en gör så. Det blir många väldigt korta stunder där fokus är från vägen, lite som att titta ner för att fippla med radion lite hela tiden.
Jag förstår fullt om man vill ha barnet fram, man ska bara inte lura sig själv att tro att ens uppmärksamhet inte kommer dras oftare till barnet jämfört med om det sitter bak.
Det blir en mer medveten rörelse att titta i backspegeln än snegla till höger om en så det borde logiskt inte ske lika ofta.

Allt bra hos bm idag, sf växer som det ska och min bm som hela tiden tjatat om att bebis är liten sa idag att hon inte trodde det längre.
Det har jag ju sagt hela tiden :meh:
Blodtrycket lite högre än förra gången men ändå ok, 110/80.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.