Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Tycker också det är otäckt när man upptäcker att de har sovit med en i sängen, jag är också en sån som drar upp täcket till näsan nämligen. Hittills har hon dock lyckats hållas utanför våra täcken på ren tur.

Jag är imponerad att du kan liggamma utan att somna omedelbart, för det kan inte jag. Jag har upptäckt att jag t.o.m. kan somna sittandes i skräddarställning bara jag har lite stöd för ryggen. O_o

Och då brukar jag har lätt att somna, men du var snäppet värre. Nattamningen går rätt snabbt, ofta äter han bara en 10 min (sprängfyllda bröst kan ha nått med saken att göra) hinner dessutom vakna till lite innan då jag använder amningsnapp och måste få på den i mörkret innan.

Kl
Första amningen på stan. Låste dock in oss i ett snuskigt skötrum och fick stå rakt upp och ner och amma. Är nog en sådan som tycker offentlig amning är lite jobbig. Tror de skulle vara lättare utan amningsnapp för svårt att skyla sig när man lägger på den.

Och då brukar jag har lätt att somna, men du var snäppet värre. Nattamningen går rätt snabbt, ofta äter han bara en 10 min (sprängfyllda bröst kan ha nått med saken att göra) hinner dessutom vakna till lite innan då jag använder amningsnapp och måste få på den i mörkret innan.

Kl
Första amningen på stan. Låste dock in oss i ett snuskigt skötrum och fick stå rakt upp och ner och amma. Är nog en sådan som tycker offentlig amning är lite jobbig. Tror de skulle vara lättare utan amningsnapp för svårt att skyla sig när man lägger på den.

Jag gillar inte tanken på att amma offentligt. Känner mig utsatt men om bebis vill ha mat så får jag försöka göra det bästa utav situationen i framtiden. Än så länge har vi inte behövt förutom på eftermottagningen på förlossningen men då var jag inte ensam mamma som ammade heller :angel:

Kl
Jag köpte en tunn poncho att ha på mig om jag behöver amma offentligt, funkar och känns bra!

Efter lite googlande har jag insett att min muneksem kanske beror på vitaminbrist. Tydligen kan brist på några b-vitaminer ge eksem och jag har varit väldigt slarvig på att ta mina vitaminer senaste tiden. Hoppas hoppas att det är så enkelt och det försvinner nu när jag ska bättra mig. Om inte annat kanske placebon hjälper om jag verkligen tror det har ett samband.

Bm besök, tog knappt 15 min. Sista innan bf och v 38+2 idag.

Blodtryck: 130/75.
Magen: 34cm.
Hjärtljud bebis: ca 138.
Läge: fixerad.

Så varsågod bebis, kom ut nu! :)

Har ett besök den 16e, på bf :D

Min ordinarie bm har semester så gick till den andra. Henne skulle jag ju gått till hela tiden! Mycket mer avslappnad kring graviditeten och lyssnade på mig på ett helt annat sätt. Hon tyckte att jag har en väldigt nätt och söt mage och när hon började känna efter hur bebis låg sa hon att det fanns bara bebis därinne, hon var inte alls orolig över att han skulle vara mindre som min ordinarie tjatat om i flera veckor. Sen visade det sig att hon har häst hon också :p

38+2 för mig också
Blodtryck 100/70
SF 35 cm (samma som förra graviditeten slutade på)
Fortfarande fixerad som tur är :)
Vågen visar +12 kg

Glömde bort att vi skulle lyssna på hjärtljuden också och började dra ner tröjan över magen igen. Då utbrast bm "typiskt er omföderskor att ha så bråttom" med glimten i ögat :D

Jag gillar inte tanken på att amma offentligt. Känner mig utsatt men om bebis vill ha mat så får jag försöka göra det bästa utav situationen i framtiden. Än så länge har vi inte behövt förutom på eftermottagningen på förlossningen men då var jag inte ensam mamma som ammade heller :angel:
Nu hade jag inga problem med att amma offentligt men jag hade några tröjor från boob och jag visade i princip aldrig någon hud/bröst när jag använde dem så om det är därför du tycker det känns obekvämt kan det vara en god investering!:)

Åh har tittat på deras tjocktröja med fleecefoder över brösten! Verkar vara underbara kläder därifrån! :love:
Ja jag hade tre tröjor som jag bodde i när jag ammade. Hade en bebis som ammade en gång i timmen väääldigt länge och det var så skönt att inte behöva krångla med kläderna. Hade dessutom lite smålätt för att få mjölkstockning så för mig var ett måste att vara påklädd över och runt brösten. Min tröja med fleecefoder över brösten var den mest använda :love: Köpte på rea och fick tre långärmade för totalt tusenlappen. Köpte senare en klänning på superrea också, tror jag betalade 250:- för den:up:
Sen sydde jag ett par sommarklänningar enligt samma princip, inte alls svårt om du är lite kompis med symaskinen:)

Imorgon går in i v 38 och bebis räknas som färdigbakad. Känns så spännande!

BF 28/1 men jag gissar på 2/2. :) Jag mår bra och bebis verkar oxo må bra! Bökar runt regelbundet och alla värden e fina.

Imorgon ska vi åka å köpa spjälsäng å skötbord. På sö ska vi tvätta allt. Sedan är vi redo!

Skrev förlossningsbrev i helgen och länner mig helt redo att föda bebisen! Ska bli spännande och häftigt!

Skriver ni förlossningsbrev?
Om ja gör ni det med barnmorskan eller själva hemma?
Uppskattar dem på förlossningen ett brev?
Jag vet inte riktigt vad jag skulle skriva..
Typ rädd för o dö, rädd för o förlora bebis, rädd för o spricka, rädd för att skita nån i ansiktet, rädd för att säga dumma saker..
Känns som typ alla mer eller mindre känner så här så kanske onödigt att skriva? :o

Typ rädd för o dö, rädd för o förlora bebis, rädd för o spricka, rädd för att skita nån i ansiktet, rädd för att säga dumma saker..
Känns som typ alla mer eller mindre känner så här så kanske onödigt att skriva? :o

Skrattade lite för mig själv när jag läste ditt inlägg :D (igenkänningsfaktor) Jag tror många känner som du, viktigt att du känner att du kan förmedla det som du vill ha fram. Förra gången skrev jag typ bara att jag ville ha lustgas, absolut inte epidural och behövdes något annat än lustgas (ex morfin) var det upp till vårdpersonalen. Fick frågan om jag tålde tandläkarbedövning då så den här gången tänker jag skriva det direkt. Vissa skriver hos bm, jag skriver själv. Jag är lite av en "shit happens-person" och bryr mig inte så mycket om sprickning och så (det gjorde jag rejält förra gången - har inga men av det idag och det var helt läkt på efterkontrollen, dessutom kändes det inte alls för det gjorde så ont ändå :p)
Jag har en kompis som skrev in att hon inte ville amma, utan bebisen skulle ges till pappan direkt. En annan skrev att hon var jätterädd för att spricka och ville hellre klippas (här i vårt landsting klipper de helst inte längre dock) men bm var noga med att hålla emot bebis så den inte kom ut för fort så hon sprack minimalt.

Den här gången ska jag skriva om bedövningen som sagt, och ungefär detsamma om lustgas och epidural. Jag kommer också att skriva in att jag behöver hjälp att komma ihåg att andas rätt. Har också pratat ordentligt med sambon om dessa saker ifall jag inte skulle kunna förklara/förmedla själv.

Jag kommer skriva lite med bm.

Jag är (jätte)rädd för att sambon ska bli hemskickad och inte få sova över. Nu trodde att jag prioriterad till eget dubbelrum pga av mig diagnos men vi ska ändå skriva om det.

Annars är jag rädd för att spricka och inte bli sydd. :angel: Såg en dokumentär om det om blev lite traumatiserad.

Men det är väl bra att skriva kanske lite om bedövning?

Nej. BM har skrivit in i journalen och både maken och mamma är mycket väl medvetna om vad jag behöver, tål i medicinväg och önskar. Det står i journalen om min huvudvärk, om min önskan att slippa ryggmärgsbedövning (speciellt spinal) och det ska stå om min allergi för morfinpreparat. Det senare har jag dessutom redan tagit upp med narkosteamet, så jag hoppas verkligen de har koll på det.
Och jo, BM skrev även in att jag älskar och reagerar riktigt positivt på akupunktur, så jag hoppas på tur när det gäller möjlighet att få lite nålar.

Tack hörni för jättebra tankar ang förlossningsbrev! :love:
Det känns bara som att det är så mycket jag känner och om jag skulle skriva alla rädslor skulle det bli en novell :idea:
O då känner jag att jag ska välja några punkter o så slutar det med att jag väger liksom dem mot varandra..
Spricka-dö, dö-spricka vad är värst..:p
Men smärtlindring är kanske bra o skriva om, fast det enda jag kan eg tänka mig o skriva är
GE MIG ALLT NI HAR!!:angel::o

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar