Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Kl
Trodde något va på g igår kväll men det är nog bara min egen oro att inte gå året ut. Även om det inte spelar någon roll egentligen så vore det skönt att ha ett barn i december och ett i januari. Mest för att det redan nu är så mycket med jul och kalas.

Sen vore det så tråkigt om båda föds samma dag, snacka om att bli sur på mamma för att man inte får en egen födelsedag:cool:

Men men, 5 dagar till får vi hoppas bebis håller sig inne i värmen.
Haha för det är ju inte mycket i december med jul och nyår och så? ;)

Jag tror du får en nyårskaramell! :bump:

Haha för det är ju inte mycket i december med jul och nyår och så? ;)

Jag tror du får en nyårskaramell! :bump:

Nej de är ju inte det. Jul/nyår och sen då 2 kalas på det. Har redan att stå i med 1 kalas för sonen som ska passa alla mitt i allt stök :nailbiting::rofl:

Jag har skojat och sagt 31/12 klockan 23:59 :rofl:

Skulle de bli så blir det, då är vi helt enkelt väldigt duktiga på att göra december genier i den här familjen :cool:

Vatten, svullna kroppsdelar, ortoser och vila... Börjar bli ordentligt fundersam över vart min kropp är på väg...

Har bälte för foglossningar. Kan inte vara utan det mer än när jag vilar här hemma.
Har ortoser för vänster handled, eftersom handen domnar bort väldigt fort och mer än vanligt. Arbetsterapeuten såg behov av stöd/behandling av armbågen också, men ville inte fixera armen mer eller påbörja behandling under graviditeten.
Har ortoser för höger handled, eftersom den började göra ont på nätterna. Karpaltunneln är redan opererad, så inga bortdomningar, bara smärta.
Har haft stödstrumpor sedan typ midsommar. Vågar inget annat. (övervikt, blodproppar + diabetes + hjärtproblem i familjen, har redan ett åderbråck)
Känner mig rent allmänt på C3PO, stel och klumpig. Tappar saker, har svårt att få grepp, kan ibland inte gå, måste lägesändra för att få tillbaka känsel o s v.
Så som extra grädde på moset har jag sen någon eller några veckor tillbaka haft en högertumme som hakar upp sig och gör svinont att röra. Har haft samma besvär förut och fick få Diklofenak, kortisonsprutor och tumfixerande ortos. Jag får alltså snällt vänta till efter förlossningen och se om smärtan försvinner när vattnet rinner ur kroppen. :arghh:

Jag kommer rullas in på Förlossningen, utan egen förmåga att göra nånting, om det fortsätter så här. :arghh: :rofl:

Dessutom har jag ont under brösten igen efter allt fixande igår. Mina magmuskler har emigrerat till nån annanstans.

Vatten, svullna kroppsdelar, ortoser och vila... Börjar bli ordentligt fundersam över vart min kropp är på väg...

Har bälte för foglossningar. Kan inte vara utan det mer än när jag vilar här hemma.
Har ortoser för vänster handled, eftersom handen domnar bort väldigt fort och mer än vanligt. Arbetsterapeuten såg behov av stöd/behandling av armbågen också, men ville inte fixera armen mer eller påbörja behandling under graviditeten.
Har ortoser för höger handled, eftersom den började göra ont på nätterna. Karpaltunneln är redan opererad, så inga bortdomningar, bara smärta.
Har haft stödstrumpor sedan typ midsommar. Vågar inget annat. (övervikt, blodproppar + diabetes + hjärtproblem i familjen, har redan ett åderbråck)
Känner mig rent allmänt på C3PO, stel och klumpig. Tappar saker, har svårt att få grepp, kan ibland inte gå, måste lägesändra för att få tillbaka känsel o s v.
Så som extra grädde på moset har jag sen någon eller några veckor tillbaka haft en högertumme som hakar upp sig och gör svinont att röra. Har haft samma besvär förut och fick få Diklofenak, kortisonsprutor och tumfixerande ortos. Jag får alltså snällt vänta till efter förlossningen och se om smärtan försvinner när vattnet rinner ur kroppen. :arghh:

Jag kommer rullas in på Förlossningen, utan egen förmåga att göra nånting, om det fortsätter så här. :arghh: :rofl:

Dessutom har jag ont under brösten igen efter allt fixande igår. Mina magmuskler har emigrerat till nån annanstans.

Nu är kanske inte igångsättning att föredra om man får välja men låter inte kul att må som du gör :( Men du är snart i v 38 då kanske man kan ta upp frågan med bm? Är ju rent lidande att ha det så i 3-4 veckor till ❤️

Nu är kanske inte igångsättning att föredra om man får välja men låter inte kul att må som du gör :( Men du är snart i v 38 då kanske man kan ta upp frågan med bm? Är ju rent lidande att ha det så i 3-4 veckor till ❤️
Jag hoppas på att komma igång före den 20/1 naturligt. Vi får väl se. Annars får väl mamma bo här mer än planerat. Men visst sliter det på psyket att vakna med en helt bortdomnad arm, molande värk i hela underlivet, en tumme som det hugger till i av smärta och en bröstkorg som känns krossad.

Sen får vi se på måndag, vad BM säger, mer än att "alla värden ser bra ut" och "det där är ytterligare ett normalt symtom på graviditeten, det hör till". Magmåttet hade ju stigit upp i taket i förra veckan och nu verkar jag dessutom ha gått upp i vikt (vatten). BM har svårt att känna Knoddrick, så hon sa att hon kommer ta fram UL för att kolla läget. Förhoppningsvis kan hon mäta lite oxå. Har jag otur kan det ju bli så att de vill sätta igång mig tidigare av andra skäl än att jag är klumpig och stel.

Jag hoppas på att komma igång före den 20/1 naturligt. Vi får väl se. Annars får väl mamma bo här mer än planerat. Men visst sliter det på psyket att vakna med en helt bortdomnad arm, molande värk i hela underlivet, en tumme som det hugger till i av smärta och en bröstkorg som känns krossad.

Bortdomnade kroppsdelar känner jag igen, vaknar varannan var tredje timme av att händerna är helt "döda". Så otäckt :nailbiting:

Jag har börjat störa mig något vansinnigt på frasen : det hör till/ är normalt. :meh:
Kan inte bm säga: det låter jobbigt eller det är tyvärr en sån sak som man kan drabbas av under graviditeten och det är inte roligt att behöva ha det så.

Hade bm uttryckt sig så, då hade man iaf känt att hen lyssnade på vad man sa. Har fått höra hela tiden att allting är normalt men för mig känns det inte alls normalt att ha ont jämt och inte känna sina kroppsdelar :yuck:

Lyssna själv på din kropp @malumbub , det är du som kan den bäst

Själv sitter jag med sista dagen antibiotika och ändå bränner det fortfarande till, och gör ont i ryggen, samt sammandragningar om jag ens tänker att jag ska ex, bädda sängen, dammsuga, eller göra något annat normalt...Som om det inte räckte med foglossning. Gabriel vill leka och när jag inte kan göra det vi brukar nu så faller han ihop av gråt och jag känner mig bara likadan. Vill också bara gråta för jag vill ju leka med honom. Istället får jag bara bita ihop och trösta, eller att pappa kommer in.
Skule dricka ca 2 l citronvatten idag, sen höra av mig imorgon om ytterligare en kur antibiotika.

Mest så orolig för bäbis :( dels för infektionen och sen för medicinen. Men allt är lugnt sa läkaren

Har någon köpt åkpåse för babyskyddet? Funderar på att försöka hitta på rean nu, om det finns nått.

Själv sitter jag med sista dagen antibiotika och ändå bränner det fortfarande till, och gör ont i ryggen, samt sammandragningar om jag ens tänker att jag ska ex, bädda sängen, dammsuga, eller göra något annat normalt...Som om det inte räckte med foglossning. Gabriel vill leka och när jag inte kan göra det vi brukar nu så faller han ihop av gråt och jag känner mig bara likadan. Vill också bara gråta för jag vill ju leka med honom. Istället får jag bara bita ihop och trösta, eller att pappa kommer in.
Skule dricka ca 2 l citronvatten idag, sen höra av mig imorgon om ytterligare en kur antibiotika.

Mest så orolig för bäbis :( dels för infektionen och sen för medicinen. Men allt är lugnt sa läkaren

Har någon köpt åkpåse för babyskyddet? Funderar på att försöka hitta på rean nu, om det finns nått.

Jag du uvi? :( Vet precis hur det känns med samvetet och nästan hopplösheten när man vill leka men inte kan/orkar.

Vi har inte åkpåse till babyskyddet, körde med overall och filt till sonen. Dock kanske de är smidigt med åkpåse har inte tänkt så långt :)

Hoppar in med en fråga bara för att jag är nyfiken.:) Angående bb-väska; jag har inte haft med annat än egna hygienartiklar och kläder för hemfärden åt bebis o mig själv. Mat, blöjor, bindor, kläder för mamma o baby under bb- vistelsen har sjukhuset stått för. Är det alltså inte så i Sverige ( bor själv i Finland) eller tar ni med egna grejer för att ni vill?

Hoppar in med en fråga bara för att jag är nyfiken.:) Angående bb-väska; jag har inte haft med annat än egna hygienartiklar och kläder för hemfärden åt bebis o mig själv. Mat, blöjor, bindor, kläder för mamma o baby under bb- vistelsen har sjukhuset stått för. Är det alltså inte så i Sverige ( bor själv i Finland) eller tar ni med egna grejer för att ni vill?

I finland får man väl en nyfödd låda? Har jag läst nånstans! Så är det inte i sverige... men blöjor och bindor finns i alla fall på BB!

Mat, blöjor och bindor finns. Kläder till mamma finns också om man vill används landstingets kläder :) bebisen vet jag faktiskt inte måste nästan fråga mamma (jobbar på BB).

Egna kläder till mig själv tar jag med för min egen skull. Gillar inte varken utseende eller passform på landstingets :p

Nästa fråga... Gustav gillar inte att ligga ner när han är vaken utan vill vara mera uppsittande. Så vi funderar på en babysitter. Men när man läser på står det att för så små barn skall de gå att lägga i liggläge. Hittar ingen modell som gör det. Tänkte se på begagnad så vilka modeller gäller?

Jo, man får en stor låda med kläder (bodyn, byxor, pyjamas, sparkdräkt, overall, mössa, hjälmmössa osv. Åkpåse, hygienartiklar, bitring, borste, nagelsax, salvor, amningsinlägg osv. Påslakan, dynvar, täcke... Det brukar vara en höjdpunkt nör lådan kommer!:)

Ok, set kan jag ju hålla med om att de är ju inte precis snygga, sjukhuskläderna, :p men ty kte själv det var så praktiskt och bekvämt och bara att hämta nya rena då det behövdes. Och inget byke att ta med hem.

Nästa fråga... Gustav gillar inte att ligga ner när han är vaken utan vill vara mera uppsittande. Så vi funderar på en babysitter. Men när man läser på står det att för så små barn skall de gå att lägga i liggläge. Hittar ingen modell som gör det. Tänkte se på begagnad så vilka modeller gäller?
Sök på " Emma sitteri" . Den går att lägga i liggläge och säljs vad jag vet även på tex. City Market . Inte är den dyr heller!

:heart Försöker. Inte alltid så lätt att förstå kroppen, speciellt när huvet vill så mycket mer än vad kroppen orkar med. :banghead:

Har legat i sängen och kollat på en film. Mått väldigt bra, fått nån knuff då och då.
Maken kom hem och la sig bredvid mig i 5 minuter medans vi pratade igenom dagen.
Jag hann tänka tanken att resa mig och göra honom sällskap i köket,sen fick jag molande värk och spända bröst. Jahopp... Bara att ligga kvar en stund till då...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 858
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar