Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vad detta är...
Ibland helt plötsligt kan jag få typ som kramp, hugg, sammandragning precis nedanför magen alltså typ precis där snippan börjar.
Kan krampa rätt rejält o gör ganska ont.
Kommer då o då, kan gå nån vecka utan att jag känner nåt o sen kommer det, oftast när jag står eller går.
Har inte ont nån annanstans alls.
Det känns inte som en vanlig sammandragning för det är väl när magen liksom blir hård o det spänner ihop liksom
Det har jag med ibland men det känns inte obehagligt.

Ibland helt plötsligt kan jag få typ som kramp, hugg, sammandragning precis nedanför magen alltså typ precis där snippan börjar.
Kommer då o då, kan gå nån vecka utan att jag känner nåt o sen kommer det, oftast när jag står eller går.
Det känns inte som en vanlig sammandragning för det är väl när magen liksom blir hård o det spänner ihop liksom

Foglossning? Men jag har sammandragningar som gör ont, senast igår när vi var ute och gick gjorde det ont och då gjorde det ont precis i övre snippregionen. BM har sagt att det inte är någon fara sålänge det inte sker flera ggr per dag! Men är gång per dag sa hon till mig att det var ok!

@hera_ jag får hugg nedanför magen fast på ena eller andra sidan, det ska vara ligamenten när livmodern växer har jag fått höra. Fast jag har haft det från och till hela graviditeten.
Annars kanske det kan vara foglossning i symfysen du känner.

Får nåt liknande när jag rör mig för snabbt, för mig känns det som en skärande smärta vid typ blygbenet. Min bm trodde på foglossning. Gör faktiskt rätt ont.

Brukar vakna av det när jag vänder mig i sängen. Inget trevligt uppvaknande direkt.

Oj nu blev jag ju rädd :nailbiting:
Jag fick säkert 5 såna kramper i rad förut när jag var hos hästarna
Men sen går dem bara över, känns verkligen inte som sammandragning

Foglossning? Men jag har sammandragningar som gör ont, senast igår när vi var ute och gick gjorde det ont och då gjorde det ont precis i övre snippregionen. BM har sagt att det inte är någon fara sålänge det inte sker flera ggr per dag! Men är gång per dag sa hon till mig att det var ok!

Mm jag trodde foglossning typ kändes mer ut mot höfterna? Men så är det inte?
Kan man känna av foglossning såpass sällan?

@hera_ jag får hugg nedanför magen fast på ena eller andra sidan, det ska vara ligamenten när livmodern växer har jag fått höra. Fast jag har haft det från och till hela graviditeten.
Annars kanske det kan vara foglossning i symfysen du känner.

Oj nu blev jag ju rädd :nailbiting:
Jag fick säkert 5 såna kramper i rad förut när jag var hos hästarna
Men sen går dem bara över, känns verkligen inte som sammandragning

Nu kan jag ju inte svara på vad det är men du skrev nåt att du kan vara utan en vecka också så känns inte jätteallvarligt! Men tycker absolut du ska fråga din bm :)

Man kan få ont fram (vid musen), höfter, rygg. Olika för alla! Jag har foglossning ca varannan vecka, eller ja om jag varit extra rörlig (typ storstädat eller julpyntat en hel dag)!

Man har en fog i blygdbenet och den känns precis just där i mitten, i alla fall för mig. Har skitont även vid beröring.
Tycker inte att det låter konstigt att man kan känna av fogarna sällan, beroende på vad man har gjort senaste dagarna eller hur man stått/gått/legat. Men om du är orolig så tycker jag att du ska prata med BM.

Tack allihopa för svaren :love:
Det är eg inget som direkt oroar mig o smärtan är inte outhärdlig på nåt sätt men ska nämna det för Bm nästa vecka :)
Dock är hon en sån där jätte positiv människa (inget dåligt) o säger ofta lite sådär:
"Äsch det är nog ingen fara" om man frågar om nåt :D

Någon som har tips om bärsele? Tänkte handla en till mannen i julklapp. Vi har en sjal idag som fungerar jättebra om man vill ha babyn att somna. Men känns som att sele skulle kunna vara ett bra komplement.
Vi köpte två begagnade selar till sonen (och hade en trikåsjal som var toppen): en ergo baby och en klassisk babybjörn. Den senare är inte ergonomisk så den användes bara kortare stunder när sonen ville sitta framåtvänd inomhus.

Jag har haft underlivssmärtor (olika typer av nyp, drag och kramp i slidan och läpparna) samt nyp i musframkant sen jag blev gravid. Har haft foglossningssmärtor och -värk i höfterna, skinkorna, ryggen, ljumskarna, mitt i fram och i sitstriangeln (bäckenbotten).
Har haft vad jag tror är ligamentsmärtor, när det liksom dragit lite mer i magen än bäckenet.
Allt är fullt normalt och helt ok och nånting som hör till symptomen för en graviditet, enligt min BM. Bara "le och vara glad", typ.
Samma sak med att det hugger till i nedre magen när jag reser på mig från soffan. Bara att le och andas...

Tror jag börjar få ordning på vad som är sammandragningar, nu när jag har ca en månad kvar...men jag är ytterst tveksam och osäker. Visst blir magen spänd, numera rätt så ofta, men inte så att jag kan känna nån typ av tydlighet.

Har fått en Babybjörn. Behöver man alltid köpa spädbarnsinlägg eller finns det nån variant (gammal) som funkar direkt? Hur vet man vilket inlägg som passar till selen?

Nånting jag verkligen längtar till...är att slippa den här känslan av att magen spricker vilken sekund som helst. Känns som att magen rört sig en meter ut från kroppen och det drar i sidorna. Hujedamej...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård