Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Ang bajsblöja så har vi det hyfsat lätt. Lillen avskyr att bajsa på sig och säger till varje gång, han kan tom bli arg om man inte fattar att det är dags:p Har inte haft bajsblöjor alls sedan 2-3mån tillbaka.

Ang bajsblöja så har vi det hyfsat lätt. Lillen avskyr att bajsa på sig och säger till varje gång, han kan tom bli arg om man inte fattar att det är dags:p Har inte haft bajsblöjor alls sedan 2-3mån tillbaka.
Fy vad orättvist :) Här sägs det som sagt inte till förrän efteråt. Ofta har jag redan känt det på lukten då...

Alltså, är det bara vi som har ett herrans jobb varje gång det ska bytas bajsblöja? Kissblöja går oftast bra, byter då stående på skötbordet. Bajsblöja är en helt annan sak. Tidigare var hon hård i magen och vi kunde potta eftersom man märkte när det var dags. Nu är det lättare att få ut och hon kommer och säger till när hon är klar istället :meh:
Hade det funnits någon som helst rutin på det kunde man ju försökt potta då när det brukar ske.

Annars står hon så gärna, men inte vid blöjbyten. Hon ålar runt, sätter fötterna i blöjan osv. Så det blir helavtvättning i duschen varje gång nu. Så tacksam att hon höll sig när vi var iväg hela dagen igår:bump:

Här ålas det för glatta livet så fort en ny blöja ska på. Dock har ju vi pottat från start och pottar alltid på rutin innan/efter sov/mat/lek. Så just nu bajsar hon endast på morgnar och jag tror inte jag bytt en bajsblöja på ett tag. Eller där ljög jag, jag bytte tyr 1/2 idag, men det gick knappt och vi var ändå på väg in i badet. Så vi fick göra en snabb avtvättning innan badet :p

Haha jag var vansinnigt pigg som gravid förutom sista månaden. Har ni många uppvak på nätterna fortfarande?

Somnar runt 20 tiden, vaknar runt 23, 03, 06 och sedan upp 8.30
Men om man inte matar, vattnar eller byter blöja tillräckligt bra kan du få springa 4-5 gånger på 10 min.

Jag var döende första månaden :rofl::p

Jag går promenader med bebis och hundar men någon direkt träning går inte att få till. Hundarna får inte alls den träning de behöver av olika orsaker men ett par gånger i veckan så får pappan ta hand som sin bebis så jag kan komma iväg en stund med dem. Jag tror inte att jag kommer kunna låta Hektor leka själv medan jag tränar i framtiden heller, något säger mig att jag kommer ha fullt sjå med att hindra honom från att springa iväg/klättra upp på saker/stoppa sniglar i fickorna. Så jag får se till att hinna med hundarnas träning när den lille är med sin pappa.

Vi har tyvärr inga bra promenadvägar alls där vi bor, om man inte tar bilen en bit iväg. En vältrafikerad asfaltsväg med skymd sikt är annars alternativet. Dock bor vi ca 100m från vägen, men de som bor över oss önskar att vi ej har hunden med upp då de inte vill att deras hundar ska börja gå ned till oss.

Så det är enda nackdelen med vårt hus tyvärr. Visst kan man gå ut i skogen om man går över vägen, men där snackar vi sjuka backar. Där knuffar du inte barnvagn frivilligt.

Bönan blir oxå arg som ett bi om man missar att det är dags :p

Jag tycker det är varje blöjbyte jag... Vi har inga rutiner alls kring bajsandet, vissa dagar blir det inte alls och andra kanske 4 gånger. Så det går inte att gissa när det kommer heller. Har han inte bajjat på länge så blir jag genast lite kallsvettig när han blir tyst om vi är iväg. Det är ju farligt också när de ålar runt så på skötbordet och det känns inte som ett alternativ att byta på golvet på en offentlig toalett...

Vi har alltid en filt med i vagnen och byter på golvet om vi behöver byta. Annars har vi ofta ena toaringen med oss när vi är ute. Sedan är vi oftast två, en håller henne stående och en byter.
Annars är bagageluckan toppen att byta i, hundbur på ena sidan och inte allt för mycket plats att rulla iväg på. Vi brukar även kasta till henne något att plocka med, en mössa, vante, plånbok, nyckel... det vi har närmst.

Jag gjorde en ny sorts välling igår kväll, baserad på mjölk, grädde och havregryn. Istället för den jag brukar göra med bovetemjöl. Hon surplade i sig nästan hela flaskan vid 20 tiden och knölsov fram till 02.30 (då vaknade hon av att hunden skällde då sambon kom hem från jobbet), drack lite vatten somnade genast om och sov till 06.30 drack 1/2 flaska välling och sov till 9.00 då jag väckte henne. EN HELT FANTASTISK NATT!

och inte nog med det, vi har som vi sagt innan pottat/grodhållt i stort sett från födsel. Men vi har aldrig engagerat oss i nätterna. I morse väckte jag henne vid 9.00 (sover hon längre än så blir hela dagen konstig). Tar upp henne och sätter henne på pottan, och blöjan är torr! Hon har knölsovit en hel natt och blöjan är snustorr och hon kissar floder så fort hon sätter sig på pottan :love: jag är så stolt över mini människan!

Jag gjorde en ny sorts välling igår kväll, baserad på mjölk, grädde och havregryn. Istället för den jag brukar göra med bovetemjöl. Hon surplade i sig nästan hela flaskan vid 20 tiden och knölsov fram till 02.30 (då vaknade hon av att hunden skällde då sambon kom hem från jobbet), drack lite vatten somnade genast om och sov till 06.30 drack 1/2 flaska välling och sov till 9.00 då jag väckte henne. EN HELT FANTASTISK NATT!

och inte nog med det, vi har som vi sagt innan pottat/grodhållt i stort sett från födsel. Men vi har aldrig engagerat oss i nätterna. I morse väckte jag henne vid 9.00 (sover hon längre än så blir hela dagen konstig). Tar upp henne och sätter henne på pottan, och blöjan är torr! Hon har knölsovit en hel natt och blöjan är snustorr och hon kissar floder så fort hon sätter sig på pottan :love: jag är så stolt över mini människan!
Så fantastiskt skönt att få sova!
Det finns hopp om livet ;) (förutom att lillkorv här hemma inte äter välling. Kanske ska blanda i extra grädde gröten?!:D)

@YaHilweh, nu har vi också löst barnomsorgen. Var på möte och skrev på för en förskoleplats idag. Fick plats från januari så har jag inget jobb tills dess får jag ta ut föräldrapenning nästan hela januari tills inskolningen är avklarad och jag kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande.

Svårt bara att veta hur länge hon ska gå när jag inte vet hur mycket/var/när jag ska jobba. Tur att man kan ändra det efter hand. Tjejen som höll i informationen såg det inte som ett problem. Hon menade att det kunde vara bra för barnet att börja på 15 timmar en tid om jag är arbetslös, för att gradvis vänja sig.

@Balahé Jag tycker också att det är grymt svårt med hur vi ska tänka kring timmar. Kommer nog lägga runt 20h till en början, vissa veckor kommer det bli 10h vissa veckor 30h det var helt okej enligt dagmamman. Så det känns bra :)

Satt och filurade lite igår, på det här med namn.
Vår tjej fick inte alls det namnet vi först tänkte oss. Vi hade några fåtal namn i lager men blev ändå ett taget ur ingenstans.

Vi var inne på Matilda, Miranda och Ebba, men det blev inget av dom.

Fick era barn de namn ni tänkt från början?

Vår tjej fick inte alls det namnet vi först tänkte oss. Vi hade några fåtal namn i lager men blev ändå ett taget ur ingenstans.

Ja, min sambo sa det namnet vi har redan dagen efter att jag plussade och då blev det arbetsnamnet. Egentligen inget namn vi hade särskilt starka känslor för men det växte på oss och det var så självklart när han kom ut och faktiskt var en kille att det var det han skulle heta!:) Men jag själv var väldigt nervös i och med att vi hade kallat honom för pojknamn hela graviditeten att jag skulle ha svårt att ta in om det blev en flicka. Så nästa graviditet får det bli ett mer könsneutralt arbetsnamn :p

Men vi hade ett annat pojknamn som vi känt starkt för som vi alls inte var sugna på sen, inte ens som mellannamn.

Däremot har jag haft många funderingar kring varför förlossningsbarnmorskan gjorde som hon gjorde angående könet på bebisen. Vi visste inte vad det skulle bli och när han var ute och inlindad i en massa varma handdukar och låg på mitt bröst och vi frågade vad det blev så svarade hon att hon inte visste :confused: det kändes så jävla konstigt. Så om vi ville veta könet behövde vi med andra ord öppna upp alla lager med varma handdukar för att själva kolla efter och det kändes så fruktansvärt onödigt när han var så pass ny och en annan var tämligen matt efter en förlossning.O_o

Däremot har jag haft många funderingar kring varför förlossningsbarnmorskan gjorde som hon gjorde angående könet på bebisen. Vi visste inte vad det skulle bli och när han var ute och inlindad i en massa varma handdukar och låg på mitt bröst och vi frågade vad det blev så svarade hon att hon inte visste :confused: det kändes så jävla konstigt. Så om vi ville veta könet behövde vi med andra ord öppna upp alla lager med varma handdukar för att själva kolla efter och det kändes så fruktansvärt onödigt när han var så pass ny och en annan var tämligen matt efter en förlossning.O_o

Jag tror det har att göra med dagen hen-hysteri. Att barnmorskan inte ville könsbestämma, utan att ni föräldrar får bestämma vad ni vill säga till ert barn.
Inte en aning om det stämmer, men en ren spekulation då det vart mycket på tal senaste tiden att barnmorskor inte får könsbestämma. Att barnen själva ska få bestämma i vilken könsfack de vill vara.

Jag tror det har att göra med dagen hen-hysteri. Att barnmorskan inte ville könsbestämma, utan att ni föräldrar får bestämma vad ni vill säga till ert barn.
Inte en aning om det stämmer, men en ren spekulation då det vart mycket på tal senaste tiden att barnmorskor inte får könsbestämma. Att barnen själva ska få bestämma i vilken könsfack de vill vara.
Jo det har jag väl också kommit fram till. Men när vi som föräldrar uttryckligen frågar efter könet så tycker jag att det är konstigt att hon inte ville svara. Och en nyföding lär ju inte ha några åsikter om vilket kön den vill tillhöra.

Vi ville ju ha ett namn att kalla bebisen och var inte särskilt intresserade av att ge honom ett könsneutralt namn.

Jag sitter och läser om skolmassakern i Trollhättan, 1 år sedan idag. Ibland är jag livrädd för att låta dottern växa upp i det här :eek:
Med en pappa som kan vara den som får skicka ett sms med orden "hämtar du på dagis, jag har skjutit någon". Med hatet som finns, jag hoppas att barnen som föds nu växer upp och blir uppfostrade i att älska och behandla andra som man själv vill bli behandlad. Med kärlek och respekt!

Ja, han fick det namnet som sambon alltid har sagt att hans son ska heta :)

@Positron visste de då?

Ja, han fick det namnet som sambon alltid har sagt att hans son ska heta :)

@Positron visste de då?
Jag tänker att de borde väl ändå sett det?! Jag blev liksom så tagen av att hon sa att hon inte visste att jag inte frågade om hon menade allvar och sen var det skiftbyte så när jag hade samlat ihop mig efter att jag fött barn så var inte rätt person på plats att fråga. Sambon reagerade också på det så det var inte bara jag och mina hormoner ;)

Japp, hon fick det vi kallade henne redan i magen. Att sedan det namnet kom till av en felhörning är en annan sak. Jag föreslog ett annat namn på skoj men sambon tyckte att jag sade det hon heter och båda gillade det. Så så blev det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar