Vinterföräldrar 2015-2016 #4

"Tabbouleh, en sallad av bulgur med mynta, bladpersilja, lök, gurka och tomat," Svärmor som gör den jättegott. I löv it. Vi hade även en potatissallad och baguetter till kidsen.

Det lät riktigt gott! Nu tål jag inte Bulgur men det ska absolut testas, bör ju kunna funka med quinoa istället :)

@Balahé du har ju redan fått en del bra tips på bra mat men tänkte tipsa om grytor och gratänger. De vinner ju på att förberdas och det är lätt att göra till många. De flesta uppskattar hemlagade grytor väldigt mycket också! Men det är ju om man ska sitta ner och äta tillsammans. Annars tycker jag tipset om pizzabullar och paj var väldigt bra. De kan man ju äta lite i farten :)
Jag funderade faktiskt lite på kalops:D Fast hemgjord då, inte Nestlés... Det är ju så gott! Porterstek är också gott och relativt enkelt att göra. Paj eller hemgjord pizza röstade sambon för. Är lite bökigt när vi har 3-4 som inte äter kolhydrater. Vill kunna anpassa maten lätt till dem och inte behöva göra en separat rätt.

Tack för alla tips. Nu är det bara att fatta ett beslut :)

Är det bara jag som är fruktansvärt trött hela tiden?

Man bara längtar till nästa gång man får sova från den stunden man vaknar :(:down:

(Eller ja, jag vet ju att jag inte är ensam eftersom sambon känner lika)

Man bara längtar till nästa gång man får sova från den stunden man vaknar :(:down:

Jag räcker upp en hand!
Är trött precis hela tiden, funderade nästan på om jag var gravid igen, så pass trött är jag :eek:

Idag var jag och tittade på huset där vår kommande dagmamma bor! Det kommer bli så bra!! Jag känner mig helt säker på att vi valt rätt ställe och att Havanna kommer få det toppen. Max 4 ungar, mycket lek och bus men även möjlighet att sova i lugn och ro :)

Dagtid är det hyfsat lugnt (får se hur det blir när jag börjar jobba...) men han sover sååå dåligt för tillfället! Förra natten var bättre än på länge, då vaknade han 2-3 gånger. Det är vad han är uppe i hittills ikväll (fast jag har inte ens gått och lagt mig än så trötthet kan inte bara skyllas på barnet).

@YaHilweh skönt att veta vart hon ska börja och att det verkar så bra! När är det dags?

Dagtid är det hyfsat lugnt (får se hur det blir när jag börjar jobba...) men han sover sååå dåligt för tillfället! Förra natten var bättre än på länge, då vaknade han 2-3 gånger. Det är vad han är uppe i hittills ikväll (fast jag har inte ens gått och lagt mig än så trötthet kan inte bara skyllas på barnet).

@YaHilweh skönt att veta vart hon ska börja och att det verkar så bra! När är det dags?

Vi ska titta närmare på datum i morgon när sambon kommer hem från jobbet. men blir nog tvungen i februari, men troligtvis bara ett 15h barn till en början. På Ek och Lek där hon ska gå har de gratis 15h från 1års ålder. i kommunen är det från 3års ålder.

Jag har under senare tid insett att vi försummat hunden sedan mini människan kom till världen. En mycket arbetsvillig och översmart hund. Just nu hittar hon mest på jävelskap och jag tror anledningen till det är för att hon är understimulerad. Jag hade massa tid med henne medan jag var gravid men nu försvinner tiden fort.

Så just nu sitter jag och funderar på om man i framtiden ska använda barnet i aktiveringen. Leka "kurragömma" och låta hunden söka efter dottern. Vi har kört endel sök med henne tidigare, hon har en fantastisk näsa. Jag tänker att detta kan vara användbart i framtiden, speciellt då vi kommer tillbringa mycket tid i skogen :)

Nu medan mini människan sover repeterar vi det vi en gång lärt oss. Buga, fånga, krypa och sådana saker. Var länge sedan och det märks att hunden är ringrostig.

Har ni några fler bra tips på hur jag kan aktivera barn och hund på samma gång? :)

@YaHilweh nja inga direkta tips på hur barn och hund aktiveras samtidigt, men jag aktiverar hundar med barn i vagn (titta på springande hundar är tydligen kul) eller på ryggen på lydnadsplan.

@YaHilweh nja inga direkta tips på hur barn och hund aktiveras samtidigt, men jag aktiverar hundar med barn i vagn (titta på springande hundar är tydligen kul) eller på ryggen på lydnadsplan.

Vi är inte så bra på lydnad än och barnet hatar att åka vagn, så länge den inte rör på sig :p I början funkade det fint, att träna lite i trädgården medan barnet satt i vagnen. Men nu skriks det så grannarna undrar vad vi gör med henne :p

Vi har mest en hobbyhund, hade gärna velat lära mig lite agility på riktigt med henne. Men är så långt bort och dyrt här. Så vi lek/lär oss mest. Slalomen fixar hon på kommando, det är lite coolt :p

Just nu försöker vi lära oss att lägga godis på nosen och fånga. Det var inte så lätt att lära in :p

Jag är inte så trött nu faktiskt. Hade en period för ett tag sedan där jag precis som @YaHilweh började fundera över graviditet. Däremot bävar jag lite för hur det ska bli när jag ska börja jobba. Nu somnar jag ca 22.30 och vaknar 07.30 (plus en massa gånger däremellan såklart). Det är ju mer "sömntid" än jag kan få sedan. Beroende på var jag får jobb kan jag ju behöva börja dagen redan 05.30 (tidigare orkar jag nog inte längre).

Alltså, är det bara vi som har ett herrans jobb varje gång det ska bytas bajsblöja? Kissblöja går oftast bra, byter då stående på skötbordet. Bajsblöja är en helt annan sak. Tidigare var hon hård i magen och vi kunde potta eftersom man märkte när det var dags. Nu är det lättare att få ut och hon kommer och säger till när hon är klar istället :meh:
Hade det funnits någon som helst rutin på det kunde man ju försökt potta då när det brukar ske.

Annars står hon så gärna, men inte vid blöjbyten. Hon ålar runt, sätter fötterna i blöjan osv. Så det blir helavtvättning i duschen varje gång nu. Så tacksam att hon höll sig när vi var iväg hela dagen igår:bump:

Jag har under senare tid insett att vi försummat hunden sedan mini människan kom till världen. En mycket arbetsvillig och översmart hund. Just nu hittar hon mest på jävelskap och jag tror anledningen till det är för att hon är understimulerad. Jag hade massa tid med henne medan jag var gravid men nu försvinner tiden fort.

Så just nu sitter jag och funderar på om man i framtiden ska använda barnet i aktiveringen. Leka "kurragömma" och låta hunden söka efter dottern. Vi har kört endel sök med henne tidigare, hon har en fantastisk näsa. Jag tänker att detta kan vara användbart i framtiden, speciellt då vi kommer tillbringa mycket tid i skogen :)

Nu medan mini människan sover repeterar vi det vi en gång lärt oss. Buga, fånga, krypa och sådana saker. Var länge sedan och det märks att hunden är ringrostig.

Har ni några fler bra tips på hur jag kan aktivera barn och hund på samma gång? :)
Kan du bygga en liten hinderbana som båda kan ta sig igenom? Vår tös älskar att krypa under och igenom grejer. En tunnel tex kan ju båda krypa i och hunden hoppa över, en stol kan barnet krypa över tvärstagen på benen, hunden sitta fint uppepå, en badrumsmatta hunden skall ligga plats på kan bebis flaxa med, kartonger är kul gömställen och hunden kanske vill leka tittut osv.

Hade vi ugglat uppe så länge hade vi nog dött tröttdöden! Vi går och lägger oss vid 21-22 men när korven vaknar vid 05 är man inte så entusiastisk. Vi hade en bra natt igår och då hade han faktiskt bara ett uppvak men kompenserade genom att ta morgon 04.30:grin:

Jag är nästan piggare när jag jobbar än när jag är hemma. Man känner inte efter lika mycket då:p

Jag är inte så trött nu faktiskt. Hade en period för ett tag sedan där jag precis som @YaHilweh började fundera över graviditet. Däremot bävar jag lite för hur det ska bli när jag ska börja jobba. Nu somnar jag ca 22.30 och vaknar 07.30 (plus en massa gånger däremellan såklart). Det är ju mer "sömntid" än jag kan få sedan. Beroende på var jag får jobb kan jag ju behöva börja dagen redan 05.30 (tidigare orkar jag nog inte längre).
Det låter som drömtider i mina öron ;):p
Jag har ju vissa pass när jag behöver gå upp 05 men det är ju ingen skillnad mot det normala nuförtiden. På mina lediga dagar och när jag jobbar kväll tar vi varannan morgon för annars hade vi nog gått under...

Vi lever ;). Men har inte så mycket tid att sitta framför datorn längre. Jag har börjat jobba lite, det skulle bli 20 % men det skriks efter arbetskraft så det har blivit 40 %. Inte skoj alls :(. Försöker plugga också men det är lättare sagt än gjort.

Hektor växer och frodas, jag har ingen aning om varken längd eller vikt längre, men han håller på att växa ur sina kläder i storlek 74... Vi hade fått en massa vinterkläder men det är knappt något som passar :o. Han har 6 stycken små risgryn till tänder, han har provat att bitas lite (AJ!), han kan klappa händerna och slå sig på bröstet som en gorilla. Och frågar man honom "var är lampan?" så tittar han upp på lampan. Så häftigt att han förstår det redan!

Jag går promenader med bebis och hundar men någon direkt träning går inte att få till. Hundarna får inte alls den träning de behöver av olika orsaker men ett par gånger i veckan så får pappan ta hand som sin bebis så jag kan komma iväg en stund med dem. Jag tror inte att jag kommer kunna låta Hektor leka själv medan jag tränar i framtiden heller, något säger mig att jag kommer ha fullt sjå med att hindra honom från att springa iväg/klättra upp på saker/stoppa sniglar i fickorna. Så jag får se till att hinna med hundarnas träning när den lille är med sin pappa.

Alltså, är det bara vi som har ett herrans jobb varje gång det ska bytas bajsblöja? Kissblöja går oftast bra, byter då stående på skötbordet. Bajsblöja är en helt annan sak. Tidigare var hon hård i magen och vi kunde potta eftersom man märkte när det var dags. Nu är det lättare att få ut och hon kommer och säger till när hon är klar istället :meh:
Hade det funnits någon som helst rutin på det kunde man ju försökt potta då när det brukar ske.

Annars står hon så gärna, men inte vid blöjbyten. Hon ålar runt, sätter fötterna i blöjan osv. Så det blir helavtvättning i duschen varje gång nu. Så tacksam att hon höll sig när vi var iväg hela dagen igår:bump:
Jag tycker det är varje blöjbyte jag... Vi har inga rutiner alls kring bajsandet, vissa dagar blir det inte alls och andra kanske 4 gånger. Så det går inte att gissa när det kommer heller. Har han inte bajjat på länge så blir jag genast lite kallsvettig när han blir tyst om vi är iväg. Det är ju farligt också när de ålar runt så på skötbordet och det känns inte som ett alternativ att byta på golvet på en offentlig toalett...

Vi lever ;). Men har inte så mycket tid att sitta framför datorn längre. Jag har börjat jobba lite, det skulle bli 20 % men det skriks efter arbetskraft så det har blivit 40 %. Inte skoj alls :(. Försöker plugga också men det är lättare sagt än gjort.

Hektor växer och frodas, jag har ingen aning om varken längd eller vikt längre, men han håller på att växa ur sina kläder i storlek 74... Vi hade fått en massa vinterkläder men det är knappt något som passar :o. Han har 6 stycken små risgryn till tänder, han har provat att bitas lite (AJ!), han kan klappa händerna och slå sig på bröstet som en gorilla. Och frågar man honom "var är lampan?" så tittar han upp på lampan. Så häftigt att han förstår det redan!

Oj, sånt kan inte Vincent... Idag stod han dock utan stöd för första gången. Är inte helt säker på att han var medveten om det dock, fullt upptagen med en fjärrkontroll.

Annars är det näst roligaste just nu att slå på saker. Ju mer det låter, desto bättre. Det allra roligaste är att göra saker man inte får, typ bada i hundarnas vattenskål eller riva sönder växter/gräva ur jorden (borde hitta en bättre plats till dem så vi slipper så mycket nejande). Säger man till honom så vänder han sig mot mig, skrattar och fortsätter.
Imse vimse spindel är också en favorit. Då sitter han i mitt knä och skrattar högt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar