Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Förresten, någon som har en åsikt ang Baby Jogger City Mini GT?
Vår Brio Smile går ju knappt använda längre O_o Har fått ta av bygeln då det inte går att få plats med overall och åkpåse annars, och det känns sådär med barabälte, som även det är på maxlängd just nu. Så vi vill köpa en ny sittvagn. Just nu ångrar jag att vi inte gjorde som jag tänkte från början innan bebis föddes, köpa en ordentlig liggvagn och en ordentlig sittvagn istället för kombi. Liggvagnen växte han ur innan han var gammal nog att sitta så det var rätt problematiskt, och sittdelen går ju inte använda speciellt länge heller.

Jag har den. Den funkar bra i stan, men så fort det är minsta grusväg eller så är den hopplös. Fast eftersom den är gjord för stadskörning ger jag den högt betyg då den absolut är bra på det! Älskar suffletten också!

Jag har den. Den funkar bra i stan, men så fort det är minsta grusväg eller så är den hopplös. Fast eftersom den är gjord för stadskörning ger jag den högt betyg då den absolut är bra på det! Älskar suffletten också!

Är det GT-versionen du har? Funderar mest eftersom vi brukar låna en kompis mini GT ibland och tycker inte att det är några problem på grusvägar eller asfalt med grus på. Visst är det skillnad på den och vår andra vagn med stora lufthjul, men jag skulle absolut inte kalla den hopplös :)

Är det GT-versionen du har? Funderar mest eftersom vi brukar låna en kompis mini GT ibland och tycker inte att det är några problem på grusvägar eller asfalt med grus på. Visst är det skillnad på den och vår andra vagn med stora lufthjul, men jag skulle absolut inte kalla den hopplös :)

Det kan vara så att jag är så van vid min Brio Happy, som har jättego fjädring och fasta hjul, så när Joggern blir "svår"styrd och hoppig på grus blir jag smått frustrerad :)
Men jag tycker ändå om den :)

Tack för alla svar. :)
Blir nog inte den vagnen. Behöver en vagn som är behaglig på grus samt vill kunna ändra läge på fotstödet. Synd på en vad som annars verkar vara en väldigt trevlig vagn.

Är det förresten någon annan här som fortfarande har ont i revbenen från bebis sparkar inne i magen? Har en öm punkt som börjar göra mer ont om jag bär runt på sonen mycket eller sitter i en dålig ställning, speciellt när jag åker bil. När det gör ont så lättar det om jag trycker där eller nyper tag i fläsket (:p) i området. Tänkte först att det kunde vara blåmärken men dessa ska väl försvinna efter några veckor? Är ju snart ett år sedan förlossningen...

Sen undrar jag även hur stora portioner gröt ni ger era småttingar? Sonen får nu fem matskedar havregryn per portion men han skulle kunna äta mer. Tycker dock det snart är uppe i en fullvuxens portion så jag vet inte vad som är lagom? :o fem matskedar är väl typ 0,75dl och 1 dl är ju vuxen portion.

Förresten, någon som har en åsikt ang Baby Jogger City Mini GT?
Vår Brio Smile går ju knappt använda längre O_o Har fått ta av bygeln då det inte går att få plats med overall och åkpåse annars, och det känns sådär med barabälte, som även det är på maxlängd just nu. Så vi vill köpa en ny sittvagn. Just nu ångrar jag att vi inte gjorde som jag tänkte från början innan bebis föddes, köpa en ordentlig liggvagn och en ordentlig sittvagn istället för kombi. Liggvagnen växte han ur innan han var gammal nog att sitta så det var rätt problematiskt, och sittdelen går ju inte använda speciellt länge heller.
Vi har en och jag är jättenöjd. Vi köpte den för att det var den enda som vi fick plats i bilen tillsammans med hundarna. Men jag tycker sen är jättelätt att köra och både storebror och lillasyster sover bra i den.

Är det förresten någon annan här som fortfarande har ont i revbenen från bebis sparkar inne i magen? Har en öm punkt som börjar göra mer ont om jag bär runt på sonen mycket eller sitter i en dålig ställning, speciellt när jag åker bil. När det gör ont så lättar det om jag trycker där eller nyper tag i fläsket (:p) i området. Tänkte först att det kunde vara blåmärken men dessa ska väl försvinna efter några veckor? Är ju snart ett år sedan förlossningen...

Sen undrar jag även hur stora portioner gröt ni ger era småttingar? Sonen får nu fem matskedar havregryn per portion men han skulle kunna äta mer. Tycker dock det snart är uppe i en fullvuxens portion så jag vet inte vad som är lagom? :o fem matskedar är väl typ 0,75dl och 1 dl är ju vuxen portion.
Nu ger vi fortfarande köpegröt men svarar ändå. Vi blandar på 1,5 dl vatten och 6 msk pulver, det får hon morgon och kväll. Har tänkt testa med egengjord gröt nu i jul. Är ingen av oss vuxna som äter det men det är väl bara att stoppa in det i micron och skippa provsmakningen :p

Ger också köpegröt, en portion är 4 msk enligt förpackningen. Vissa dagar äter han en, ofta mer. Ibland två utan problem. Beror på vad han får till. Gröt äts bara till frukost här.

Vi har också köpegröt. Fullkorn från 8 mån. Blir en dl vatten med 5msk pulver, plus lite olja och plommon. :) Ibland äter han hela, men oftast lämnar han lite. Har funderat på att prova ge "vanlig" gröt, vilken är då bäst? Havregryn?

Blev impad nu när vi gick upp på ettårsburkarna och han får i sig en hel! :o när vi lagar egen mat och fryser ner i gamla burkar brukar han sällan äta en hel burk, men det är visserligen så mycket mer mat än i dom köpta... Brukar få späda ut med mycket vatten för att få till "rätt" konsistens. Så blev lite paff när han utan problem sätter i sig en hel. :p

Idag var det dags för ettårskontroll på BVC. Lilla solskensgrabben... Ungen innan skrek konstant hela tiden vi var i väntrummet (typ 25min) så jag hann bli lite orolig... Men E tjusade för fullt med sköterska och doktor, inte ett dugg brydd! :p Bara jätteglad! Grät kanske 20 sek efter sprutorna men var han lika glad igen! :) Till följd av dem har han dock fått feber... Hoppas det går över snabbt!

Känns galet att vi redan har ettåringar i tråden! Min galenpanna blev 10 månader igår, att det bara är två månader kvar tills han blir ett känns också helt galet.
Har jobbat i 2,5 vecka nu och idag gick jag på jullov! Har varit skönt med en mjukstart. Har faktiskt känts lättare än jag trott att börja jobba och lämna över ansvaret till pappan.
Vi kör också med köpegröt, fullkorn från 8 mån. En portion enligt förpackningen+fruktpuré på är oftast en lagom portion.

Gröt har gått jättebra att ge här fram till för ett par veckor sedan och då gjorde vi en knapp portion+lite frukt.
Överlag har vi haft dt väldigt lätt med mat fram tills nyligen. Just nu vill han knappt ha några mellanmål alls, han kan tänka sig lite clementin och smörgåsrån men innan har det varit hyfsade portioner gröt och yoghurt.
Även lunch och middag äter han sämre av, man märker att han är hungrig men han vill inte inte ha. Får man honom att provsmaka så låter det oftast nomnomnom och han vill ha mer och då äter han en del tills han blir jättearg och bara vill ner på golvet.
Frukost och kvällsmat är det som går bäst och där har vi fått byta till smörgås och då äter han ordentligt.

Han har börjat sova knorrigare också så jag tänker att det kanske är någon tand på g, senast kom ju 3 på en gång och då var han också påverkad.
Annars är det väl en period som med allt annat:grin:

Gröt har gått jättebra att ge här fram till för ett par veckor sedan och då gjorde vi en knapp portion+lite frukt.
Överlag har vi haft dt väldigt lätt med mat fram tills nyligen. Just nu vill han knappt ha några mellanmål alls, han kan tänka sig lite clementin och smörgåsrån men innan har det varit hyfsade portioner gröt och yoghurt.
Även lunch och middag äter han sämre av, man märker att han är hungrig men han vill inte inte ha. Får man honom att provsmaka så låter det oftast nomnomnom och han vill ha mer och då äter han en del tills han blir jättearg och bara vill ner på golvet.
Frukost och kvällsmat är det som går bäst och där har vi fått byta till smörgås och då äter han ordentligt.

Han har börjat sova knorrigare också så jag tänker att det kanske är någon tand på g, senast kom ju 3 på en gång och då var han också påverkad.
Annars är det väl en period som med allt annat:grin:
Kan ju tillägga att han är supermammig också. Jag kan knappt lämna rummet ibland utan att hans värld går i bitar:(
Då känns det så fel att lämna bort till barnvakt också så vi har lagt det på is lite... jag vet inte om vi tänker rätt eller fel när vi gör så men det känns ju inte bra när han helt uppenbart tycker att det är så väldigt jobbigt.

Bakar ni eget bröd eller ger ni köpebröd? Det mesta (typ allt) jag hittar i affären är antingen för grovt eller så innehåller det salt och socker, och det hembakta jag gjort efter att jag googlat fram ett bröd som skulle vara bra som "förstabröd" var inte gott, han bara leker med det.

Bakar ni eget bröd eller ger ni köpebröd? Det mesta (typ allt) jag hittar i affären är antingen för grovt eller så innehåller det salt och socker, och det hembakta jag gjort efter att jag googlat fram ett bröd som skulle vara bra som "förstabröd" var inte gott, han bara leker med det.
Jag köper, försöker undvika sötat men blir mindre och mindre nogrann med det om jag ska vara ärlig. Köper inte bröd som heter något med havssalt just för att det känns som att det oftast är mer salt i det för att det ska vara tydlig sälta.

Pratade med barnläkaren om det där med salt och även på föräldragruppen som handlade om mat så sa de att sånt som köps som innehåller salt gick bra så länge man inte överkonsumerar. Vi lagar egen mat och tillsätter inte salt då men gör t.ex inte egen leverpastej så där blir det ju lite salt.

Inatt testar jag att flytta in i sovrummet igen tänkte jag. Han visar inga tecken att vilja amma på morgnarna i alla fall.

Är det någon som har appen eller den nya boken om utvecklingssprången? Den äldre versionen av boken som jag har tar slut efter 7 språng medan jag läst på nätet att det finns upp til ca 20 månader. Finns det något språng runt 12 mån? Här har vi haft sämre aptit och mycket svårt att somna både dagtid och nattetid ett tag. Tänker att det kanske kan vara ett språng, men har inte någon källa att verifiera det med.

God jul på er förresten :)

Är det någon som har appen eller den nya boken om utvecklingssprången? Den äldre versionen av boken som jag har tar slut efter 7 språng medan jag läst på nätet att det finns upp til ca 20 månader. Finns det något språng runt 12 mån? Här har vi haft sämre aptit och mycket svårt att somna både dagtid och nattetid ett tag. Tänker att det kanske kan vara ett språng, men har inte någon källa att verifiera det med.

God jul på er förresten :)

Vet inte själv men det känns som att det kan stämma. Adrian är också inne i något nu för ena dagen kan han sova hela natten och vara supertrött hela dagen medan andra dagen så sover han sämre på natten och ska knappt sova på dagen. Mat får man bara i honom om han får titta på youtube (vilket denna mamma har väääldigt svårt för, men mat måste han ju ha) han testar mig fruktansvärt mycket och skrattar åt mig när jag säger nej till saker!

Ja det är ett språng som startar runt 50,5-54,5 veckor det åttonde som kallas för programs i min app

The word ‘program’ is very abstract. Here is what it means in this context. In the previous leap in development, your baby learned to deal with the notion of sequences (the fact that events follow one after another). Programs are patterns of ‘if-then’ decisions. The next sequence that is expected depends on what has just happened instead of repeating every time.

God jul på er!
Imorgon åker vi till sambons familj och firar med Vincents farmor,farfar, kusin och faster m sambo. Hoppas dock på att julstämningen infinner sig imorgon, den lyser med sin frånvaro. Och så tänker jag mycket på att jag hoppas att julen blir sådär underbart magisk för honom i framtiden. I år är han ju lite för ung, men tomten kommer ändå!

Tack @Hjartagna, då var det som vi misstänkte. Vi är ju inne i v 55 nu och har haft det struligt ett par veckor. Tidigare språng har hon sovit mer, men nu vill hon helst inte sova alls. Igår fick vi henne i säng 22.30:/ Det känns väl sent för en ett-åring. Inte tar hon sovmorgon heller och det resulterar såklart i en jättetrött flicka som då måste få sova på em och sedan är cirkusen igång.

Jobbigt att ni också är där @Lilltess, vi får hoppas att det snabbt går över.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar