Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Nu kommer jag in lite sent i diskussionen om kalas, men vi bor också trångt. Vi "hyrde" in oss hos morföräldrarna, fixade all mat och dryck själva, var där dagen innan och fixade med dukning och löste disken samt lät dem få så mycket rester (middagsmat) de ville ha. Allt för att det skulle bli så lätt som möjligt för dem.

Vi hoppas och önskar att vi kan fira nästa födelsedag i hus, men som marknaden ser ut här nu får vi nog vara tacksamma om vi hittar ett hus vi vill ha och har råd med överhuvudtaget. Ever.

Ni kan få köpa vårt hus så vi har råd med ett större hus ;) 118kvm lagom stor tomt, carport och ett enormt garage/verkstad, ett gammalt stall med 2 boxar och inga grannar nära.
4km till bussen, 1.6mil till affären (Ica nära), 4.2 mil till Varberg, 4.1 mil till Gekås 50m till skogen, 50m till åkermark, 2km till sjön :p

Ni kan få köpa vårt hus så vi har råd med ett större hus ;) 118kvm lagom stor tomt, carport och ett enormt garage/verkstad, ett gammalt stall med 2 boxar och inga grannar nära.
4km till bussen, 1.6mil till affären (Ica nära), 4.2 mil till Varberg, 4.1 mil till Gekås 50m till skogen, 50m till åkermark, 2km till sjön :p
Flyttade inte ni nyligen in?

Vi har inte planerat något kalas för ett årsdagen. Blir bara lite firande med familjen

Vi kommer snart också ha kalas och vi har inte ens sittplatser till alla, men det får gå ändå :p Vi har sagt att from klockan 16.00 får de komma, sen kommer folk när de kommer. Bor också i litet hus.

Flyttade inte ni nyligen in?

Vi har inte planerat något kalas för ett årsdagen. Blir bara lite firande med familjen

Jo, vi har bott här i dryga året men står inför två val.
1. Renovera för att vi ska kunna bo kvar (Bygga ut, dra om vatten och borra ny brunn/ansluta kommunalvatten
2. Renovera så det går att sälja, bra och riktigt gjort, men då handlar det mest om måla, tapetsera och pyssla.

Jo, vi har bott här i dryga året men står inför två val.
1. Renovera för att vi ska kunna bo kvar (Bygga ut, dra om vatten och borra ny brunn/ansluta kommunalvatten
2. Renovera så det går att sälja, bra och riktigt gjort, men då handlar det mest om måla, tapetsera och pyssla.

Aha. Ja, är man väl inne på bostadsmarknaden så ska det väl gå att byta upp sig. Vi betalade dock väldigt mycket i pantbrev så vi behöver bo här längre (snart två år) för att det ska löna sig. Men så trivs vi väldigt bra också så det är iofs inga problem :)

Aha. Ja, är man väl inne på bostadsmarknaden så ska det väl gå att byta upp sig. Vi betalade dock väldigt mycket i pantbrev så vi behöver bo här längre (snart två år) för att det ska löna sig. Men så trivs vi väldigt bra också så det är iofs inga problem :)

Vi trivs väldigt bra, men vi var i ett annat läge när vi flyttade hit. Har som plan att ha flyttat innan Havanna börjar skolan, så det är ingen panik och inget vi kommer göra i morgon :)

Men sambon trivdes inte i gruppen han jobbade med och ville byta innan. men det har ändrats och nu har han kommit in i gänget och trivs otroligt bra. Flyttar vi bra närmare E20 så kortar man ned restiden med nästan 20 min. Skolgång kommer att underlätta och närhet till saker, här är det inte ens värt att köpa en cykel för att det är för långt till saker :p

Samma här, blir nog bara vi och eventuellt kommer farmor och farfar över från England.
A:s kusin fyller 4 samma dag som han fyller 1 (min systerdotter) så vi pratade lite om att ha femårskalas tillsammans men verkar vara svårt att få ihop. Speciellt med tanke på att vi bor 30 mil från varandra.

Känns rejält konstigt att det snart har gått ett helt år...! :eek:

Nu är kalasinbjudningarna skickade. Vi kör öppet hus men bara i tre timmar, den tid på dygnet som vi vet är piggast och gladast. Har bjudit den närmsta familjen samt några kompisar som sonen träffar regelbundet. Det kommer bli trångt men jag tänker att då kanske folk inte stannar så länge :p
Vi kör på ett litet smörgåsbord och fika med tårta. Så får det bli vad det blir :laugh:

Vi har värsta sortens tålamodsprövning hemma just nu. Det är humörsvängningar och mammighet utan dess like.
Men vi ska nog ta oss igenom detta också;)

Bästa leken är att bli jagad. Jag går ut i köket och låtsas greja lite så kommer grabben till dörröppningen och gnäller. Tittar man på honom då så flinar han lite lätt. Då väser man lite "jag kommer och tar dig" och slowmotion-kastar sig fram mot honom. Då sätter han full fart mot vardagsrummet gapskrattandes och stannar med jämna mellanrum upp för att se hur nära man är. När man fångar honom kittlar man honom och "kastar" honom på madrassen. Och så gör man samma sak om och om och om och om igen :rofl: samma scenario hela tiden:laugh:

Nu kommer jag in lite sent i diskussionen om kalas, men vi bor också trångt. Vi "hyrde" in oss hos morföräldrarna, fixade all mat och dryck själva, var där dagen innan och fixade med dukning och löste disken samt lät dem få så mycket rester (middagsmat) de ville ha. Allt för att det skulle bli så lätt som möjligt för dem.

Vi hoppas och önskar att vi kan fira nästa födelsedag i hus, men som marknaden ser ut här nu får vi nog vara tacksamma om vi hittar ett hus vi vill ha och har råd med överhuvudtaget. Ever.
Ja det är helt sjukt hur husmarknaden har utvecklat sig. Vi gav upp och köpte en tomt och bygger nytt, det blev inte dyrare än att köpa något och vi hittade ju aldrig rätt hus på rätt plats. Så då bygger vi rätt hus på en helt fantastisk plats istället och slipper förhoppningsvis det värsta underhållet för en tid framöver :)

Jag håller tummarna för att ni firar nästa födelsedag i ert egna hus!

Vi trivs väldigt bra, men vi var i ett annat läge när vi flyttade hit. Har som plan att ha flyttat innan Havanna börjar skolan, så det är ingen panik och inget vi kommer göra i morgon :)

Men sambon trivdes inte i gruppen han jobbade med och ville byta innan. men det har ändrats och nu har han kommit in i gänget och trivs otroligt bra. Flyttar vi bra närmare E20 så kortar man ned restiden med nästan 20 min. Skolgång kommer att underlätta och närhet till saker, här är det inte ens värt att köpa en cykel för att det är för långt till saker :p

Ja läget är ju något som aldrig går att ändra på, eller det är iaf väldigt svårt :P

Samma här, blir nog bara vi och eventuellt kommer farmor och farfar över från England.
A:s kusin fyller 4 samma dag som han fyller 1 (min systerdotter) så vi pratade lite om att ha femårskalas tillsammans men verkar vara svårt att få ihop. Speciellt med tanke på att vi bor 30 mil från varandra.

Känns rejält konstigt att det snart har gått ett helt år...! :eek:

Skönt att det inte bara är vi som inte har stort kalas. Farmor o farfar kommer ev över från Gotland. Morföräldrarna är i Thailand. Men vi ska nog få en mysig och rolig dag ändå :)

Tack för erbjudandet @YaHilweh, men det blir väl långt för sambon att köra till jobbet. Jag har ju inget jobb så det löser sig för mig:D

@Positron vi är inne på bostadsmarknaden lite grand iom att vi bor i bostadsrätt. Men priset på vår lhgt är bara en liten del av vad husen kostar. Vi får räkna med minst det tredubbla tror jag. Nybygge har vi funderat lite på men det är också väldigt dyrt och jag vill helst bo i ett gammalt hus:)

Tack för erbjudandet @YaHilweh, men det blir väl långt för sambon att köra till jobbet. Jag har ju inget jobb så det löser sig för mig:D

@Positron vi är inne på bostadsmarknaden lite grand iom att vi bor i bostadsrätt. Men priset på vår lhgt är bara en liten del av vad husen kostar. Vi får räkna med minst det tredubbla tror jag. Nybygge har vi funderat lite på men det är också väldigt dyrt och jag vill helst bo i ett gammalt hus:)
Ja gamla hus har helt klart sin charm! Och nej, det är inte billigt att bygga. Så hiskeligt mycket kostnader man inte tänker på. Vågar inte ens tänka på hur många gånger vi spräckt budget :o
Oj, det var en rejäl skillnad på bostadsrättspris och villapris! :crazy:

Vi var inne på att bygga först, men kom fram till att ett äldre hus har en helt annan känsla och ett nybyggt hus känns så fel att börja bygga om när man känt in sig hur man faktiskt vill ha det efter ett tag. Så vi gav upp den tanken lite, tyvärr.

Ja gamla hus har helt klart sin charm! Och nej, det är inte billigt att bygga. Så hiskeligt mycket kostnader man inte tänker på. Vågar inte ens tänka på hur många gånger vi spräckt budget :o
Oj, det var en rejäl skillnad på bostadsrättspris och villapris! :crazy:
Vi bor i ett område där lägenhetspriserna är på väg upp. Här har varit ganska billigt fram till för ca 2 år sedan. Vår lägenhet har ökat nästan 50% på 4 år och då köpte vi ändå för överpris. Har man lägenhet inne i centrala stan här motsvarar det en fin villa i omkringliggande orter. Hittade en rel. centralt belägen villa på promenadavstånd från oss (och centrum). Den gick på nätta 4,2 mille:up: Visst, det är en piss i Nilen jämfört med storstadspriserna, men så är det ju med lönerna också.

Det stora problemet här nu är att det inte kommer ut så mycket hus längre. De som kommer ut på marknaden är dyra och säljs fort som 17, tom de som är fuktskadade:crazy:

När somnar era på natten? Sover hela nätter?
Somnar nu helst inte alls:D Oftast runt 20-20.30 när hon inte orkar hålla igång längre. Borde somna en timme tidigare och ska väl förhoppningsvis göra det när förskolan är igång. Sover hela nätter- ja, utan uppvak- nej. I egen säng- nja, de första timmarna iaf. Hade första hela natten i egen säng på mycket länge inatt.

Vi har ju vårt första barn och det är så jäkla mycket man inte vet. Är det tex vanligt att barnet en period säger ett ord och sedan slutar använda det? Hon sade tex mamma jätteofta innan, nu nästan aldrig. Rätt vad det är kommer ett ord ut klockrent för att sen inte upprepas. Nu senast "vatten", tidigare bla "farfar".

Funkar de såhär eller gör vi något galet? Uppmuntrar givetvis när hon får till ett ord och även när hon försöker prata men oftast blir det bara "bo", "pa", "maa" trots att hon kan säga boll, pappa, napp. Hon älskar sin "maa" så den får vi aktivt plocka undan när hon är på bra humör, annars sitter den i typ dygnet runt. Det främjar ju inte talet precis.

Somnar väl runt 20-20,30 här också. Sover i gengäld rätt länge på morgonen :) just nu växlar han mellan att sova 1 och 2 gånger på dagen. Sen en vecka sover han (oftast) i egen säng. Vaknar flera gånger per natt men behöver bara peta in nappen så somnar han om.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?