Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amk egentligen tar det väl fram till efter v.12 innan livmodern har kommit så högt ur bäckenet att en riktig gravidmage är det som syns. Så här i början är det i princip bara tarmarna som ger plats åt livmodern och ger en en mage. Därför tycker jag att den här tidiga magen inte är lika rolig som den är senare efter v 15. I v16 har jag för mig att livmodern når nån centimeter under naveln och v20 vid naveln. Men jag kan komma ihåg fel det är ett tag sedan jag var gravid förra gången så jag kan ju minnas fel om storleken ;)

Förra gången läste jag två böcker som var lite mer humoristiska, handbok för gravida - allt din läkare inte berättar tror jag den ena hette och sedan läste jag en att "föda utan rädsla".

@Appleflower

Det visste jag inte! Men egentligen spelar det inte så stor roll för mig VAD som gör att magen putar, jag tycker bara att det är roligt att se hur kroppen förändras. Var de bra, de böcker du nämnde? Jag funderar på att ta en tur till biblioteket och låna hem en mängd, och sedan köpa de som verkar vettiga att läsa under längre tid.

@Amk de var roliga iaf ;) men om de hjälpte en så mycket vet jag inte. De två böckerna var inga fakta böcker utan mer hur författarna upplevde den osminkade sanningen att vara gravid, föda och ha en nyföding hemma.
Föda utan rädsla boken var iaf nyttig, den handlar om avslappningsteknik m.m. Stor nytta för mig för jag är verkligen en sån som spänner mig vid smärta.

Ringde BM idag. Fick tid för inskrivning i slutet av juli, känns som en evighet kvar! Men har snart 4 veckors semester så då kommer jag inte tänka på det :)
Tyvärr får vi inte göra kub den här gången. Under sommaren gör dom det bara på kvinnor över 35 år. Snopet kan jag ju säga! Men jag fråga om vi kunde få ett ultraljud ändå innan RUL och hon kunde inte lova något men ska skicka en förfrågan då jag skrivs in. Inte omöjligt att vi kan få det pga oro, bara att hålla tummarna!

Är förvånad över att jag inte är så orolig som jag trodde. Men det är skönt! Visst att jag tänker på missfallet och är förberedd på att det kan bli så igen, men jag tänker inte så mycket på att jag är gravid alls faktiskt. Försöker sysselsätta mig (inga problem i min vardag ;)) så dagarna går! Kommer nog kännas mer verkligt när magen börjar växa!

Lägger till mig på listan efter ett KUB-ultraljud:

December
12/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
31/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet

Januari

2/1 - Proxygirl. andra barnet
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
13/1 - Meooow, första barnet
18/1- Pinnsky, 25 år, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 - nagelbitarn, första barnet

Februari

7/2 - Amk, 27 år, första barnet
21/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet (2012)

Hej på er.

Jag är normalt en som mest läser o kommenterar inte så ofta men tänkte joina er här i tråden :-)

Är ny-plussad med första barnet och är inte helt 100 på datum då mensen bestämde sej för att börja krångla precis när vi tänkt börja tillverkningen. Tror att jag är runt v 6-7, ska träffa bm om 3 veckor.
Mår lite så där just nu ömma bröst, funderar på att investera i en mjuk båglös bh att sova i, har typ som mensvärk mest morgon o kväll och illamående, och på det den där tanken som finns att tänk om det inte går vägen som finns där, men vi är possitiva och ser fram emot en lite knodd nästa år.

December

Januari

Februari

11/2 Flixon 27 år, första barnet

Stoppar in mig själv i listan, trots att det känns väldigt overkligt O_o Har tagit 3 gravtest, alla solklart positiva och mensen är nästan 3 veckor sen, men jag känner i princip inga symptom i övrigt så det är väldigt svårt att tro att det är sant. Var på första besöket hos BM idag, det hjälpte inte heller :p Jag hade förberett mig på att hänga i "Vi som vill ha barn..."-tråden ett bra tag, och så sa det bara pang.

(Ni som känner mig IRL får gärna hålla tyst ett tag, det är inte officiellt än - men jag var tvungen att skriva av mig nånstans!)

Blev ombokad av bm precis så får ett hembesök på söndag då jag inte kommer ihåg när jag hade mens sist så ville hon se mej tidigare. Har 100 frågor och funderingar då det känns skönt att få det gjort så snart.

Jag har en olust känsla långt ner i magen som jag inte riktigt vet vad det är. Känns inte som mensvärk men ömt och olustigt :crazy: Funderar på om det är växtvärk? Gör ont att klämma på magen också. Eller så kanske det bara är tarmarna?:cautious:

Kan säkert vara växtvärk :) @Appleflower Det känner jag av ofta nu och även förra gången och med dottern.

Men ömma bröst....det har jag nog aldrig känt på det här viset förut! Varken när jag gick med dottern eller när jag fick mitt MA, inte vad jag minns! Växt har dom gjort också! Jag har minibröst annars så det är roligt att få lite storlek ;) haha.

Åh vad jag vill att tiden ska gå så jag är efter v 12! Kommer gå in i v 12 den veckan jag börjar jobba igen efter semestern. Det är bra för jag tänker inte så mycket på det när jag är hemma med djuren och familjen :)

Jag känner inte alls igen det faktiskt, denna gång har jag även (vad jag tror) känt av ligamenten. Kan hugga nå helt fruktansvärt på högersidan långt ner i magen om jag reser mig snabbt från sittande eller nyser.

Tror inte heller att mina bröst ömmade så här förra gången eller växte så här snabbt ;)

Vad kul att vi har blivit så många! Välkomna alla nya!

Vecka 14 idag. Vi var på CUB testet idag. Känner mej lite ambivalent. Vi fick en siffra som är strax över gränsvärdet. Vi var inställda på att få en sämre siffra än förra gången, jag är ju ändå 5 år äldre. Men inte att den skulle sjunka 3000.

Vi har bestämt oss för att vi är glada i en vecka och gör en utvärdering sedan. Känner vi att det ligger och gnager så går vi vidare. Är det så att vi känner att det är ok så släpper vi det och går vidare.

Dock förtog detta glädjen i att ha fått sett en liten bebis som viftade och snurrade.

Mvh Miks

@Appleflower Ja vill vi göra det nu så är det moderkaksprov som gäller. Om vi väntar någon eller ett par veckor så är det fostervattenprov. Vad jag förstår så är det lättare att med säkerhet se (vad de nu vill se) på fostervattenprov. Med båda metoderna är det 0,5-1% risk för missfall.

Mvh Miks

December

Januari

Februari

11/2 Flixon 27 år, första barnet
20/2 Blåbär, 28, första barnet

Stoppar in mig själv i listan, trots att det känns väldigt overkligt O_o Har tagit 3 gravtest, alla solklart positiva och mensen är nästan 3 veckor sen, men jag känner i princip inga symptom i övrigt så det är väldigt svårt att tro att det är sant. Var på första besöket hos BM idag, det hjälpte inte heller :p Jag hade förberett mig på att hänga i "Vi som vill ha barn..."-tråden ett bra tag, och så sa det bara pang.

(Ni som känner mig IRL får gärna hålla tyst ett tag, det är inte officiellt än - men jag var tvungen att skriva av mig nånstans!)

Och då stoppar jag också in mig i listan.
Fattar inte att det är sant.
Fattar inte att jag kommer gå igenom det här.
Snart kanske jag blir glad igen, har mest varit i limbo sedan första testet.

Välkommen @Blueberry :) Förstår att det är Karlstad som gäller även för dig? Vi kanske ses på sjukhuset då ;)

Hur mår alla? Är ju väldigt tidigt för mig (5+4) men känner av växtvärk i magen rätt mycket. Magen är uppsvälld och känslig på em. Lite lätt illamående kommer ibland när det dröjt för länge mellan jag ätit, och ÖMMA bröst! Undrar hur det känns när jag får på mig säkerhetsvästen när jag ska rida i morgon :o

Välkommen @Blueberry :) Förstår att det är Karlstad som gäller även för dig? Vi kanske ses på sjukhuset då ;)

Hur mår alla? Är ju väldigt tidigt för mig (5+4) men känner av växtvärk i magen rätt mycket. Magen är uppsvälld och känslig på em. Lite lätt illamående kommer ibland när det dröjt för länge mellan jag ätit, och ÖMMA bröst! Undrar hur det känns när jag får på mig säkerhetsvästen när jag ska rida i morgon :o

Mina bröst har blivit gigantiska.
Alltså GIGANTISKA.
I går var första gången jag mådde illa, det var cirka 0 % härligt.

Har blivit lite känslig mot vissa lukter och är mest av allt sugen på fisk. Plus att mår ganska kasst rent mentalt just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 334
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar