Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen!
Jag ringde barnmorskan och försökte föra en normal konversation, men efter två minuter var jag mer som Fontana di Trevi.
Efter det grät jag nonstop i 25 minuter. Så himla svårt att erkänna att jag mår mycket sämre än jag vill... :(

Har fått läkartid på onsdag.

Gilla att du har fått läkartid alltså, inte att du mår dåligt.

Toppen!
Jag ringde barnmorskan och försökte föra en normal konversation, men efter två minuter var jag mer som Fontana di Trevi. Efter det grät jag nonstop i 25 minuter. Så himla svårt att erkänna att jag mår mycket sämre än jag vill... :(

Har fått läkartid på onsdag.

Skönt att du fick tid snabbt! Inte meningen att du ska må dåligt :(.

Skrev häromdagen att jag mådde skit och inte längre vet om jag vill detta, sen kändes det bra, men nu känns det skit igen. Känns som om jag tillbaka där jag var när jag mådde dåligt när jag var deprimerad :cry: Hur ska man orka ta hand om en bebis när man inte orkar ta hand om sig själv, jag har världens bästa sambo som har funnits där under hela min depression, han finns här nu också, men det känns inte som det räcker, jag har flyttat 50mil för detta och lämnat alla vänner hemma..det känns ensamt men samtidigt är jag så jäkla dålig på att gå ut och lära känna nya människor, tycker det är sjukt svårt att småprata och vara social.

Igår påpekade även sambons bästa vän att jag är tjock och det slår så jäkla hårt...jag vill inte ta åt mig men det ligger och gnager undermedvetet och sen tar det över, det bara ramlar över mig..det är så himla svårt och jobbigt..:(

Jag ska köpa ett babynest :angel: Jag är så självkritisk att jag skulle aldrig bli nöjd oavsett resultat. Däremot ska jag sy egna napphållare.

Vad tråkigt @Blueberry och @miiiiiiia att ni mår så dåligt :( Hoppas ni kan få bra hjälp!

Vad kul att det är fler som syr. Här går symaskinen varm har hunnit med ett gäng bodys, byxor pyamas och 2 fleece overaller. Tänkte försöka sy nått gosedjur också.

Hur jobbar er sambo/man/blivande pappa? Kommer arbetstiderna påverka dig och bebis på något särskilt sett?

Jag och sambo står lite inför ett dilemma..
Han jobbar kväll+natt+fm just nu, han börjar alltså jobba kl 16 och går inte av fören kl 10 fm efter. Fördelen är att det är sovande natt så han kommer oftast hem relativt utvilad. Men det innebär att jag kommer vara ensam 3 nätter i rad för det mesta, vilket känns rätt så skrämmande då det är första barnet.
Fördel är att jag kommer kunna åka till stallet på dagarna utan bebis och sambo har en chans att få ganska mycket fritid han också.

Sambon har fått erbjudande om en förflyttning som innebär att han endast jobbar dag och kväll. Nackdelen är att lönen blir betydligt lägre pga OB och nästan bara 7-16 vilket innebär att jag för det mesta bara kan vara själv i stallet kvällstid om inte mamma ställer upp som barnvakt.
Dock så är sambon hemma på nätterna då.

Långt och svamligt inlägg men vet inte vilket jag ska "värdera" mest? Mer fritid och stadigare ekonomi? Ha stöd och hjälp på nätterna?
Vet att min mamma skulle ställa upp och sova här om bebis skulle vara sjuk eller liknande. Men, vill man vara beroende av henne?

Min sambo jobbar som säljare och har ett väldigt flexibelt jobb, kan sitta hemma och jobba om det är så, han har frihet under ansvar som han brukar kalla det. Sen är han på en hel del kundbesök också och kan ibland, som just nu, vara borta ett par nätter, men det kommer han undvika, i varje fall i början tills vi får allt att funka. Tror hans jobb underlättar för oss, då vi båda kan vara delaktiga i det mesta vi gör, vilket känns väldigt bra för mig!

Min man jobbar som tågförare. Jobbar väldigt ojämna tider. Kan börja 20:30 på kvällen, sova borta och sluta vid 8 morgonen efter. Däremot kan han ha ett 36-timmars pass (inträffar typ en gång på 20 veckor).
Generellt sover de på hans jobb borta med jobbet 1,5 gång i veckan. På ett ungefär kan det bli en gång en vecka och två gånger veckan efter. Ibland ingen gång en vecka och fler andra veckor.
Så han är hemma rätt mycket faktiskt. Jag jobbar också udda, lite roligt att se resten av de boende på gatan, alla bilar är oftast borta 06:30-16:30 på vardagarna medans vi ofta är hemma och varannan helg jobbar vi båda. ;)

Min sambo jobbar 9-5 och pendlar ca 2 1/2 -3h varje dag, så jag blir själv på dagarna, hans föräldrar bor 1h bort och ska jag åka dit själv så tar det runt 3h med buss och tåg, sambon tycker han kan lämna mej där på väg till jobbet ibland så jag kan få avlastning men svärmor går mej redan på nerverna så tror inte det blir ofta. Att dom kommer till oss finns inte på kartan, svärmor har inte sett var vi bor trots att vi bott i huset i snart 2 år.
Jag har ställt in mej på att jag kommer va själv med liten en hel del, har inga måsten som häst el. hund att ta hand om.

Min man jobbar 7-16 och jag jobbar 8-17. Himla skönt att alltid ha kvällar och helger tillsammans tycker vi! Jag lämnar på dagis på morgonen och han hämtar på em och lagar mat så kan vi hitta på något tillsammans sen innan dottern ska sova. Efter hon lagt sig så rider jag de dagar jag planerat för det, löptränar, mannen tränar eller fixar med annat eller så fixar vi båda med något tillsammans innan vi landar i soffan :)

Dottern kommer va 15 timmar per vecka på dagis när liten kommer annars är jag själv med dom tills min man kommer hem. Det är inget som skrämmer mig (än i alla fall ;)) utan det löser sig! Hästarna sköter sig själva med lunchgrind och så på dagen så dom kan vi fixa med om det passar båda barnen annars för vi det när båda är hemma. Hunden är det bara att släppa ut på gården, man måste inte gå med honom varje gång det är dags att kissa.

Hur jobbar er sambo/man/blivande pappa? Kommer arbetstiderna påverka dig och bebis på något särskilt sett?

Min man är hantverkare och jobbar typ 7-16, plus att han har jour dygnet runt i en vecka med vad jag gissar är sexveckorsintervaller. Det påverkar inte särskilt mycket, vi är lika ovilliga att gå upp mitt i natten ändå. Hehe.

Vi är i alla fall överens om att han kommer vara mer föräldraledig än vad jag kommer vara, trots att han tjänar mer pengar. Jag räknade ut att det faktiskt bara skiljer totalt 800 kronor i månaden på kontot om han är föräldraledig och jag jobbar, och då känns det som att det är värt det. Jag har även en tanke om att jag ska börja jobba 1-2 dagar i veckan ganska tidigt.

Jag älskar mitt jobb och även om jag så klart kommer älska mitt barn mer så känns det oerhört viktigt för mig att få jobba så mycket som jag kan.

Verkar som alla har lyckas lösa jobb och bebis väldigt bra! :)

Kan bara konstatera att jag har en väldigt snäll mamma som idag sa att hon gärna bäddar en säng åt mig och bebis om vi vill ha sällskap ;)

Min man jobbar "kontorstider" som han kan styra lite själv genom att börja tidigare så kan han sluta tidigare men det blir ju ändå inte mer än cirka 7-16 alt 8-17. Så tiderna kommer troligen inte påverka oss, minns inte att det gjorde det förra gången i alla fall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 840
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar