Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det bara RUL som görs om allt ser bra ut och graviditeten fortlöper normalt.
Denna gång vill jag nog veta kön för att kunna prata med vårt barn om lillebror eller lillasyster istället för bara bebisen i magen. Känns som att det kan bli lite mer på riktigt då men jag vet inte. Får väl se när vi är där :)

Måste få gnälla av mej lite, började dagen med att spy som iofs blev bättre efter lite frukost, har ont i magen IBS och växt värk antar jag och jag har börjat få ont i vänster ben, började förra veckan men trodde det berode på att jag gått runt i klackar men nu är det tillbaka igen, funderar på ischias. Är trött, mår illa och känner mej ynklig o rätt värdelös som inte orkar att ta tag i nått och så har jag den där rädslan att nått ska va fel. Jävla hormoner som ska ställa till det. Och på det är jag så uttråkad, orkar inte hitta på nått men är less på att va hemma och må så här. Roll on februari, då kommer allt vara värt det!

Alltså jag lovade ju pappan att gå med på att träffa läkare på abort-stället. Så det gjorde vi häromdagen. Fick en tid också för själva op, men jag vill verkligen inte. Jag vet inte hur jag ska säga det till honom heller för han tror ju att allt är i hamn nu och det är väl inte så konstigt.

Bad läkaren om ngt mot illamåendet, då skrattar hon åt mig och säger "du klarar dig, dessutom kan du ju passa på att äta allt du vill om du ändå kräks upp det". Första gången i mitt liv jag inte haft ngt svar..

Men herregud.
Fick totalt släpp och åt mig typ genom huset nyss. Plötslig superhunger som gick över nästan lika snabbt som den dök upp... Jösses!

Jag känner igen mig @Blueberry ;) jag går från inte hungrig alls till vrålhungrig på en sekund. Men bara för att jag är vrålhungrig betyder inte att det är mycket mat som kommer ner i magen :D

Alltså jag lovade ju pappan att gå med på att träffa läkare på abort-stället. Så det gjorde vi häromdagen. Fick en tid också för själva op, men jag vill verkligen inte. Jag vet inte hur jag ska säga det till honom heller för han tror ju att allt är i hamn nu och det är väl inte så konstigt.

Bad läkaren om ngt mot illamåendet, då skrattar hon åt mig och säger "du klarar dig, dessutom kan du ju passa på att äta allt du vill om du ändå kräks upp det". Första gången i mitt liv jag inte haft ngt svar..
Vill du inte, så ska du inte :)
Kan du inte säga det direkt till honom - så skriv ett brev och ge honom Då kan du sätta ord på dina känslor så finns det kanske en chans att han förstår din sida av saken. :)

Ang läkaren... ja, vad ska man säga? tragiskt är det..
Ta kontakt med din (blivande?) barnmorska, skriv in dig och få tabletter utskrivet. De kan göra underverk! :)

Vill du inte, så ska du inte :)
Kan du inte säga det direkt till honom - så skriv ett brev och ge honom Då kan du sätta ord på dina känslor så finns det kanske en chans att han förstår din sida av saken. :)

Ang läkaren... ja, vad ska man säga? tragiskt är det..
Ta kontakt med din (blivande?) barnmorska, skriv in dig och få tabletter utskrivet. De kan göra underverk! :)

Ett tag lyckades jag intala mig att hans förslag var bästa alt. Men väl på sjukhuset började jag ångra mig och känna att jag inte ville. Läkarens bemötande gjorde inte heller saken bättre. Ska skriva ned vad jag vill ha sagt och ta det på söndag eller måndag. Han kommer bli arg tror jag..

Ja måste nog det, idag har jag varit uppe tot 20 min fördelat på 10 tillfällen för att jag är så dålig och bara kan sova/vila hela dagarna. Vi har en gammal familjeläkare som jag ska be mamma att fråga om han kan skriva ut. För jag är så dålig att jag inte ens tar mig till vårdcentralen för att få receptet där själv.

Har fått i mig Max 4-500 kalorier också, kan inte va bra :/

Jag prövade mina jobbyxor igår. Inte haft dem på mig på tre veckor. Det fattas minst fem cm från att kunna stänga dem! :arghh: Det är inte så att jag kan sätta en gummisnodd på heller för dragkedjan går inte ens att dra upp. Långärmat får jag inte ha på mig utan har en kort piké.
Hur ska jag kunna hålla detta hemligt? :confused:

Vilken vecka är du i @Meooow ? Det är ett helskotta med kläder, verkligen, och du har mina fulla sympatier.
Jag kan ju inte hålla mitt hemligt pga min relativt stora mage så på jobbet vet alla. Jag har inte kunnat få igen byxorna på några veckor :o Men vi har relativt långa arbetsskjortor som döljer de uppknäppta byxorna. Så tyvärr inga tips från mig, bara sympatier.

KL

Köpte ett par kortbyxor igår, hade inget val då jag inte få igen något som jag har. 149kr kan jag leva med. Så nu har jag en kjol och ett par kortbyxor att ha på mig i sommarvärmen :up:
Mätte mig över rumpan med måttbandet imorse också och den har breddat sig 2 cm på kort tid :o

@Appleflower Jag gick in i vecka 15 idag.
Har konstaterat att detta inte kommer att gå att hålla hemligt. Större delen av vännerna känner till det och har diskuterat med dem nu och kommit fram till att jag nog kan få bättre arbetsuppgifter på jobbet om jag berättar nu. Jag kommer vara i vecka 16 när jag är tillbaka på jobbet och förmodligen vecka 17 när chefen är tillbaka.
Annars har jag ett ganska tungt och stressigt jobb som kräver en hel del tunga lyft och måste jag jobba som jag gör idag tror mina vänner (som talar av erfarenhet av att nyss fått barn) få gå hem tidigare/bli sjukskriven för att jag inte kan utföra de arbetsysslorna jag har idag. På så sätt borde det ju vara en win-win för chefen som får chans att sätta mig i en position han frågade mig innan jag gick på semester om jag kan tänka mig att ha från och med i höst och kanske kan jobba ganska mycket längre än vad jag annars kommer kunna göra.
Svårt! Men som sagt, vecka 17 borde vara lagom att berätta för chefen va?

Idag var vi förövrigt och tittade på vagnar. Fastnade för Stokkes variant, åh så lättkörd den var! Fick tipset om Joolz som är lika snygg som Stokke, förmodligen mer stilren och passar vår smak mer och dessutom snäppet billigare. :D

Det här med föräldrapenning eller vad det heter, är det ens chef som betalar ut sånt eller hur funkar allt? Finns det någon bra sida att läsa allt på?
Typ hur länge man får vara mammaledig och allt... :D

@Meooow
Du är ju relativt långt gången ändå och dessutom varit på ul och sett en levande liten bebis. Känns lättare att berätta när man har fått bekräftelse att man faktiskt är gravid och inte bara fet med foglossningar som jag känner mig :angel: 21/8 är jag i 17+0 och i den veckan gjorde jag mitt RUL förra graviditeten, hoppas på detsamma denna gång. På onsdag får jag bokad tid för ul när det är dags för mitt första bm-besök, känns olidligt just nu att vänta till slutet av augusti för att se om det verkligen bor någon i magen.
Jag hade helt klart berättat för chefen i ditt läge :)

Försäkringskassan är väl bästa informationskällan för föräldrapenning.

@Meooow, jag berättade för min chef redan i v 10, men endast pga att jag var så mycket sjukskriven. Beror helt på hur man själv känner. Chefs assistenten gick jag upp till en morgon i v 6 med tårarna i ögonen och berättade ;) Hon bemannar vårt jobb och jag kunde inte starta arbetspasset pga jag aldrig kunde sluta att kräkas.. Hon fick dock lova dyrt och heligt att bevara min hemlighet ;)

Jag är i v 16 nu och går bara i mammakläder, allt annat bara stramar och sitter åt. Var och handlade mamma kläder på HM härom dagen, de hade rea så jag fyndade nästan en hel garderob :D

Annars mår jag bra, har fyra arbetspass kvar till efterlängtad semester. Börjar känna mig rätt sliten så ska bli otroligt skönt!

December
12/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
25/12 - Proxygirl, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
31/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Meooow, första barnet
18/1- Pinnsky, 25 år, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 - nagelbitarn, första barnet

Februari

5/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
7/2 - Amk, 27 år, första barnet
20/2 Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet

Blev tidigarelagd vid KUB =)

Tack @Sofie.S och @Appleflower . Vi har bestämt att jag ska berätta när jag kommer tillbaka till jobbet, får hålla på det tills chefen är tillbaka från semestern. Men det blir så mycket lättare om alla vet om att jag är gravid också.
Första veckan får jag väl påstå att jag ätit lite väl mycket god mat på semestern eller nått. ;)

Får passa på att åka och köpa lite mammakläder i veckan. Försökte få på mig några olika klänningar och kjolar förra veckan inför mat på uteserveringar i stan. Blev ju fan ledsen när man inte får på sig nått längre! :(

Min kost består sedan drygt en vecka tillbaks till största del av aprikoskräm och lättmjölk. Får panik om det är slut hemma. Maken skojar om att bebisen kommer få heta Apricot i mellannamn... :angel:

Är fortfarande illamående och spyr flera gånger om dagen, i går var värsta dagen hittills. Mådde illa och hade huvudvärk hela dagen, spydde 6 gånger från det att jag vaknade tills på kvällen. Så vidrig vardag. :( I dag verkar det bättre i alla fall. Motade bort det värsta med några klunkar vatten och ett smörgåsrån redan i sängen...

@Blueberry ! Jag hoppas verkligen att du gått till vårdcentralen nu, det är verkligen inte bra att spy sådär mycket :(

Du kan få rubbningar i kroppens saltbalans och bli uttorkad, vilket i det långa loppet kan påverka dina njurar.
Var rädd om dig och blivande bebis :)

@Blueberry ! Jag hoppas verkligen att du gått till vårdcentralen nu, det är verkligen inte bra att spy sådär mycket :(

Du kan få rubbningar i kroppens saltbalans och bli uttorkad, vilket i det långa loppet kan påverka dina njurar.
Var rädd om dig och blivande bebis :)

Min strategi är att dricka vatten när jag känner att det är dags att spy, så ofta är det mest vatten som kommer upp. Tänker att det är skonsamt även gentemot tänderna..? De gånger jag har tagit postafen har jag fortfarande mått illa typ hela tiden, men inte spytt förrän tabletten har slutat verka. Då är det bättre att må illa, spy och sen ha någon bra timme där allt känns som vanligt innan det är dags för illamående igen, tycker jag.

Jag har tid hos BM i början av augusti, tänkte vänta till då. Annars lever jag väl på hoppet. Varje ny dag är en dag närmre vecka 14, då det förhoppningsvis vänder...

Min strategi är att dricka vatten när jag känner att det är dags att spy, så ofta är det mest vatten som kommer upp. Tänker att det är skonsamt även gentemot tänderna..? De gånger jag har tagit postafen har jag fortfarande mått illa typ hela tiden, men inte spytt förrän tabletten har slutat verka. Då är det bättre att må illa, spy och sen ha någon bra timme där allt känns som vanligt innan det är dags för illamående igen, tycker jag.

Jag har tid hos BM i början av augusti, tänkte vänta till då. Annars lever jag väl på hoppet. Varje ny dag är en dag närmre vecka 14, då det förhoppningsvis vänder...

Det finns ju fler sorters piller mot illamående än bara postafen. Jag skulle testa allihop, avskyr att spy.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 084
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 785
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar