Wow! Jisses vad duktig du är! Så humla fiiiiin!Måste bara visa vad jag knåpat ihop till A, blev så nöjd
Mvh Miks
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wow! Jisses vad duktig du är! Så humla fiiiiin!Måste bara visa vad jag knåpat ihop till A, blev så nöjd
Wow! Jisses vad duktig du är! Så humla fiiiiin!
Mvh Miks
Mysigt och spännande (med flyget då)! Jag längtar till en långweekend med mina föräldrar i maj. Jag får kanske arbeta lite för det men det är ganska skönt att ha en egen lekfarbror (aka morfar) till barnenImorgon ska jag och A ut och flyga igen, det blir nog mer av en utmaning än de tidigare 18 flygningarna men det går nog bra och morfar möter upp oss på Arlanda och flyger med oss upp till Norrland (mest för att morfar vill ha lite extra tid med A). Sen väntar en vecka med bara mys och lite egentid för mej, måste ju passa på när jag har barnvakt 24/7. har lovat mej själv att släppa taget lite och låta mormor och morfar ta det mesta jag är ju van att fixa allt för det mesta.
Hur kändes det då?Inskolning i dag! Ingen lämning förrän på onsdag, men ändå - vilken milstolpe!
Hur kändes det då?
Inskolning i dag! Ingen lämning förrän på onsdag, men ändå - vilken milstolpe!
15 barn på hela förskolan? Åh Gud så lyxigt! Föräldrakooperativ?
Alltså jag ser ju inte framemot att skola in lillebror. När storasyster skolades in så var förskolan liten och det var 18 barn i gruppen, förskolan stängdes och en ny förskola byggdes.
Idag går det drygt 130 barn på förskolan fördelat ojämnt på fyra avdelningar (flest barn i äldsta gruppen 4-6 år). Alltså jag är så orolig att han ska bli otrygg och det finns ingen annan förskola här där vi bor.
15 barn på hela förskolan? Åh Gud så lyxigt! Föräldrakooperativ?
Alltså jag ser ju inte framemot att skola in lillebror. När storasyster skolades in så var förskolan liten och det var 18 barn i gruppen, förskolan stängdes och en ny förskola byggdes.
Idag går det drygt 130 barn på förskolan fördelat ojämnt på fyra avdelningar (flest barn i äldsta gruppen 4-6 år). Alltså jag är så orolig att han ska bli otrygg och det finns ingen annan förskola här där vi bor.
130!?! När jag jobbat på förskola så har man kunnat allas namn och barnen har vetat vem man är så att de är trygg med alla vuxna hur kan de tro att fen tryggheten finns bland 129 andra barn, måste va rätt rörigt där så förstår din oro.
Jag har läst skräckhistorier om inskolningar här där man i princip bara lämnar ungen efter nån dag, spelar ingen roll om barnet är tryggt eller inte, är för den skull glad att jag ska vara hemma med A (fast jag längtar ut i verkligheten endel få träffa andra vuxna och gå vara jag och inte bara mamma)
Jag ska förklara lite så blir det lite mindre rörigt om du tänker 130 barn tillsammans hela tiden i samma rum. Fast det kan vara så att det är mindre rörigt för mig för att jag vet hur det ser ut där.
Tror byggnaden är godkänd för 135 barn enligt det nya beslutet, det var 120 barn från början. Det är två "hemvister" för barn 1-3 år, en för 3-4 år och sedan en för 4-6 år (fast 6-åringarna går ju bara där "vårterminen" och flyttas sedan till skolan i augusti). Ute på gården är den också uppdelad att de minsta har en gård och de största har en annan gård.
En hemvist består av egen ingång, eget kapprum, egna toaletter, ett stort rum och tre mindre rum som oftast har något tema (dockrum, målarrum osv). Så det blir nästan som en egen förskola i förskolan. Tanken är/var att på hemvisterna ska det i princip aldrig vara mer än halva gruppen inne respektive ute.
Nu har jag ingen erfarenhet av de minsta avdelningarna eftersom mitt stora barn var tre år när hon började och har trivts superbra när hon hade vant sig.
Men...
Jag har egentligen ingen aning om hur många barn de är på avdelningen men om jag tittar på de barn som är ute när jag lämnar dottern så kan det nog vara 20-25 barn på de minsta barnens avdelning (om jag tänker att det är ca 10 barn från varje grupp ute på småbarngården). I den äldsta gruppen där dottern går är de över 40 stycken om alla är där samtidigt som delas på två grupper (en ute och en inne, fungerar förvånansvärt bra).
Och det är där min oro kommer in. Så många barn 1-3 år och vi säger de är 20 barn så är det oavsett en mycket större grupp än vad som rekommenderas. Jag oroas över personaltätheten som är i mina ögon för låg men kommunen lyssnar inte på varken personal eller föräldrar utan det ska sparas pengar. Så problemet är egentligen inte att det sammantaget är mycket barn utan mycket barn eller ffa för lite personal på de olika hemvisterna.
Jag är rädd att mitt barn försvinner och blir en i mängden.
Tänkte inte 130 i samma grupp men det låter som så mycket på en och samma förskola, men då är jag ju från en liten stad så så stora grupper blir det inte här.
Tänkte inte 130 i samma grupp men det låter som så mycket på en och samma förskola, men då är jag ju från en liten stad så så stora grupper blir det inte här.