Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Måste bara visa vad jag knåpat ihop till A, blev så nöjd :D
IMG_20160331_121400.jpg
Wow! Jisses vad duktig du är! Så humla fiiiiin!

Mvh Miks

Imorgon ska jag och A ut och flyga igen, det blir nog mer av en utmaning än de tidigare 18 flygningarna men det går nog bra och morfar möter upp oss på Arlanda och flyger med oss upp till Norrland (mest för att morfar vill ha lite extra tid med A). Sen väntar en vecka med bara mys och lite egentid för mej, måste ju passa på när jag har barnvakt 24/7. har lovat mej själv att släppa taget lite och låta mormor och morfar ta det mesta jag är ju van att fixa allt för det mesta.

Imorgon ska jag och A ut och flyga igen, det blir nog mer av en utmaning än de tidigare 18 flygningarna men det går nog bra och morfar möter upp oss på Arlanda och flyger med oss upp till Norrland (mest för att morfar vill ha lite extra tid med A). Sen väntar en vecka med bara mys och lite egentid för mej, måste ju passa på när jag har barnvakt 24/7. har lovat mej själv att släppa taget lite och låta mormor och morfar ta det mesta jag är ju van att fixa allt för det mesta.
Mysigt och spännande (med flyget då)! Jag längtar till en långweekend med mina föräldrar i maj. Jag får kanske arbeta lite för det men det är ganska skönt att ha en egen lekfarbror (aka morfar) till barnen ;)

Hur kändes det då?

Helt okej. Förskolan och personalen verkar toppen, det är en 15 barn totalt på hela förskolan och John hade fullt sjå med att utforska alla prylar. Han är ju rätt självständig och vi kunde hålla oss ganska bra i bakgrunden. Vi hårdtränar oss själva :D

I morgon är han där med sin pappa och på onsdag tar jag första lämningen.

15 barn på hela förskolan? Åh Gud så lyxigt! Föräldrakooperativ?

Alltså jag ser ju inte framemot att skola in lillebror. När storasyster skolades in så var förskolan liten och det var 18 barn i gruppen, förskolan stängdes och en ny förskola byggdes.
Idag går det drygt 130 barn på förskolan fördelat ojämnt på fyra avdelningar (flest barn i äldsta gruppen 4-6 år). Alltså jag är så orolig att han ska bli otrygg och det finns ingen annan förskola här där vi bor.

Inskolning i dag! Ingen lämning förrän på onsdag, men ändå - vilken milstolpe!

Vad spännande, gissar på att John kommer tycka det är riktigt skoj och vad härligt det låter med bara 15 barn

Alltså jag ser ju inte framemot att skola in lillebror. När storasyster skolades in så var förskolan liten och det var 18 barn i gruppen, förskolan stängdes och en ny förskola byggdes.
Idag går det drygt 130 barn på förskolan fördelat ojämnt på fyra avdelningar (flest barn i äldsta gruppen 4-6 år). Alltså jag är så orolig att han ska bli otrygg och det finns ingen annan förskola här där vi bor.

130!?! När jag jobbat på förskola så har man kunnat allas namn och barnen har vetat vem man är så att de är trygg med alla vuxna hur kan de tro att fen tryggheten finns bland 129 andra barn, måste va rätt rörigt där så förstår din oro.

Jag har läst skräckhistorier om inskolningar här där man i princip bara lämnar ungen efter nån dag, spelar ingen roll om barnet är tryggt eller inte, är för den skull glad att jag ska vara hemma med A (fast jag längtar ut i verkligheten endel få träffa andra vuxna och gå vara jag och inte bara mamma)

Personalkooperativ :up:
De driver grundskola (friskola) sedan flera år och förskolan drog igång i december.

Det är hela 6 barn på Johns avdelning nu :D

130!?! När jag jobbat på förskola så har man kunnat allas namn och barnen har vetat vem man är så att de är trygg med alla vuxna hur kan de tro att fen tryggheten finns bland 129 andra barn, måste va rätt rörigt där så förstår din oro.

Jag har läst skräckhistorier om inskolningar här där man i princip bara lämnar ungen efter nån dag, spelar ingen roll om barnet är tryggt eller inte, är för den skull glad att jag ska vara hemma med A (fast jag längtar ut i verkligheten endel få träffa andra vuxna och gå vara jag och inte bara mamma)

Jag ska förklara lite så blir det lite mindre rörigt om du tänker 130 barn tillsammans hela tiden i samma rum. Fast det kan vara så att det är mindre rörigt för mig för att jag vet hur det ser ut där.

Tror byggnaden är godkänd för 135 barn enligt det nya beslutet, det var 120 barn från början. Det är två "hemvister" för barn 1-3 år, en för 3-4 år och sedan en för 4-6 år (fast 6-åringarna går ju bara där "vårterminen" och flyttas sedan till skolan i augusti). Ute på gården är den också uppdelad att de minsta har en gård och de största har en annan gård.
En hemvist består av egen ingång, eget kapprum, egna toaletter, ett stort rum och tre mindre rum som oftast har något tema (dockrum, målarrum osv). Så det blir nästan som en egen förskola i förskolan. Tanken är/var att på hemvisterna ska det i princip aldrig vara mer än halva gruppen inne respektive ute.
Nu har jag ingen erfarenhet av de minsta avdelningarna eftersom mitt stora barn var tre år när hon började och har trivts superbra när hon hade vant sig.
Men...
Jag har egentligen ingen aning om hur många barn de är på avdelningen men om jag tittar på de barn som är ute när jag lämnar dottern så kan det nog vara 20-25 barn på de minsta barnens avdelning (om jag tänker att det är ca 10 barn från varje grupp ute på småbarngården). I den äldsta gruppen där dottern går är de över 40 stycken om alla är där samtidigt som delas på två grupper (en ute och en inne, fungerar förvånansvärt bra).
Och det är där min oro kommer in. Så många barn 1-3 år och vi säger de är 20 barn så är det oavsett en mycket större grupp än vad som rekommenderas. Jag oroas över personaltätheten som är i mina ögon för låg men kommunen lyssnar inte på varken personal eller föräldrar utan det ska sparas pengar. Så problemet är egentligen inte att det sammantaget är mycket barn utan mycket barn eller ffa för lite personal på de olika hemvisterna.

Jag är rädd att mitt barn försvinner och blir en i mängden.

Jag ska förklara lite så blir det lite mindre rörigt om du tänker 130 barn tillsammans hela tiden i samma rum. Fast det kan vara så att det är mindre rörigt för mig för att jag vet hur det ser ut där.

Tror byggnaden är godkänd för 135 barn enligt det nya beslutet, det var 120 barn från början. Det är två "hemvister" för barn 1-3 år, en för 3-4 år och sedan en för 4-6 år (fast 6-åringarna går ju bara där "vårterminen" och flyttas sedan till skolan i augusti). Ute på gården är den också uppdelad att de minsta har en gård och de största har en annan gård.
En hemvist består av egen ingång, eget kapprum, egna toaletter, ett stort rum och tre mindre rum som oftast har något tema (dockrum, målarrum osv). Så det blir nästan som en egen förskola i förskolan. Tanken är/var att på hemvisterna ska det i princip aldrig vara mer än halva gruppen inne respektive ute.
Nu har jag ingen erfarenhet av de minsta avdelningarna eftersom mitt stora barn var tre år när hon började och har trivts superbra när hon hade vant sig.
Men...
Jag har egentligen ingen aning om hur många barn de är på avdelningen men om jag tittar på de barn som är ute när jag lämnar dottern så kan det nog vara 20-25 barn på de minsta barnens avdelning (om jag tänker att det är ca 10 barn från varje grupp ute på småbarngården). I den äldsta gruppen där dottern går är de över 40 stycken om alla är där samtidigt som delas på två grupper (en ute och en inne, fungerar förvånansvärt bra).
Och det är där min oro kommer in. Så många barn 1-3 år och vi säger de är 20 barn så är det oavsett en mycket större grupp än vad som rekommenderas. Jag oroas över personaltätheten som är i mina ögon för låg men kommunen lyssnar inte på varken personal eller föräldrar utan det ska sparas pengar. Så problemet är egentligen inte att det sammantaget är mycket barn utan mycket barn eller ffa för lite personal på de olika hemvisterna.

Jag är rädd att mitt barn försvinner och blir en i mängden.

Tänkte inte 130 i samma grupp men det låter som så mycket på en och samma förskola, men då är jag ju från en liten stad så så stora grupper blir det inte här.

Ni är vi framme och A sover sött, flyg 19 och 20 i ordningen gick bra trots att A blev rätt less i slutet.
Imorgon väntar lekland tillsammans med morbror :up:

Tänkte inte 130 i samma grupp men det låter som så mycket på en och samma förskola, men då är jag ju från en liten stad så så stora grupper blir det inte här.

Vi bor inte ens i en stad utan i ett litet gupp i vägen som du missar om du blinkar ;) det är ca 2000 invånare, men själva socken är väl relativt stor som i sin tur generera många barn.

Jobbångest :arghh: Drygt en vecka kvar! Jag har redan fått bokningar i kalendern fram till oktober. Ett projekt jag behöver bilpendla 2,5h enkel väg, ett annat i Göteborg (vi bor i Stockholm) och ett tredje som jag troligtvis ska hålla utbildning i Asien och övre Europa. Jag vill vara hemma med lilla C :arghh:

Makens tur att ta över föräldraledigheten... Jag vet ju att det är bra men jag är avundsjuk :love: :meh:

Och inte har vi fått reda på om lilla C kommit in på dagis heller fastän flera grannar fått veta. Lite bitter och börjar tro att vi inte kommer få vårt förstahandsval fastän lilla C stått längre i kö. Hate syskonförtur....

Mvh Miks

Om vi får dagiset som vi valt i första hand så går där drygt 80 barn. Dessa är fördelade på 4 avdelningar som alla har separata ingångar. Tycker att själva barnmängden ändå fungerat bra med storebror. Däremot finns det andra saker som jag tyckte fungerade sämre.

@Blueberry Johns förskola låter ju som värsta lyxen! Jag är mer van vid @Michellan95 storlek! I sonens förskoleklass är de 79 st!

Mvh Miks

I dag har han varit utan föräldrar på förskolan och det har gått fint. Personalen har en app som de uppdaterar i, och vi fick ett meddelande med rapport: "Allt har gått så bra, han har lekt och ätit och nu sover han i vagnen." och fyra bilder från dagen. Känns skönt för föräldranerverna :D

Det var helt odramatiskt att lämna, han vinkade och sen fortsatte han pyssla med det han höll på med. En sån lättnad! :bow: Han hade tydligen inte ätit så mycket mat, men jaja. Lite hade han väl petat i sig och han är inte så stor i maten (trots att har har rätt goa kinder :angel:).

Och här kommer dagens skrytigaste: Innan jag gick provade han att åka rutschkana helt själv för första gången någonsin. Klättra upp själv och sedan åka ner på egen hand. Så modig! :love:

Här har vi 95 barn utspridda på 6 avdelningar. Upplever det inte som att grupperna är jobbigt stora. Tror dom är 15 i dotterns grupp. Vi bor heller inte i en stad utan en liten ort på landsbygden :)

Min mini har kommit in på en förskola som är så älskad av föräldrar och barn här i området. Ett personalkooperativ med 27 barn. :love:
Dock först i augusti så vi får se vad som händer tills dess. Om vi får en plats någon annanstans eller om mannen är pappaledig över sommaren. :)

Och där fick vi platserbjudande på dagis! På vårt fjärdehandsval :banghead: Och inte kan jag ringa kommunen förrän vi kommit hem för att se vilken köplats vi har på de andra valen :(

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 228
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar