Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Vi flaskmatar och fick även göra det med sonen.

Jag har massa mjölk i ca en vecka sen tar produktionen slut rakt av...
Jätte tråkigt men jag försöker se fördelarna med flaska ist :)
Pappan blir mer delaktig och jag kan smita iväg till stallet en sväng och vi kan dela på nattpassen ;)
Vi vet exakt hur mycket hon ätet.

Sist mådde jag jätte dåligt när mjölken försvann.. denna gången tog jag det med en nypa salt och var lite förberedd :)

Jag blev sydd med tre ihophängande stygn. Jag hade inga problem med nr 2 det kom igång två dagar efter förlossningen. Däremot glömde jag jämt att kissa på dagarna....
Även efter en månad så fick sambon påminna mej att kissa ;)
Annars kissade jag tolv på kvällen. Kännde inte att jag var kissnödig.
Nu är även de normalt.

Jag fick typ samma men även en tygkasse från blocket. Skitpraktisk den hade ett stort handtag så man kunde ha den över vagnen. Dock ingen blöjhink men vi kör på soptunna och bajspåsar. Mycket effektivare.

Kronans var jättebra och det tycker jag även baby to be var. Bor nån i närheten av häggvik så brukar de ha en skitbra. Vi hämtade ut när vi var på besök under vår förra graviditet. :)

Jag ammar :) fördelen är : finns med hela tiden, rätt temperatur, antikroppar och annat som är bra för barnet. Nackdelen är att det gjorde ont, tog tid innan de rann till ordentligt, tar tid innan han blir mätt (bättre nu dock när han blivit äldre, äter fortare).

Fördelen med ersättning är ju att sambon kan hjälpa till och avlasta. Det kan jag känna ibland, att det vore skönt att få sova en hel natt.

Jag blev sydd, ganska mycket i och med att jag blev klippt. Hade ont ganska länge. Åt mycket laxerande och smörjande mat men hjälpte också till med receptfria "läkemedel". Sen fick man försöka slappna av och andas.

Jag måste fortfarande, efter 4 veckor , påminna mig själv om att kissa! Det är bättre för nu känner jag is att jag är lite kissenödig men första veckan va hemsk. Kissade flera liter (kändes det som) de få gånger jag väl kom ihåg att gå på toa :p

(Tillhör höstföräldrar men känner mig manad att svara ändå)
Jag tycker att det känns bäst att blanda. Vårt barn äter enbart bröstmjölk, men en del är direkt från bröstet och annat är utpumpat till flaska.

Ammade förra barnet ca 3 månader, sen började mjölken sina och blev bara mer o mer vattnig så hon blev inte riktigt mätt. Började ge lite ersättning då och hon blev mycket mer nöjd och fick mindre ont i magen.
Kommer försöka amma de här barnet också. Funkar de så funkar de, annars får de bli ersättning igen. Det som var lite småjobbigt sist var att dottern aldrig fick riktigt bra grepp och de fungerade bara om jag använde amningsnapp. Hon lyckades typ alltid rycka loss den också, så kunde inte sova samtidigt som jag ammade på natten. Och iom att mjölken började sina maraton ammade hon 3-4tim i sträck på natten.

Sist sprack jag grad 2, så sydde både invändigt och utvändigt och de tog ganska lång tid innan jag läkte ihop helt. Toabesöken var väldigt jobbigt i början.
Hade också svårt att känna om jag var kissnödig , så fick typ hålla koll på klockan och gå med jämna mellanrum. Vi åkte hem från BB samma dag dottern föddes, men hade kunnat åka efter 6tim om jag hade klarat kontrollen. Ja lyckades aldrig kissa efter förlossningen så de tömde blåsan och jag låg på gränsvärdet att få kateter. Så fick ultraljuda 2ggr efter jag gått på toa för att kontrollera att ja tömt blåsan.

Det är så sexigt att vara gravid/ha bebis :p

Jag kan knappt göra nr 2 redan nu innan förlossning. Har hemorrojder som spricker och gör fruktansvärt ont. Tur det finns bra receptfria läkemedel som hjälper, plus att jag försöker äta bra mat och dricka mycket. Ser så mycket fram mot när min kropp ska bli "normal" igen efter allt det här!

kl

Ett tips för att underlätta första gången man ska göra nr 2 efter förlossningen är laxermedel. På väg hem från BB/Patienthotellet så köpte vi det och det gjorde hela saken väldigt mycket lättare ;)

Min kille har ammat två ggr efter förlossningen men inget inatt eller idag. inget ovanligt på nyfödd men han är inte så.intresserad av bröstet o därmed kommer mjölkproduktionen inte heller igång. har varit inne flera ggr idag men han visar inget intresse o brösten gör mest ont. nu fick han lite ersättning av en barnmorska på.kvällen....kändes skönt att få i han mat på så.kort stund. börjar fundera på om jag har ett val nu att välja att kämpa med amningen eller om jag ska köra fullt ut med ersättning istället. jag har stor byst. F kupor innan graviditeten o har tex tre sportbh på mig i stallet o när jag tränar. hur gör man med amning då. inte lätt att bara slänga fram o mata lixom o brösten är ju svettiga. har hört man ska va försiktig med att trycka ihop bröst om man ammar för att undvika mjölkstockning...hur undviker man det om man är beroende av sina sportbh ar?

Det är väl om bakterier kommer in i mjölkgångarna som orsakar mjölkstockning?

Förr trodde man att det var pga att man utsatte brösten för drag eller kyla så min mamma har tjatat på oss att vi ska ha brösten varma hela tiden.

Att få igång en fungerande amning kan nog ta sin lilla tid. Jag klämde bara ihop bröstvårta och vårdgård och så blev det lättare att få in det hela i munnen på bebisen. Någon uttryckte sig som att man skulle trycka hop vårtgården som en hamburgare så bröstvårtan kommer in en bit i munnen istället för att barnet ska få försöka få tag i den på ett stinnt bröst. Suger barnet bara på vårtan så gör det ONT! Fifan.

Sen så kan ingen se på barnen vilka som får ersättning eller inte. Huvudsaken är att de får mat. Hur spelar mindre roll.

Jag gick dock ner väldigt mycket i vikt förra gången av amningen och jag känner att jag behöver nog lite hjälp med ett och annat överskottskilo den här gången också.:D

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde när jag red och så. Men jag måste ju ha haft sportbh, annars hade jag slagit ihjäl mig. Och min son fick väl snutta på svettiga bröst ibland antar jag, han fick ju följa med till ridhuset ibland när jag tränade hästen och inte hade tillgång till tvätt.

Senast ändrad:

kl

Flyttar med sista Bf-listan så vi har lite koll på när det är dags:

12 december - Gravinda (första barnet, )
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet)
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet)
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka enl. RUL

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka enligt RUL
16- A-K.Eng- andra barnet
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

12 december - Gravinda (första barnet, )
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet)
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka enl. RUL

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka enligt RUL
16- A-K.Eng- andra barnet
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

dressyrteamets Charlie har ju tittat ut :D

Mikrolax i rumpan för att kunna bajsa första gångerna är mitt tips!

Jag helammar, har e-kupa innan bebis och har dåliga amningsbh-ar som inte ger nåt stöd. Ska försöka hitta nåt bättre men svårt nör man själv inte kan springa på stan och prova. Ser inte att det finns nåt annat alternativ än amning. Nyttigast för barnet, närhet, trygghet och minskar risken för bröstcancer för mig. Sen att det gör ont som satan och jag blir låst till bebis 24/7 i ett halvår plus mjölkstockning osv men har jag klarat vara gravid plus förlossning är det bara att bita ihop. Kort period i livet och jag ammade förra barnet drygt ett år!

Sen om man inte har nån mjölk så har man inte. Jag har dock haft ytterst lite första tre dagarna båda gångerna men bebis har fått tutta igång det!

*kl

Idag var det premiär i Tummen-gymmet! Väldigt populärt, Charlie hade en seriös diskussion med en av nallarna :D
IMG_20140128_145220_zpsf5de48b1.jpg

Igår, 15 dagar ung, vägde han 3850 g och var 55,5 cm lång :)

Det har varit sån hets ang amningen på sjukan nu så dom glömde bort att se att jag var sjuk så jag har mått pyton o haft väldigt högt blodtryck o smärtor. Är fortfarande inlagd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka