Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Vilken total nöt till läkare!!

Själv var jag till sjukgymnasten idag som bände och klämde för att ställa diagnos och det gör sjukt ont nu efteråt. Att det var fogarna var ingen tvekan.

Hur får man sin man att fatta att det gör ONT? Jag tycker jag är tydlig med att säga att ajg har jätteont och måste ligga och ändå kommer det frågor som "kan du laga mat?", "kan du duka?" eller "kan du gå och hämta barnen som är ute och leker?". Blir så himla tråkigt att varje gång säga nej, helst inte för jag har så ont!!

Jag klagar inte allt för mycket för på så många sätt är han fantastisk och gör absolut merparten av allt hushållsarbete men ändå. Just ikväll tröttnade jag!

Det tär på förhållandet när man inte kan göra som vanligt utan mer hamnar på den andra parten. Jag fick spelet på min sambo i helgen när han tyckte jag var tjatig. Det låg en hög med ren tvätt på golvet som jag inte kunde plocka upp och samtidigt så bad jag honom hämta dottern som gjorde nåt olämpligt. "Ja om du tar tvätten" säger han då irriterad för att han fick mer än en uppgift att göra. Då gick jag i taket. Det är jobbigt nog att gå med konstant värk och att inte kunna göra nåt. Att inte kunna göra nåt och att behöva be om hjälp hela tiden är nästan jobbigare än att ha värk...

Igår kom han hem på lunchen när jag låg i soffan och såg på en film. "Här ligger du och har det mysigt" säger han då. Det var nog inte illa menat men ÅHHH jag hade svårt att hålla tyst. Jag kan inte sitta på hård vanlig stol för höger sida av bäckenet/fogen är helt trasig så det gör så ont att jag får tårar. Sätter jag mig i soffan så får jag ont i hela bäckenet. Så det enda jag kan göra för att avlasta är att ligga på sidan, men även det trycker så jag får ont så jag byter sida var 10:e minut. Åh vad mysigt jag har här hemma när jag kollar på film...

Typ kl :)

Berättade för min mamma igår om denna hemska läkare och hon blev förvånad över hur en sådan läkare kunde bete sig så mot en patient och att hon verkar helt blåst.
Hon hade en teori om att läkaren drog till sig öronen när hon hörde om min tidigare förlossning, typ att hon vägrat sjukskriva en annan patient innan och sedan kanske fick för tidigt.

Var inne på kontroll idag hos bm och hon frågade om det gick bra förra veckan hon läkaren och jag tog då upp detta med henne. Hon blev oxå upprörd på läkarens beteende.
Om en månad när jag ska börja jobba halvtid så vill min bm att jag ska ringa henne en vecka innan så hon kunde fixa så sjukskriven blev heltid om jag har så ont som jag har nu. Så hjälp får jag utav henne och hon skulle prata med läkaren för min bm behövde bara se hur illa jag gick och bedömma att jag skulle aldrig klara av ett jobb i detta tillstånd.

För övrigt så ligger vi lite över nedersta kurvan.
Gått upp 9kg! Vid inskrivningen vägde jag 72 idag väger jag 81.. men jag rör mej ju knappt :)
Hjärtljuden låg runt 140. :love:

Vilken vecka är du i nu?

Skönt att BM kan hjälpa dig, så skönt när någon tar ens parti! Samma sak när jag var hos läkaren för min migrän och hon vägrade att göra något annat än att skriva ut tabletter och boka en tid för undersökning om 3 veckor. Fick i samband med tidsbokningen träffa en underbar sjuksköterska som verkligen tog allt på allvar och det var så skönt att bli lyssnad på!

KL

Fifan!

Jag ställde mig på vågen i förrgår. 72 kg. Urk. Vägde 64 när jag blev gravid. Förra gången var jag rätt tunn och vägde bara 58 kg men gick upp till 78 kg. Hade hoppats på att inte gå upp mer än det den här gången heller men det lär jag ju göra. Med tanke på hur lite ridning det blivit, (och en massa sabla husmålning istället), och hur mycket jag trycker i mig så lär jag ju hamna på 88 kg. Tuttarna är enorma. Den 70F jag har på mig nu är lite liten.

Jaja, man får offra lite om man nödvändigt ska ha ett barn. Bara att stå ut med stora tuttar även om jag avskyr det. Är väl typ det enda jag har att gnälla om. ;) Dagens löjligaste I-landsproblem. Nåja, än är det inte över och jag kanske får så jag tiger så småningom. Men hoppas på att jag ska kunna hålla mig lika rörlig som förra gången.

Nu är jag i v 22 och det sprattlar som sjutton. Mest nere vid vänster ljumske. Moderkakan ligger i framkant om än lite högt så därför känner jag inte sparkar så tydligt som förra gången.

Är i vecka 26 :)

Ja det lättade en hel del när hon lysdnade och tog mitt parti och inte hennes kollegas :)

Är i v 28 nu och har gått upp 6 kg. Känner dock igen dilemmat med jätteboobs. Har aldrig någonsin tänkt att jag skulle vilja plastikoperera men med tanke på hur jag ser ut så skulle en förminskning sitta bra. Vill inte veta hur de kommer se ut efter ännu ett barn... 85 F nu och lär inte bli mindre på ett tag.

*kl*

Ni som är sjukskrivna för foglossningar, hur har det resonerats? Jag klarar ju av att jobba men blir liggandes när jag kommer hem. Kan inte vara med familjen eller göra något annat för att jag har ont. Inte alls så illa som några andra här inne, tar mig till toaletten osv även om det gör ont.

Funderar på om det är så här det ska vara? Jobba på dagarna och vara sängliggande på kvällarna? Vad är egentligen skäl för sjukskrivning?

knapplån

vägde mig hos BM förra veckan, är i vecka 26 nu, vecka 25 då. Har gått upp 4 kg totalt.

ang foglossning..
BM funderade på sjukgymnasitik med vattengympa. Jag tål dock inte sådant vatten (allergi) så det är tyvärr inget aktuellt för mig. Men har ni andra testat det?

Jag har testat vanlig vattengympa för gravida, alltså inte på recept. Det var jätteskönt i det varma vattnet även om jag fick ont efteråt. Sjukgymnasten tyckte jag skulle köra på iaf men ta det mycket lugnare

*kl*

Ni som är sjukskrivna för foglossningar, hur har det resonerats? Jag klarar ju av att jobba men blir liggandes när jag kommer hem. Kan inte vara med familjen eller göra något annat för att jag har ont. Inte alls så illa som några andra här inne, tar mig till toaletten osv även om det gör ont.

Funderar på om det är så här det ska vara? Jobba på dagarna och vara sängliggande på kvällarna? Vad är egentligen skäl för sjukskrivning?

Ett svar trots att jag inte hör hemma i tråden utan bara är här och är avundsjuk på er som är gravida :o.
Pga av sjukdom har jag som du har, dvs orkar jobba men är som död efter jobbet. För mig (och sambon) fungerar det bäst om jag jobbar några heldagar och sedan har en längre sammanhängande ledighet. Detta har jag pratat med läkaren om och väntar på läkarintyg så min chef också ska förstå.

Du borde kunna få deltidssjukskrivning (eller hel), för sådär kan du ju inte ha det.

Kl

V 30 idag och nu går det lite väl fort! Hinner inte med, har 5 arbetspass kvar sen räknar jag med att får gå hem (fk jobbar tydligen i sirap i den här kommunen så har ej fått något beslut. Men eftersom en annan tjej på jobbet fått sin gdk så räknar jag med att få det också).

Ny bil inköpt, de andra två sålda och en enorm tyngd har släppt. Nu är vi redo :)

Nu har jag varit hos läkare med min långa lista med besvär och är sjukskriven till januari när jag ska ha barn. Ska bara hoppas allt går smidigt med försäkringskassan också men det var inga problem med förra barnet så jag hoppas på samma nu!

Kl

Trött, ledsen och besviken till tusen!!! Fick idag veta att vår föräldrautbildning är inställd och kommer inte ersättas av ny grupp/tid. Jag har sett fram emot det länge nu och vi kunde väl åtminstone blivit utplacerade i de befintliga grupperna!!! Vi har sån otur hela tiden och mina gravhormoner gör ju inte saker bättre.

Min kompis som ska ha samtidigt hade turen att få en tidigare grupp med en annan BM så dom har gått klart sin nu. Vi får inget!:arghh:

Jag hade sett fram emot att få träffa andra gravida, diskutera och känna samhörighet! Skitdag! Och till råga på allt får vi veta det idag, 4 dagar innan den skulle börjat. Har tagit ledigt för att kunna va med, nu kunde det ju kvittat...:cry::cry:

Som tröst kan jag säga att vi gick bara en gång förra gången jag var gravid, det var inte så mkt att ha och alla de andra i gruppen var superkonstiga och hade absolut inget jag kunde ha utbyte av. En tjej typ 20 år hade med sig en tjejkompis och bara ville ut och röka hela tiden, en blivande pappa ställde så knäppa frågor om allt att vi bara gav upp och inte gick på mer än första träffen. Det gav mer att köpa en "Vi föräldrar"-tidning!

Men om du nu verkligen vill gå så borde ni väl kunna hoppa in i en annan grupp när de ställer in med så kort varsel?

Okey, känns lite bättre nu :) nej, fanns ingen möjlighet att få gå med i annan grupp, är nog det som gör mig mest förbannad. Att dem inte ens vill försöka fixa så att alla kan få möjlighet att gå.

knapplån

Nu är jag sjukskriven. Var till läkaren som konstaterade foglossning, ett tippat bäcken och problem med SI-lederna. (som uppkommit pga foglossning) Det förklarar varför det gjort så ont att lyfta/bära och vrida sig.

Senast ändrad:

Skönt med sjukskrivning!

Mina fogar verkar ha stabiliserat sig som tur är :) Har fortfarande ont bitvis men verkar ha hittat en balans mellan vad som funkar/inte funkar att göra så det är ändå överkomligt. Ska till bm 1/11 så ska försöka klara mig tills dess. Har det inte blivit ännu bättre då kommer jag be om en läkartid.

Hur gör ni andra med influensavaccinering? Gravida är ju en riskgrupp och de rekommenderar att man vaccinerar sig. Funderar på att göra det, hur tänker ni andra?

Jag kommer inte vaccinera mig. Har inte gjort det hittills och litar på mitt immunförsvar :) Är väldigt sällan sjuk och har haft influensan 1 gång på 25 år.

Tänkte precis fråga här själv hur ni tänker göra med vaccination :)

Min bm ringde och beklaga sig att hon glömt berätta om vaccination när jag var där sist och de rekommenderar gravida att vaccinera sig mot influenserna.

Jag fick ingen upplysning om detta förra graviditeten så då tog jag inga sprutor.
Vet inte hur jag ska göra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka