Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Nu har jag varit hos bm. Är i vecka 27 och har gått upp 5,5 kilo, blodvärdena ok men då äter jag Niferex lite då och då och kurvan för magen var normal åt det mindre hållet. Har bokat in tre tider till hos BM, ett läkarbesök och fyra besök hos sjukgymnast så nu känner jag mig helgarderad med full kalender!

Idag går jag med kryckor, de får bli mina bästa vänner framöver gissar jag.

knapplån

v. 25 här och nu börjar problemet verkligen komma om nätterna. Hade en period för ca 2 veckors sen och häromdagen samma igen, ligger och skriker för det värker när man lägger sig ner, höften bankar, låren bränner, rumpan gör svinont! och lillen sparkar gäääärna på blåsan så man måste ju kissa massa ggr per natt. ibland bara låser sig benen när man ska gå. Men sedan kan man må jättebra några timmar på dagen, men så kommer det tbx, sedan mår man bra, kommer tbx (dag som natt). Inatt fick jag iallafall sova! Haft några riktigt bra timmar under dagen, mått jättebra, men så vet jag att det bara kan komma när som helst tbx. Känns ju helvrickat att det går så snabbt upp och ner. Är det så för er med?

KL

Nu börjar jag verkligen känna rörelser utvändigt på magen. Det gör det hela lite roligare. Jag vet inte hur ni andra omföderskor upplever andra graviditeten men för mig är det lite blahablaha. Första var ju fantastisk med all spänning och förväntan. Nu är det mest bökigt med den där sabla magen och jag vet ju vad som kommer ut, en unge liksom. Näe, det finns verkligen inget av den där härliga känslan från förra graviditeten. I och med fosterrörelserna blir det lite roligt, det känns att den som är i min mage är en helt egen person och den är på riktigt.

Norp vill att vi tar ut bebisen för han vill titta på den nu. Men det är inte lätt för en 3,5-åring att fatta att i v 21 så gör man inte så. Den kommer när den är redo för det. ;) Vi pratar mycket om när han låg i min mage, att han var en riktig buse och jag klappade honom på rumpan som låg uppåt den sista tiden och han sparkade mig i revbenen. Det tycker han är faschinerande.

Vad tråkigt att du har så ont.

Jag hade nog bara foglossningskänning en gång under förra grav och jag hoppas att det håller sig på den nivån den här gången också. Känner verkligen med er som har ont och besvär. Att det ska vara så himla bökigt att skapa ett liv!;)

Hur har ni tänkt jobba förresten? Har ni arbeten där ni kan gå kvar tills den dag ni föder?

Förra graviditeten fick jag slag och sparkar mot mage, lätta sådana dock, så jag valde att gå två månader tidigare den gången trots att jag hade orkat jobba kvar annars.

Den här gången har jag en annan arbetsplats och tänker jobba så länge jag orkar. Har sagt på jobbet att jag siktar på att jobba hela december ut i alla fall. Jag ska ju ha i mitten på februari. Jobbar som personlig assistent och det är lite tunga moment ibland.

Jag har ju slutat jobba nu och tror inte det blir mer pga sjukskrivningen (foglossning). Trodde inte jag skulle kunna jobba så här långt så jag är glad ändå. Var på bio igår, tänkte passa på innan jag inte kan sitta alls heller och sambon fick släppa av mig precis utanför och så var det kryckor som gällde för att ta sig dit. Hade behövt åka en sväng till Ikea idag men jag kan aldrig ta mig igenom där så ont som jag har nu. Suck!!!

Jag jobbar fram till den 28 oktober. Dock tagit några dagar semester innan grav.penningen tar över så blir 25 okt. Jobbar på en tung avdelning inom vården så längre än så kommer jag inte orka. Det är redan väldigt tungt fysiskt.

Jag ska ju ha 22 feb och räknar med att jobba fram till ungefär två veckor innan det. Jobbar på kontor så inte alls ansträngande men det är en del pendling (1 timme enkel resa och sjukhuset ligger i min stad) så känns skönt att vara nära hemmet och sjukhuset när det börjar bli dags :)

Drömmer förresten väldigt mycket just nu. I natt blev jag beskylld för att ha druckit mig full och sen tappat minnet. Min sambo va jätte arg och tyckte jag va en idiot. Jag visste att jag inte druckit något och pratade med min medium mentor (fråga mig inte vart jag fått honom ifrån men i drömmen va han väldigt viktig) som förklarade för mig att det va en naturlig del i processen och att minnesförlusten berodde på en traumatisk sittning som resulterat i att jag fått reda på saker som va jobbiga för mig. Minnet skulle snart komma tillbaka.

Detta hörde min sambo som blev orolig. Vi va tillsammans med ett annat par och mätte en lägenhet vi skulle köpa, en större så bebisen fick plats. Sambon försvann och kom tillbaka med kvinnan( som för övrigt är en kompis till mig) och sa att de ville lägga alla kort på bordet innan jag mindes.
Dom hade haft ett förhållande bakom min rygg, va kära i varandra och skulle börja ett nytt liv ihop.

Jag bröt ihop, hennes kille brydde sig inte och min sambo va överlycklig med sin nya flickvän.
Jag va vansinnig och ledsen så jag skrapade sönder lacken på sambons bil med en nyckel. Sen vaknade jag.

Jag hade sån ångest när jag vaknade! Usch! Kändes otroligt verkligt alltihopa och alla känslor jag känt i drömmen hängde i länge.

Usch då. Men det är nog rätt vanligt med vilda drömmar när man är gravid.

Själv drömde jag att jag fått bebisen och glömt av att amma den. Så efter ett par dagar kom jag på det och fick panik för att den inte fått näring och för att jag skulle sina. Jag lyckades klämma ut lite mjölk åt den men det ville den inte ha.:(

Ja, jag drömmer ofta att sambon är otrogen :(

Haha, känner igen det. Drömde också att jag fått barn en natt, fast den va ingen bebis utan en fisk och ramlade isär hela tiden :eek:

och jag drömde att någon skulle känna på magen och tryckte lite hårt så bebisen ploppade ut och försvann. Letade och letade men kunde inte hitta den :eek:

Annars inser jag att jag faktiskt har foglossing. Har varit lite i fönekelse men nu har jag varit igång hela dagen (shopping) och har jätteont. Sista biten vi skulle gå till tunnelbanan var en plåga när det hugger i varje steg. Som tur är har jag en tid hos sjukgymnast på måndag, hoppas vi kan komma fram till något bra :)

Jag har varit hos BM nu och har fått tid till läkaren, ang foglossningen. Jag har mått bra idag, kunnat rida utan problem. Tagit det väääldigt lugnt. Men var iväg och köpte lite barnkläder med sambon idag och efter att promenerat lite i butikerna så fick jag ju ont igen. Hoppas det är snabbt övergående med foglossningen för det känns ju inte så himlans skoj. På hästryggen får jag (ännu) inte ont, bara av allt annat tydligen.

kl.

förra veckan skulle min sjukskrivning förlängas och jag vill bara skriva av mej lite...

är sjukskriven pga svåra foglossningar samt för ischias. de tidigare sjukskrivningarna har gått genom vårdcentralen och de har varit så förståliga och hjälpsamma, inte ifrågasättande på något sett. sista sjukskrivningen sa läkaren att jag kunde gå genom mödravården då de är enklare för mej. sagt och gjort bad jag min BM om en läkartid.
kom in där och trodde att denna läkaren borde vara förstående för hon jobbar ju inom mödravården men fy vilket bemötande jag fick....:(

hon frågade varför jag ville bli sjukskriven och jag hann inte ens börja innan hon höjde högt med ögonbrynen och himlade med ögonen..

några ciat:
läkaren -du har varit gravid förut, hur var den graviditeten med fogarna?

jag -den var underbar! hade inga problem med foglossning alls då.

läkaren - varför skulle denna graviditet vara annorlunda? du förstår väll själv att de kan ju inte bara vända och du helt plötsligt har ont? förra gick ju bra!!

jag - jag har ont..

läkaren - MEN HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER!! de ändrar sig ju inte, det är inbillning, det är PSYKISKT!

jag -VA? jag inbillar mej ju inte att jag har ont! att min sambo bär mej till toan, lyfter upp mej ur sängen och jag gråter av smärta när jag rör mej...

läkaren - du kan inte ha ont denna grav när du inte hade ont förra gången! (fnäste riktigt)

jag - DU av någon måste ju veta att alla graviditeter är olika! (jag börjar gråta och jag vill bara där ifrån)

läkaren - ibland måste man göra saker fast man har ont! och som kvinna måste du stå ut med smärtan och tänk inte på den.

jag - jag kan ju inte ens bära min son, ta disken, dammsuga, tvätta, sätta på mej skor ect.. Så jag ska gråta ståendes på jobbet och hämta tunga fodersäckar till kunder och bli HELT sängliggandes?

läkaren- JA!!??

jag verkligen tjöt där inne för att jag kände att hon vägrade lyssna på mej och hon ifrågasatte allt jag sa, sådana saker som är självklart!

hon undrade vem som hade sjukskrivit mej innan och hon gick in på värdcentralens sida (de har inte samma så de kan inte se ifrån deras sida vad som skrivits innan) där läste hon igenom allt och bara muttrade och suckade...

efter en stund kom vi in på att sonen hade kommit för tidigt och hon blev intresserad!..
helt plötsligt ändrade hon humör och personlighet.. när hon visste att sonen hade kommit för tidigt och att vi legat på neo i två och en halv vecka,
att jag fått massa missfall,
att jag opererat bort halva livmoderhalstappen ville hon sjukskriva mej heltid i en månad till och sedan halvtid i en månad, halvtid för att se om det blivit bättre.

okej?!?

det är inget utav dessa punkter som jag sökte för?! och på pappret hon skrev står bara om den svåra foglossningen jag har..
varför blev hon så tillmötesgående när hon fick reda på sonens förtidiga förlossning? när det är foglossning som begränsar min vardag..

*suck* :meh:

sambon var fly förbannad när jag kom ut där ifrån och ville gå in och prata vett med *host *host (hans uttalande behövs inte här ;) )
han ville verkligen ha fölt med in och förklarat hur j*vla ont jag har men de var nog tur han stannade i bilen!

ville bara skriva av mej lite..

Öööööh ....

Är det enda jag kan komma på att skriva. Maj Gadd, vilken bedrövlig läkare. Det är väl ganska normalt att man känner av andra graviditeten mer än förra, att man lättare får foglossningar? Och att den ena graviditeten inte är den andra lik?

Den läkaren kan du lätt anmäla tycker jag. Så ska ingen få bemötas.

Vilken j*vla idiot rent utsagt!!!! Hon har verkligen valt fel yrke!! Skriver som A-K.Eng, ANMÄL!

Förstår inte hur hon kan säga att man mår likadant i alla graviditeter?!!? Jag mådde som en dröm med dottern den mesta tiden, men den här gången har jag onda foglossningar (fick redan runt v. 8, är i v.19 nu) och har börjat få svårt att lyfta dottern, hade hemskt illamående fram till v.12, ischias nerven börjar kännas av, har fått tyngdkänsla där nere osv. Så för mig är det inte lika i huvudtaget.

Kl på mig själv

Var på ett ultraljud till förra veckan och allt såg bra ut. Bebis knep ihop benen igen tyvärr, jag som är så nyfiken! Vi fick behålla samma datum (4 mars) Så är fortfarande sist ut här i gruppen ;)
Tröttheten kommer och går fortfarande och fogarna blir allt sämre. Ska ta upp de med bm när jag ska dit i v.25. Hade ju aldrig nå problem förra gången, så vad finns de för bra hjälpmedel? TENS? Foglossningsbälte?

Tror det är en liten vilding i magen den här gången, sprattlas runt en massa :) Moderkakan satt i bakkant den här gången så kände rörelserna mycket tidigare än med dottern.

Men vilken jävla idiot rent ut sagt! Jag ska på läkarbesök ang min foglossning på torsdag och hoppas INTE jag får träffa en sån idiot. Som det är nu kan jag knappt ens gå med kryckor, kan inte sitta längre stunder utan det enda som lättar är att ligga på sidan med kudde mellan knäna. Värk hela tiden även i vila, känns som någon huggit sönder hela högra sidan av bäckenet med en yxa och att allt rör på sig. Vill tejpa ihop hela mig med silvertejp.

Till skillnad från dig hade jag ju dock lika illa förra grav och var dålig långt efter...

Tyvärr har vissa läkare (oftast kvinnliga läkare) den synen på foglossningen. Det är fruktansvärt och de har antigen inte varit drabbade själva eller så har de inga barn. Att säga till en patient att det bara är psykiskt trots att det är ett erkänt problem bland gravida är vansinnigt.

Hade foglossning drabbat män istället för gravida kvinnor så skulle man nog snabbt se både forskning och miljoner läggas på en lösning. Nu kan man ju skylla på graviditeten och den ska ju kvinnor klara som en dans :banghead:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka