Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Åh hur funkar den? Jag skulle få en efter v 30 och det är ju nu. Har nästa tid hos bm den 6e så får be om det då.

Jag fick iaf pengar från försäkringskassan idag så sjukskrivningen är godkänd och det gick fort, enda sorgliga är hur lite pengar man får. :(

Du sätter plattor på de ställen som gör ont och så skickar den elektroniska impulser som på något sätt blockerar smärtsignalerna. Det är inte jättebehagligt men gör inte ont eller så. Den ska vara igång i minst 30 minuter men det finns ingen övre gräns hur länge du kan ha den igång. Jag har haft igång den till och från hela dagen och efter ett litet tag så känner jag att det vore skönt att stänga av. Det fungerar jättebra att ha den på när du går/står/kör bil osv :)

Jag har oxå en tens maskin :)
Den funkar så länge jag har den igång. Läkaren sa att jag fick ha den på hela dagarna om det hjälper.
Jag har börjat märka att jag höjer och höjer styrkan för varje dag som går för att den ska hjälpa så jag är rädd för att bli "imun" snart...

Tensen hjälper till att bedöva min smärta lite i bak vid fogarna men Nu har jag fått ont i blygbenet och in under mellan benen om ni förstår i fogarna där... och där hjälper inte tensen:cry:

Känns som om bäcknet ska dela sig på mitten vid varje rörelse...suck...

Funderade på just det nu ikväll, om man kan använda den på framfogen på något sätt men antar att det inte finns...

Tyvärr.. de två ställerna jag inte fick/kan sätta tensen är på magen och framfogarna..

Men så gla jag är ändå att ha denna apparat :)

Ot
Min sambo har väldigt roligt med tensen emellanåt ;)
Han sätter den på händer mm och höjer till max!! Jösses vad vad det krampar i hans fingrar!!
Han får helt ofrivilliga rörelser.
:D ser lite roligt ut.

Ligger i soffan nu och kör den på bakfogar och höfter och bara njuter :)

Mannen är också sugen på att prova den, får väl se hur det går :p

Kl

Hur gör ni med motion? Tränar ni regelbunden?

Jag känner att det börjar ta emot nu, jag är tung och svullen om händer/fötter. Får dessutom mer och mer ont i ljumskarna :( Ändå försöker jag gå 1-2h om dagen, hunden måste ut och jag vill försöka vara i så god form som möjligt till förlossningen. Vill gärna stoppa viktuppgången så mycket det går också,men vet inte om det gör någon skillnad. Går upp i vikt bara jag tänker på mat just nu :p

Träna? Har ju inte kunnat gå sen vecka 7! ;) Gick på vattengympa innan sommaren men det går inte längre, kan inte ta mig till simhallen. Jag går till och från stallet ca 50 m ett par gånger om dagen that's it.

Har du ont i ljumskarna så sluta gå så länge, börja vattengympa eller nåt annat som inte belastar så om du känner att du måste träna. Du kommer bara vara gravid en kort period i livet och viktuppgången är väl skitsamma? Du kan motionera när din kropp har läkt, just nu är den inte i form för hårdträning, iaf inte om du känner av fogarna. Vila människa, hunden får rastas lite mindre en period eller så får du be om hjälp!

Kanske låter lite hård men det finns risker med att belasta fogarna när man har foglossning och för mig tog det nästan 2 år EFTER förlossningen innan jag blev bra så det är bättre att ta det lugnt nu och det kan bli bra fort!

Jag rider ännu, det är det enda. Jag måste få röra på mig på ngt sätt annars mår jag inte bra. Tyvärr sitter jag stilla större delen av dagen sedan pga fogarna. Jag vill ju såklart inte förvärra det hela. Nöjer mig med 15-20 min ridning helt enkelt några dagar/vecka. Jag försöker gå ut med hundarna men fogarna sätter stopp. sambon tar dom istället. Promenader är ju väldigt slitsamt för fogarna. Eftersom man sitter mer still nu när man inte jobbar heller, så går man ju upp i vikt. Jag har kontrollerat vikten hela tiden men nu är det svårt pga stillasittandet.

Jag är nu i vecka 29 och har gått upp 5,5 kg. Vissa dagar visar det 6. Idag visar det 5,5.
Så jag tycker inte jag gått upp så mkt.

Nu släpper jag tanken på viktökning, jag får ta tag i det efteråt.

Jag försöker gå på vattengymnastik för gravida men det är svårt att hinna med. Har lyckats gå två gånger senaste månaden... Annars blir det dåligt med motion eftersom mina fogar krånglar. Vikten är som den är, tror jag gått upp ca 5 kg sedan plusset, ur den aspekten var det bra att må illa och inte ha någon aptit i 15 veckor ;)

Sitter på jobbet nu och har sammandragningar. Inte så att det gör särskilt ont men skönt är det ju inte. Någon som har några tips på vad man kan göra? Lägga sig ner går inte, det är bara golvet som står till buds och då kommer jag inte upp igen :p

Jag måste knåda på magen när jag får sammandragningar, men annars är tyvärr det enda för mig att ligga ner på sidan. Eller sitta om jag fått det av att mocka eller annan aktivitet. Igår fick jag det dock i bilen och då var det svårare att göra nåt åt det.

Det där med vikten tycker jag inget är att bry sig om när man är gravid om inte barnmorskan signalerar det. Jag hade gått upp 5,5 kg i vecka 27 och har nog gått upp några till nu. Förra gången gick jag upp knappt 10 till vecka 39 sen de sista tre veckorna kom nästan 10 till i vätska. Nån månad efter förlossning hade jag gått ner allt utan att ens försöka. Det har ju med allt som händer i kroppen att göra. Kroppen kommer ändra form oavsett hur man tränar nu innan och ser ut som innan kommer man ändå inte göra för man har ju varit gravid, fött ett barn och förhoppningsvis ammat. Men det blir liksom sekundärt när man har fullt upp med småbarn även om man såklart önskar tillbaks sin gamla kropp, den man hade utan att behöva kämpa för det! :D

Att jag funderar över vikten har mest att göra med att det finns en del diabetes typ 2 i släkten och jag vill vara lite försiktig. Annars är jag inte ett dugg orolig :) Visst vore det skönt att inte gå upp 40 kg men tänker inte lägga ner en massa energi på att kontrollera min vikt eller hålla det inom vissa gränser. Det blir som det blir :)

Kunde inte heller gå öht under en tioveckors period så la på mig väldigt mycket då. Vi pratar inte 5-6 kg här utan är uppe i + 12. Har kunnat stoppa upp det lite genom promenaderna tack och lov, hade nog varit + 20 nu annars (är ju bara i v 32). Känns inte heller så bra för kroppen, blir ju väldigt tungt.

Men förstå vad du menar och håller med, är dock svårt. Ffa eftersom jag är van sen innan att gå någon mil om dagen med hunden + spår/lydnadsträning. Försöker lägga mer tid på den mentala biten för honom nu.

Är det fogarna som gör ont när smärtan sitter i ljumsken? Hur gör ni med sammandragningar? Vilar tills de går över eller fortsätter? Jag brukar fortsätta med det jag håller på med så länge det inte gör ont. Kanske är dumt? :confused:

Jag har hittills bara kört på men med de sammandragningarna jag har haft idag har det varit omöjligt. Har mest blivit dubbelvikt... Har stannat upp, böjt mig framåt så det känns mer bekvämt och hållit om magen tills det släppt. Vet inte vad som är bäst?

Sådana kan jag också få, riktigt obehagliga. Då brukar jag stanna upp och försöka vänta ut sammandragningen. Tror du gör rätt när du känner så :)

Det är troligtvis fogarna i ljumsken. :(

Mina sammandragningar blir rätt så jobbiga och onda så jag måste sluta det jag håller på med. Det är inte bra obehagligt utan gör rätt ont på bara ett ställe, alltid samma. Hade aldrig sammandragningar förra grav så jag vet inte om det är det jag har men magen krampar iaf så jag gissar att det är det.

*kl*

Hade en riktigt obehaglig kväll igår där det började med obehagliga sammandragningar och ont i fogarna på dagen och övergick till att jag hade en brännande smärta i hela magen samtidigt som den var alldeles spänd och kändes som den skulle spricka. Kombinerat med en brännande, skärande smärta i fogarna och höfterna var det inte en toppenkväll. Funderade på att ringa in och höra vad de säger om magen men efter ett varmt bad och alvedon släppte det värsta. Kunde sedan somna efter ett tag och idag känns magen precis som vanligt :)

Kl

Precis hemkommen ifrån förlossningsavdelningen.
Har undersökts om jag läcker fostervatten.
Skönt nog mår bäbisen bra och de kunde inte hitta några spår av vatten.
Tappen hade blivit någon millimeter mindre men inget anmärkningsvärt :)
Skulle ringa in på en gång om jag får sammandragningar/blir blöt i trosan igen.

När vi var där fick vi flashbackar :) det var just så det var förra gången. Läckte fostervatten fast då vid v33 och jag var inte förbered alls då och hade bestämt mej för att åka hem för det var ju inte dags då tyckte jag :) men det tyckte läkarna och bäbis så han kom med Räser fart våran lilla son för två årsen.

Men nu är jag i v 30 (29+0) imorgon så ja det var tur att denna inte vill komma ut nu! Har ingen lust att åka ända till Göteborg och ligga där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka