Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

v 18 och har gått upp 2,5kg. Men jag räknar med att bli supertjock igen. Förra gången gick jag upp 30kg. :eek: Och då kom allt också i slutet så risken är väl stor att det blir samma denna gången. :meh:

Jag tror oxå jag kommer öka på i slutet, känner att det börjar bli skillnad redan dessa två senaste veckorna, från ingenting till mkt på en gång, magen börjar bli stor och hård...

Jag tror oxå jag kommer öka på i slutet, känner att det börjar bli skillnad redan dessa två senaste veckorna, från ingenting till mkt på en gång, magen börjar bli stor och hård...

V. 24 och gått upp 4-5 kg. Inte så koll på vikten, har ingen våg hemma.

v 18 och har gått upp ca 2-3 kg. Har inte riktigt koll på exakt vad jag vägde när jag plussade. Känns som allt har satt sig på brösten dock, kan inte ha några toppar, skjortor eller jackor längre... Mannen min klagar inte :p

v 26 och har gått upp 6kg sen inskrivningen och 10 sen jag fick plusset.:banghead:

Men då har jag varit sängliggandes pga foglossningar och endast kunnat bota illamåendet med att småäta. Så jag är inte förvånad :meh: Men men, va lite väl smal innan kanske och nu när jag äntligen kan träna igen så står vågen still.

Ska försöka att hålla mig under 20kg iaf. Men vätskan man lägger på sig är svår att kontrollera.

v 20, nu var det ett tag sedan jag vägde mig men då hade jag gått upp ca 4 kg sedan inskrivningen (v11) Gick upp ca 12 kg med dottern, så jag hoppas att det håller sig runt den summan den här gången också :)

Jag har inte suttit på en häst sen jag var i v 7 då jag fick fogarna pajade. Det har varit lite bättre en period men jag riskerar inget... Alla ridbara hästar iväg på annan ort hos ryttare så nu behöver jag inte ens känna mig stressad...

Jag rider bara en gång/vecka och då bara på en snäll häst. Det fungerar sådär, har de senaste gångerna känt av fogarna efteråt. Nu har jag inte ridit de två senaste veckorna pga sjukskrivning så ska se hur det går på tisdag.

Eftersom jag rider på ridskola så är terminen uppdelad i olika betalningsperioder. Jag har betalat fram till v 42 och tänkte oavsett sluta då. Kommer vara i v 23 då.

V 20+0 här. Rider fortfarande, men bara i paddocken och nästan enbart skritt. Har ont i fogarna så det får räcka för att hålla igång unghästen så hon inte hinner glömma allt om det för lång tid emellan. Har gått upp 11 kg redan :( gick upp 27 förra gången :/

kl*

Funderar lite på det här med graviditetspenning, havandeskapspenning och sjukskrivning.
Hade ju tänkt ansöka om havandeskapspenning då jag har ett tungt jobb, men nu när jag är sjukskriven så är det väl det som gäller?
Ska jag skicka in papper på allt för att vara på den säkra sidan eller hur ska man tänka?

Kommer du att vara sjukskriven tiden ut? Alltså ända fram till BF? Jag va sjukskriven mellan v 14-21, har sedan dess jobbat och ansökte om grav.penning den 16 Augusti. Kommer förhoppningsvis få den godkänd och går då hem från jobbet den 27/10.

Om jag vore du skulle jag skicka in ansökan, det spelar ingen roll egentligen vad det står på pappret mer än att du får ersättning till och med BF dagen om du är sjukskriven. Grav.penning kan vara bra att ansöka om ifall tex din läkare anser att du kan börja jobba igen om några veckor.

Skillnaden vad jag förstått är att grav.penning får du om jobbet är för tungt (du är frisk för övrigt fysiskt) och sjukskrivning är du helt enkelt för sjuk (fysiskt eller psykiskt) för att arbeta.

Det är en hel vetenskap att få igenom grav.penningsansökan men har du ett fysiskt tungt jobb så är det enklare. Jag jobbar inom vården och jag sitter inte säkert trots väldigt tunga lyft. Så jag har (tyvärr) sjukskrivning som andra alternativ om inte min grav.p.ansökan går igenom.

*kl*

Hur mkt hjälp får ni från er barnmorska? Läser på nätet att när man har problem med bäcken eller fogar ska man prata med sin barnmorska men när jag ringer dit hänvisar de mig till sjukgymnast. Nu var det inte min barnmorska jag pratade med utan en annan men känner mig lite övergiven

Jag fick hjälp av BM att komma i kontakt med sjukgymnast. Om det är graviditetsrelaterade smärtor så kan/ska din BM skicka en remiss till sjukgymnast. Det gjorde min :)

Jag fick också problem med fogarna ett tag men det släppe, hoppas det håller sig borta, kommer säkert åter Vissa dagar gör det väldigt ont i mage/rygg. Det jag lidit värst av är att det drar under naveln på magdelen om jag går, får nästan gå myrsteg då och stanna upp och stå stilla en längre tid innan det släpper. Blir som en slags kramp. För övrigt rider jag fortfarande, vecka 22 som sagt, rider nästan varje dag och är tom ute och tävlar med min 4 åring. Inte för att jag direkt vill, utan mer för att det är ryttarbrist. Har letat ryttare ett bra tag, några månader, men inte hittat ngn, så det har blivit att jag fått fortsatt rida. Mår dock bra mentalt av ridningen ännu. Rider bara i ridhus/paddock dock. Passen är lugna eftersom det är unghäst, ca 20 min långa. Hade INTE orkat rida en timmes pass. Vågar inte rida ut som gravid.

Jag måste nog också söka grav.penning. Jobbar som lokalvårdare och det börjar kännas i kroppen nu med massa lyft och att man böjer sig och vrider sig och går mycket. Speciellt jobbigt är det dom dagarna man sover dåligt. Vill dock jobba så länge jag kan kan, då det gör så jag håller undan lite extra kilon....Men det är ett tungt jobb som gravid så jag vet inte hur länge kroppen orkar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka