Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag har blivit lite rundare,men tror inte det beror på själva bebis,utan mer på trög mage! ;) Sen har jag varit lite småmullig från början så är ingen större skillnad,mer än att det putar lite mer som sagt,kan inte hålla in magen lika bra längre.:D

Jag tror inte jag känt bebis än,men har kännt "sprattel" men det är nog bara luft eller något,är första barnet,och jag är ju "bara" i v 15 (14+6),så jag får nog vänta nån vecka till kan jag tänka mig,men jag längtar dit!

Rider gör jag inte,gjorde jag inte innan heller så ofta,för min häst är bara två år,så det säger ju sig självt! Däremot så red jag mannens häst (gammal travare som mannen kör) några gånger innan jag fick reda på bebis,sen har jag inte velat chansa,har ju klarat mig utan ridning så länge innan,så kan lika gärna hålla mig några månader till. Däremot så rök ju planerna på att sitta in 2-åringen till hösten och kanske skritta lite på honom i vinter. Vi kom så långt att jag hann hänga på honom några gånger,men det läggs ner helt nu.

Vårat stora projekt däremot är att vi försöker sälja huset mitt i allt,det bestämdes innan vi fick plus så det har inget med bebis att göra,men nu hoppas man ju att det blir sålt innom en snar framtid så man orkar hålla på att flytta och städa och greja innan man blir för stor. Har legat ute sen mitten av Mars,har en visning i dag,samt ett par som skulle kommit i Fredags,men dom fick lov att ställa in pga sjukdom,men dom kommer väll förhoppningsvis höra av sig igen när dom piggnat på sig,så tummar och tår hålls hårt här! Vi sänkte med 100.000:- bara för att det skulle gå snabbt nu,så vi får se.

Känns lite tråkigt att flytta till lägenhet nu när bebis ska komma,men samtidigt jätteskönt för det blir så mycket mindre måsten,man slipper klippa gräset,skotta snö,och har man ett hus så är det ALLTID något som ska göras,ska bli sååååå skönt att bara åka hemifrån när man ska iväg,och komma hem när man kommer hem och verkligen inte behöva göra NÅNTING annat än att se på tv typ,och inte behöva planera in när det och det ska fixas. Vi kommer endå bo i en lägenhet med uteplats,tillgång till stoooor gräsmatta (som vi inte behöver klippa) så det blir ju nästan som att bo i hus!

Sen blir det ju mycket mer slantar över i lgh,kan ju behövas när man ska vara föräldrarledig! :D

Nu har vi kommit hem igen.
Ultraljudet för två veckor sen gick bra. Allt såg ut som det skulle. Blev flyttad till 10/12, så plötsligt var jag i v.19 istället för 18. Inte helt dumt.
Maken frågade om hon kunde se kön, men det kunde hon inte. Som tur var. För jag blev lite för nyfiken. Med förra tog vi reda på det. Den här gången vill jag inte veta alls.
Har egentligen vetat med alla tre.
Men jag tror på en fjärde kille. Maken tror tjej.

Ändrar mitt bf.

December
10- Mustasukka- fjärde barnet
23 - SusieQ - första barnet
26 - uva - andra barnet
30 - Karolajna - första barnet
31 - escade - första barnet

Januari
? - snna - första barnet
3 - westernsuzie - första barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
14 - Zody - andra barnet
15 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
23 - trazel - andra barnet
28 - Chambery - första barnet

Februari
? - tessiem - tredje barnet
? - Linduzz - andra barnet

Hoppas ni får huset sålt fort nu då! :) Det är verkligen en frihet att ha hus när man har barn, även om det är mycket att göra. Nu är både jag och sambon väldigt hemmakära, så vi stannar mest hemma när vi är lediga ändå. Att ha något att göra är inte helt fel då. ;)

Sen att kunna sätta ut barnet i sandlådan och han är glad där i flera timmar är också rätt bekvämt. :angel:

Mustasukka: Vad skönt att allt såg bra ut! Inte helt fel att bli framflyttad sådär. :D

Ja, det där med att tänka efter före är inte alltid så lätt ;)

Vi berättade för chefen i v 15 ungefär. Vi jobbar på samma avd på sjukhuset nu eftersom att min avd stängde pga nedskärningar. Jag planerar inte att komma tillbaka efter mammaledigheten utan vill hitta nytt jobb så att jag och sambon inte ska umgås all vaken tid :p Och då kändes det bäst att berätta så att chefen kan planera.
I övrigt har vi berättat för några få på jobb. Efter semestern lär det synas ordentligt på mig, och jag behöver nog bara visa mig där sen har ryktet spridit sig som en löpeld. Behöver nog inte planera hur jag ska berätta det med andra ord :cool:

KL

Jag har bara min unghäst kvar (3 år), fick tyvärr avliva mitt sto i höstas. Hade jag haft henne kvar hade jag garanterat ridit fortfarande. Unghästen satt jag in och skrittade/travade i lina innan jag tog beslutet att lämna bort honom på inridning. Barnmorskan blev inte glad när jag sa att jag höll på att rida in min 3-åring :angel: Nu har han gått på bete sen i slutet av juni. Han ska iväg en månad till på utbildning i höst, sen får han vila tills jag är fit for fight igen i vår. Jag längtar!!

Vi flyttade förresten till hus i november. Just nu är vi mitt uppe i hall- och bebisrum-renovering. Hallen är prio ett, bebisrummet får bli i höst tror jag. Men vi lägger golvet nu iaf.

kl

Har ni eller tänker ni skaffa någon gravidförsäkring? Vilken i såfall? Jag sitter och kikar runt men tycker detta är djungel. Hur resonerar ni?

Jag hade nog tänkt samma som trazel (TryggHansa, och både gratis- och betalvarianten), om jag får skaffa det utan några "reservationer" utifrån förra graviditeten och cerklaget denna gång.

Hör ni allihopa, hur gör ni förresten med att berätta på jobbet?

Förra gången berättade jag först efter RUL. Den här gången har jag blivit tjockare snabbare, så jag är redan officiell. Berättade för närmaste kollegorna och chefen i v 13-15 under tysthetslöfte ;), och har sedan berättat för ytterligare kollegor nu de senaste veckorna när det varit få i tjänst. Det finns således fortfarande de som inte vet, men nu räknar jag med att det ska sprida sig av sig själv utan att jag behöver Berätta (ja, med stort B ;)) - tycker att det är lite jobbigt.

Lägger till mig i listan :)

December
26 - uva - andra barnet

Januari
? - snna - första barnet
6 - saint__anger - första barnet
14 - Zody - andra barnet

Februari

Har haft en bra graviditet hittills och har inte haft något extremt illamående eller spytt nåt. Har däremot migrän ofta, men det kan jag överleva ;)

Var väldigt trött i början och somnade direkt när jag kom hem från jobbet i princip varje dag.

Nu är jag mycket piggare (v. 16+3) och har känt bebis röra på sig :D:love:

Blev lite orolig igår på jobbet (jobbar på lager), lyft en del lite tyngre saker och jobbat i ett högt tempo för att vi skulle hinna klart med allting. Sen började jag känna hugg i magen och det värkte.
Jag är väldigt dålig på att känna min kropp när det gäller att ta det lugnare och inte pressa sig fullt ut. Hur försiktig ska man vara och när är det dags att ta det lugnare? Vilka signaler ska man vara lyhörd på?

December
26 - uva - andra barnet

Januari
? - snna - första barnet
6 - saint__anger - första barnet
9 - Ferrari - andra barnet
14 - Zody - andra barnet

Februari

-------
Lägger också till mig i listan.

I dagsläget så känner jag mig hemskt utmattad. Med en 2,5 åring som helt plötsligt vägrar sova + värme + krampande vader = ingen sömn för mig. Jag känner mig halvt om halvt som en zombie. Dagtid är det inte så mycket lättare, har han en bra dag så leker han mest själv men det är ändå jag som får ta alla blöjor/matlagning/läggningar & dyl. För han är inne i en hemsk mamma-fas och det blir bara ännu mer bråk ifall jag försöker "smita undan".

Nåväl. Försöker få ett par dagars barnledighet i månaden iallafall (så att jag får sova ut!). Jag har mina föräldrar som gärna lånar Isaac en helg ibland :)

Sag att det namnts gravidforsakring :confused: hade ingen aning om att det fanns sadant?? ar det nodvandigt? jag far googla lite, men det ar val sakert nagot inom sverige skulle jag tro (jag bor ju i belgien for tillfallet).

Vad skont att hora fran andra har, jag ar just nu ensam da min pojkvan har varit borta i en och en halv manad pa jobb och jag ar relativt ny i belgien sa det blir en del sitta och lasa och ibland kanner jag nastan att jag skrammer upp mig sjalv mer an det hjalper.. Men men ser fram emot ultraljud nu pa lordag och hoppas att allt ska vara ok :)
ser sa mycket fram emot att fa se den lilla :love:

Jag vet inte hur det fingerar utanför Sverige, men befinner man sig i Sverige med tillgång till svensk vård så är det väl strikt taget inte "nödvändigt". Jag tror att nästan alla bolag har en gratisvariant som man kan teckna, och den innehåller förstås inte så många moment/höga ersättningar - det är väl främst bolagens sätt att knyta blivande föräldrar till sig inför framtida barnförsäkringar. Sedan finns det ju de gravidförsäkringar som man betalar för också, och fördelen där är (var det förra gången jag var gravid i alla fall, har inte kollat om något förändrats :p) i mina ögon främst att barnförsäkring för barnets första sex månader ingår - hade varit bra för oss förra gången med tanke på att vi tillbringade de första tre månaderna på sjukhus/med hemsjukvård och sedan inte fick försäkra sonen förrän han var 18 månader.

Glömde: lycka till på lördag och hoppas att allt ser bra ut! Har din sambo varit med på något ultraljud och fått se den lilla?

Förra gången berättade jag först efter RUL. Den här gången har jag blivit tjockare snabbare, så jag är redan officiell. Berättade för närmaste kollegorna och chefen i v 13-15 under tysthetslöfte ;), och har sedan berättat för ytterligare kollegor nu de senaste veckorna när det varit få i tjänst. Det finns således fortfarande de som inte vet, men nu räknar jag med att det ska sprida sig av sig själv utan att jag behöver Berätta (ja, med stort B ;)) - tycker att det är lite jobbigt.

Det där lät ju utmärkt, jag tror jag kör någon liknande variant :D Alla är nog inte tillbaka från semestern än, så då kan man berätta för några som är på plats och sen sprids nog nyheten lite av sig själv :)
Jag är bara rätt nojig att de som jobbar närmast mig ska bli sura och tänka att de bara får mer att göra när jag ska vara mammaledig :cool:

KL
Hur många besök går ni på hos barnmorskan egentligen? Jag hade liksom inskrivning vecka 9, sen har jag nästa kontroll vecka 25. Är inte det ganska långt mellan? Har ultraljud nu om två veckor, men då tar de ju inte alla prover? Hade rätt högt blodtryck på inskrivningen så det är ju inte så kul om jag går med det i en tio veckor eller så nu :p

Det är olika i olika landsting.

Jag gick på hälsosamtal (totalt onödigt för mig som omföderska då det bara var info) i v8 och sen inskrivning i v12. Sen fick jag komma tillbaka en vecka senare eftersom jag hade dåliga värden, men det görs inte normalt.

Ska på RUL när jag är i v18 tror jag och sen är nog första besöket hos BM i v25 igen. Sen går man varfjärde vecka ett tag och på slutet varannan. Något sånt. ;)

Nu ska jag byta MVC och vet inte om de vill ha dit mig något emellan, vi får väl se.

Då verkar vi ha rätt lika :) förutom hälsosamtalet, jag fick bara med en bunt papper med information om mat, rökning, alkohol osv. Fast det kändes som saker man kunde läsa på om ganska bra själv :)

*KL*

Hur gör ni andra med KUB-test? Jag avböjde, gör ett tidigt ultraljud istället,utan KUB. Jag vet inte vad jag tycker om möjligheten att få veta sannolikheten för downs. Frågan är vad jag ska göra med informationen liksom..abort?..ångest? så jag avstår.

Här rullar det annars på. Har blivit stor & behöver ha gravkläder trots att jag är i v 10-11 :crazy: . På vågen har jag gått ner 2kg men magen har växt massor. Men, men det är ju mitt tredje barn så det är väl därför :)

Vi erbjuds inte KUB, så det är inget att ta ställning till för oss.

Magen har växt här också, men jag står på -8 kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 319
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård